Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Den svåraste "färgningen" att hitta är nog avsaknaden av upplösning. Både Bryston och NAD208 är neutrala till sin karaktär men Bryston gräver fram mer detaljer och skärper upp konturerna. Har man aldrig hört dessa kan man kanske tro att NAD208 inte "färgar".
Nattlorden skrev:Kul.
Det stora problemet med F/E är väl dock konstlasten, specifikt den där olinjära öppna järnkärnan. Iofs borde det gå att slänga ut ett par högtalare utomhus att ha som last om man har ljuddämpat nog in till lyssningen.
Panelguy skrev:Rydberg skrev:Den svåraste "färgningen" att hitta är nog avsaknaden av upplösning. Både Bryston och NAD208 är neutrala till sin karaktär men Bryston gräver fram mer detaljer och skärper upp konturerna. Har man aldrig hört dessa kan man kanske tro att NAD208 inte "färgar".
Är det då helt osannolikt att steg som nämnda Spectral eller Soulution skulle kunna gräva fram ännu mer ur inspelningen än Bryston?
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Kul.
Det stora problemet med F/E är väl dock konstlasten, specifikt den där olinjära öppna järnkärnan. Iofs borde det gå att slänga ut ett par högtalare utomhus att ha som last om man har ljuddämpat nog in till lyssningen.
För att f/e-lyssna försteg?
Rydberg skrev:Panelguy skrev:Rydberg skrev:Den svåraste "färgningen" att hitta är nog avsaknaden av upplösning. Både Bryston och NAD208 är neutrala till sin karaktär men Bryston gräver fram mer detaljer och skärper upp konturerna. Har man aldrig hört dessa kan man kanske tro att NAD208 inte "färgar".
Är det då helt osannolikt att steg som nämnda Spectral eller Soulution skulle kunna gräva fram ännu mer ur inspelningen än Bryston?
Ingen aning! Om de gör det det bero på att Bryston saknar upplösning eller att de nämnda stegen exponera detaljer men som en färgning precis som Nattlorden är inne på. För att verkligen veta får man göra den där speciella lyssningen du vet
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Kul.
För att f/e-lyssna försteg?
Ah.... Försteg! Nej, då blir det ju enklare! Roligt, det är ovanligt!
Rydberg skrev:Men jag kan ju lasta ner det lite för att pressa det iof, börjar nog med ca 10kOhm.
Panelguy skrev:Rydberg skrev:Panelguy skrev:Rydberg skrev:Den svåraste "färgningen" att hitta är nog avsaknaden av upplösning. Både Bryston och NAD208 är neutrala till sin karaktär men Bryston gräver fram mer detaljer och skärper upp konturerna. Har man aldrig hört dessa kan man kanske tro att NAD208 inte "färgar".
Ingen aning! Om de gör det det bero på att Bryston saknar upplösning eller att de nämnda stegen exponera detaljer men som en färgning precis som Nattlorden är inne på. För att verkligen veta får man göra den där speciella lyssningen du vet
Ola, du håller väl till i Tyskland numera? Det vore väl inte helt omöjligt att få låna hem ett par monoblock från Soulution och göra en.....ja du vet. Det vore intressant.
Lägsta lasten Stereophile använder är 600 ohm, lägre bör man nog inte gå. De flesta slutsteg brukar ju ha ett par tiotals kiloohm på ingången.Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Men jag kan ju lasta ner det lite för att pressa det iof, börjar nog med ca 10kOhm.
Mitt f.d. Holfi-steg var på 800 ohm ( gick att ställas upp vid behov).
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Parentesen förstår jag inte riktigt hur du tänker, utveckla!
Du har två olika steg. På något sätt har du tagit reda på hur du anser de låter. Jag frågar dig om hur lätt de var att ta reda på.
Om återgivningen av musik är bra så är det svårt, om inte omöjligt, att sätta en etikett på hur utrustningen låter. Det skall ju bara låta musik så naturligt som möjligt. Alltså.... Ju svårare karaktären är att hitta, ju bättre än utrustningen. Den skall inte hittas via att något låter ovanligt bra, den skall inte hittas via att något låter ovanligt dåligt. Det skall bara vara musik.
Så därför frågar jag - vilken var svårast att finna karaktären på? För den är då den bästa.
Panelguy skrev:Jag tycker man rätt ofta ser folk på olika forum som faller mer för ljudet hos andra märken än Bryston. Om det beror på att de föredrar färgat ljud, ... eller om Bryston saknar något som inte kommer fram i en F/E-lyssning skall jag låta vara osagt.
Rydberg skrev:Den enda Plinius jag hört var en polares integrerade (Plinius 8200), lite varm i karaktären vill jag minnas. Men det var typ 10 år sedan nu så inga mer bestående minnen.
Nattlorden skrev:Tack.
Pliniusen låter som en trevlig maskin. Fungerar den lika bra på komplex icke-akustisk musik också? Typ fixar den Mike Oldfield "Five miles out" bättre än Bryston?
(Har bara hört Plinius en enda gång på ett par Von Schweikert VR-4 för väldigt länge sedan och det lät bra då)
Almen skrev:Panelguy skrev:Jag tycker man rätt ofta ser folk på olika forum som faller mer för ljudet hos andra märken än Bryston. Om det beror på att de föredrar färgat ljud, ... eller om Bryston saknar något som inte kommer fram i en F/E-lyssning skall jag låta vara osagt.
Dessa två utsagor betyder för mig samma sak i sammanhanget. Det sista är ju i princip definitionen på att sakna färgning.
Panelguy skrev:Rydberg skrev:Den svåraste "färgningen" att hitta är nog avsaknaden av upplösning. Både Bryston och NAD208 är neutrala till sin karaktär men Bryston gräver fram mer detaljer och skärper upp konturerna. Har man aldrig hört dessa kan man kanske tro att NAD208 inte "färgar".
Nattlorden skrev:Kul.
Harryup skrev:Det stora problemet är för min del att det inte speglar hur ens kombination kommer låta. Att det görs av andra, och. Att en missad detektion kan ge betyget inte detekterbar färgning. Vilket betyder just då, möjligen detekterbar under andra förutsättningar.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Det stora problemet är för min del att det inte speglar hur ens kombination kommer låta. Att det görs av andra, och. Att en missad detektion kan ge betyget inte detekterbar färgning. Vilket betyder just då, möjligen detekterbar under andra förutsättningar.
Nja, har du inget jättekonstigt i högtalarväg, så är ju risken för detektion hemma hos dig MINDRE. Men visst, har du Kappa 9 elle Apogee Scintilla så...
Harryup skrev:Och förstås att det inte finns något strikt samband att man upplever ej detekterade exemplar som de som man gillar.
sprudel skrev:Rydberg skrev:Den enda Plinius jag hört var en polares integrerade (Plinius 8200), lite varm i karaktären vill jag minnas. Men det var typ 10 år sedan nu så inga mer bestående minnen.
Det är möjligt att det är konstruktörens avsikt med värme. Klass A lite drygt 120 Watt, det blir varmt.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Och förstås att det inte finns något strikt samband att man upplever ej detekterade exemplar som de som man gillar.
Vilket på enklare svenska betyder?
Rydberg skrev:sprudel skrev:Rydberg skrev:Den enda Plinius jag hört var en polares integrerade (Plinius 8200), lite varm i karaktären vill jag minnas. Men det var typ 10 år sedan nu så inga mer bestående minnen.
Det är möjligt att det är konstruktörens avsikt med värme. Klass A lite drygt 120 Watt, det blir varmt.
Förmodar att det har ett utgångssteg med variabel förspänning annars skulle det dra ett par tusen watt i tomgång om det nu levererar 120w i klass A.
Eller tänker jag fel?:? Man brukar väl säga att en klass A förstärkare maximalt kan bli 50% vilket skulle tyda på 480w förlusteffekt men med tanke på vad apparaten lämnar i 4 ohm så tror jag mer på variabel förspänning.
Jämför med:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/LTS-ma ... -AP100.pdf
Min hjärna är för trött för att tänka just nu men jag räknade enligt Morellos metod ovan o kom fram till ca 1940w förlusteffekt på tomgång. Räknade säkert fel....
Panelguy skrev:Almen skrev:Panelguy skrev:Jag tycker man rätt ofta ser folk på olika forum som faller mer för ljudet hos andra märken än Bryston. Om det beror på att de föredrar färgat ljud, ... eller om Bryston saknar något som inte kommer fram i en F/E-lyssning skall jag låta vara osagt.
Dessa två utsagor betyder för mig samma sak i sammanhanget. Det sista är ju i princip definitionen på att sakna färgning.
Med "saknar" menar jag att det eventuellt skulle kunna finnas än mer transparenta steg som gräver ännu djupare i inspelningen.
Almen skrev:Panelguy skrev:Almen skrev:Panelguy skrev:Jag tycker man rätt ofta ser folk på olika forum som faller mer för ljudet hos andra märken än Bryston. Om det beror på att de föredrar färgat ljud, ... eller om Bryston saknar något som inte kommer fram i en F/E-lyssning skall jag låta vara osagt.
Med "saknar" menar jag att det eventuellt skulle kunna finnas än mer transparenta steg som gräver ännu djupare i inspelningen.
Fast ett så gediget testat steg som Bryston bör inte göra något tekniskt fel i sprudels setup, eftersom dels hans högtalare är en mycket lättare last än konstlasten, dels F/E-lyssning är så mycket mer isolerande och precis.
Och om ett slutsteg saknar någon egenskap som behövs för att vara hörbart transparent så lär det ju höras i ett F/E-test, eller hur?
Plinius borde om något vara lättare att detektera än Bryston, eftersom de har genomgående sämre (om än inte dåliga) mätvärden.
Rydberg skrev:Lägsta lasten Stereophile använder är 600 ohm, lägre bör man nog inte gå. De flesta slutsteg brukar ju ha ett par tiotals kiloohm på ingången.Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Men jag kan ju lasta ner det lite för att pressa det iof, börjar nog med ca 10kOhm.
Mitt f.d. Holfi-steg var på 800 ohm ( gick att ställas upp vid behov).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster