Vad dödade min hårdrock?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dea

Inläggav Dea » 2012-10-22 20:10

Lösningen är EQ, fast den får ha många band eller vara parametrisk.
Hårdrock, särskilt från slutet av 80-talet och hela 90-talet är riktigt sopigt producerad. Dålig dynamik, hårt kallt ljud och basen verkar helt ha glömts bort.
Sabbath från 70-talet låter fantastiskt i jämförelse...

Kommer ihåg besvikelsen när jag skaffat riktigt bra hörlurar och drog igång "I'm broken" med Pantera..... var bara att inse att baslyftet i mina gamla Koss Porta-Pro gjorde underverk på den musiken.

Det skulle vara en välgärning om nån kunde producera om och re-mastra den mesta metalen från 80- och 90-talen :D

/Dea

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-22 22:10

Fast ibland undrar jag... TV-Eye 1977 med Iggy Pop låter nästan alltid tunn och skramlig. Men jag fick en chock när jag lyssnade på skivan i ett par Stax elektrostat-hörlurar (eller EarSpeakers som Stax föredrog att kalla dem). Det var precis som att sitta i konsertsalen. Ingen djupbas som skramlade runt med revbenen men exakt samma känsla som live.

Kan det möjligen vara samma sak med dagens rockskivor, dvs de kräver extraordinära åtgärder för att låta rätt? Eller är det skillnad på 1977 och 2007?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-22 22:26

IngOehman skrev:En inte ovanligt situation även inom naturvetenskapen. Tänk hur många
växter som konkurrerar genom att växa sig så höga att det blir en stor
nackdel för dem, men gör de det inte så blir de omväxta av andra växter
och då får de inte sol...

Du menar "naturen"?

Det finns en väsentlig skillnad. Höga växter är vackra, tänk vad tråkigt det vore om allt var mossa. Tokmaximerad musik låter dock alltid fult. Objektivt sett, alltså :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-22 23:20

IngOehman skrev:Min vilja är inte att lägga mig i hur något skall låta överhuvudtaget, jag bara
önskar en värld med en standard där alla har frihet och möjlighet att skapa
det sound som de vill ha, på riktigt.

Amen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 09:25

aisopos skrev:
IngOehman skrev:Min vilja är inte att lägga mig i hur något skall låta överhuvudtaget, jag bara
önskar en värld med en standard där alla har att skapa
det sound som de vill ha, på riktigt.

Amen.

Och världsfred och fullständig rättvisa åt alla. Och förstås en standard där alla kockar har frihet och möjlighet att laga maten precis hur fan dom vill efter egen smak.
Dvs. fullständigt jävla snömos!
Senast redigerad av Flint 2012-10-23 09:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-23 09:43

Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"

*duckar*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 09:45

+1

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-23 10:07

phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"

*duckar*

Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "jag förstår inte riktigt vad de pratar om, så jag skriver att de är oärliga".

Eller - lite artigare, kanske - formulerat som frågor:

1) Varför tror du att en medelnivåspecifikation skulle hindra folk från att spela in och producera musik precis som de vill?

2) Varför tror du att man såsom medelnivåspecifikationsförespråkare vill hindra folk från att spela in och producera musik precis som de vill?

3) Varför tror du att medelnivåspecifikationsförespråkare är oärliga när de uttrycker sina åsikter?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 10:11

Almen
Varför lägger du tangenter på phloams tangentbord? Han har ju inte skrivit det där.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-23 10:26

Flint skrev:Almen
Varför lägger du tangenter på phloams tangentbord? Han har ju inte skrivit det där.

Jo, han skrev det jag citerade. Men resten skrev jag, det stämmer.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-23 11:53

Exakt vad i cd-formatet är begränsande? Retorisk fråga, svaret är ingenting.
Medelnivåbegränsningar och andra tekniska lösningar kommer inte leda någon vart.

Lite fakta i målet:
1) Hårdrock spelas inte på radion.
2) Hårdrockare lyssnar på skivor, inte låtar.

Så, tillbaka till vad som dödade _hårdrocken_ :-)
Tveksamma produktioner tror jag beror på kanske två saker (eller fler).
a) Trots att hårdrockare vill gå sin egen väg så kan man ana en viss mån av trendkänslighet ändå ;) ;) Tunt ljud kan helt enkelt ha varit den rådande trenden. Jag menar, hur fan tänkte dom när de tog på sig spandex allihopa? Många tveksamma beslut... (uj vad jag kommer få skit för det där :D)
b) Man kanske mastrade/mixade för uppspelning i billiga grejjor. Vem var den typiska hårdrockaren? Jo, en tonåring med en bergsprängare på pojkrummet. Det är väl bra om musiken låter bra i den anläggningen som de troligtvis spelas upp i?
Annan musik spelades ju på klubbar med mera och måste låte bra även där, så där har vi en stor skillnad.
Fast tonåringen växer ju upp och nu spelas det Alice Coopers "Poison" på varenda fest och det är alltid någon som undrar varför den enda hårdrockaren där inte vill vara med och "dansa hårdrock" :roll:

Hittade även en intressant artikel som jag skummat lite. Högpassfilter på 60Hz är tydligen en rekommendation. Eeeh? (står i del två)
http://www.soundonsound.com/sos/nov09/a ... /metal.htm

Förövrigt tror jag det vore bra att diskutera lite kring specifika låtar och vad som gjort dem dåliga i onödan. Tyvär sitter jag med kassa hörlurar och minnet sviker, så jag har lite svårt att bidra för tillfället.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 12:28

Almen skrev:

Det hedrar dig att du inte omformulerade och förvanskade citeringen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-23 12:55

Almen skrev:2) Varför tror du att man såsom medelnivåspecifikationsförespråkare vill hindra folk från att spela in och producera musik precis som de vill?

Därför att alla "medelnivåspecifikationsförespråkare" ( :) ) har dyra hifi-anläggningar och vill få valuta för sina pengar? :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-23 13:03

sebatlh skrev:Hittade även en intressant artikel som jag skummat lite. Högpassfilter på 60Hz är tydligen en rekommendation. Eeeh? (står i del två)
http://www.soundonsound.com/sos/nov09/a ... /metal.htm

Intressant! Ett par korta citat:

The kick drum is likely to be the part of the kit which, in the final mix, will bear least resemblance to this drum’s natural acoustic properties.

As a general rule for mixing extreme modern metal, I would use an HPF to remove anything below 60Hz right across the mix, and would avoid boosting anything in the 20-60Hz sub-bass range, which invariably will wreck a mix for this genre. Obviously, every instrument in every project will have vastly differing frequency content, and although you can’t use a formula when applying high-pass filters, I will present the following as a general guide.

For kick and snare, an HPF will be used to remove everything below the lowest desirable frequency. With the kick, this can be anywhere between 60 and 80Hz, depending on the style and speed of kick pattern

The fundamental low-end weight of a kick drum will usually be around 60-110Hz. However, avoid amplifying any frequencies lower than 75Hz, as this will usually result in a mix-wrecking accumulation of boomy frequencies, particularly on sections with fast double-kick patterns.

Inte mycket lågbas med andra ord ochlångt från infra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-23 13:03

Flint skrev:
Almen skrev:

Det hedrar dig att du inte omformulerade och förvanskade citeringen.

Det känns bra att du påpekar när skribenter inte förfalskar citat, Flint. Tack! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 13:23

Så lite så. :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 13:43

phloam skrev:
Almen skrev:2) Varför tror du att man såsom medelnivåspecifikationsförespråkare vill hindra folk från att spela in och producera musik precis som de vill?

Därför att alla "medelnivåspecifikationsförespråkare" ( :) ) har dyra hifi-anläggningar och vill få valuta för sina pengar? :mrgreen:

Dessutom har loudnessräjset inte något gemensamt med hårdrockens mixningskultur sedan 70-talet i sig. Det är två olika problem vilka visserligen numera kan sägas gå ihop likt allt annat i musikindustrin och sluta med 6dB crestfaktor, eller det mer beskrivande ordet "katastroffaktor".

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-23 13:50

Flint: jo precis, jag tycker artikeln i soundonsound (Tack sebatlh!) var informativ och visar att proffsen vet bättre än man kanske kan tro. Man tycks ta särskild hänsyn till lågfrekvensinfo för att undvika en "muddy mix" (osv) som det skrivs.

Man är nog t.ex. rätt medvetna om det ofta används nedstämda basgitarrer i nu metal vilket är genrespecifikt och säkert påverkar mixning/inspelning.
Senast redigerad av phloam 2012-10-23 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 13:55

phloam skrev:Flint: jo precis, jag tycker artikeln i soundonsound (Tack sebathl!) var informativ och visar att proffsen vet bättre än man kanske kan tro. Man tycks ta särskild hänsyn till lågfrekvensinfo för att undvika en "muddy mix" (osv) som det skrivs.

Man är nog t.ex. rätt medvetna om det ofta används nedstämda basgitarrer i nu metal vilket är genrespecifikt och säkert påverkar mixning/inspelning.

Ja, intressant artikel. Ska lusläsas. Förövrigt har jag aldrig spontat reagerat på att hårdrocken skulle vara basfattig. Jag har mer reagerat på att mellanregistret kan vara lite gropigt.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-23 14:04

RogerGustavsson skrev:Inte mycket lågbas med andra ord ochlångt från infra.

Jag är inte så förvånad över baskaggen, för det blir faktiskt inte så jättebäst med snabba, precisa baskaggar som går lågt. Det blir lätt ett muller bara. Däremot att även skära av basgitarren förvånar mig. Grejjen med att inte har för mycket bas i kaggen trodde jag var att ge plats för just basgitarren. :?

För tydlighetens skull, nu syftar jag på modern extrem hårdrock. För 80-tals hårdrocken blir det inte samma problem.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-23 14:08

phloam skrev:

OK... :roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 14:14

Njae, både baskagge och basgitarr kan bli luddiga om dom får innehålla för mycket lågbas. Det är min amatörmässiga erfarenhet. Hellre skära än höja/equa. Trycket kommer när man börjar spela högt (återgivning på/vid hög ljudnivå (blev det rätt där för alla nomenklaturfanatiker)).

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-10-23 14:31

Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren? :-)

Fast jo visst, ofta mixar man in en "ren" signal med som man måste anpassa till helheten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-23 14:37

Almen skrev:OK... :roll:

Nej, jag tror inte att medelnivå hindrar någon, och nej, jag tror inte att dess förespråkare vill hindra någon :D

Däremot tror jag att det finns en outtalad önskan (hos hifi-folk) om att all musik borde vara hifi-mässigt inspelad (m.a.p. dynamik, frekvensgång osv).

Då tycker jag det är bättre (ärligare) att lyfta fram det istället för att bara komma fram till att alla ska få göra som de vill, vilket känns tämligen poänglöst :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 14:41

sebatlh skrev:Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren? :-)

Fast jo visst, ofta mixar man in en "ren" signal med som man måste anpassa till helheten.

Basgitarrljudet är ju beroende på en massa saker. Basisten, basförstärkaren, högtalaren, mick, mickplacering/avstånd mm. Det senare om man mickar lådan förstås. Jag menar bara att för mycket lågbas lätt luddar till det. Det är min åsikt. Baskagge och basgitarr tycker jag är enäggstvillingar i mixen. Om det blir rätt där är det lättare att mixa resten. Slut ot.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 15:07

Fortsatt ot. Samma problem gäller gitarrister som ställer sitt eget ljud för bastungt. Det luddar till det och är ivägen för det egentliga basljudet med gröt och svårmixat som följd och är ivägen för gung och samspel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-23 15:09

sebatlh skrev:Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren? :-)

Och rummet stärkaren står i. Ofta finns det resonanser i studion som drar igång vid låga frekvenser. Då är en lösning att skära, men det är lite suboptimering som jag ser det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-23 15:12

Almen skrev:

Och rummet stärkaren står i. Ofta finns det resonanser i studion som drar igång vid låga frekvenser. Då är en lösning att skära, men det är lite suboptimering som jag ser det.

Kan aldrig tänka mig att rumsresonanser påverkar eftersom lådorna oftast närmickas med max någon dm avstånd. Troligen mer problem med låd- och elementresonanser i så fall.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-23 21:18

Flint skrev:

Basgitarrljudet är ju beroende på en massa saker. Basisten, basförstärkaren, högtalaren, mick, mickplacering/avstånd mm. Det senare om man mickar lådan förstås. Jag menar bara att för mycket lågbas lätt luddar till det. Det är min åsikt. Baskagge och basgitarr tycker jag är enäggstvillingar i mixen. Om det blir rätt där är det lättare att mixa resten. Slut ot.

Imo tycker jag att oumpff:et i baskaggen skall ligga där basgurans oumpff är (100-120Hz?) då elbasen är två instrument i ett; percussion/rytm och melodi. Saknar man en liten puckel där på elbasen så tappar man mkt sväng. Att fånga elbasens grundtoner är rätt viktigt det med, men inte direkt nödvändigt. I små replokaler tycker jag det ger en känsla av tappad definition, kan vara också hur min stärkare reagerar på rattandet. Den är allt annat än linjär på ngt håll. Lådan har raka linjer, det är det enda. ;)

Disclaimer; det finns en variant per bassist och gitarrist hur man rattar ljud. Det ovan behöver inte passa all slags musik, gitarrer och annan utrustning.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-23 21:22

phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"

*duckar*
Du duckar för att du är medveten om hur jävla fånigt och okunnigt det är det du skriver, men du gör det iallafall?

Hur får du de tankegångarna att processas samtidigt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi