Färgning är inte alltid negativt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 13:00

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:Om vi inte kan åtgärda felet vid källan är det då inte rimligt att försöka göra något åt det även om det är på bekostnad av transparensen?

Om felet är känt och åtgärden kan göras specifikt per inspelning med just detta kända fel, självklart.

( Ett generellt fel existerande på samliga inspelningar har jag bett folk presentera i åratal nu, men utan något svar, så det torde stämma med den högst logiska orimligheten att något sådant skulle kunna finnas. )

Det är väl lika orimligt som ett generellt "rätt"?

Plattor låter olika och om man börjar nysta i det här är det någon slags gyllene medelväg man söker - något som funkar på det mesta. Om vi gör justeringarna i delningsfiltret, med en EQ eller med bristfällig utrustning kan ju egentligen kvitta... (iaf i den här diskussionen)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 13:02

Flint skrev:
Jocke skrev:
Flint skrev:
Jocke skrev:Om vi inte kan åtgärda felet vid källan är det då inte rimligt att försöka göra något åt det även om det är på bekostnad av transparensen?

Absolut självklart. Transparensen är i alla fall bara inbillad.

Det börjar med att man vrider på tonkontrollerna... kanske finns det något mer man kan göra?^^

Japp. Man skaffar en förstärkare som inte kraschar sönder cd-skivorna ytterligare. :)

Inte är det väl skivorna i sig det är fel på!^^

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-20 13:02

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:( Ett generellt fel existerande på samliga inspelningar har jag bett folk presentera i åratal nu, men utan något svar, så det torde stämma med den högst logiska orimligheten att något sådant skulle kunna finnas. )

Jag vet! Att de just är inspelningar är ett generellt fel. :)

Grattis, du har precis vunnit äran att rätta till felet åt oss.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-20 13:12

Jocke skrev:
Flint skrev:
Jocke skrev:
Flint skrev:

Det börjar med att man vrider på tonkontrollerna... kanske finns det något mer man kan göra?^^

Japp. Man skaffar en förstärkare som inte kraschar sönder cd-skivorna ytterligare. :)

Jo, dom söndermastrade men en dålig förstärkare gör dom ännu sämre. Nackdelen med att då sänka diskanten med tonkontrollen är att man även förlorar den diskant man förmodligen vill ha kvar.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 13:19

Flint skrev:
Jocke skrev:
Flint skrev:
Jocke skrev:
Flint skrev:

Jo, dom söndermastrade men en dålig förstärkare gör dom ännu sämre. Nackdelen med att då sänka diskanten med tonkontrollen är att man även förlorar den diskant man förmodligen vill ha kvar.

Jag menade så klart att skivan i sig inte är boven i dramat utan den överbearbetade musiken som ligger på den... Det blir ju inte ett skit bättre om musiken ligger på fil liksom...^^

Gissar att det är lätt att "dissa" bra musik för att den låter illa... det är ju trist för de artisterna! :(

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-20 13:22

Flint skrev:Jo, dom söndermastrade men en dålig förstärkare gör dom ännu sämre. Nackdelen med att då sänka diskanten med tonkontrollen är att man även förlorar den diskant man förmodligen vill ha kvar.

Detta är även vad bland annat Linn-folket, men även ofta även tex här, hävdar. Ju bättre anläggning ju bättre låter även söndermastrade skivor. Tex Veronica Maggios senaste, som ju troligen inte är (sönder-)mastrad efter slutmix utan där redan slutmixen är komprimerad och limiterad på instrumentspåren. Hennes röst går dock fram bra och låter inte alls så illa som många svenska produktioner ofta gör. Men några linnisar hävdar att har man bara det bästa Linn kan erbjuda så låter även denna skiva bra :-)

Men faktum är, har man en bra anläggning som verkligen kan låta "rätt" (jag använder inte "transparent" för att inte skapa fel associationer) så låter till och med en LoFi-inspelning ofta OK. Man hör direkt vilka taskiga mik´ar som används, det går att urskilja allt som gör det hela realistiskt. Till skillnad från sämre anläggningar som bara gör en svårförståelig gröt av alltsammans, men som kan spela upp demomässjazz perfekt.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-20 13:24

Jocke
Vi hifi-intresserade kanske dissar skivan pga ljudkvalitet men den stora massan där ute kanske inte gör det utan tar ljudkvaliteten som norm.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 13:27

Flint skrev:Jocke
Vi hifi-intresserade kanske dissar skivan pga ljudkvalitet men den stora massan där ute kanske inte gör det utan tar ljudkvaliteten som norm.

Javisst kan det vara så - kolla in på stormarknaden vad det är folk bär hem så fattar man ju att förväntningarna på att det ska "lira" inte är så stora... :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-20 13:31

Bill50x skrev:Men faktum är, har man en bra anläggning som verkligen kan låta "rätt" (jag använder inte "transparent" för att inte skapa fel associationer) så låter till och med en LoFi-inspelning ofta OK. Man hör direkt vilka taskiga mik´ar som används, det går att urskilja allt som gör det hela realistiskt. Till skillnad från sämre anläggningar som bara gör en svårförståelig gröt av alltsammans, men som kan spela upp demomässjazz perfekt.

/ B

Jag håller med. När jag får både trisse och rörstärkare att låta som jag vill ha dom så kan jag spela både hifidemoskivor och söndermastrade utan att må illa men jag hör förstås skillnaden och vad som har hänt med den söndermastrade. Dock låter den inte så illa att den inte går att lyssna på. Jag förlorar alltså inte värdet i den bra mixade skivan på bekostnad av den dåliga bara för att stärkaren är optimalt konstruerad och givetvis tjänar även den mycket bra inspelningen på samma förstärkarkonstruktion.
Senast redigerad av Flint 2011-12-20 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-20 13:33

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:( Ett generellt fel existerande på samliga inspelningar har jag bett folk presentera i åratal nu, men utan något svar, så det torde stämma med den högst logiska orimligheten att något sådant skulle kunna finnas. )

Jag vet! Att de just är inspelningar är ett generellt fel. :)

Grattis, du har precis vunnit äran att rätta till felet åt oss.

Tack, tack!
Fast ibland kan "felen" vara bra. Bo Kaspers orkester låter bättre hemma hos mig än Live. Så kan det bli. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-12-20 13:39

Frank Sinatra låter bättre på skiva hos mig än han skulle göra live om han fanns hos mig nu. :P
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-20 17:46

Nattlorden skrev:

Om felet är känt och åtgärden kan göras specifikt per inspelning med just detta kända fel, självklart.

( Ett generellt fel existerande på samliga inspelningar har jag bett folk presentera i åratal nu, men utan något svar, så det torde stämma med den högst logiska orimligheten att något sådant skulle kunna finnas. )

Det finns generella fel som existerar vid all inspelning/avspelning av akustisk musik. Felet kan beskrivas av att man går från reella ljudkällor i inspelning till fantomprojicerade ljudkällor vid avspelning.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-20 18:08

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:

Det finns generella fel som existerar vid all inspelning/avspelning av akustisk musik. Felet kan beskrivas av att man går från reella ljudkällor i inspelning till fantomprojicerade ljudkällor vid avspelning.

MvH
Peter

Detta är ju en fantasiskt stor diskussion med många teman, speciellt eftersom vi i många fall har begränsade möjligheter att fixa till det ideala på alla parametrar både vad gäller anläggning och rum.

Men en fråga angående dina Ägg. Har du provat olika typer av förstärkare exempelvis rör/transistor och eventullet flera olika typer av rörfärstärkeri. Anser du att det finns vinster i olika typer av förstärkera för att skapa en levande ljudbild. Allsåt utifrån praktiska försök

Vilken roll spelar akustiken speciellt den bakom och mellan högtalarna för att skapa rumslighet och realism. Går det att reflektera över detta på stabila sätt eller är vi hänsvisade till tyck och tänk.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-20 18:51

sprudel skrev: Bo Kaspers orkester låter bättre hemma hos mig än Live. Så kan det bli. :)

Om det låter bättre hemma hos dig än det lät på deras julkonsert på China teatern igår så måste du ha lyckats :wink: .
Har aldrig hört någon anläggning som kan konkurrera med ett riktigt bra liveljud och igår lät det verkligen bra - detaljrikt och distinkt :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-20 19:04

Panelguy skrev:
sprudel skrev: Bo Kaspers orkester låter bättre hemma hos mig än Live. Så kan det bli. :)

Om det låter bättre hemma hos dig än det lät på deras julkonsert på China teatern igår så måste du ha lyckats :wink: .
Har aldrig hört någon anläggning som kan konkurrera med ett riktigt bra liveljud och igår lät det verkligen bra - detaljrikt och distinkt :)

Tycker du inte att BK:s röst var lite skrikig?
Annars var soundet kanon, fett och varmt, och mycket bas.
Ah! Såg nu att du var på Chinateatern, jag var i Konserthuset i Göteborg, och vi har förnämlig akustik i vårt konserthus.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-20 19:37

sprudel skrev:
Panelguy skrev:

Ah! Såg nu att du var på Chinateatern, jag var i Konserthuset i Göteborg, och vi har förnämlig akustik i vårt konserthus.

Visst fanns det väl parametrar som låter bättre i ett bra HiFi-system men den distinkta, kraftfulla basen och detaljrikedomen i ljudbilden var över förväntan igår på China. Inte ens de stora Wilson har levererat den typen av bas när jag hört dom. Jag vet att ni har ett riktigt bra ljud i ert konserthus. En kompis har sett Kasper där och tom han som inte är ljudintresserad pratade om hur bra det lät. Hade de julkonsert även där nyligen?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-20 19:39

sprudel skrev:
Panelguy skrev:

En "akustik" är förnämlig för ett specifikt ändamål om den nu skulle vara förnämlig. Olika typer av musik eller tal bör ha olika akustik. Det är inte alls säkert att Göteborgs konserthus är lämplig för all musik, däremot alldeles förträfflig för den musik den är byggd för.

Lokalen bör väljas så att dess efterklang och tidiga reflexer framhäver den autokorrelation som musiken och instrumenten har.

Sedan kanske den viktigaste parametern vad gäller PA-ljud genom PA-anläggning är att få till det på befintlig konsert. Där får PA-killarna slita och det är inte alltid de lyckas. Efter halva konserten brukar de få till ett skapligt ljud i förhållande till första låten.

Bo Kaspers tror inte jag funkar optimalt med den efterklang som konserthus har som är optimerade för Romantikens musik och 1900 tal.

Men, ändock så finns det en Livekänsla på livekonserter som kan vara bra eller i värsta fall usel. Jag har varit med om båda.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi