Är det alltid bäst att dela om subwoofers är med i leken?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-01-02 12:52

Tycker detta är spännande men har inte så stor kunskap.

Skulle det gå att exempelfiera så vi som "tänker" i bilder har lättare att förstå komplexiteten? Inte för att skapa tumregler utan att få mer förståelse.

Om det i ett givet rum finns ett givet delat system. Vad bör tänkas för att få det bra?

Begär jag för mycket nu?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-05 01:41

Emanuelgbg skrev:Begär jag för mycket nu?

Förmodligen. ;-)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
joel

Inläggav joel » 2012-01-05 11:49

Varning! Nytt amatör inlägg

Som jag förstår det på tråden är problemet med tidskompensering att när man ändrar delay baserat på mätning från lyssningspossition för att få ljudet i fas där flyttar man bara på utsläckningarna till andra ställen i rummet och/eller ev. förvärrar dem?

Men om målet inte är att ha perfekt återgivning i hela rummet spelar det då någon roll?

Är det bättre att ligga lite ur fas i lyssningpossition för att inte förvärra i andra possitioner i rummet?

Är jag heelt ute och cyklar? :oops:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-05 12:15

joel skrev:Varning! Nytt amatör inlägg

Som jag förstår det på tråden är problemet med tidskompensering att när man ändrar delay baserat på mätning från lyssningspossition för att få ljudet i fas där flyttar man bara på utsläckningarna till andra ställen i rummet och/eller ev. förvärrar dem?

Men om målet inte är att ha perfekt återgivning i hela rummet spelar det då någon roll?

Är det bättre att ligga lite ur fas i lyssningpossition för att inte förvärra i andra possitioner i rummet?

Nejdå, du är inte ute och cyklar. Delay används vid alla konserter där man inte har högtalarna bredvid varandra.
Att delayen förstör kraftigt på andra platser skulle jag vilja kalla floskel. För det första så har dom flesta som repeterar det som ett mantra aldrig hört i hemmabruk vad det är frågan om. Man har aldrig använt digitala filter eller kanske inte ställt in dom så korrekt som möjligt. Rent teoretiskt är det ju så att om du i en punkt kompenserar för att göra det optimalt så blir det sämre i andra punkter. Dock kan det mycket väl vara så att det "sämre" som blir är extremt mycket bättre än var det redan var. Och det sämre som bli i kanske mittenlyssningsplatsen kan fortfarande vara mycket bättre än innan kompenseringen för andra lyssningsplatser. Så det går att få en ljudåtergivning som upplevs som bättre både i centrum och på några fler sittplatser. Nu är jag hyfsat ensam om de åsikterna här eftersom andra helt enkelt inte testat alls eller väldigt begränsat. Så jag skulle rekommendera att testa och lyssna förstås. Om man vill så kan man söka på "speaker alignment" eller "sub alignment" på nätet så ser man att det finns fler med positiva erfarenheter.
Vanligt är också att delay ställs mot vettigt möblering eller mot akustik sanering av sitt rum.
Jag ser inget sådant motsattsförhållande alls, självklart skall man ställa grejorna så bra det går och man skall förstås fixa rummet så långt det går innan för mindre justeringar kommer vara bättre än större justeringar. Digital delay kommer inte lösa alla problem men i regel så tror jag inte att folk heller har hört hur bra det kan bli men man upprepar gärna negativa rykten eller auktoriteters åsikter utan att testa själva. Många gånger så vill man gärna hoppas att man inte har några problem för att högtalarna står kanske inom 1/4 våglängd ifrån varandra, eller rent av ovanpå så det finns inga problem.
Enligt mina erfarenheter skulle jag kalla det för önsketänkande, verkligheten innehåller fler variabler en enkla teoretiska samband.
Mina erfarenheter är också att det är svårt att lyssna in en bra justering, skall man höfta så kanske du kan nå 80% högst genom att bara lyssna och testa om du håller på med en 3-vägshögtalare. Eller 2-vägs med subb.
Andra kommer att säga att det är fel och att det inte funkar, men det gjorde man även om att man i tåg inte skulle kunna färdas mer än 30km/h innan man dog. Här är oftast kritiken mer nyanserad.
Att jämföra med att justera in högtalarna i stereouppställning med delay som inte går så används gladeligen justering av avstånd då man lyssnar genom en bioreciever med sub, kanske säger en del om konsekvens.
Allt enligt mina erfarenheter och åsikter.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-01-05 22:44

Jag har fördjupat mig i mina delaymöjligheter efter tips från Harryup :) .
Det blir genast lite knivigare att få till filterflankerna, så att de möter bra, när eq påverkar tiden på basarna.
Jag tycker att jag redan nu anar en bättre timing mellan anslag och så..
men väntar med en riktig utvärdering när jag flyttat in i mitt nya lyssningsrum. Jag är inte riktig färdigrattad än, så det spar jag tills anläggningen står där den ska. :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
Här är lite om mina första erfarenheter.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-06 00:04

Håller med dig, Harrupop!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-06 06:02

joel skrev:Varning! Nytt amatör inlägg

Att ställa frågor är aldrig att vara ute och cykla.

Saken handlar dock inte om att avgöra om "i fas" är ett bra mål, utan om
den ena eller andra metoden att uppnå en vettig summering (vilket inte
nödvändigtvis betyder 0 grader fasskillnad...) är bättre än den andra, eller
tredje, eller...*

Och det kan rimligtvis bara de avgöra, som förstår problemet och som be-
härskar alla alternativen. Och redan där blir diskussionen meningslös.

De som inte gör det kan ju inte jämföra, utan bara demonstrera sin tro på
en lösning - baserad på ett resultat som de hyllar utan att vet vad de hade
kunnat få istället. :?

Då är det lätt att tappa lusten att berätta om det.

Vh, iö

- - - - -

*Sen är ju hela bilden av vad man gör oerhört förenklad i frågeställningen
härovan, för när man sitter på ett avstånd från högtalarna som är avse-
värt större än "rumsradien*direktivitetsindex" så handlar det inte om att
summera två ljud. Det handlar om att summera två ljudhalvor - som var
och en är samma ljud repeterat många gånger, med varierande fördröj-
ning. Hela iden att de kan vara i fas eller ur fas är svårt förfelad och tittar
man på summan på lyssningsplats utan att förstå HUR de olika delkompo-
nenterna förhåller sig till varandra så kan man gå hur vilse som helst.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-01-06 11:47

Jag tänker att Harryup, som förespråkar tidsdelay, gillar metoden för att det
låter fantastiskt bra om resultatet? Kommer inte spekulera i vilka andra
metoder som provats, men förstår att har man sprungit på en som verkar
fungera bäst, kommer den föredras och på goda grunder tycker jag i så fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-06 12:10

Är man nöjd med resultatet finns det ju egentligen ingen anledning att ändra
någonting, anser jag. Om man däremot tror att det går att få det ännu
bättre och man har tid och resurser så är det ju bara att tuta på. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-06 14:53

Håller med om allt som skrivs i de två senaste inläggen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-07 01:42

Jag håller med alla 3. Jag har inte IÖ's kunskaper. Jag är fullständigt övertygad om att ha IÖ med fria händer kan åstadkomma enastående resultat. Helt ärligt.
Det är just när kompromisserna måste till som hjälpmedel kan ge bra resultat. Även där är jag övertygad om att Iö kan åstadkomma oerhört bra resultat och helt utan digital delay.
Nu önskar jag att jag hade både IÖ's kunskaper och erfarenheter men det har jag inte, så vad får man ta till då? Jag ringde Gandalf den Grå och han rekommenderade digital delay.
Inget verktyg är bättre än hur man hanterar det. En erfaren snickare kan använda gröna Bosch och få bra resultat en oerfaren kan köpa Festool och få hyggliga resultat. (Jag har en del Festool).
Men kanske det kan vara så att den erfarna kan inte åstadkomma samma sak med en borrmaskin som den oerfarna med en fräs.
Det gäller att vara nyfiken som jag ser det. Är man det kan man upptäcka nya saker, kanske även att saker man varker gillar eller tror på ändå kan ge ett resultat som uppfattas som bättre än gamla metoder.
Jag anser själv att jag bara skrapat på ytan av vad digital signalbehandling kan göra och ibland blir det bättre ibland blir det sämre efter en justering. Ibland hör man det direkt, ibland kan det ta veckor. Jag har ju ingen press på mig att göra klart ikväll utan kan ta det sakta men säkert framåt. Jag säger inte att folk skall köpa digitala filter men har man ett, då verkar det väldigt konstigt om man inte testar vad det kan. Jag hänvisar fortfarande till att söka på nätet då det gäller "subwoofer alignment" "sub alingment" "speaker alignment" så inser man att det finns miljoner tillverkade apparater ute som kan utföra digital delay. OM detta inte fungerade alls så betyder det att jag och miljoner andra människor har helt fel. Vilket ju inte skulle vara första gången ifs. Men det som alltid gäller, det är inget problem att justera filtret så det låter extremt dåligt, hyfsat enkelt att justera det ganska ok och ganska svårt att justera det bra. Att veta när det är optimalt vet jag inte hur man skall uppnå.
Men samma dilemma har ju en leverantör av vilka högtalare som helst, man kan inte veta hur rummet ser ut och hur placeringen blir.
Känner flera personer som bara när dom hör orden digital delay får sura uppstötningar och har blindtestat på dessa. Ingen har i blind lyssning föredragit utan delay. Efter att de sett resultatet så har de själva börjat använda det eller håller på att skaffa utrustning för det.
Nu är gruppen väldigt liten, men de blev oerhört förvånade själva.
Tilläggas kan att jag har inget som helst ekonomiskt intresse i att vurma för delay.

mvh/Harryup

Föregående

Återgå till Generellt om hifi