Jämförelse Intelligent Sound och Ino

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

monoman

Inläggav monoman » 2013-10-19 19:36

Jag gick till IS för att lyssna på ett antal högtalare och försöka förstå varför dom låter olika. Men jag skulle nog 1) behöva få lyssna på musik som jag valt och 2) ha omkopplaren i min egen hand så att jag kunde byta källa när jag formulerat en tanke. Såhär i en grupp kom jag ingenvart.

Petters ljudfilosofiska grundbyggnad förstod jag väldigt lite av, om något överhuvudtaget. Kanske jag inte är tillräckligt intelligent eller så har Petter en hörselapparatur som är väldigt speciell. Redan för min egen självkänslas skull gissar jag på det sistnämnda.

I övrigt var det trevligt att träffa faktisktianer IRL. Tackar för det!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-19 20:31

Jag tycker det är lite märkligt att det har klagats så förbaskat i diverse trådar på diverse forum om hur IS är vidareutvecklingar av billigt grundmaterial..
Är inte det i princip vad Ino är? piP-diskanten osv..
Men där talas det tyst.. Är kanske IS lite styvmoderligt behandlat?
Utvecklingsarbete/arbetstid kostar pengar och blir resultatet bra så är väl det poängen snarare än utgångsmaterialet.

Jag har aldrig hört IS, har Ino (om än "kompromiss-Ino", men som jag alltså gillar) men tror säkert att IS är jättebra. Är det bra så är det bra, liksom.. Varför räcker med att konstruktören vet.
Hursomhelst så kan jag inte påstå att jag tycker att resultat, oavsett i vems favör, av en isolerad lyssning i en isolerad omständighet är något att redovisa. Jag har lärt mig mycket under mitt år på faktiskt men för ett år sedan hade jag tagit sådana utlåtanden som sanningar och den typen av slutsatser går knappast att dra här.

Jag är däremot glad att Ni verkar ha haft en trevlig kväll. Att lyssna på musik i likasinnades lag är att må väl och jag är avis på Er som hade möjlighet att närvara.
Senast redigerad av BPM 2013-10-19 21:30, redigerad totalt 1 gång.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2013-10-19 23:07

Nattlorden skrev:Kan inte båda "sidor" ge sig? Det är lika tråkigt både med för- och 'mot-agendor. Vill kunna få höra hur det gick utan en massa tröttsamt vinklande och insinuationer.... :(

Vad menar du med "hur det gick"?

Det genomfördes ingen röstning! Ingen vinnare utsågs!

De vinklade insinuationerna kommer från personer som inte närvarade.

Anar en skadeglädje baserad på en tolkning/förhoppning att Ino fick spö av IS.
OBS min tolkning och känsla av tonen i tråden.

Martin har beskrivit hur lyssningen gick till.
Jämförelse IS/Ino ägnades mycket lite tid på slutet.

Jag tycker det var befriande att växla till piP. Öppnare och naturligare.

IS lät instängda, döda, tråkiga och saknar djupbas.
Slank klang men den bas som finns är artikulerad.

När man jämförde genom snabba växlingar upplevdes piP som lite tunga i botten.

När man växlar snabbt är det lätt att lyssnar man på skillnaden istället för inre referensen.

Jag tycker piP-diskanten har en tendens till att sticka ut och tappa kontakten med helheten.

Om jag skulle vara tvungen att välja så är mitt val piP baserat på
att bristerna hos piP är mycket små jämfört med IS.

Tydligt nog?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-10-19 23:37

Jag tycker vi avslutar den här tråden då det känns som att flera (som inte var där) vill försöka provocera fram någon slags kontrovers eller osämja. Vi som var där var inte osams, det var i regel mycket trevlig stämning och högt i tak.

Har därför rensat några inlägg som avvek från ämnet.

Det är en liten jämförelse mellan två olika ljudideal med fokus på det ena som vi har haft. Den som är nyfiken på respektive ljudideal rekommenderas ta kontakt själv och bilda sig en egen uppfattning.

Om fler har intryck och erfarenheter att delge från IS-lyssningen kanske en ny tråd för detta kan skapas.
MEK - MetallElementKlubben

Föregående

Återgå till Generellt om hifi