Du får byta rör och jämföra. Jag lovar.
Moderator: Redaktörer
Panelguy skrev:Almen skrev:grimmer skrev:För er som verkligen ordentligt lyssnat på både bra transistor och rörförstärkare. Kan ni beskriva mer ingående vad ni tycker skillnaderna är?
Vi var ju några som var med på ett noggrant lyssningstest i våras, där det skulle undersökas huruvida transistorsteg hörbart färgar en musiksignal. Det blev dessutom kompletterat med en lyssning på hur ett rörsteg färgar signalen.
Vi kom vid lyssning på blandad musik fram till följande:
- Transistorslutsteget färgade inte signalen.
- Rörslutsteget färgade signalen kraftigt, med bland annat avskuren djupbas, förhöjd mellanbas, distorderad och framträdande diskant.
Några sade sig tilltalade av rörslutstegets färgning.
Har tyvärr glömt vilka steg som jämfördes men det kanske någon vänlig själ kan upplysa om? Är det kanske det hos Lennart som nämns ovan som åsyftas?
Flint skrev:Objektivisten skrev:Almen skrev:Rörslutsteget färgade signalen kraftigt, med bland annat avskuren djupbas, förhöjd mellanbas, distorderad och framträdande diskant.
Haha
Dom tog säkert ut 70W ur ett 50W-steg.
sprudel skrev:Almen skrev:grimmer skrev:För er som verkligen ordentligt lyssnat på både bra transistor och rörförstärkare. Kan ni beskriva mer ingående vad ni tycker skillnaderna är?
Vi var ju några som var med på ett noggrant lyssningstest i våras, där det skulle undersökas huruvida transistorsteg hörbart färgar en musiksignal. Det blev dessutom kompletterat med en lyssning på hur ett rörsteg färgar signalen.
- Rörslutsteget färgade signalen kraftigt, med bland annat avskuren djupbas, förhöjd mellanbas, distorderad och framträdande diskant.
Vi F/E-testade väl Bryston-steget i en setup med ett färgande steg i slutet.
Vi lyssnade alltså efter skillnader med Bryston i signalvägen, eller inte.
Så minns jag det. Vi kunde inte detektera Bryston, och inte så mycket annat heller.
Richard skrev:bassman skrev:lennartj skrev:Enligt min uppfattning är yrkesmusiker i allmänhet inte alls goda lyssnare med förmåga, eller snarare vana, att bedöma kvaliteten på ljudåtergivning ur ett helhetsperspektiv. Majoriteten i min bekantskapskrets vill hellre vila öronen på fritiden än att syssla med hifi. I de fall jag lyckas övertala några att lyssna, oftast då på en inspelning jag gjort där de medverkar, har det varit mycket svårt att få några att skifta fokus från hur det spelas till hur det låter. Några är åtminstone lite hifi-intresserade, men ofta med i mitt tycke snedvriden uppfattning om vad som är viktigt och mest korrekt, sannolikt "yrkesskador" i synnerhet om de inte är multi-instrumentalister.
Sällsynta undantag har både tid och energi att lyssna på andra musikformer än de själva utöver, både live och inspelat samt är hifi-kunniga och kapabla att formulera vad de uppfattar ur ett helhetsperspektiv, minimalt färgat av deras yrkesroll eller dogmer som inte så få av de halvintresserade fastnat i.
Leve amatörismen! [amare = att älska (sin hobby) vare sig det gäller hifi eller musikutövning]
Hur många har jag förolämpat nu?
Det är mycket sanning i detta lennartj![]()
Tack å lov känner jag mig inte träffadKan bero på hifi:n kom innan musiken. Man kan säga att hifi:n fick mig till att börja spela..!
Som mycket kompetent bassist så kan du naturligtvis avgöra hur en akustisk ståbas ska låta, genom att lyssna till ett schysst hifisystem. Kanske kan du tom. avgöra om anläggningen återger basen nära verkligheten BÄTTRE än en amatör, eftersom du ofta spelar på instrumentet.
Richard skrev:Amatörer vet sällan hur instrumentet låter på riktigt, tex att ett trumset har en våldsam dynamik- här finns det inga rörsteg som kan hänga med vid
naturlig ljudvolym.
Richard skrev:Fråga PA- killarna som rattar ljudet. De skulle bli full i skratt om man nämner rörsteg för att återge dynamiken.
Richard skrev:Detta är inte konstigt, har man aldrig varit i närheten av en cello på riktigt finns det ingen chans att veta hur den egentligen låter, inte ens återgivet genom ett hifisystem. Den inre referensen saknas av cello- ljudet, eftersom man inte hört instrumentet i verkligheten.
Flint skrev:Kronkan
Du får byta rör och jämföra. Jag lovar.Min åsikt om rörtweak grundar sig på att jag vill kolla vad som händer i kretsen rent elektriskt. Jag vill bara varna för att tro att säg ett visst rörmärke låter på ett visst sätt i alla kopplingar och konstruktioner.
IngOehman skrev:Richard skrev:bassman skrev:lennartj skrev:Enligt min uppfattning är yrkesmusiker i allmänhet inte alls goda lyssnare med förmåga, eller snarare vana, att bedöma kvaliteten på ljudåtergivning ur ett helhetsperspektiv. Majoriteten i min bekantskapskrets vill hellre vila öronen på fritiden än att syssla med hifi. I de fall jag lyckas övertala några att lyssna, oftast då på en inspelning jag gjort där de medverkar, har det varit mycket svårt att få några att skifta fokus från hur det spelas till hur det låter. Några är åtminstone lite hifi-intresserade, men ofta med i mitt tycke snedvriden uppfattning om vad som är viktigt och mest korrekt, sannolikt "yrkesskador" i synnerhet om de inte är multi-instrumentalister.
Sällsynta undantag har både tid och energi att lyssna på andra musikformer än de själva utöver, både live och inspelat samt är hifi-kunniga och kapabla att formulera vad de uppfattar ur ett helhetsperspektiv, minimalt färgat av deras yrkesroll eller dogmer som inte så få av de halvintresserade fastnat i.
Leve amatörismen! [amare = att älska (sin hobby) vare sig det gäller hifi eller musikutövning]
Hur många har jag förolämpat nu?
Det är mycket sanning i detta lennartj![]()
Tack å lov känner jag mig inte träffadKan bero på hifi:n kom innan musiken. Man kan säga att hifi:n fick mig till att börja spela..!
Som mycket kompetent bassist så kan du naturligtvis avgöra hur en akustisk ståbas ska låta, genom att lyssna till ett schysst hifisystem. Kanske kan du tom. avgöra om anläggningen återger basen nära verkligheten BÄTTRE än en amatör, eftersom du ofta spelar på instrumentet.
Vill inte bara hålla med om detta, utan till och med berätta att jag träffat
påtagligt många just basister som har en väldigt tydlig uppfattning om hur
inte bara bas utan alla instrument låter, man kanske ändå framförallt bas,
och som därför ställer väldigt höga krav på hifi-utrustning - alltså just av
det skälet att de är musiker och därför har en väldigt trimmad verklighets-
referens.
Trumslagare som inte hittar till posten läste jag om i ett annat inlägg. Jag
tror det finns många människor som har svårt att hitta till posten och att
man alltid begår ett misstag om man extrapolerar en världsbild ifrån ett allt-
för begränsat urval. Men de studier som gjort på i varje fall popmusiker har
faktiskt visat att det är just trummisarna som brukar ha bäst kull på allting
som händer i bandet.
Jag känner en hel det trummisar, och de flesta av dem är människor med
alldeles utmärkt koll.Richard skrev:Amatörer vet sällan hur instrumentet låter på riktigt, tex att ett trumset har en våldsam dynamik- här finns det inga rörsteg som kan hänga med vid
naturlig ljudvolym.
Det ÄR sant att ett trumset i verkligheten, i synnerhet avlyssnat "från pal-
len" är ett instrument som kan låta våldsamt dynamiskt. Vi talar om extrema
transientljudtryck, över 140 dB från en virvel om man är halvnära och rakt
ovanför den.
Men varken rörförstärkare eller transistorförstärkare låter någonting alls, så
ingen förstärkare kan hänga med ett trumset. Tittar man på en kombination
av en förstärkare och en högtalare kan den dock såklart, matad av någon
lämplig insignal, skapa ljud som ka jämföras med t ex ett hårt anslaget trum-
sets ljud.
Men att uttala sig om en förstärkare utan att specificera vad den driver för
högtalare är lite dubiöst kan jag tycka.
40 W rör + en högtalare med en känslighet om 99 dB kan helt klart släppa
ifrån som större transienter än en transistorförstärkare på 200 W som matar
en högtalare med en känslighet om 87 dB.
Rörkombon kan i själva verkat spela 5 dB starkare (=3,16 gånger mera ljud-
effekt).
[Högtalarkänsligheten skiljer 12 dB = 16 gånger mer direktljudseffekt når en
lyssnare med rörkombon. Förstärkareffekten skiljer 5 gånger = 7 dB lägre
ljudeffekt når lyssnaren med rörkombon. Så man kan säga att rörkombon
vinner med 12-7 = 5 dB, eller att den vinner med 16/5 = 3,16 gånger högre
ljudeffekt (vilket alltså är 5 dB)]
Så att deklarera att rörförstärkare inte räcker till, utan att ha med vad de
skall driva i ekvationen, kan bli vilseledande.Richard skrev:Fråga PA- killarna som rattar ljudet. De skulle bli full i skratt om man nämner rörsteg för att återge dynamiken.
Det ligger något i det. Men det finns många saker som förklarar en sådan
inställning. Främsta skälen till att inte välja rör i PA-sammanhang är nog
faktiskt dessa:
1. Priset.
2. Vikten (men bär PA-prylar mycket).
3. Pålitligheten/känsligheten för skakningar och slag.Richard skrev:Detta är inte konstigt, har man aldrig varit i närheten av en cello på riktigt finns det ingen chans att veta hur den egentligen låter, inte ens återgivet genom ett hifisystem. Den inre referensen saknas av cello- ljudet, eftersom man inte hört instrumentet i verkligheten.
Jag har tagit många hifi-människor till diverse akustiska konserter genom
åren, och har påtagligt ofta blivit förvånade över att de blir förvånade över
hur t ex en orkester låter i verkligheten. Det vill säga... det jag är förvånad
över är inte att den som inte hört en orkester i verkligheten blir förvånad,
utan att de inte gjort det.
Så alla som inte hört varken en stråkkvartett i en kammarmusiksal, eller en
symfoniorkester i ett konserthus, eller en militärorkester i utomhus-miljö,
uppmanas här med att skaffa sig dessa erfarenheter! Men jag vill samtidigt
bifoga en varning för att det kan vara beroendeframkallande - och att det
kan öka kraven på ens egna anläggning till nivåer man inte har råd till.
Men å andra sidan ger ju en god återgivning fantastiskt mycket lyssnings-
glädje tillbaka.
Vh, iö
IngOehman skrev:Frågan är bara om man kan avgöra vad som är "regeln" och vad som är
"undantaget", om man inte har ett väldigt stort material att utgå ifrån?
Och svaret är: Det kan man inte.
Vh, iö
lech skrev:Jag vet inte om 99dB känslighet är ett undantag, snarare en regel om man satsar på lågeffektsförstärkare med effektiva högtalare.
Upp till 105 dB är inte ovanligt i sådana här kombos.
Fint skrev:
Klart att undantag alltid finns för att bekräfta regeln. Skamvorevälannars (ett ord lät det som).
Svårigheten blir att hitta angenämt S/N-förhållande i den kombon. Det är inte många som platsar,men det är priset man får ta.
MVH
Lech
Kronkan skrev:IÖ! Lite bra text.
Det är dock en sak jag inte riktigt begripper själv. Det är varför jag skall kunna ha 140 dB i omfång hemma.
Kronkan skrev:Tycker att det kan bli för mycket även om jag spelar på vinyl och över rör. Då får jag gå och skruva ner. Det blir på något sätt stressande att få för mycket real life i hemmet.
Kronkan skrev:Så blev det när jag skulle spela ett av dagens nyinköp. Har en liten fil för Monica Zetterlund med några skivor. Ramlar jag på sådant så brukar jag köpa. Oftast billigt.
Här sjunger hon med Thad Jones. Silhoutte CD varianten. Inspelad av SR. Kanske en av de lugnare styckena men ändå när en helt storband tar i och spelar på kall plåt så blir det mycket om man skall spela det på höga nivåer. Det blir bara att sänka. Så är det för mig.
http://www.youtube.com/watch?v=R6UGoIjzNzs
Kronkan skrev:Samtidigt vill jag ha normalt dynamiska skivor och inte för komprimerat. Men inte fullt blås. KAn vara det som gör att det blir mycket äldre inspelningar på vinyl.
Själv har jag under några år gått från 200 w förstärkeri spelat på 93 dB ML till nuvarande läge med max 60 watt förstärkeri spelat på 90 dB Martin Logan. Tillslag och sådant låter fortfarande helt korrekt alltså riktigt bra. Skillnaden kan vara en viss skillnad i basen men allt annat är ju så mycket bättre. Röster oj oj. Diskant. Lyftet från väggen. Klangerna.
Richard skrev:
Det vore mycket intressant att lyssna till ett kompetent hornsystem i kombination med ett schysst rörsteg.* Har hornhögtalaren en känslighet på 100 db behövs ju bara få watt för att spela högt.
*Är det inte ett dylikt hornsystem som Harryup har ?
Upp till 105 dB är inte ovanligt i sådana här kombos.
Kronkan skrev:Det går ju alltid att fråga sig om man drabbas av något akustiskt. Möjligt att just denna skiva blir lite mindre aggressiv när jag spelar den i triodläge på slutsteget. Möjligt att min anläggning inte passar välinspelad storbandsjazz där jag får in blåset 1 meter framför väggen i fullt och lite kallt blås. Åsså i verklig volum åsså tar de i för kung och fosterland.
Sådant blir lite stressande för mig. Alltså jag upplever inte det stora i detta.
Den flesta musiken som jag spelar tror jag ställer lite mindre krav på dynamiska utbrott. Alltså jag är mera van att lyssna på jazz och rock än klassisk musik och då gillar jag nog lite mindre besättningar bättre.
Så för mig är det inte ett mål att klara den nivå som du gillar. Detta beror alltså inte enbart på att jag bor i lägenhet utan att jag vill hålla det dynamiska skeendet på vad jag tycker är normala nivåer. Alltså normalt för mig. Lugnast så. För mig alltså.
Almen skrev:grimmer skrev:För er som verkligen ordentligt lyssnat på både bra transistor och rörförstärkare. Kan ni beskriva mer ingående vad ni tycker skillnaderna är?
IngOehman skrev:Kronkan skrev:Det går ju alltid att fråga sig om man drabbas av något akustiskt. Möjligt att just denna skiva blir lite mindre aggressiv när jag spelar den i triodläge på slutsteget. Möjligt att min anläggning inte passar välinspelad storbandsjazz där jag får in blåset 1 meter framför väggen i fullt och lite kallt blås. Åsså i verklig volum åsså tar de i för kung och fosterland.
Sådant blir lite stressande för mig. Alltså jag upplever inte det stora i detta.
Den flesta musiken som jag spelar tror jag ställer lite mindre krav på dynamiska utbrott. Alltså jag är mera van att lyssna på jazz och rock än klassisk musik och då gillar jag nog lite mindre besättningar bättre.
Så för mig är det inte ett mål att klara den nivå som du gillar. Detta beror alltså inte enbart på att jag bor i lägenhet utan att jag vill hålla det dynamiska skeendet på vad jag tycker är normala nivåer. Alltså normalt för mig. Lugnast så. För mig alltså.
Den nivå som jag gillar?
Jag skrev just att min anläggning bara klarar 105 dB ungefär, och att det
räcker bra för mig i nästan alla sammanhang.
Normalt så spelar jag svagare än 70 dB i snitt och med mindre än 85 dB i
topparna (gäller huvuddelen av all lyssning jag ägnar mig åt), och 85 dB är
ju 1/100 av den ljudeffekt som råder vid 105 dB viket i sin tur är hela 3162
gånger mindre än 140 dB. Så de ljudeffekter jag oftast inte överskrider när
jag lyssnar på musik, är 316200 gånger lägre än de 140 dB du talade om i
ditt inlägg som jag svarade på (det där du antydde att jag skulle ha sagt
något i stil med att man behöver kunna återge sådana).
När jag svarade så tänkte jag att jag måste ha uttryckt mig illa, om du upp-
fattade att jag proklarerat en nödvändighet av att kunna återge 140 dB.
Men även om jag var oklar i mitt förr-förra inlägg och fick dig att tro att det
är min uppfattning att man behöver kunna återge 140 dB, så är jag ganska
så säker på att jag uttryckte mig på ett sätt som är begripligt i mitt förra
inlägg, där jag berättade att min anläggning bara klarar att skapa en ljud-
effekt om 1/3000-del av 140 dB, och ändå så skriver du om "den nivån som
jag gillar" - som om jag skulle spela vanvettigt starkt.
Det förstår jag inte.
Jag gillar bara undantagsvis att spela starkt nämligen när både inspelningen
och anläggningen klarar det, när det inte stör någon, och när jag har lust
att göra det. Men inte ens då brukar jag spela så särdeles starkt.
Att jag sen berättar hur starkt, ungefär, en symfoniorkester låter när den
gör det som mest, är bara information. Det betyder bara det sagda. Tolka
inte in något annat i det, att jag berättar hur starka olika live-ljud är, är
bara för att jag tänker att någon som läser hur kanske kan undra över det,
men det betyder inte att jag har skrivit att någon är förpliktigad att spela
så starkt hemma, eller att jag själv gör det.
Men jag vill kunna göra det. I varje fall i en av mina anläggningar.
Vh, iö
grimmer skrev:Almen skrev:grimmer skrev:För er som verkligen ordentligt lyssnat på både bra transistor och rörförstärkare. Kan ni beskriva mer ingående vad ni tycker skillnaderna är?
Okej, vore intressant att veta vad det var för förstärkare som användes? Samt högtalare.
grimmer skrev:Almen skrev:grimmer skrev:
Av de förstärkare jag jämfört med, har jag också kommit fram till att rörförstärkaren färgar ljudet. Jag jämför det som att köra sin låt genom en kompressor, precis så låter det. I olika grad. Visst det låter häftigt, och annorlunda. Men jag föredrar i längden min gamla vanliga transistorstärkare som jag upplever ger mer naturtroget ljud, och klarar mer allround låtar. Nu talar jag bara för de två förstärkarna jag jämförde emellan. Så ingen slutgiltig "åsikt" eller slutsats har dragits. Stärkarna var Pioneer A-858 (25 kg) och Monarch STA-400X (15 kg), högtalarna var Elac BS 203.2 och Mission M70. Hela "recensionen" +massa bilder finns på min sida www.digitalthis.se
Kronkan skrev:grimmer skrev:Almen skrev:grimmer skrev:
Av de förstärkare jag jämfört med, har jag också kommit fram till att rörförstärkaren färgar ljudet. Jag jämför det som att köra sin låt genom en kompressor, precis så låter det. I olika grad. Visst det låter häftigt, och annorlunda. Men jag föredrar i längden min gamla vanliga transistorstärkare som jag upplever ger mer naturtroget ljud, och klarar mer allround låtar. Nu talar jag bara för de två förstärkarna jag jämförde emellan. Så ingen slutgiltig "åsikt" eller slutsats har dragits. Stärkarna var Pioneer A-858 (25 kg) och Monarch STA-400X (15 kg), högtalarna var Elac BS 203.2 och Mission M70. Hela "recensionen" +massa bilder finns på min sida www.digitalthis.se
Hej Grimmer!
På mig verkar kombon inte vara ett kraftpaket. Vad jag får fram så har förstärkaren 24 wat och högtalaren en känslighet på 87 dB samt att det är lite ålderstigna grejer vad gäller förstärkaren. Möjligt att ljudet är lite varmt också vilket leder till att ljudbilden skjuts tillbaka något enligt min erfarenhet. Alltså inte mil utan något tillbaka.
Om det därför i verkligheten komprimerar kan ju inte jag veta men kombon skulle nog göra detta om man spelar på hög volym. Rör har ju används för att komprimera då man skickade in signalen så att den var för kraftig i förhållande till rörets kapacitet. Då komprimerar ju rör snyggare än kisel.
Om en rörförstärkare upplves färga beror ju på vilken förstärkare det handlar om och om vilken anläggning den är satt att verka i. Min anläggning anser jag inte har en hörbar dist. då skulle jag ju inte vilja använda den. Samtidigt är det nog lite rörljud. Det är ju därför jag just nu föredrar min nuvarande effektsvagare kombo än det tidigare relativt kraftfullare kombinationen. Men min grej är ju inte att jag själv skall tycka att det är färgat. Inte alls. Min ambition är ju att det skall låta naturligt. Att det skall spelas upp en ljudscen framför mig. Där musiken återges på ett attraktivt sätt i normalfallet. Och att man upplever ett bra dynamiskt förlopp vad gäller de enskilda ljuden.
grimmer skrev:Kronkan skrev:grimmer skrev:Almen skrev:grimmer skrev:
Hej Grimmer!
På mig verkar kombon inte vara ett kraftpaket. Vad jag får fram så har förstärkaren 24 wat och högtalaren en känslighet på 87 dB samt att det är lite ålderstigna grejer vad gäller förstärkaren. Möjligt att ljudet är lite varmt också vilket leder till att ljudbilden skjuts tillbaka något enligt min erfarenhet. Alltså inte mil utan något tillbaka.
Om det därför i verkligheten komprimerar kan ju inte jag veta men kombon skulle nog göra detta om man spelar på hög volym. Rör har ju används för att komprimera då man skickade in signalen så att den var för kraftig i förhållande till rörets kapacitet. Då komprimerar ju rör snyggare än kisel.
Om en rörförstärkare upplves färga beror ju på vilken förstärkare det handlar om och om vilken anläggning den är satt att verka i. Min anläggning anser jag inte har en hörbar dist. då skulle jag ju inte vilja använda den. Samtidigt är det nog lite rörljud. Det är ju därför jag just nu föredrar min nuvarande effektsvagare kombo än det tidigare relativt kraftfullare kombinationen. Men min grej är ju inte att jag själv skall tycka att det är färgat. Inte alls. Min ambition är ju att det skall låta naturligt. Att det skall spelas upp en ljudscen framför mig. Där musiken återges på ett attraktivt sätt i normalfallet. Och att man upplever ett bra dynamiskt förlopp vad gäller de enskilda ljuden.
Okey, vad har du för rörstärkare? Och vad kör du för högtalare?`
Kronkan skrev:...första paret Martin Logan med uppgiven känslighet på 93 dB. Sedan en månad bytt modell och uppgiven känslighet är nu 90 dB fast fortfarande ML.grimmer skrev:Kronkan skrev:grimmer skrev:Stärkarna var Pioneer A-858 (25 kg) och Monarch STA-400X (15 kg), högtalarna var Elac BS 203.2 och Mission M70. Hela "recensionen" +massa bilder finns på min sida www.digitalthis.se
Hej Grimmer!
På mig verkar kombon inte vara ett kraftpaket. Vad jag får fram så har förstärkaren 24 wat och högtalaren en känslighet på 87 dB samt att det är lite ålderstigna grejer vad gäller förstärkaren.
Okey, vad har du för rörstärkare? Och vad kör du för högtalare?`
The Martin-Logan's B-weighted sensitivity weighed in at an estimated 85dB/2.83V/m. This is somewhat lower than the specification, but in a room the line-source behavior of the panel will mean that the SL3 will sound louder than a similarly specified point-source speaker.
Nattlorden skrev:Stereophile / ML SL3:The Martin-Logan's B-weighted sensitivity weighed in at an estimated 85dB/2.83V/m. This is somewhat lower than the specification, but in a room the line-source behavior of the panel will mean that the SL3 will sound louder than a similarly specified point-source speaker.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster