Den stora tråden om perceived pitch

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-07-23 12:09

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
Richard skrev:
StefanL skrev:
Mina högtalare kan i alla fall inte vara enligt Tune Dem då jag inte hör någon skillnad när jag flyttar dem ett par centimeter, går in i ett annat rum och lyssnar. Så då är de dåliga enligt Pp-Tune Dem (eller vad detta egentligen
handlar om).

Jag kan inte släppa känslan av att denna tråden lutar åt att likställa Tune Dem vid PP och således 'patentera' uttrycket till metoden. Men det är kanske bara jag.

Jag efterlyser 'PP for dummies', då jag fortfarande inte greppat helt.

Perceived pitch eller att lyssna till melodislingor istället för ljud då du ställer in dina högtalare är inte knutet till något speciellt märke. Däremot är det kanske bra om konstruktören av högtalaren lyssnat till melodier och inte bara ljud vid konstruktionen.

Om nu avsikten till högtalarebyggandet var att maximera perceived pitch, nota bene.

Du bara snackar

Hmmm, jag funderar på, om du fick bestämma vad Richard skriver, hur skulle i så fall inläggen se ut? :)

Jag bara undrar.

MvH
Peter

Han hade då fått skriva 'Jag bara snackar' :D
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-23 12:10

StefanL skrev:Det jag fortfarande undrar är vad som menas med 'Tillverkade enligt Tune Dem metod'?

Lagom många fel inbyggda som kan tweakas rätt på senare till kundens förtjusning?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-23 12:55

sportbilsentusiasten skrev:
Richard skrev:För mig är musikupplevelsen den viktigaste parametern.

BRA!
Trodde det var den " perceivda pitchen" som du tyckte var viktigast, med tanke på trådarna du startar och hur du tjatar om just den hela tiden.

Har du inte förstått det förrän nu. :wink:
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-23 12:58

StefanL skrev:
Bill50x skrev:
StefanL skrev:Mina högtalare kan i alla fall inte vara enligt Tune Dem då jag inte hör någon skillnad när jag flyttar dem ett par centimeter, går in i ett annat rum och lyssnar. Så då är de dåliga enligt Pp-Tune Dem (eller vad detta egentligen handlar om).

Mjae. Det är ganska vanligt att man lyssnar enbart på "ljudet" och inte på musiken, dvs det musikaliska innehållet. Och då hörs kanske ingen skillnad när du flyttar några centimeter hit eller dit. Och inte i rummet bredvid heller.

Men lyssna efter musik, melodi, rytm. Om du lyssnar på komplex musik, kan du urskilja de olika melodislingorna då? Det är bland annat detta som blir bättre när man justerar efter tunedem.

/ B

Hmm, jag får nog ha lite exempel på komplex musik, jag är en ganska medioker lyssnare så sett, dvs jag lyssnar nog inte på så mycket komplext tror jag.

Fast jag kan inte hjälpa att känna mig lite provocerad av att ifall jag inte kan
höra skillnad så lyssnar jag fel.

Lite som kabelretoriken att 'hör du ingen skillnad så är din anläggning inte bra nog', eller 'tyvärr så hör jag skillnad, det måste vara mycket enklare för de som inte hör skillnaden'.

För det är ju det som sägs, att hör du inte skillnad i rummet bredvid, så lyssnar du fel. Eller så är anläggningen så kass att det inte spelar roll hur den sätts upp, allt låter dåligt.

Jag har väl två sätt att lyssna tror jag, ett där jag bara njuter och ett där jag
fokuserar på vad som spelas (antar att det är som menas med att lyssna på ljud eller musik).

Det jag fortfarande undrar är vad som menas med 'Tillverkade enligt Tune Dem metod'?

Edit, ändrade ett ord :)

StefanL:

Är anläggningen så kass att uppställningen av högtalarna inte spelar någon roll så är det aldrig lyssnarens fel. Även om du är en van musiklyssnare. Du behöver alltså inte känna dig provocerad överhuvudtaget.

Felet ligger helt i anläggningen som inte gör sitt jobb att förmedla en musikupplevelse.

Det finns några enkla uppställningsråd av vilken anläggning som helst för att få den att låta mindre dålig, spela mera musik och mindre ljud.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-07-23 13:02

Nattlorden skrev:
StefanL skrev:Det jag fortfarande undrar är vad som menas med 'Tillverkade enligt Tune Dem metod'?

Lagom många fel inbyggda som kan tweakas rätt på senare till kundens förtjusning?

Mnja, jag vill kanske hellre skriva det 'möjlighet till optimering'.

Tänker närmast på mina pY som genom ett CR80 blir ännu bättre. De är ju inte fel utan ett CR, men uppnår inte sin fulla potential.

Slut OT :)
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-23 13:11

Richard skrev:
ivor-isobarik skrev:Jag upplever att högtalarna behöver ägnas uppmärksamhet för att leverera fullt ut. I alla fall på de Linnburkar jag har haft. Pip arna var inte lika kritiska men blev heller aldrigt riktigt magiska. Hade tänkt testa dem igen med LP12,KK och Lejonklou Tundra men grannens lillgrabb hade fyllt dem med sand och bucklat dammskydden på dem så det blev tyvärr inget. Ville dels testa dem med god källa och drivning och med noggrann installation och jämföra med M109 som jag tidigare likställt dem med.

Keltik som exempel är extremkinkig.
Det beror på att de är utvecklade med tunemethod. Därför blir resultatet väldigt bra då de ställs upp korrekt i rummet. Med sämre högtalare så blir skillnaden mycket mindre. Här kan resultatet med avseende på perceived pitch bli som bäst bra, men aldrig magiskt.

Att keltik är extremkinkiga beror på att de levererar massa (djup) bas som blir till bummel i rummet om man inte installerar dom noga enl tillverkarens rekommendationer.
Detta gäller givetvis alla baskapabla högtalare, oavsett utvecklingsmetod och tillverkare!

Varför skulle högtalare utvecklade med tunemethod vara kinkigare?
Vet fler som har Linnelektronik men andra fabrikat på högtalare. Oftast väldigt bra resultat och lika viktigt med placeringen.
Nu föredrar jag iof Linnhögtalare men allt annat är givetvis inte helkass som du försöker påskina.

På samma sätt är detta felaktigt (från annat inlägg)
Richard skrev: På högtalare som inte är utvecklade enligt tunemethod så blir det just ingen skillnad. Resultatet blir lika dåligt överallt.

Blir väldigt mycket svart/vitt Richard...
Alla system ska installeras noga.

Från ett annat inlägg men nedan håller jag med dig om! (tydligare skillnader mellan 2 olika bra försteg, i ett system där allt annat är bättre)
Richard skrev:Ju bättre grejor i anläggningen det är, desto större skillnad upplevs.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-23 13:17

Richard skrev:

BRA!
Trodde det var den " perceivda pitchen" som du tyckte var viktigast, med tanke på trådarna du startar och hur du tjatar om just den hela tiden.

Frågan är om någon förstår vad du menar, jag är inte säker. Speciellt som du hela tiden ändrar uppfattning.

Kan du förklara hur du kopplar ihop "perceivda pitch", spikes o musikupplevelse?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-23 13:18

Richard skrev:

BRA!

Frågan är om någon förstår vad du menar, jag är inte säker. Speciellt som du hela tiden ändrar uppfattning.

Kan du förklara hur du kopplar ihop "perceivda pitch", spikes o musikupplevelse?

Busenkelt!
Spikes > maximal perceived pitch > bäst musikupplevelse

:D

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-07-23 13:19

Richard skrev:
StefanL skrev:
Bill50x skrev:
StefanL skrev:Mina högtalare kan i alla fall inte vara enligt Tune Dem då jag inte hör någon skillnad när jag flyttar dem ett par centimeter, går in i ett annat rum och lyssnar. Så då är de dåliga enligt Pp-Tune Dem (eller vad detta egentligen handlar om).

Mjae. Det är ganska vanligt att man lyssnar enbart på "ljudet" och inte på musiken, dvs det musikaliska innehållet. Och då hörs kanske ingen skillnad när du flyttar några centimeter hit eller dit. Och inte i rummet bredvid heller.

Men lyssna efter musik, melodi, rytm. Om du lyssnar på komplex musik, kan du urskilja de olika melodislingorna då? Det är bland annat detta som blir bättre när man justerar efter tunedem.

/ B

Hmm, jag får nog ha lite exempel på komplex musik, jag är en ganska medioker lyssnare så sett, dvs jag lyssnar nog inte på så mycket komplext tror jag.

Fast jag kan inte hjälpa att känna mig lite provocerad av att ifall jag inte kan
höra skillnad så lyssnar jag fel.

Lite som kabelretoriken att 'hör du ingen skillnad så är din anläggning inte bra nog', eller 'tyvärr så hör jag skillnad, det måste vara mycket enklare för de som inte hör skillnaden'.

För det är ju det som sägs, att hör du inte skillnad i rummet bredvid, så lyssnar du fel. Eller så är anläggningen så kass att det inte spelar roll hur den sätts upp, allt låter dåligt.

Jag har väl två sätt att lyssna tror jag, ett där jag bara njuter och ett där jag
fokuserar på vad som spelas (antar att det är som menas med att lyssna på ljud eller musik).

Det jag fortfarande undrar är vad som menas med 'Tillverkade enligt Tune Dem metod'?

Edit, ändrade ett ord :)

StefanL:

Är anläggningen så kass att uppställningen av högtalarna inte spelar någon roll så är det aldrig lyssnarens fel. Även om du är en van musiklyssnare. Du behöver alltså inte känna dig provocerad överhuvudtaget.

Felet ligger helt i anläggningen som inte gör sitt jobb att förmedla en musikupplevelse.

Det finns några enkla uppställningsråd av vilken anläggning som helst för att få den att låta mindre dålig, spela mera musik och mindre ljud.

Det var bara jättelite provocerad, Bill är en trevlig kuf.

Men ändå, jag har fortfarande väldigt svårt att tro att ifall jag följer några enkla råd om uppställning, så kan jag höra skillnad i ett annat rum om jag flyttar högtalarna 1 cm. Oberoende märke och hur jag lyssnar. Jag tror rummets inverkan är bra mycket större disbox där och skulle dränka en eventuell skillnad 100-falt. Då jag inte tror jag hör det på lyssningsplatsen, så är ett annat rum obefintligt. Tror jag. Har inte provat.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-23 13:38

hifikg skrev:
ivor-isobarik skrev:Småle gärna,jag storler efter lite tundemande och några öl. Dissekerade försteget i kväll då det skavde i öronen,vände internkablaget,lödde egen kabel från nätbrunnen till nätdelen som hamnade för kvällen i en gammal Dirak. Började spela satan! Därefter fick kretskorten sig en momentdragning med lyssning emellan,dessutom står försteget nu på tredje hyllan nerifrån och kloutet på nedersta hyllan!

Antingen är jag bra full eller så bär sig attention to details. ...

Och du hade aldrig tunat den anläggningen förut? Jag börjar tro att tuning är de troendes sätt att komma igång att lyssna. Sätter du dig någonsin ner och lyssnar utan att tuna lite först? Det finns säkert någon skruv att dra åt eller någon vinkel att justera. För att inte tala om hur mycket bättre vägghylla A låter än vägghylla B... Och kanske lite längre spikes skulle lyfta (sic!) ljudet?

Jag är säker på att en öl eller två gör större skillnad för upplevelsen av musik än ett kvarts varv på en M4:a.

Har Ivor somnat? Är fortfarande nyfiken på hans kommentar till frågan ovan. Kanske gäller den generellt för alla pp-troende.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-07-23 16:19

ivor-isobarik skrev:Småle gärna,jag storler efter lite tundemande och några öl. Dissekerade försteget i kväll då det skavde i öronen,vände internkablaget,lödde egen kabel från nätbrunnen till nätdelen som hamnade för kvällen i en gammal Dirak. Började spela satan! Därefter fick kretskorten sig en momentdragning med lyssning emellan,dessutom står försteget nu på tredje hyllan nerifrån och kloutet på nedersta hyllan!

Att lyssna på musik, har du provat det?

Kanske roar det dig att nojja in på nonsens och att hålla på och pilla med
anläggningen till synes utan ände, och dessutom med en metod som bygger
på att faktiska skillnader och suggestion blir oskiljbara, och det går säkert
ännu bättre med lite alkohol.

Men saknar du inte att lyssna på musik?

Missförstå mig inte - om det roar dig att fippla med anläggningen och nojja
in på inbillade ljudligheter men helt glömma musiken, så är det väl bra det.
Allt som gör någon glad är jag ju för.

Men är det verkligen detta du hade som mål att fastna i? Skaffade du inte
din anläggning för att lyssna på musik?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-07-23 16:38

Richard skrev:Tack IÖ för flera underhållande inlägg.

Det var så lite så.

Lärde du dig något från dem? Jag har märkt att du brukar ignorera de
argument som talar emot din övertygelse. Varför gör du så, tror du?

Richard skrev:Jag tycker Stephan har flera viktiga poänger angående spikfötter versus mjukfötter.

Läs mina kommentarer så hoppas jag du förstår varför det inte är så.

Richard skrev:Intressant är att du erkänner att den " perceivda pitchen" kan uppfattas tydligare med spikfötter under en högtalare.

Erkänner? Vaddå erkänner. Jag berättar det för dig, så att att du skall
förstå det.

Ett annat sätt att göra pitchen tydligare är att sticka en skruvmejsel
genom membranet. Även det generar övertoner som gör grundtonspitchen
lättare att uppfatta. Övertonernas mönster hjälper hörseln att uppfatta
pitchen lättare.

Richard skrev:Du säger att det är en färgning men postulerar samtigt att perceived pitch kan upplevas tydligare med spikar. Något som också B/W : s ingenjörer ( enligt dig ) också tycker.

Nej, något sådant har jag inte skrivit. Sluta hitta på saker.

Richard skrev:Det var ju ett framsteg. :)

Ditt eget påhitt, en verklighetsbild som du önskar vara sann, är enligt dig
ett framsteg...

Richard skrev:Då återstår det att fundera vad man har en stereoanläggning till egentligen.
Ska den ge musikupplevelser, eller bara återge "ljudet " så oförvanskat det går ?

Du råkade nog få in ditt "bara" på fel ställe. Du behöver uppgradera din
mängdlärekunskap.

Frågan du behöver ställa dig är:

Ska anläggningen återge ljudet så oförvanskat det går? Eller skall den
bara ge musikupplevelser?

Svaret är att det är upp till var och en. Jag vill helst att den skall återge
ALLA ljud som oförvanskat det går, men du kanske nöjer dig med att den
ger du musikupplevelser?

Om det är så, så kanske du skall nöja dig med en transistorradio.

Richard skrev:Man kan tycka olika förstås.
För mig är musikupplevelsen den viktigaste parametern.

Jasså? Varför ger du intryck att vara oemottaglig för musik då?

Av det du skriver verkar du bara tro att musik går ut på att lyssna ana-
lytiskt - enligt en av andra bestämd metod (tundem) och sedan pilla med
anläggningen för att ändra upplevelsen...

Mera fjärran från vad musik är för mig går knappt att komma.

Richard skrev:Ska jag lyssna på ljud kan jag lika gärna sitta i bilen med p3.

Musikupplevelsen för man på köpet när allt är rätt.

Vad du formulerade var inte ett högt krav, utan ett lågt.

Även för mig ÄR musiken det viktigaste. Och därför musikåtergivningen!

Vilket dock inte riktigt är samma sak som musikupplevelsen, för jag vill ju
höra musiken såsom den var, inte "så överväldigande som möjligt", och
definitivt inte maximerad med någon obskyr metod som någon har hittat
på för hur man "skall lyssna"... :?

Men ändå - det är musik som är det viktigaste för mig - och vad jag säger
är att det räcker inte att "bara" uppleva musiken, för mig.

Jag vill helst att anläggningen, när phonogrammen tillåter mig - skall öppna
upp ett fantastiskt och så oanfrätt fönster till musik(eller ljud-)händelsen
som det bara är möjligt!

Jag vill förnimma HELA närvaron, känna hur lokalen andas, uppleva glädjen
och energin, dramat och nerven, ja vilka känslor som än finns, vill jag vara
med om att få höra yttringarna av.

Om det bara handlade om att kunna följa melodin så duger någonting som
är mycket, mycket enklare än vad jag helst lyssnar på musik genom.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-07-23 17:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-23 17:54

Är det mer intressant att skriva om det här, eller att ha en grillkväll om någon vecka IÖ?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-23 18:03

Ingvar, nu är jag lite osäker på vad Richard har skrivit då jag inte hunnit med att läsa allt - men jag har ju skrivit flertalet gånger att tundem inte har något med hur man lyssnar på musik.
Det är en utvärderingsmetod och inget annat.:wink:
Jag säger som Tomas Ledin "du kan lita på mig" (eller var det tvärt om han sjöng?) :lol:

IngOehman skrev: Av det du skriver verkar du bara tro att musik går ut på att lyssna analytiskt - enligt en av andra bestämd metod (tundem) och sedan pilla med anläggningen för att ändra upplevelsen...

IngOehman skrev: och definitivt inte maximerad med någon obskyr metod som någon har hittat på för hur man "skall lyssna"... :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-07-23 18:15

sportbilsentusiasten skrev:Ingvar, nu är jag lite osäker på vad Richard har skrivit då jag inte hunnit med att läsa allt - men jag har ju skrivit flertalet gånger att tundem inte har något med hur man lyssnar på musik.

Om de inte har något med varandra att göra så tycker jag det låter som
om det vore klokt att helt enkelt sluta upp med att lyssna så.

Det låter till och med som det bästa argumentet för att sluta tundema:

Tundem har inget med normal lyssning på musik att göra!

När det gäller vad Richard skrivit så får jag intrycket att han inte lyssnar
på normalt sätt på musik överhuvudtaget.

sportbilsentusiasten skrev:Det är en utvärderingsmetod och inget annat.:wink:
Jag säger som Tomas Ledin "du kan lita på mig" (eller var det tvärt om han sjöng?) :lol:

Vad spelar det för roll om man kallar det en utvärderingsmetod, när det är
uppenbart att de drabbade förföljs (blir besatta) av den år efter år efter
år, och förlorar förmågan att lyssna på musik?

- - -

Utvärderingsmetoder för mig, är de man använder när man behöver göra
ett val av någon apparat, och sen är man färdig med det - och kan börja
lyssna på musik! :) Eller titta på film förstås. :)

En anläggning som man behöver utvärdera om och om igen och aldrig kan
komma till användning för det den är till för, verkar vara misslyckad på alla
vis. :(

Och vad skall man ha en lyssningsutvärderingmetod till, som varken går ut
på att lyssna som man gör när man lyssnar på musik, eller som ger några
objektiva kunskaper om apparaterna man testar?

Ren idioti är vad det är.

- - -

Om inte syftet ÄR just att få använda musik till att "lyssna på sina appa-
rater" vill säga. Och för den som bara har några få phonogram kan det ju
vara bra att ha en massa olika sätt att lyssna på dem...

-Nu skall vi lyssna och stampa takten, och nu skall vi försöka sjunga med,
vem för protokoll?

Jo, jo...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-07-23 19:55

MagnusÖstberg skrev:Är det mer intressant att skriva om det här, eller att ha en grillkväll om någon vecka IÖ?

Grillkväll skulle vara kul :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-23 19:56

IngOehman skrev:Musikupplevelsen för man på köpet när allt är rätt.

Vad du formulerade var inte ett högt krav, utan ett lågt.

Även för mig ÄR musiken det viktigaste. Och därför musikåtergivningen!

Vilket dock inte riktigt är samma sak som musikupplevelsen, för jag vill ju
höra musiken såsom den var, inte "så överväldigande som möjligt", och
definitivt inte maximerad med någon obskyr metod som någon har hittat
på för hur man "skall lyssna"... :?

Men ändå - det är musik som är det viktigaste för mig - och vad jag säger
är att det räcker inte att "bara" uppleva musiken, för mig.

Jag vill helst att anläggningen, när phonogrammen tillåter mig - skall öppna
upp ett fantastiskt och så oanfrätt fönster till musik(eller ljud-)händelsen
som det bara är möjligt!

Jag vill förnimma HELA närvaron, känna hur lokalen andas, uppleva glädjen
och energin, dramat och nerven, ja vilka känslor som än finns, vill jag vara
med om att få höra yttringarna av.

Om det bara handlade om att kunna följa melodin så duger någonting som
är mycket, mycket enklare än vad jag helst lyssnar på musik genom.

Vill hålla med! Väl formulerat dessutom.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-23 20:29

Håller med ovanstående.

Men dålig artikulation i basområdet är dock inget jag står ut med i längden.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-23 23:44

IngOehman skrev:

Att lyssna på musik, har du provat det?

Kanske roar det dig att nojja in på nonsens och att hålla på och pilla med
anläggningen till synes utan ände, och dessutom med en metod som bygger
på att faktiska skillnader och suggestion blir oskiljbara, och det går säkert
ännu bättre med lite alkohol.

Men saknar du inte att lyssna på musik?

Missförstå mig inte - om det roar dig att fippla med anläggningen och nojja
in på inbillade ljudligheter men helt glömma musiken, så är det väl bra det.
Allt som gör någon glad är jag ju för.
Men är det verkligen detta du hade som mål att fastna i? Skaffade du inte
din anläggning för att lyssna på musik?

Vh, iö

Jag tror nog Ivorisobarik kan njuta av musik lika bra som någon annan, kanske mera.

Eftersom tråden handlar om upplevd tonhöjd, klipper jag in ett intressant inlägg av Göran Rudling om hur musik fungerar. Jag håller inte med honom till 100 % , men väl 90%. Det tror jag också IÖ gör.
......................................

"Ska försöka reda ut det här med spikfötter. Som ni förstår kommer vissa förenklingar att göras. För att det ska kunna göras så att alla förstår, och slutligen håller med mig, tar jag det från början. Det är inte för jag tror att ni inte redan vet mycket om det jag kommer skriva, det är för att vi ska ha samma utgångspunkt. Tror att det kommer bli tre korta papper innan jag är klar. Har ni synpunkter så är ni välkomna. Jag lovar att jag ska försöka svara på era frågor.

Vad är vetenskap?
”Vetenskap är det systematiska sökandet efter sådan kunskap som inte beror av den enskilde individen, utan som envar skulle kunna återfinna eller kontrollera.”

Det som är bra med denna definition på vetenskap är att den är likaberättigande. Vem som helst ska kunna verifiera att något är sant. Kunskap är inget som bara är för "experter". Alla som använder sig av en specificerad metod kommer till samma slutsats. Resultaten är oberoende av individen.

Förvirringen i hi-fi världen är mycket stor. Det verkar som om de flesta som uttalar inte acceptera definitionen på vetenskap enligt ovan. Man förstår inte heller vad som är subjektivt och vad som är objektivt. Bara för att en person gör en värdering betyder inte att det är subjektivt. Inte heller betyder det bara för att man gjort en mätning att det är objektivt.

Exempel. Att med hjälp av måttband mäta en persons längd är ett sätt att objektivt fastställa längden. Om vi däremot mäter en persons midjemått och sen påstår att midjemåttet gånger en faktor är lika med längden så är det inte ett objektivt sätt att fastställa en persons längd, även om vi använder oss av ett extremt noggrant måttband.

I hi-fi världen mäts omkretsen av ”vetenskapliga ljudlyssnare” och sen följer uttalanden om längden som om man hade mätt längden. Inte undra på att det finns många olika tyckare. Jag kommer återkomma till mätningar om vibrationer i stativ och slutsatser om ”musikalisk kvalité”. Men först några grunder.

Att lyssna, den mänskliga hörseln.
Den mänskliga hörseln är fantastisk. Vi kan höra ljud från mycket svagt lövprassel till kraftiga åskknallar. Skillnader i styrka på ca en biljon. Men örat är inte så bra på att uppfatta skillnader i styrka. Det är svårt att höra om det är 7 eller 8 män som borrar med tryckluftborrar. Däremot är det lättare att höra om det är två eller 3.

Örat är däremot extremt känsligt för skillnader i frekvens, tonhöjd.. Det hörbara området sträcker sig från ca 20 – 20 000 Hertz. I området runt 1 500 Hz är örat som mest känsligt för förändringar i tonhöjd.
Undersökningar visar att människor kan höra ca 0,3 Hz skillnad i frekvens. Det är därför det är enkelt att höra om en enda violinist i en stor orkester spelar fel ton, det förändrar den av oss uppfattade tonhöjden.

Hur har det blivit så här då? För att vi ska kunna undvika faror behöver hörseln vara på jämt. Och vi måste kunna höra prasslet av en angripare i gräset och kunna uthärda åskknallar. För att vi ska kunna uppfatta skillnader i mänskligt tal krävs att vi är extremt bra på att särskilja frekvenser. Det är väl inget annat än mänsklig utveckling.

Exempel. Om vi blir väckta mitt i natten av att en god vän ringer kan vi extremt snabbt avgöra vem det är som ringer trots att telefonen överför bara en bråkdel av den information som ett hi-fi system gör. Vi kan också blixtsnabbt avgöra vilken sinnesstämning vännen är i. Om vi skulle använt oss av så kallat ”objektiva mätningar” skulle vi få hålla på rätt länge innan vi visste vem det var som ringde. Det skulle ta ytterligare väldigt lång tid innan vi visste vilken sinnesstämning vännen var i.

Trots att vi vet detta, fast vi kanske inte tänker på det dagligen, så påstår somliga som sysslar med ljud att vi inte kan lita på hörseln. Det enda vi kan lita på enligt dem är ”objektiva mätningar”. Dessa personer säger egentligen bara att de ännu inte förstått vad man kan använda hörsel till.

Vad är musik?
För musikåtergivning är det nödvändigt att veta vad musik är. För hur ska vi annars kunna värdera om musiken återges bra eller dåligt.
Musik är ordnade ljud. Ljuden är ordnade i tid, rytm, och ordnade i frekvenser, toner. Så förenklat kan man säga att musik är en ordnad tidserie av ordnade frekvenser och amplituder.

Musikens fundament, rytmen, är inget konstigt. Det är en förutsättning för att vi ska kunna spela tillsammans. Vi måste ha en överenskommelse om när vi ska spela. Bättre orkestrar, bättre band spelar mer på ”samma tid”. Musiken är mer ordnad tidsmässigt. Musiken blir lättare att ta till sig. En bättre trummis ”låter” inte bättre. Han markerar tydligare musikens ”tid” så det blir lättare att följa med. En bra trummis som trummar på ett gitarrfodral är bättre än vad jag är med ett bra set trummor.

I musik ordnar vi ljuden i frekvenser. Vi stämmer instrumenten. Det finns vissa fasta förhållanden mellan toner. En oktav är alltid dubbla frekvensen. Vi ordnar sen tonerna inom varje oktav på ett sådant sätt att vi upplever det som lika stora steg mellan tonerna (det finns små skillnader mellan olika stämningssätt men det är inte viktigt för detta). Vi ordnar tonerna i en tonskala. Skala kommer från italienskan och betyder trappa. För att ett trappa ska vara lätt att gå i, även med förbundna ögon, måste det vara lika stora steg i den.

Vi har väl alla hört mindre bra band som inte stämt sina instrument riktigt och inte riktigt spelar i en gemensam tid. Det blir aldrig bra. Så det är oerhört kritiskt att instrumenten innan vi skapar musik är välstämda och att musikerna spelar på en ”gemensam tid”.

Vad är bra musikåtergivning?
Nu blir det kontroversiellt. Och det är här en av de stora skiljelinjerna går mellan de som objektivt värderar musiken och de som subjektivt (med lyssning och mätning) ”värderar ljuden som musiken gör”.

Jag påstår nu att det är självklart att den bästa återgivningen är den som bäst bibehåller ordningen på ljuden. Den anläggning är bäst som gör att instrumenten låter som mest stämda. Punkt. Punkt. Återigen punkt.

Men är detta en objektiv metod? Ja. Men det är ju personer som lyssnar!

Varför är att lyssna efter ”stämningen” av instrument en objektiv metod? Därför att den går att upprepa och att man kommer till samma resultat oberoende försöksperson. Ni som inte tror mig. Ta en gitarr, stäm den noga. Fråga sen ett tusental personer om dom tycker att gitarren är välstämd. Några kommer inte att veta. Extremt få, om någon, kommer att säga att gitarren är ostämd eller dåligt stämd.
Det råder inte olika uppfattningar om vad en oktav är. Det är dubbla frekvensen.

Musik har existerat långt innan Edison uppfann phonografen. På Mozarts tid stämde man instrumenten också. Det är inget sent påhitt. Och Mozart behövde inte instrument för att kunna stämma instrument.

Om ni går på konsert kan ni höra hur en orkester stämmer sina instrument innan de börjar spela. Oftast är det en oboes ton som man stämmer efter. Numera finns moderna mätinstrument. Men de används inte när en orkester stämmer sina instrument. Ni ser inte heller en våldsam debatt, liknande den i hi-fivärlden, mellan olika musiker om hur man ska stämma. Man stämmer och sen framför man musiken. Även på Mozarts tid var en oktav dubbla frekvensen. Vissa saker har varit sanna väldigt länge.

Så att lyssna efter hur ”välstämda” instrumenten är när vi lyssnar på återgiven musik är en objektiv metod.

Anledningen till att de finns så mycket tyckande är att de flesta som uttalar sig om musikåtergivning inte lyssnar efter, och värderar, hur väl anläggningen ”bibehåller instrumentens stämning”.

Ja men de som lyssnar efter takten då, är inte det också vetenskapligt? Inte riktigt. Takt är inget vi med säkerhet vet något om när det gäller återgiven musik. Vi kan inte med säkerhet veta hur de olika musikerna spelade i tid relativt varandra. Det enda vi vet med säkerhet är att de stämde instrumenten innan de började spela.

Vad som är korrekt är att de flesta musikanläggningar ändrar på så mycket att till och med vi kan höra stora skillnader på hur takten återges. Så lyssna efter takt är en förenkling av metoden att lyssna efter instrumentens stämning. "

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-23 23:49

Richard skrev:StefanL:

Och hur vet anläggningen vad som är musik och inte? På vilket sätt skiljer sig musik från vilket allmänt ljud som helst? Och varför skall anlägningen just kunna förmedla en musikupplevelse och inte vilka ljud som helst?
En anläggning som kan förmeda vilken ljudhändelse som helst på ett korrekt sätt borde väl vara att föredra (om man utgår i från att man har för aviskt att spela upp en viss ljudhänselse så som den lät där den spelades in, i dom fall den har spelats in akustiskt)?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-07-24 01:13

Klart jag lyssnar på musik Ingvar! Samtidigt så måste man få leka också. I afton sliter jag på troikan så ni får hålla tillgodo med bilder i stället.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-07-24 02:59

...Och där får jag nog bryta för i natt om inte troikan ska bli slö alltför snabbt med tanke på den inte allför korta väntetid och omständiga procedur som Expert Stylus Co tillämpar. Övergår därför till Sneaky DS drift och Eric Bibb. Solen börjar så sakta gå upp över Pitsundet och i bland så önskar man kunna stoppa tiden!

Bild

Bild

Linn-music for life

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-24 09:53

Fina bilder ivorisobarik !

Hur står sig Sneaky DS mot din gamla karik ?

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-07-24 14:38

Karik tronar på översta hyllan. Sist den spelades var när
Bassman hälsade på för några veckor sedan. Sanningen att säga så spelar jag inte CD skivor längre. Vi jämförde Karik III med Sneaky DS när jag hade nyköpt den,Karik är en bra spelare,sneakyn är ännu bättre. Jag hörde CD12'an mot Majik DS i Umeå hos Ärkeängeln på Linn Komri,klimax kontrol och ett Twin. CD tolvan var bra,men jämfört med DS'en lät den trött,CD spelaren lät möjligen snyggare men jag skulle valt streamern. Kort efter jämförelsen såldes CD12'an..

Jag har inte jämfört med någon squeezebox ännu,vilket vore intressant. Däremot använder jag ofta och gärna funktionen att streama via Iphonen spotify till DS'en och spelar upp musiken den vägen. Det funkar riktigt bra,man kan strömma annat med och det är riktigt skoj när man exempelvis sitter på tuben och kollar på något att kunna skicka ljudet in i DS'en med en knapptryckning trådlöst. Uppvaktar min vän och langare med jämna mellanrum och påminner om att jag är intresserad av hans Klimax DS i händelse av uppvaknade ur Linn psykosen. Dock så verkar han lika svårt med insikten som jag så det enda han talar om är att tuna och väntar på eventuell uppgradering. Skämt åsido,hoppas jag på att även göra en DIY Renew DS,vore ballt att ha alla klimaxprylarna i gamla LK lådor.

Nu när jag tunat färdigt så funderar jag faktiskt på att riva systemet igen. Orsaken till detta är att den gode Tykho sålde mig sitt aktiva Isobarikfilter med Bingo Bass extension och Dirak Powersupply,något som ännu inte testats då det sitter Keltikfilter i tre av Kloutarna och gamla Linnlådan har XLR. Jag vill inte börja modifiera lådan med andra anslutningar utan samlar kraft för att tillverka svarta interconnect adapters eller färdigterminerade kablar. Det spelar så snuskigt bra att man inte vill röra något egentligen,körde lite Grinderman och Kent i natt för att vara på den säkra sidan,det är betydligt lättare att imponeras av Louise Hoffsten,Diana Krell,ursäkta Krall menar jag givetvis,när det inte fungerar som det ska än att komma undan med att spela "Den döda vinkeln" eller "Du är ånga" med Kent.

Åjo,det spelade bra,"Hunnybee let's fly to Mars" med Grinderman gör det jobbigt för Sneakyn men det är trots allt lyssningsbart,på Karik obegripligt.
En del i labbandet handlar mindre om tunandet utan i stället om det hemska hotet om att måsta göra mig av med någonting. Bygglovet gick till sist igenom och jag har inte plats för två par fullregisterburkar,eftersom varken Keltik eller Isobarik är lätta att få tag på då folk vet hur bra de är och därtill inte tillverkade i så stora serier,vill det till att man väljer med omsorg. Keltik är bättre men kräver också mer,den är kompromisslös och enbart möjlig att köra aktivt. Isobarik kan avnjutas passivt med en LK2 i värsta fall medan ekonomi eller plats inte tillåter annat.

Svarta Keltik med Klimaxfilter är lika ovanliga som hönans tänder så de behöver också massor med uppmärksamhet innan man bestämmer sig. Just nu så känns det som Isobarik är min tekopp. Den är tillräckligt bra för att avslöja skillnader i både kablar,källor,förstärkeri och är lätt att få att fungera tillfredsställande och med ett sound som tilltalar mig. Kanske du Richard skulle bli med ett välstämt Keltikpar i svart ask med högt serienummer och Klimaxfilter?...

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-24 14:44

Ni glömmer väl inte bort att spela Five Miles Out med Mike Oldfield(albumet med samma namn), samt Loch Lomond med Runrig (på 'Once in a Lifetime')?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-24 16:57

Ivorisobarik:

Det är intressant att du tycker Majik DS låter bättre än CD- 12.

På detta forum anses det som omöjligt eftersom CD 12 mäter lika bra som Pioneer 668. :lol:

Om dina iaktagelser är korrekta, så innebär det att det absolut lönar sig att botanisera bland litet modernare signalkällor av nätverkstyp, och låta cd: n pryda förrådshyllan istället.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-07-24 17:04

Richard skrev:Ivorisobarik:

Det är intressant att du tycker Majik DS låter bättre än CD- 12.

På detta forum anses det som omöjligt eftersom CD 12 mäter lika bra som Pioneer 668. :lol:

Om dina iaktagelser är korrekta, så innebär det att det absolut lönar sig att botanisera bland litet modernare signalkällor av nätverkstyp, och låta cd: n pryda förrådshyllan istället.

Jag tror inte någon här har sagt att det är omöjligt att Ivor tycker så. Det vore hur dumt som helst.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-07-24 17:44

Kommer av någon anledning att tänka på hur Järnet beskriver sina konkurrenters bästa förbränningsrum inom tvåtaktsvärlden. "De minst dåliga"

Det är fruktansvärt händigt att leka runt i skivsamlingen med en pekplatta eller ajfån. Att det sedan låter bra är ingen nackdel. Jag har inte jämfört CD12 med 668. Fick jag välja spelare,så skulle jag givetvis ta Linnen som är snyggare än Pioneeren. Den är dock inte värd priset.

Ska man racka ner på Linn och deras streamers så är det programvaran som är minst sagt efterbliven. I alla fall är det så jag känner mig i bland när jag knallar runt i menyerna. Som tur så finns det tredjepartstillverkare för kontrollpunkten. Dåligt är det i alla fall,ännu sämre blev det sedan de fick för sig att ändra mjukvaran i DS spelaren. Uppgraderar man maskinen så tappar man exempelvis volymkontrollen i kontrollpunktens mjukvara,eller rättare sagt,försvårat tillgängligheten till den.

Rent musikaliskt så är den bättre än jag förväntade mig,kör den som ren källa med försteget och slutstegen avstängda in i klimaxkontrolen. Vore skoj att jämföra den mot någon dyr CD spelare,jag skulle inte bli förvånad om den smäller rätt så dyra apparater på fingrarna.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2012-07-28 14:52

Bra tråd. Jag tror upplevd tonhöjd handlar om inställning.
Innan jag började lyssna på Linn lyssnade jag på ett annat sätt. Jag valde att lyssna på musikens konturer istället för musikens innehåll.
Jag kunde exempelvis spela "cymbalen 3.11 in i låten" eller ett parti där Michael Stipes i REM lät illa och avgöra vilken anläggning som var bäst utifrån dessa korta passager. Om cymbalen lät otydligt eller Michael Stipes fräste så kunde jag inte köpa den högtalaren.

Den låt jag lärde mig att bara lyssna på melodin och harmoniken och ta in alla stämmor och samspelet var Don't Dream it's Over med Crowded House. Den har jag fortfarande som referenslåt.
Den börjar med en klurig gitarrslinga och sen kommer en elbas med en basgång som är svår att följa. Nu kan jag inte lyssna på något annat sätt än att jag följer olika stämmor. Och jag är inte speciellt känslig om sångarens s-ljud låter illa. Det är ungefär som när man sjunger i kör och man ska ta ut sin stämma.
Man fokuserar bara på tonhöjd och i andra hand på rätt rytmik. Sist kommer attacken och accenterna. :)
Let forever be

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-28 22:10

Brumel:

+100.

Visst är musik fantastiskt !

Jag kan skriva under på allting du skriver faktiskt. Jag tror också många gjort den resan från " att lyssna på ljuden" till att lyssna till musiken.

Din liknelse med körsång är helt klockren. På en bra anläggning kan du höra melodierna tydligt och då är det lätt att följa med i musiken ( följa tonerna i huvudet ) .

Detta kallas för " aktiv" lyssning, och är väldigt givande.

Lyssnar man på musiken så märker man snart att olika anläggningar återger melodierna sämre eller bättre. Om du inte kan följa notens pitch tydligt så kan du inte återskapa melodin i huvudet och därmed inte ta till dig musiken maximalt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi