Moderator: Redaktörer
prolinn skrev:Efterom FLAC redan finns och är både smidigt, fritt och inte bundet till något fysiskt medie är alla andra format överflödiga.
Att CD formatet inte är bra nog borde väl de flesta märkt vid det här laget. Musiken låter mer lika med vinyl och högupplöst med en bra anläggning. Där håller jag med Opus 3.
Härom dagen fick jag en demonstration av Daft Punks senaste på CD format och högupplöst, båda i FLAC. Det senare var klart bättre och det var intressant att höra att även de hårt komprimerade partierna var bättre högupplöst. Det lät tydligt komprimerat, men fortfarande bra vilket det inte lät med CD versionen. I varje fall på dom mer komprimerade avsnitten. Det är inget försvar för hårdkomprimering, men det verkar ändå som att CD formatet lider mer av komprimeringen än samma inspelning i högupplöst format.
Var det Neil Young som dissade Linn? Verkade som att de snarare hade olika åsikter. Linn är nog mer inne på att format skall vara öppna.
DL skrev:HDTracks säljer skivan i 24/88.
Johan_Lindroos skrev:DL skrev:HDTracks säljer skivan i 24/88.
Tack!Nästan så jag blir lite sugen för att analysera vad det är föskillnad, eller OM det är skillnad (kanske signalen bara är uppsamplad och sampleratekonverterad i värsta fall).
Martin skrev:Ljudteknikern vet säkert att det oftast hörs väldigt liten skillnad mellan 160kb/s och okomprimerat och är svårt att lägga märke till när det väl hörs. Det är ju bara ett sätt att bekräfta det på att testa på andra i hemlighet.
Reality-check. Inget konstigt att det missas tycker jag. En annan sak om man verkligen jämför mha krävande material och vet vad man ska lyssna efter.
Johan_Lindroos skrev:prolinn skrev:Efterom FLAC redan finns och är både smidigt, fritt och inte bundet till något fysiskt medie är alla andra format överflödiga.
Att CD formatet inte är bra nog borde väl de flesta märkt vid det här laget. Musiken låter mer lika med vinyl och högupplöst med en bra anläggning. Där håller jag med Opus 3.
Härom dagen fick jag en demonstration av Daft Punks senaste på CD format och högupplöst, båda i FLAC. Det senare var klart bättre och det var intressant att höra att även de hårt komprimerade partierna var bättre högupplöst. Det lät tydligt komprimerat, men fortfarande bra vilket det inte lät med CD versionen. I varje fall på dom mer komprimerade avsnitten. Det är inget försvar för hårdkomprimering, men det verkar ändå som att CD formatet lider mer av komprimeringen än samma inspelning i högupplöst format.
Var det Neil Young som dissade Linn? Verkade som att de snarare hade olika åsikter. Linn är nog mer inne på att format skall vara öppna.
Jag har själv Daft Punks senaste platta och jag gillar musiken. Man kan tydligt höra hur de mastrat den lite dumt i mitt tycke på många låtar. Några låtar tycks ha klarat sig bättre. Med all sannolikhet är det olika mastringar om man enkelt hör skillnad. Bra gjort 16 bit F2 = 44,1 kHz är nästan omöjligt att detektera i blindtester genom A/D-D/A-kedja, så länge nivån är rimligt starkt på signalen. Vet du var man kan skaffa sig de högupplösta FLAC-versionerna av Daft Punk?
RogerGustavsson skrev:Piotr skrev:Rullband 38 cm/ sek låter ofta än bättre än 24 bit 192 khz digital inspelning, men här har du stora begränsningar med redigering och antal kanaler.
Känner till många som jobbar med akustisk/klassisk musik som är av motsatt uppfattning. Dvs. digitalt låter bättre om man har ett original som ref.
/Peter
Även med min lilla erfarenhet av inspelning tycker jag det digitala låter närmare verkligheten. Den analoga bandaren ger möjligen ett mysigare ljud men opåverkat är det knappast. I vilket fall är för mig inspelningstekniken viktigare än signalbäraren.
Richard skrev:Falloutboy, alla som på riktigt gått in i en studio för att spela in och har fått höra skillnaden mellan högupplöst 192 khz 24 bit, kontra cd hör en tydlig skillnad till högupplöst favör.
Det är inga konstigheter, det högupplösta låter subjektivt klarare, mera transparent och dynamisk - mera " live" helt enkelt.
Varför tror du det är så många musiker ( och tekniker worldwide ) som i många år tyckt att cd- formatet är rätt dåligt, därför att musikalisk tramsparens inte kan uppstå lika lätt som med en god gravering på en vinylskiva, företrädelsevis från 60- 70- talet innan man började digitalisera graveringen.
Rullband 38 cm/ sek låter ofta än bättre än 24 bit 192 khz digital inspelning, men här har du stora begränsningar med redigering och antal kanaler.
Du kan inte haka upp dig på mätvärden som brus eller distorsion av statiska signaler i analoga system. Digitala system är känsliga på andra sätt, där filtreringen är en stor akilleshäl i de flesta avspelare.
Jag unnar verkligen folk att på riktigt få höra ett masterband från en dyr rullbamdspelare.
Richard skrev:RogerGustavsson skrev:Även med min lilla erfarenhet av inspelning tycker jag det digitala låter närmare verkligheten. Den analoga bandaren ger möjligen ett mysigare ljud men opåverkat är det knappast. I vilket fall är för mig inspelningstekniken viktigare än signalbäraren.
Det låter som att du läser direkt ur ett LTS - kompendium.
Har du hört hur en flygel låter på riktigt ? De flesta inspelningar ligger långt ifrån verkligheten.
Richard skrev:Martin skrev:Ljudteknikern vet säkert att det oftast hörs väldigt liten skillnad mellan 160kb/s och okomprimerat och är svårt att lägga märke till när det väl hörs. Det är ju bara ett sätt att bekräfta det på att testa på andra i hemlighet.
Reality-check. Inget konstigt att det missas tycker jag. En annan sak om man verkligen jämför mha krävande material och vet vad man ska lyssna efter.
Vad har du för en anläggning där du inte gör skillnad mellan 160 kb/ s och högupplöst audio ? En klockradio ?
Avser absolut inte att vara raljerande med det verkar finnas ett fel nånstans här, troligen i din anläggning om du har frisk hörsel i övrigt.
Vad har du för grejor, och är de uppställda korrekt ?
Richard skrev:Jag skulle nog jämföra högupplöst audio och cd som skillnaden mellan 720p tv och 1080p.
Du vet inte vad du missar, förrän du ser skillnaden ( hör den ) .
Som bakgrundsmusik då man städar duger cd gott.
JB skrev:Mp3 formatet är byggt för transparent uppspelning, dvs om något i ens anläggning färgar ordentligt så kan man höra komprimeringen.
Flint skrev:JB skrev:Mp3 formatet är byggt för transparent uppspelning, dvs om något i ens anläggning färgar ordentligt så kan man höra komprimeringen.
Underlig slutledning. "Mp3 formatet är byggt för transparent uppspelning...". Hur får du ihop det där med verkligheten?
JB skrev:Richard skrev:Martin skrev:Ljudteknikern vet säkert att det oftast hörs väldigt liten skillnad mellan 160kb/s och okomprimerat och är svårt att lägga märke till när det väl hörs. Det är ju bara ett sätt att bekräfta det på att testa på andra i hemlighet.
Vad har du för en anläggning där du inte gör skillnad mellan 160 kb/ s och högupplöst audio ? En klockradio ?
Avser absolut inte att vara raljerande med det verkar finnas ett fel nånstans här, troligen i din anläggning om du har frisk hörsel i övrigt.
Mp3 formatet är byggt för transparent uppspelning, dvs om något i ens anläggning färgar ordentligt så kan man höra komprimeringen.
Så det kan inte vara så att det är din anläggning som färgar för mycket som gör att du hör skillnad? :)
Flint skrev:JB skrev:Mp3 formatet är byggt för transparent uppspelning, dvs om något i ens anläggning färgar ordentligt så kan man höra komprimeringen.
Underlig slutledning. "Mp3 formatet är byggt för transparent uppspelning...". Hur får du ihop det där med verkligheten?
Flint skrev:Har du möjlighet att lägga ut ett exempel? Det där vil jag höra innan jag litar på det.
JB skrev:Flint skrev:Har du möjlighet att lägga ut ett exempel? Det där vil jag höra innan jag litar på det.
Ja det där är absolut ingenting som jag kan lova stämmer, jag har inte ens testat själv, så någon får gärna testa :)
Borde vara lätt fixat med tex Audacity eller liknande, kanske är svårt med 320 kbps, men testa med runt 160 kbps isåfall
Flint skrev:JB skrev:Flint skrev:Har du möjlighet att lägga ut ett exempel? Det där vil jag höra innan jag litar på det.
Ja det där är absolut ingenting som jag kan lova stämmer, jag har inte ens testat själv, så någon får gärna testa :)
Borde vara lätt fixat med tex Audacity eller liknande, kanske är svårt med 320 kbps, men testa med runt 160 kbps isåfall
Jag bara trodde att du hade testat det eftersom du lät så pass säker.
JB skrev:Flint skrev:Har du möjlighet att lägga ut ett exempel? Det där vil jag höra innan jag litar på det.
JB skrev:Flint skrev:JB skrev:Flint skrev:Har du möjlighet att lägga ut ett exempel? Det där vil jag höra innan jag litar på det.
Jag bara trodde att du hade testat det eftersom du lät så pass säker.
Nej isåfall skrev jag lite luddigt, det jag menade är att jag tror (dvs inte vet) att det kan vara ett bra sätt att lyckas höra komprimeringen på en Mp3 fil där man kanske inte annars hör komprimeringen, vilket också skulle bekräfta det utvecklaren själv sagt om att Mp3 formatet inte är byggt för att EQas
Richard skrev:Martin skrev:Ljudteknikern vet säkert att det oftast hörs väldigt liten skillnad mellan 160kb/s och okomprimerat och är svårt att lägga märke till när det väl hörs. Det är ju bara ett sätt att bekräfta det på att testa på andra i hemlighet.
Richard skrev:Johan_Lindroos skrev:prolinn skrev:Efterom FLAC redan finns och är både smidigt, fritt och inte bundet till något fysiskt medie är alla andra format överflödiga.
Jag har själv Daft Punks senaste platta och jag gillar musiken. Man kan tydligt höra hur de mastrat den lite dumt i mitt tycke på många låtar. Några låtar tycks ha klarat sig bättre. Med all sannolikhet är det olika mastringar om man enkelt hör skillnad. Bra gjort 16 bit F2 = 44,1 kHz är nästan omöjligt att detektera i blindtester genom A/D-D/A-kedja, så länge nivån är rimligt starkt på signalen. Vet du var man kan skaffa sig de högupplösta FLAC-versionerna av Daft Punk?![]()
Jag skulle nog jämföra högupplöst audio och cd som skillnaden mellan 720p tv och 1080p.
Du vet inte vad du missar, förrän du ser skillnaden ( hör den ) .
Som bakgrundsmusik då man städar duger cd gott.
Richard skrev:Det där förstår jag inte alls, vad du menar. Mp3 är ju ett ljudförstörande format, där 160 kb/ sek istort är helt oanvändbart. Jag brukar köra minst 320 kb/ s i min mp3 spelare på joggingrundan, det duger för träning men inte mer.
Möjligen som diktafon eller telefon kanske 160 kb/ s duger, det är väl den komprimeringen skype använder?
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 19 gäster