Högtalarkabelhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 00:02

P1200VB skrev:Om man inte märker någon skillnad så varför lägga pengar på det över huvud taget bortsett från för utseendets skull? Den som tycker sig märka skillnad får väl pröjsa det han vill men att det skulle vara motiverat med någon sorts regel med en viss procentuell andel av hela anläggningens kostnad tycker jag bara verkar löjligt.

Bara för att det är kul att sätta sprätt på pengar. Om jag hade massor av dom skulle jag också köpa en massa onödiga saker som bilar för flera miljoner och skor för 300000:- och klockor för hur mycket som helst och en lödkolv för 100000:- bara för att handla och äga dyra grejer. Dom krakar som gör så utan att ha råd med det får skylla sig själva. Det är deras problem.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 00:11

Har man en anläggning för 10 000 kronor så borde ju den procentuella andelen kablarna står för vara större än om anläggningen kostar 30 000 kronor.

Eller anser de som tweakar med kablarna att en billigare anläggning inte är värd en korrekt överföring mellan enheterna?

Hur resonerar man?

Och hur förklarar man för någon att lite trixande med LCR kan göra att man kan förändra en enkel kabel till att likna en high-end-prismässig dylik för kanske 20 spänn? Skulle någon ens tro sina öron om man lekte lite på det viset?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-04-09 00:16

P1200VB skrev: men att det skulle vara motiverat med någon sorts regel med en viss procentuell andel av hela anläggningens kostnad tycker jag bara verkar löjligt.

Nä visst, sånt där är ju helt substanslöst, den bästa transmissionslänken mellan två apparater behöver ju naturligtvis inte vara den dyraste, det är ju typen av egenskaper som är det intressanta.

Således blir det ganska komiskt det här med procentregeln när alla märken har sin egen konstruktion, det skulle alltså enligt dessa herrar inte spela någon roll vilken kabel man använde, bara den kostade rätt..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 00:18

Precis!

Så vad är då skälet till att man ser så många referenser till en sådan regel?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 00:33

Vilseledande reklam är ju knappast nått inom kabelhärvan?

Schamo
Mat
Läkemedel
Bilar

U name it.

Kikade lite på Rolex hemsida. Det står oerhörd smörtester om metallerna och skrivarna och fjädrar etc som kollrar bort mig och får mig att tro att en rolex är Cutting edge fast det egentligen är en dinosaurie som bleknar i jämförelse med en 9,90:- digital från Clas Ohlsson.

Kolla gärna in lite. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 00:47

Vem svarar du?

Det jag skriver om handlar inte om reklam överhuvudtaget iallafall :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-09 02:49

Jag har inte sett en enda här propagera för förbud. Det enda jag vill fortsätta kunna göra, är att peka på sådant som jag anser vara märkliga produkter med märkliga prissättningar. Jag vill kunna idka vanlig sund yttrandefrihet, således.

I fallet med Denon link-kabeln hos Hifiklubben, så talade jag med min lokala butik om saken (de skrattade själva gott när de såg produkten i webbshopen), och jag mailade dem centralt. Jag hotade inte att stämma dem, och jag hotade heller ingen med vare sig mord, skadegörelse eller misshandel. Jag bara pekade på det absurda.

Jag startade också en tråd här om saken, 2006 eller 2007. Inte heller i den hotade jag någon, eller yrkade på förbud. Vad jag kan minnas var det ingen annan som gjorde det heller. Kabeln nämns också i flera andra trådar, alltid utan hot eller förbudskrav.

Fråga kolon. Är det fel att fredligt kritisera en produkt man anser vara absurd? Högtalarkablar som säljs för 250.000 kr är exempel på trams. Det är särskilt mycket trams, när de marknadsförs som bättre ljudförmedlare.

Hifi är för övrigt en lustig hobby. Det finns människor som skuldsätter sig för att köpa saker de inte har råd med. Jag tycker då att det är rätt snällt av sådana som förstår, att påpeka orimligheter. Med lite tur får man en och annan googlare att hejda sig innan han/hon (föredras framför "hen" sju dagar i veckan), ruinerar sig själv på bajs.

Lyssna själv är ibland ett fånigt råd. Extrema absurditeter kan dissas direkt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-09 03:31

FBK skrev:
AndersP skrev:Människor har en tendens att välja enkla, snabba och behagliga lösningar på sina problem. Man köper hellre en dyr medicin mot hjärtinfarkt än att äta ordentlig kost, sluta röka, promenera och sköta sig.

Grov generalisering. En arbetskamrat åkte på en hjärtinfarkt, och han åt ordentligt, ej rökare,dricker ingen alkohol,rörde på sig och skötte sig allmänt och ändå blev det så. Och sedan så finns det ingen dyr medicin som är någon allmän kur som håller bort en hjärtinfarkt, fanns det så skulle problemet hjärtinfarkt inte finnas.

Alkohol?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-09 03:39

Flint skrev:
Snusmumriken skrev:
Flint skrev:Dom har rätt att köpa svindyra kablar om dom vill, oavsett orsak.

Ja? Vi lever tack och lov i ett fritt samhälle, inte på Kuba.

Men nu var frågan om dyrkablar är bättre än billiga, inget annat.

Det kunde du väl ha frågat om på en gång utan en massa syftande antydningar.

Vilka syftande antydningar?

Flint skrev:Svaret på den frågan är att det är upp till var och en att själv avgöra. Och därmed är frågan och tråden både fylld och tömd.

Är det din sak att bestämma detta? Kan inte de som vill diskutera saken
får göra det?

Och om det finns en definition på vad en bättre kabel är, som ett antal
människor gillar och sympatiserar med, så kan man ju även tänka sig
att det går att ta fram ett allmängiltigt, ett objektivt, eller i varje fall ett
statistiskt, svar på frågan.

Och det var ju inte snusmumriken som startade tråden. Vad frågan gäller
behöver man ju bara läsa rubriken och förstainlägget för att få svar på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-09 03:44

Vee-Eight skrev:Det är nog snarare så att priset aldrig nånsin kan vara en teknisk parameter på hur bra ngt funkar. Väldigt bra högtalarkablar kan mkt väl kosta skjortfabrik. :)

Ja, eller vara skapligt billiga. Inte hur billiga som helst dock. Koppar är ju
inte gratis, och det är ju inte isolermaterialen heller.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-09 04:01

celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet

Fast kablar visar ju inte tiden.

Det kan ju även bero på hur respektive sak marknadsförs. Om en ultradyr
klocka hade marknadsförts som en grunka som håller tiden extremt väl
men inte alls gör det, kan jag tänka mig att det hade förekommit protester.

Men inte alltid. Vet ju att det finns sådana fall.

celef skrev:är ert enda mål tycks vara att vinna billiga poäng och verka vara nån slags moralens riddare och gör det uselt

jag har nu sagt mitt och är inte ett dugg intresserad att diskutera detta mer

Okej. Förstod jag dig rätt om du ville säga att de som har åsikter om att
något är dyrt utan att leverera, borde hålla dessa åsikter för sig själv?

Jag tror isåfall att jag förstår dig, men kan tänka mig att många som har
åsikter i frågan, presenterar dem av andra skäl än att de vill höras och
därför "tjaffsar".

T ex kan det handla om att de upprörs över felaktigheter som de tänker
sig kan lura andra. Tror alltså inte att det är moraluppfattningar baserade
på en prislapp det handlar om, utan snarare att det egentligen är budskap
med ifrågasättbar ackuratess som de vill peka på?

Och att skälet är att de kanske tänker sig att det finns de som inte har de
verktyg som behövs för att bedöma den saken.

Men kanske har du en poäng i att det även kan finnas de som anser att
prislappen som sådan är upprörande? Jag vet inte, och säger därför inte
att du har fel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2012-04-09 05:24

Öhman är precis inne på rätt spår. Väljer man att använda sig av starka fraser som "ny standard för ljudåtergivning", "oändlig detaljerning med överflöd av värme och musikalitet" m.m. så tycker jag att man som återförsäljare har ett ansvar inför kunden att det verkligen stämmer också.

Om de helt öppet skriver att det är hörbar skillnad så ska det vara något som tydligt kan påvisas vid ett blindtest. Går inte det så är det bättre att de rabblar upp lite tekniska specifikationer, hur kabeln är tillverkad osv. Sen låter man var och en att avgöra om de tycker sig höra skillnad och själva avgöra om skillnaden är värd priset.

När jag själv var i yngre tonåren och nyligen hade blivit Hi-Fi intresserad så var Hi-Fi klubbens tidning som en bibel för mig. Jag svalde helt enkelt precis allt som stod där med hull och hår. Har fortfarande kvar en massa CD-skivor som är målade med grön färg ute i kanten då jag hade läst mig till att det gav en så fantastiskt stor ljudförbättring. Inte för att jag bryr mig så mycket om det idag men det är väl bara o inse att man blev totalblåst :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-09 07:33

Flint skrev:Dom krakar som gör så utan att ha råd med det får skylla sig själva. Det är deras problem.

Ja det där är ju ett uttalande som inte riktigt klickar med min solidaritet för mina medmänniskor. :?

Folk som tar uppenbart puckade beslut mot bättre vetande är ju en sak, men hur ska en normalt hifi-intresserad person kunna ta ett balanserat besult om vilka kablar man ska köpa om alla från hifi-pressen till kabeltillverkare och handlaren berättar om vilka fantastska upplevelser som väntar om man bara hostar upp en viss summa pengar?

Det är fan ingen som helst skillnad på dyrkablar och virvlat vatten! :x

http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... er-rca.htm

http://www.jordstralningscentrum.se/vatten.htm

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 07:49

Man kan inte ta ansvar för alla dumma i tillvaron. Det blir för mycket att göra och att hålla reda på. Tiden kommer inte att räcka till. Att dessutom varna för dyrkablar på det här forumet är att slå in vidöppna dörrar. Det handlar bara om präktighet och revansch efter egna dåliga köp. Skriv plakat och ställ er med dom utanför butikerna som säljer dyrkablar istället. Där kanske ni gör någon liten "nytta".

Med "dumma" menar jag dom som inte har råd med att köpa dyra kablar men gör det ändå. De som har råd med samma köp är däremot inte dumma. De gör bara ett personligt val och köper det dom vill och har definitivt rätt till det. Där ska ingen fjantig moralnisse lägga sig i.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-09 08:27

OK det hela kanske bara kokar ner till att vi har olika syn på våra medmänniskor. Lägger man ansvaret på den som är "dum" nog att gå på reklam och "råd" från handlaren och hifi-pressen om dyrkablar eller virvlat vatten, eller lägger man ett betydande ansvar på de som - ganska medvetet och beräknande tror jag - försöker lura andra människor för egen vinnings skull.

Men visst är det så att det finns viktigare saker att engarera sig för i världen än dyrkablar, men nu är det väl ändå ett diskussionsforum för hifi vi hamnat på eller hur... :wink:

Och det finns inte mycket som gör mig så upprörd som när enskilda och företag otillbörligt skor sig på andra människors bekostnad. Jag tycker vi ska ta hand om varandra istället för att maximera personlig vinning. :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 08:44

Svante skrev:
Objektivisten skrev:Eftersom en del hänvisade till hur 'kabelfirmor' marknadsför sig så roade jag mig med att gå igenom kabelannonserna i en Absolute Sound samt två Stereophile. Gör det, innan ni påstår saker som inte stämmer.

Länk?

http://www.press-stop.se/
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 08:47

Conan
Vi kanske istället har olika syn på vad marknadsekonomi innebär. En fri marknad innebär inte bara att kunden har rätt till ett fritt val. Det innebär också att säljare/företag får välja varor och metoder att sälja som dom vill så länge det sker inom lagens råmärken.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2012-04-09 09:09

Det är intressant hur man kan avfärda något som ej går att bevisa..

Många hör skillnader på riktiga(med riktiga menar jag alla kablar som klarar dom lägsta kraven med hänsyn till RCL) kablar.

bla. Jenving mätte skillnader. Faktum är att man kan mäta flertalet skillnader mellan olika kablar.. Hur många av dessa skillnader som faktiskt är relevanta för musiklyssning kan diskuteras.

Skin-effekt, övergångsdistorsion mellan kardeler, ökad konduktivitet pga. annan kristallstruktur, progageringshastighet i dielektrum osv..

Skillnader finns.. Kan vi höra dom? Tja.. jag har lyssnat på en del kablar i bla. min anläggning och jag är övertygad om att skillnader finns..
Jag har upplevt dom lite dyrare kablarna som bättre, men är dom värda pengarna ? Tja.. Tveksamt.. I mitt fall kostar högtalarkablarna nya ca 15k(nej tack, jag vill inte ha någon föreläsning i att jag är dum i huvudet) men jag köpte dom begagnade för 3,5k.
Jämför jag dessa mot mina andra kablar jag har,(ett par för runt 5k nypris, ett par EKK och ett par Supa Ply) så låter dessa bättre. MEN, skillnaden är väldigt liten och jag skulle med facit i hand INTE betala nypris för kablarna. Även om företaget i fråga spenderat åratal av forskning och miljontals kronor i utveckling som dom vill ha betalt för så är det inte värt skillnaden.

Vidare så är jag skeptisk till alla dessa blindtester då dessa görs på okända(för lyssnaren, läs: ovana) anläggningar och alla vet väl(?) hur svårt det är att vara korrekt kritiskt mot en anläggning man inte är van att lyssna på ?

För att ta en jämförelse. Dom flesta här som byggt ett par stycken egna högtalare och laborerat med det mesta är väl vid det här laget ganska medvetna om vad som händer när man ändrar mängden/placeringen av dämpmaterial i en låda?
Om man skulle lyssna på några okända högtalare i ett blindtest där det i den ena högtalaren skiljde lite grann på dämpmaterialet, skulle man då kunna peka ut det ? Troligtvis inte. Däremot om man lyssnar själv och labbar med dämpmaterialet och man vet hur högtalaren låter så kan man nog plocka skillnanden.. Men att utvärdera en skillnad gör man inte över en kaffekopp..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 09:11

Conan skrev:
Flint skrev:Dom krakar som gör så utan att ha råd med det får skylla sig själva. Det är deras problem.

Ja det där är ju ett uttalande som inte riktigt klickar med min solidaritet för mina medmänniskor. :?

Folk som tar uppenbart puckade beslut mot bättre vetande är ju en sak, men hur ska en normalt hifi-intresserad person kunna ta ett balanserat besult om vilka kablar man ska köpa om alla från hifi-pressen till kabeltillverkare och handlaren berättar om vilka fantastska upplevelser som väntar om man bara hostar upp en viss summa pengar?

Det är fan ingen som helst skillnad på dyrkablar och virvlat vatten! :x

http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... er-rca.htm

http://www.jordstralningscentrum.se/vatten.htm

Gillar du överförmynderi?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 09:17

Flint skrev:Conan
Vi kanske istället har olika syn på vad marknadsekonomi innebär. En fri marknad innebär inte bara att kunden har rätt till ett fritt val. Det innebär också att säljare/företag får välja varor och metoder att sälja som dom vill så länge det sker inom lagens råmärken.

Medhåll ges. Det fria marknaden är just fri. Det är lika illa med politisk propaganda, Läkemedel som påstås göra under. Religioner som helar mm. Men det är en värld av möjligheter och den lägger stort ansvar på individen. Vi vet att man blir fet av skräpmat, att mediciner är farliga att ingen kan föryngra sig etc etc. Vi väljer alltför ofta att glömma bort oss i tvsoffa med värdelösa serier och låta oss trollas brot från verkligheten. Vi bedrar oss själva med att vi måste ha den senaste apparaten etc allt för att förblind de faktum att vi blir äldre, närmar oss döden och att jorden oundvikligen kommer att gå under :)

Låt människa va fri och om den är dum nog eller medvetet dum att gå på Rolexreklam eller antigrynkmedel så be it. Det står var och en fri att välja vad och vem man vill bli lurad av. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-04-09 09:22

Conan skrev:OK det hela kanske bara kokar ner till att vi har olika syn på våra medmänniskor. Lägger man ansvaret på den som är "dum" nog att gå på reklam och "råd" från handlaren och hifi-pressen om dyrkablar eller virvlat vatten, eller lägger man ett betydande ansvar på de som - ganska medvetet och beräknande tror jag - försöker lura andra människor för egen vinnings skull.

Efter att ha sett en del förespråkare för virvlat vatten och liknande produkter lägga fram sina teorier tror jag inte längre att de luras medvetet. De tror faktiskt på riktigt på produkterna - hur absurt det än kan verka för oss andra. Jag tror detsamma gäller dyrkablar i stor utsträckning. Och så länge kunderna har tillgång till vettig information och det är ett medvetet val är det väl OK. Det tråkiga är möjligen att det speglar en okritisk och icke-skeptisk attityd som man kan anta även genomsyrar samhället i övrigt - också inom områden där det spelar större roll.

Så är det t.ex. en helt annan sak när det gäller medicin - där duger det inte att förespråkaren själv tror på produkten utan det måste finnas vetenskapligt stöd också.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 09:30

Magnuz skrev:
Conan skrev:OK det hela kanske bara kokar ner till att vi har olika syn på våra medmänniskor. Lägger man ansvaret på den som är "dum" nog att gå på reklam och "råd" från handlaren och hifi-pressen om dyrkablar eller virvlat vatten, eller lägger man ett betydande ansvar på de som - ganska medvetet och beräknande tror jag - försöker lura andra människor för egen vinnings skull.

Efter att ha sett en del förespråkare för virvlat vatten och liknande produkter lägga fram sina teorier tror jag inte längre att de luras medvetet. De tror faktiskt på riktigt på produkterna - hur absurt det än kan verka för oss andra. Jag tror detsamma gäller dyrkablar i stor utsträckning. Och så länge kunderna har tillgång till vettig information och det är ett medvetet val är det väl OK. Det tråkiga är möjligen att det speglar en okritisk och icke-skeptisk attityd som man kan anta även genomsyrar samhället i övrigt - också inom områden där det spelar större roll.

Så är det t.ex. en helt annan sak när det gäller medicin - där duger det inte att förespråkaren själv tror på produkten utan det måste finnas vetenskapligt stöd också.

Det finns två alternativ

1. Vi låter det vara som det är och lägger stort ansvar på kunden.

2. Vi genomlyser allt vetenskapligt och kräver total transparens av allt. Inget ansvar alls ligger på slutkonsument.

Båda alternativen fungerar säkert.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 09:36

meanmachine skrev:2. Vi genomlyser allt vetenskapligt och kräver total transparens av allt. Inget ansvar alls ligger på slutkonsument.

Och låter myndigheterna skapa regler för allt. T.ex. jag som lever på existensminimum har rätt att per månad köpa 63gram oxfilé och att köpa en LM3886 vart tredje år. Alla kvitton redovisas i deklarationen. Annars vite och i värsta fall frihetsberövande. Ett underbart liv för alla och helt fritt från cyniska företag och förvirrande val.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 11:24

Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 11:29

MagnusÖstberg skrev:Vad synd att ni för tråden rakt mot soptunnan nu.
Där trådar som syftar till inskränkt valfrihet hör hemma.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-09 11:35

Antar att du menar de som verkligen anser att valfrihet är fel.. Så +1 på dig. :) Kudos!!!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-09 11:37

Det finns såväl konsumentköplagar som lagstiftning mot bedrägeri så några fler regler behövs säkert inte. Sedan är jag inte helt övertygad om att vi (mänskligheten) vet allt ännu... För oss som pillar med filter själva känns ju kablars egenskaper mer självklara men utifrån det borde väl kablar kunna varudeklareras bättre och tydligare?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 11:39

Jag tror att många helt enkelt inte bryr sig eller haft tillfälle att leka med många olika kablar. Gör man det så hör man att det gör skillnad på varenda kabel man kopplar in. Allt är avhängigt stärkaren och högtalarna, en del mer, en del mindre. Det finns ljudliga signaturer beroende på kabelkonstruktion. Dyrast är inte alltid bäst men hos duktiga kabeltillverkare brukar man få bättre ljud ju mer man pröjsar. Många färgar hörbart men inte alltd på ett negativt sätt. Med rätt kabelval kan man få en budgetförstärkare att låta high-end, och tvärtom. Det är kul, stimulerande och kan vara extremt betydelsefullt för det musikaliska resultatet.
Senast redigerad av Objektivisten 2012-04-09 11:40, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 11:39

meanmachine skrev:

Antar att du menar de som verkligen anser att valfrihet är fel.. Så +1 på dig. :) Kudos!!!
Du har rätt svårt att förstå antar jag, eller så är du bara väldigt dålig på retorik.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 11:47

Objektivisten skrev:

Jag tror att många helt enkelt inte bryr sig eller haft tillfälle att leka med många olika kablar. Gör man det så hör man att det gör skillnad på varenda kabel man kopplar in. Allt är avhängigt stärkaren och högtalarna, en del mer, en del mindre. Det finns ljudliga signaturer beroende på kabelkonstruktion. Dyrast är inte alltid bäst men hos duktiga kabeltillverkare brukar man få bättre ljud ju mer man pröjsar. Många färgar hörbart men inte alltd på ett negativt sätt. Med rätt kabelval kan man få en budgetförstärkare att låta high-end, och tvärtom. Det är kul, stimulerande och kan vara extremt betydelsefullt för det musikaliska resultatet.

Allt är ju subjektivt, men det där inlägget kunde du skrivit utan att ta spjärn i mitt inlägg.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi