Exakt vad i cd-formatet är begränsande? Retorisk fråga, svaret är ingenting.
Medelnivåbegränsningar och andra tekniska lösningar kommer inte leda någon vart.
Lite fakta i målet:
1) Hårdrock spelas inte på radion.
2) Hårdrockare lyssnar på skivor, inte låtar.
Så, tillbaka till vad som dödade _hårdrocken_
Tveksamma produktioner tror jag beror på kanske två saker (eller fler).
a) Trots att hårdrockare vill gå sin egen väg så kan man ana en viss mån av trendkänslighet ändå

Tunt ljud kan helt enkelt ha varit den rådande trenden. Jag menar, hur fan tänkte dom när de tog på sig spandex allihopa? Många tveksamma beslut... (uj vad jag kommer få skit för det där

)
b) Man kanske mastrade/mixade för uppspelning i billiga grejjor. Vem var den typiska hårdrockaren? Jo, en tonåring med en bergsprängare på pojkrummet. Det är väl bra om musiken låter bra i den anläggningen som de troligtvis spelas upp i?
Annan musik spelades ju på klubbar med mera och måste låte bra även där, så där har vi en stor skillnad.
Fast tonåringen växer ju upp och nu spelas det Alice Coopers "Poison" på varenda fest och det är alltid någon som undrar varför den enda hårdrockaren där inte vill vara med och "dansa hårdrock"
Hittade även en intressant artikel som jag skummat lite. Högpassfilter på 60Hz är tydligen en rekommendation. Eeeh? (står i del två)
http://www.soundonsound.com/sos/nov09/a ... /metal.htm
Förövrigt tror jag det vore bra att diskutera lite kring specifika låtar och vad som gjort dem dåliga i onödan. Tyvär sitter jag med kassa hörlurar och minnet sviker, så jag har lite svårt att bidra för tillfället.