Transitorförstärkare med kraschande diskantåtergivning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-08 05:01

lennartj skrev: Har Flint någon bra förklaring eller någon annan?

Har ingen bra förklaring men har själv upplevt att försteg i vissa 'mljöer' kan ge ett mer transparent ljud. Har alltid tolkat det som att försteget kompenserar eller förstärker för småsignaler i kedjan som annars gått förlorade.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-08 10:43

lennartj skrev:Har Flint någon bra förklaring eller någon annan?

Jag tycker att det finns en förklaring som bekräftar förstegets ev. fördelar på lyssningsintrycken och även om den är ganska enkel i sig skulle det ta ganska många A4-sidor att redovisa den på ett trovärdigt sätt efterom det troligen rör sig om negativa synergieffekter som bör undanröjas och en kedjereaktion från början till slut i hela anläggningen med även cd-skivans ljud/mixning inblandad. Jag är inte färdig med den förklaringen/beskrivningen men att det ligger något i att försteget kan förbättra lyssningsintrycken är jag för egen del 100% övertygad om eftersom jag själv har upplevt det och även kör så i min egen lyssning.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-01-08 11:20

lennartj skrev: Har Flint någon bra förklaring eller någon annan?

Man får nog titta på respektive schema för att se vad som orkar driva vad, samt vilka burkar som är svårare eller enklare last. Skiftades kablarna runt samtidigt med burkarna?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-08 12:46

Herregud vad ni är uppe länge på natten! :D

Almen skrev:Jo, det är klart att det stämmer, men samtidigt kan man ju dra lite logiska slutsatser också. Om man vid ett flertal noggranna, blinda och kontrollerade tester med olika förutsättningar finner det omöjligt att detektera så känns det lite märkligt att hugga första bästa öppna jämförelse (där man dessutom lastar slutsteget med en mycket snällare last) som en indikation på färgning.

Har aldrig uttryckt mig så, enbart att det saknades något. Det där med färg har du valt själv. Gillar inte uttrycket.

Almen skrev:Jag förstår absolut att du kan gilla anläggningar med andra slutsteg än Bryston. Det är inte så att jag tror att allt låter subjektivt bäst bara man har ett ofärgande slutsteg.
Men hur man än vrider och vänder på det, om man tror att det är just slutsteget som ger ett visst ljud så är det färgning/icke-färgning av detsamma man pratar om. Eller hur?

Jag tycker tyvärr inte att färgning är ett bra begrepp här, sorry. Jag nöjer mig med att konstatera att i min setup, när en specifik länk varieras med Bryston som länk så uppnår jag inte mitt mål. Jag vägrar dra några större växlar av det. Har inte grund för det.
Jag har aldrig provat B. med annat försteg än Lavry. Jag har provat Pass med HA pre 25 dock och det blev sämre än med Lavry enbart.
McIntosh blev bättre med försteg.

Kan inte du ta med dig ditt försteg och Brystonen så kan vi prova någon dag vad försteget gör? Det hade varit kul.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-01-08 14:13

sprudel skrev:
Almen skrev:Jo, det är klart att det stämmer, men samtidigt kan man ju dra lite logiska slutsatser också. Om man vid ett flertal noggranna, blinda och kontrollerade tester med olika förutsättningar finner det omöjligt att detektera så känns det lite märkligt att hugga första bästa öppna jämförelse (där man dessutom lastar slutsteget med en mycket snällare last) som en indikation på färgning.

Har aldrig uttryckt mig så, enbart att det saknades något. Det där med färg har du valt själv. Gillar inte uttrycket.

Jag inser att du kanske är lite försiktigare än jag först trodde (vilket var det som förvånade mig). Du uttryckte dig ändå så att Bryston-steget har egenskaper som gör att du inte gillar ljudet, och det var den språkliga vändningen jag undrade över.

Almen skrev:Jag förstår absolut att du kan gilla anläggningar med andra slutsteg än Bryston. Det är inte så att jag tror att allt låter subjektivt bäst bara man har ett ofärgande slutsteg.
Men hur man än vrider och vänder på det, om man tror att det är just slutsteget som ger ett visst ljud så är det färgning/icke-färgning av detsamma man pratar om. Eller hur?

Jag tycker tyvärr inte att färgning är ett bra begrepp här, sorry. Jag nöjer mig med att konstatera att i min setup, när en specifik länk varieras med Bryston som länk så uppnår jag inte mitt mål. Jag vägrar dra några större växlar av det. Har inte grund för det.

Och här drar jag vidare slutsatser av utförda F/E-lyssningar än du gör. Helt OK, detta sympatiserar jag till fullo med. Jag tror vi är rätt så ense, ändå.

Kan inte du ta med dig ditt försteg och Brystonen så kan vi prova någon dag vad försteget gör? Det hade varit kul.

Alltid kul att träffa dig, sprudel! Eller så börjar vi med att du kommer hem till mig och så spisar vi DSOTM i QUAD. Du har inte hört hela, va?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi