Chris71 skrev:Rydberg skrev:Chris71 skrev:1 går bort då det är en utopi om vi inte bara ägnar oss åt att njuta elektronisk musik och byter ut högtalaren mot ett mätinstrument.
Que? Jag tror du har gravt missuppfattat något här

Självklart en lika grov generalisering som att anta att det skulle finnas en helt transparent återgivning.
Men om vi börjar med instrumenten, är det ljudet från detta, akustiken i lokalen, vad mikrofonen tar upp, vad som hamnar på mastern eller vad som slutligen pressas vi skall återskapa transparent?
Om vi utgår i från den färdiga vinylen, så har jag inte ännu sett någon tillförlitlig metod för att mäta så exakt så att vi kan skilja mellan den graverade informationen och det ljud som produceras från en högtalare eller hörlur för att kunna jämföra det med en bitkorrigering i en digital kedja, det är lite svårt att summera signalerna med tillförlitlighet för att säga vad som är rätt. Sen att vissa saker mäter bättre eller sämre än andra det är säkert möjligt men vad är rätt?
Om vi däremot utgår från digitalt producerad "musik" så kan vi ju i teorin jämföra om det kommer ut samma information som vi stoppade i på mediat, men även denna övning är för mitt vidkommande ganska oväsentlig, även om den är sann.
Alla andra jämförelser blir ju mer eller mindre subjektiva då de inte går att härleda och bevisföra, därav mitt svar. Dock inget som jag förväntar mig någon anhängarskara på.
Att fånga all information i ett akustiskt skeende så att det fångas perfekt tekniskt är naturligtvis inte möjligt. Det är så otroligt mycket information så det kan omöjligt fångas. Däremot så kan man, om man vet vad man gör och vad som är viktigt för hur vi uppfattar ljud, fånga skeendet på ett sådant sätt att upplevelsen av den blir väldigt nära den ursprungliga händelsen. Man ska alltså fånga relevant information som är kopplad till hur signalen tolkas.
Inspelningsutrustningen kan ses som en dekoder som fångar upp de viktiga delarna och högtalarna följaktligen som en dekoder som "packar" upp inspelningen.
Att bara jämföra signaler i två dimensioner har ingenting med återgivning att göra (mer än för kanske en enskild apparat i en kedja) Högtalaren måste göra en rad saker för att packa upp signalen tillbaka till tre dimensioner.
Sen det här med utopi, jag kan bli en smula irriterad på den argumentationen. "Eftersom det inte går till 100% kan man lika väl skita", vad är det för logik?! Det går inte att rädda alla människor inom sjukvården, det är en utopi, därför lägger vi ner läkemedelsforskningen. Man blir lika förvånad hela tiden.
Class only looks like arrogance from below.