Spotify är nog ganska fattigt trots allt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-10-10 11:12

Bill50x skrev:Den allmänna uppfattningen här på Faktiskt är annars att det inte är någon (ljudmässig) skillnad på digitala källor - men tänk om det faktiskt är så?

Morello skrev:Varför påstår du att den är den allmänna uppfattningen?

Här är en till att bita i:
Bill50x skrev:Här (på Faktiskt.se) pratas det ofta om frekvensgångsmätningar som det absolut viktigaste - men är det så?

Klassiska Bill50x:are. :)

Straw Man
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-10 11:14

Återigen - ska man jämföra Spotify (eller annan strömmande tjänst) så är spelaren av stor betydelse. Jag har själv jämfört min SB Classic med Linn Mimik (Linns billigaste cd-spelare) och där var SB bättre. I jämförelse med Linn Ikemi (Linns bästa CD-spelare efter CD-12) så låter SB sämre. Detta då under förhållanden som jag kunde kontrollera, dvs jag hade full koll på ursprungsmaterialet.

Att Spotify inte låter så kul när man lyssnar kan ju lika gärna bero på mediaspelaren, eller hur? Eller på använd rip/ursprung.

/ B

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2013-10-10 11:15

Morello skrev:Har du stängt av nivånormeringen i spotify?

Just nu är den på men jag har även kört med den av.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-10 11:15

Morello skrev:Är det inte lättare att folk får tala sjävla? Men nu gällde det ju inte CD-spelare, utan spotify.

Naturligtvis får folk tala själva. Men om man jämför Spotify med ens egen CD-spelare så måste man ta med i beräkningen att det faktiskt är olika spelare som är involverade.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-10 11:16

Om inte bägge källorna ger en bitkorrekt ström till samma DAC så är alla jämförelser mer eller mindre meningslösa då du aldrig kan veta vad i kedjan det är som påverkar ljudet.

Att beskylla spotify för bitförändringar som OS ger eller för en dålig DAC är väl lite dumt kan jag tycka.
Om så är fallet säger jag dock inte. Bara värt att tänka på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-10 11:25

Almen skrev:
Bill50x skrev:Den allmänna uppfattningen här på Faktiskt är annars att det inte är någon (ljudmässig) skillnad på digitala källor - men tänk om det faktiskt är så?

Morello skrev:Varför påstår du att den är den allmänna uppfattningen?
Här är en till att bita i:
Bill50x skrev:Här (på Faktiskt.se) pratas det ofta om frekvensgångsmätningar som det absolut viktigaste - men är det så?
Klassiska Bill50x:are. :)
Straw Man

:mrgreen:

Absolut!
Känslor kan leda fel, men om man ofta upplever en viss inriktning så kan det mycket väl vara just så. Att frekvensgång upplevs som viktigt vittnar alla inlägg om som rekommenderar (avancerade) tonkontroller för att lösa problem med "färgning".

Allt häcklande av mer avancerade cd-spelare/mediaspelare visar samma sak - det är ingen skillnad på digitala källor, alla som betalar mer än 399:- för en cd-spelare gör det inte för ljudets skull utan för andra parametrar. Vilket man hänsynsfullt brukar poängtera att "det är inget fel med detta bara man är medveten om det".

Ganska hårdraget, OK. Men kolla denna då: "Det är högtalaren som är den viktigaste komponenten i en anläggning, det är där störst skillnader märks"

Men vilken skillnad är viktigast?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-10 11:27

Bill50x skrev:
Morello skrev:Är det inte lättare att folk får tala sjävla? Men nu gällde det ju inte CD-spelare, utan spotify.

Naturligtvis får folk tala själva. Men om man jämför Spotify med ens egen CD-spelare så måste man ta med i beräkningen att det faktiskt är olika spelare som är involverade.

/ B

Självklart måste man använda samma DAC!, vilket jag påpekade tidiagre i tråden.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-10 12:33

tja jag vet inte. Men jag orkar inte byta till Wimp superhifidifitotaltperfekt. Lyssnade precis på lite klassiskt på Spotify och det lät för mig hur bra som helst. Kanske har jag inga guldöran, kanske har jag vax i öronen, kanske missade jag gubben som gick på toa o spolade (den som man kan höra på just superhifi...). Jag njuter. För mig är det viktigast att det inte skär i högtalarna frekvensen går upp och blir som en krita på i högtalaren, att det angagerar. Så knäpp är jag. :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-10-10 12:56

Frågan är vad SYFTET är att höra skillnad?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-10-10 13:33

Lite OT, men om angående allmänna uppfattningar p åFaktiskt: Vem på detta forum sitter med en CD-spelare för 399 kronor? Det gör väl inte ens människorna i Vintageavdelningen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-10 14:03

Objektivisten skrev:Frågan är vad SYFTET är att höra skillnad?

Det kan nog finnas en massa olika syften med att ägna sig åt att höra skillnad.
Själv är jag inte i första hand intresserad av skillnader mellan saker, utan att hitta saker som jag tycker är bra.
I rubricerade fall, ljudåtergivning då.

Men jag tänker inte svara för vad andra har för syften med att ägna sig åt skillnadshörande. Däremot kan det - oavsett svaret på det individuella syftet eller syftena - nog vara lämpligt att fundera över just den frågan.
Har man syftet, eller syftena någorlunda klart för sig, så är det förhoppningsvis lättare att prioritera, välja metoder, grad av noggrannhet, hur mycket man skall engagera sig och vad man vill spendera etcetera.

Jag vill avspisa musik utan att distraheras av hur tekniken beter sig.

Syftet med tråden är egentligen att bena ut om min upplevda distraktion när jag spisar klassiskt via Spotten är något som även ni andra upplever.

Om man inte ringar in problemet, och problemfrågorna först, utan kastar sig in i resonemang om teknik och skillnader etcetera direkt, så har åtminstone jag lite svårt att förstå processupplägget.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-10-10 14:08

Bill50x skrev:Men kolla denna då: "Det är högtalaren som är den viktigaste komponenten i en anläggning, det är där störst skillnader märks"

Men vilken skillnad är viktigast?

/ B

Ännu en Bill50x:are! :D Störst skillnad är objektivt, viktigast skillnad är subjektivt. Vet du väl.

Eftersom du påstår att det är så vanligt med hänvisningar till 399:- spelare gjorde jag en liten sökning, men det verkar nästan bara vara du som gör det:

Bill50x skrev:dec 2005:
"Alla transporter över 399:- är tydligen en ripp off, så ni som har betalt mer kan känna er blåsta."

jan 2007:
"apparater som mäter "perfekt" är självklart bäst, även om det råkar vara en 399:- dvd-spelare med snörrät frekvensgång..."

aug 2007:
"Om en CD-spelare för 399:- spelar bättre än en för 45.000:- så använd den då. Men visa att 399:an är bättre då!"

"CD-spelare köps med fördel för 399:- på ICA."

okt 2007:
"CD-spelare? Alla (?) menar ju att dessa låter likadant, så det är väl bara att handla en DVD-spelare på Siba för 299:-."

mars 2008:
"i längden så kommer skillnaden fram och när man väl har tröttnat på skramlet från en 399:- dvd-spelare från lokala macken så infaller lyssningströttheten snabbt."

okt 2008:
"I så fall är du lurad om du betalt mer än 399:- för en CD/DVD-spelare."

nov 2009:
" Ska man lyssna på den tongivande majoriteten här på Faktiskt duger väl alla CD/DVD-spelare från 399:- på macken alldeles utmärkt."

mars 2010:
"Allt utöver en begagnad Denon-reciever, 399:-dvd-spelare från ICA och ett par piP (med EKK) är ju slöseri med resurser och bara lurendrejerier."

maj 2010:
"nu är det ju inte ljud vi vill lyssna på utan musik. Då räcker inte en 399:- Denver DVD från macken längre..."

dec 2010:
"Alla cd-spelare över 399:- (från macken) är en rip-off?"

juli 2012:
"många lägger ner fantastiska summor och arbete på att utvärdera förstärkare och högtalare men matar dessa genom en Denver DVD-spelare från lokala bensinmacken för 399:-. "

nov 2012:
"man kan slänga ut några mille på stora trefasförstärkare och några till mille på ett par stora monitorsystem och mata alltsammans med en 399:- dvd-spelare"

Upprepning är inlärningens moder, eller? Men du varierar dig lite, 299:- dök upp där, som en katt bland hermelinerna. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-10-10 14:11

shifts skrev:Lite OT, men om angående allmänna uppfattningar p åFaktiskt: Vem på detta forum sitter med en CD-spelare för 399 kronor? Det gör väl inte ens människorna i Vintageavdelningen.

Jag har en jag använder emellanåt. Den är till och med bärbar!

Men min stora klump i vardagsrummet var avsevärt dyrare ... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-10 14:28

PerStromgren skrev:
shifts skrev:Lite OT, men om angående allmänna uppfattningar p åFaktiskt: Vem på detta forum sitter med en CD-spelare för 399 kronor? Det gör väl inte ens människorna i Vintageavdelningen.

Jag har en jag använder emellanåt. Den är till och med bärbar!

Men min stora klump i vardagsrummet var avsevärt dyrare ... :oops:
Vaa hur kunde du Per, nu är jag väldigt besviken på dig. Vad säger Aftonbladet om detta? Per Strömgren har en cd spelare för 399 och är medlem på faktiskt.se? Var skall världen sluta?? :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-10 14:56

Almen skrev:Upprepning är inlärningens moder, eller? Men du varierar dig lite, 299:- dök upp där, som en katt bland hermelinerna. :)

Jaja :D

För mig är 399:- (299 när jag slinter på tangenterna) för en spelare på macken/ICA/va-du-vill ett begrepp. Dvs billigast möjliga, oftast en liten plastsak med tveksam funktion/hantering - men den låter. Och som av många (nej, jag orkar inte söka...) anses låta lika bra som allt annat, speciellt om den används som transport, dvs med separat DAC. För inte kan väl transporter låta olika? Nätkablar? Lågnivåkablar? Försteg?

I själva verket är det väl bara högtalare som skiljer sig i ljudet, eller?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-10 14:59

Almen skrev:
Bill50x skrev:Men vilken skillnad är viktigast?
Ännu en Bill50x:are! :D Störst skillnad är objektivt, viktigast skillnad är subjektivt. Vet du väl.

Nix, det vet jag inte eftersom det är raka motsatsen till min egen erfarenhet.

Störst skillnad är inte alls objektivt. Det beror nämligen på vilka parametrar man bedömer.

/ B

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2013-10-10 14:59

Jag har inställningarna satta på bästa ljud och tycker det lirar helt ok :).
Jag testade fram och tillbaka mot en cdskiva och hör ingen som helst skillnad.

Jag gillar spottan och håller därför inte med TS ett smack :wink:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-10-10 17:28

celef skrev:
matså skrev:
celef skrev:
hifikg skrev:
Morello skrev:Ni som rapporterar att spotify "låter jäkligt illa" osv osv har antingen fel i systemet eller så hör ni saker som inte finns. Även om små skillnader kan uppstå - givet samma master - så är dessa skillnader relativt små.

Du hör inte skillnad på mp3 o lossless alltså? Jäkligt illa vill jag inte påstå att mp3 låter, det är utståbart. Ibland mer, ibland mindre.

spotify är en guldgruva men har usel ljudkvalitet, så är det bara

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=55469
ja i din låtsas värld. Eller rättare sagt det är placebo, du läste ju själv där de kunniga skrev att det är mycket svårt att höra skillnad mellan cd o spotify. Så är det bara! Jag har talat o jag talar perfekt!

nej detta är inte placebo eller flum, detta är hardcore facts, det finns så mycket illaljudande spår på spotify att det inte längre can bortforklaras, MEN, alla spår har inte samma fel, det är olika fel på olika spår, det är jäkligt tekniskt det här och ingen här kan det här, det behövs riktigt duktiga killar för att fixa det här och losa alla dom här problemosarna
Det där håller jag verkligen med om och tills dess betraktar jag Spotify som trasigt. Så är det.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-10 18:03

Såhär är det!
Nej, det är det inte alls?
Vars har'u fått de'där ifrån?
Nu säjer'u ju emot dej själv. Juh.

:D

Det låter skit!
Äh, hör ingen skillnad.

Det är väl i tveksamheten som resonerandet trivs bäst?
Eller så är det absolut inte så.

:wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-10 18:04

Ja men det är placebo sporify är inte trasigt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-10 18:04

Ja jag är den jag är
Senast redigerad av matså 2013-10-10 18:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-10-10 18:19

Jag tycker att spotify kopplad till en bra dac låter ganska bra. Cd har en liten liten större luftighet i ljudet men skillnaderna är små hos mig. Det jobbiga för mig är att jag inte har fjärr till hörlursförstärkaren som är två meter bort så ljudnivån varierar ganska kraftigt vid lurlyssning.

Däremot så tröttnar jag snabbare när jag lyssnar på cd än på spottan eftersom jag varierar mysiken mycket mer via spotify. Man orkar inte byta skiva hela tiden vid cd-spelande och att sträcklyssna på en hel cd får mig ofta att tröttna.

Spotify gör det helt enkelt lättare att spela bra musik vilket är ett stort + enligt mig.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-10-10 18:29

Spotify äger. Svårare än så är det inte.

Låter det illa är det i 99,99% av fallen inspelningen(dvs motsvarande FLAC-ripp låter precis lika illa) och i vissa fall själva rippen som låter illa. Spotify själv är tillräckligt transparent för att man skall kunna bortse från att det är just Spotify man använder! I alla fall om man tillhör dom som prioriterar musikupplevelsen. Sen kan ju Spotify spelas upp genom en usel manick, men det är knappast Spotifys fel. Med bra hårdvara/DAC ÄR det musikaliskt transparent.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-10 18:37

Jag rippar mina cd med en 300 kronors cd-läsare, alternativt den, i Macen, inbyggda läsaren/spelaren. Törs någon påstå att musiken skulle bli mer trallvänlig med en annan lösning? Alla mina dedicerade cd-spelare lider av laserpickupfel så de står mestadels tysta. Reliker från en svunnen tid.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-10-10 18:44

hifikg skrev:

Jag rippar mina cd med en 300 kronors cd-läsare, alternativt den, i Macen, inbyggda läsaren/spelaren. Törs någon påstå att musiken skulle bli mer trallvänlig med en annan lösning? Alla mina dedicerade cd-spelare lider av laserpickupfel så de står mestadels tysta. Reliker från en svunnen tid.

Samma här. 300Krs Samsung i alla burkar, det är ju digitalt så man kan lätt se om rippen blev 100% eller inte. Är den 100% så finns det ingen metod i världen som kan göra den bättre. Har man en bra dator att rippa med går det dessutom vansinnigt fort!
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-10 18:45

xeizo skrev:Sen kan ju Spotify spelas upp genom en usel manick, men det är knappast Spotifys fel. Med bra hårdvara/DAC ÄR det musikaliskt transparent.

Nu har väl inte Strmbrg några usla manicker i sin anläggning? Transparent är nog inte så lätt att avgöra utan ordentligt upplagda blindtester. Ett sätt är att spela in dem och jämföra. Det kanske någon gjort? Själv har jag inte tillgång till vare sig Spotify eller Wimp i de bättre versionerna.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-10-10 18:48

RogerGustavsson skrev:
xeizo skrev:Sen kan ju Spotify spelas upp genom en usel manick, men det är knappast Spotifys fel. Med bra hårdvara/DAC ÄR det musikaliskt transparent.

Nu har väl inte Strmbrg några usla manicker i sin anläggning? Transparent är nog inte så lätt att avgöra utan ordentligt upplagda blindtester. Ett sätt är att spela in dem och jämföra. Det kanske någon gjort? Själv har jag inte tillgång till vare sig Spotify eller Wimp i de bättre versionerna.

MUSIKALISKT transparent skrev jag, det innebär att det finns inga artefakter att störa sig på. Sen kan möjligen Jocke felletare hitta något fel om han letar tillräckligt länge, men då har det inte mycket med musik att göra.

Jag struntar i om WIMP eventuellt skulle låta bättre(vilket det inte kan göra, eftersom jag redan tycker att Spotify klarar sig mot FLAC-rippar) därför att Wimp som program betraktat är såpass mycket sämre och kräver hemska Adobe AIR. Jag har för övrigt Wimp.

Vill man ha ljudet ÄNNU bättre får man leta efter HD-källor, 24/48 och uppåt, med handplockade mastrar. De kommersiella utgåvorna blir inte bättre än i Spotify.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-10 20:30

Jag tycker man bör skilja på hur Spotify "låter", och hur det låter att lyssna på Spotifystreamad musik generellt.
Jag tycker inte Spotify låter dåligt, bara ganska tråkigt.
Jag har några bakgrundslåtlistor som jag utan problem spelar.
Men sitter jag ner och lyssnar på anläggningen så blir det ifrån servern eller CD-spelaren.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-10 20:54

Strmbrg skrev:Såhär är det!

Det låter skit!
Äh, hör ingen skillnad.

Hur tar du ut audio-datat ur burken? Hur ser systemet ut från dator till försteg?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-10 21:13

Morello skrev:
Strmbrg skrev:Såhär är det!

Det låter skit!
Äh, hör ingen skillnad.

Hur tar du ut audio-datat ur burken? Hur ser systemet ut från dator till försteg?

Well, sir,

Burken töms över en Usb-utgång / Usb-Toslinkkonverter / Toslink in i Benchmark DAC1. Sedan knallar det potentiella oväsendet analogt in i ett slutsteg.

Samma väg tar Flac-filer etc som finns lagrade i samma burk.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi