Försteg, hur stor är den ljudmässiga skillnaden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det stora skillnader mellan goda moderna transistorförsteg?

Omröstningen slutade 2013-12-01 22:54

Inga hörbara skillnader om det är en "god" konstruktion
16
28%
Väldigt små på gränsen till hörbara skillnader
10
17%
Det finns definitivt hörbara skillnader mellan försteg
24
41%
Det kan vara dramatiska skillnader
8
14%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 21:04

Kul.

Det stora problemet med F/E är väl dock konstlasten, specifikt den där olinjära öppna järnkärnan. Iofs borde det gå att slänga ut ett par högtalare utomhus att ha som last om man har ljuddämpat nog in till lyssningen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-05 21:07

Rydberg skrev:Den svåraste "färgningen" att hitta är nog avsaknaden av upplösning. Både Bryston och NAD208 är neutrala till sin karaktär men Bryston gräver fram mer detaljer och skärper upp konturerna. Har man aldrig hört dessa kan man kanske tro att NAD208 inte "färgar".

Är det då helt osannolikt att steg som nämnda Spectral eller Soulution skulle kunna gräva fram ännu mer ur inspelningen än Bryston?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-05 21:08

Nattlorden skrev:Kul.

Det stora problemet med F/E är väl dock konstlasten, specifikt den där olinjära öppna järnkärnan. Iofs borde det gå att slänga ut ett par högtalare utomhus att ha som last om man har ljuddämpat nog in till lyssningen.

För att f/e-lyssna försteg?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-05 21:14

Panelguy skrev:
Rydberg skrev:Den svåraste "färgningen" att hitta är nog avsaknaden av upplösning. Både Bryston och NAD208 är neutrala till sin karaktär men Bryston gräver fram mer detaljer och skärper upp konturerna. Har man aldrig hört dessa kan man kanske tro att NAD208 inte "färgar".

Är det då helt osannolikt att steg som nämnda Spectral eller Soulution skulle kunna gräva fram ännu mer ur inspelningen än Bryston?

Ingen aning! Om de gör det det bero på att Bryston saknar upplösning eller att de nämnda stegen exponera detaljer men som en färgning precis som Nattlorden är inne på. För att verkligen veta får man göra den där speciella lyssningen du vet :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 21:17

Rydberg skrev:

Ah.... Försteg! Nej, då blir det ju enklare! Roligt, det är ovanligt! :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-05 21:27

Rydberg skrev:
Panelguy skrev:

Ingen aning! Om de gör det det bero på att Bryston saknar upplösning eller att de nämnda stegen exponera detaljer men som en färgning precis som Nattlorden är inne på. För att verkligen veta får man göra den där speciella lyssningen du vet :wink:

Ola, du håller väl till i Tyskland numera? Det vore väl inte helt omöjligt att få låna hem ett par monoblock från Soulution och göra en.....ja du vet :D. Det vore intressant.
Senast redigerad av Panelguy 2013-11-05 21:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-05 21:29

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:

Ah.... Försteg! Nej, då blir det ju enklare! Roligt, det är ovanligt! :)

Men jag kan ju lasta ner det lite för att pressa det iof, börjar nog med ca 10kOhm.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 21:31

Rydberg skrev:Men jag kan ju lasta ner det lite för att pressa det iof, börjar nog med ca 10kOhm.

Mitt f.d. Holfi-steg var på 800 ohm ( gick att ställas upp vid behov).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-05 21:32

Panelguy skrev:
Rydberg skrev:
Panelguy skrev:

Ola, du håller väl till i Tyskland numera? Det vore väl inte helt omöjligt att få låna hem ett par monoblock från Soulution och göra en.....ja du vet :D. Det vore intressant.

Stämmer bra det :)

Jag hade ju en väldigt bra switchbox och dämpsats här men den är nu återlämnad till sin ägare som bor i Sverige tyvärr. Sen är det som Nattlorden säger lite knepigt att få till en adekvat konstlast.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-05 21:36

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Men jag kan ju lasta ner det lite för att pressa det iof, börjar nog med ca 10kOhm.

Lägsta lasten Stereophile använder är 600 ohm, lägre bör man nog inte gå. De flesta slutsteg brukar ju ha ett par tiotals kiloohm på ingången.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-05 21:38

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Parentesen förstår jag inte riktigt hur du tänker, utveckla!

Du har två olika steg. På något sätt har du tagit reda på hur du anser de låter. Jag frågar dig om hur lätt de var att ta reda på.

Om återgivningen av musik är bra så är det svårt, om inte omöjligt, att sätta en etikett på hur utrustningen låter. Det skall ju bara låta musik så naturligt som möjligt. Alltså.... Ju svårare karaktären är att hitta, ju bättre än utrustningen. Den skall inte hittas via att något låter ovanligt bra, den skall inte hittas via att något låter ovanligt dåligt. Det skall bara vara musik.

Så därför frågar jag - vilken var svårast att finna karaktären på? För den är då den bästa.

Hoppas att jag förstår dig rätt, korrigera mig gärna annars, och då svarar jag på din inledning. Det tog tid för båda, längre tid för Pliniusen.
Jag var väldigt konfunderad över Bryston, allt var väldigt bra, men ändå inte. Tonalt, och ljudbild osv, men något stämde inte. Detta upplevde jag ganska tidigt.
Pliniusen anade jag att det här är också bra, kanske något mindre tydlig djupdimension, kanske. Efter en helg hemlån började jag uppleva hur jag bara försvann in i musiken, total kontakt. Funderade inte alls på djupdimension, detaljer, nada. Musik!
Återigen Nattis, verkligen svårt att beskriva upplevelser.
Jag tror jag tidigare förmedlat att jag har förmånen att på min arbetsplats ofta lyssna irl på akustisk musik av många kategorier, och jag lyssnar både gärna och ofta.
Lite OT kanske men ibland har våra musikelever sk Masterclass när vi plockar in erkänt duktiga instrumentalister som undervisar våra elever, ofta från fd öststaterna där denna kulturella ådra värderats efter förtjänst i högre grad än annars. Nåväl, när dessa ekvilibrister driver stråken över instrumentet då är det aktiv musik, man äger stycket man spelar, man lever med det just då, och det hörs. Eleven spelar samma stycke, kan tyckas låta likadant för en ovan, men icke. De lever inte med det, äger det inte. Mindre passion helt enkelt.
Pliniusen ger mig mer passion. I HIFi-termer då så kanske den plockar fram mer detaljer, ingen aning, jag är ute efter passionen i musiken.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 22:08

Tack.

Pliniusen låter som en trevlig maskin. Fungerar den lika bra på komplex icke-akustisk musik också? Typ fixar den Mike Oldfield "Five miles out" bättre än Bryston?

(Har bara hört Plinius en enda gång på ett par Von Schweikert VR-4 för väldigt länge sedan och det lät bra då)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-05 22:45

Den enda Plinius jag hört var en polares integrerade (Plinius 8200), lite varm i karaktären vill jag minnas. Men det var typ 10 år sedan nu så inga mer bestående minnen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-11-05 23:04

Panelguy skrev:Jag tycker man rätt ofta ser folk på olika forum som faller mer för ljudet hos andra märken än Bryston. Om det beror på att de föredrar färgat ljud, ... eller om Bryston saknar något som inte kommer fram i en F/E-lyssning skall jag låta vara osagt.

Dessa två utsagor betyder för mig samma sak i sammanhanget. Det sista är ju i princip definitionen på att sakna färgning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-05 23:07

Rydberg skrev:Den enda Plinius jag hört var en polares integrerade (Plinius 8200), lite varm i karaktären vill jag minnas. Men det var typ 10 år sedan nu så inga mer bestående minnen.

Det är möjligt att det är konstruktörens avsikt med värme. Klass A lite drygt 120 Watt, det blir varmt. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-05 23:14

Nattlorden skrev:Tack.

Pliniusen låter som en trevlig maskin. Fungerar den lika bra på komplex icke-akustisk musik också? Typ fixar den Mike Oldfield "Five miles out" bättre än Bryston?

(Har bara hört Plinius en enda gång på ett par Von Schweikert VR-4 för väldigt länge sedan och det lät bra då)

Den får jag lyssna på.
Jämför inte slutsteg längre till topparna, jag är rätt nöjd nu, så någon jämförelse med Bryston kan jag inte uttala mig om.
Tycker att den fixar det mesta, men förbättringspotentialen just nu ligger på att få igång mina Hypex till basarna istället för Behringern. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-11-05 23:16

Almen skrev:
Panelguy skrev:Jag tycker man rätt ofta ser folk på olika forum som faller mer för ljudet hos andra märken än Bryston. Om det beror på att de föredrar färgat ljud, ... eller om Bryston saknar något som inte kommer fram i en F/E-lyssning skall jag låta vara osagt.

Dessa två utsagor betyder för mig samma sak i sammanhanget. Det sista är ju i princip definitionen på att sakna färgning.

Med "saknar" menar jag att det eventuellt skulle kunna finnas än mer transparenta steg som gräver ännu djupare i inspelningen.

Panelguy skrev:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-05 23:26

Det stora problemet är för min del att det inte speglar hur ens kombination kommer låta. Att det görs av andra, och. Att en missad detektion kan ge betyget inte detekterbar färgning. Vilket betyder just då, möjligen detekterbar under andra förutsättningar.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 23:29

Harryup skrev:Det stora problemet är för min del att det inte speglar hur ens kombination kommer låta. Att det görs av andra, och. Att en missad detektion kan ge betyget inte detekterbar färgning. Vilket betyder just då, möjligen detekterbar under andra förutsättningar.

Nja, har du inget jättekonstigt i högtalarväg, så är ju risken för detektion hemma hos dig MINDRE. Men visst, har du Kappa 9 elle Apogee Scintilla så...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-05 23:38

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Det stora problemet är för min del att det inte speglar hur ens kombination kommer låta. Att det görs av andra, och. Att en missad detektion kan ge betyget inte detekterbar färgning. Vilket betyder just då, möjligen detekterbar under andra förutsättningar.

Nja, har du inget jättekonstigt i högtalarväg, så är ju risken för detektion hemma hos dig MINDRE. Men visst, har du Kappa 9 elle Apogee Scintilla så...

Och förstås att det inte finns något strikt samband att man upplever ej detekterade exemplar som de som man gillar.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 23:41

Harryup skrev:Och förstås att det inte finns något strikt samband att man upplever ej detekterade exemplar som de som man gillar.

Vilket på enklare svenska betyder?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-05 23:48

Kanske skillnaden mellan ett klorblekt visavi ett inte klorblekt Melittafilter . . . typ. :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2013-11-05 23:49

sprudel skrev:
Rydberg skrev:Den enda Plinius jag hört var en polares integrerade (Plinius 8200), lite varm i karaktären vill jag minnas. Men det var typ 10 år sedan nu så inga mer bestående minnen.

Det är möjligt att det är konstruktörens avsikt med värme. Klass A lite drygt 120 Watt, det blir varmt. :D

Förmodar att det har ett utgångssteg med variabel förspänning annars skulle det dra ett par tusen watt i tomgång om det nu levererar 120w i klass A.

Eller tänker jag fel?:? Man brukar väl säga att en klass A förstärkare maximalt kan bli 50% vilket skulle tyda på 480w förlusteffekt men med tanke på vad apparaten lämnar i 4 ohm så tror jag mer på variabel förspänning.

Jämför med:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/LTS-ma ... -AP100.pdf

Min hjärna är för trött för att tänka just nu men jag räknade enligt Morellos metod ovan o kom fram till ca 1940w förlusteffekt på tomgång. Räknade säkert fel.... :oops:
Senast redigerad av Rydberg 2013-11-06 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-05 23:50

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Och förstås att det inte finns något strikt samband att man upplever ej detekterade exemplar som de som man gillar.

Vilket på enklare svenska betyder?

Att det inte är bevisat att man alltid föredrar per automatik det som andra inte finner fel några på.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-06 00:23

Rydberg skrev:
sprudel skrev:

Förmodar att det har ett utgångssteg med variabel förspänning annars skulle det dra ett par tusen watt i tomgång om det nu levererar 120w i klass A.

Eller tänker jag fel?:? Man brukar väl säga att en klass A förstärkare maximalt kan bli 50% vilket skulle tyda på 480w förlusteffekt men med tanke på vad apparaten lämnar i 4 ohm så tror jag mer på variabel förspänning.

Jämför med:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/LTS-ma ... -AP100.pdf

Min hjärna är för trött för att tänka just nu men jag räknade enligt Morellos metod ovan o kom fram till ca 1940w förlusteffekt på tomgång. Räknade säkert fel.... :oops:

Vet inte om du får ut något av det här
http://www.soundstage.com/revequip/plinius_sa102.htm

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-11-06 08:51

Panelguy skrev:
Almen skrev:

Med "saknar" menar jag att det eventuellt skulle kunna finnas än mer transparenta steg som gräver ännu djupare i inspelningen.

Fast ett så gediget testat steg som Bryston bör inte göra något tekniskt fel i sprudels setup, eftersom dels hans högtalare är en mycket lättare last än konstlasten, dels F/E-lyssning är så mycket mer isolerande och precis.

Och om ett slutsteg saknar någon egenskap som behövs för att vara hörbart transparent så lär det ju höras i ett F/E-test, eller hur?

Plinius borde om något vara lättare att detektera än Bryston, eftersom de har genomgående sämre (om än inte dåliga) mätvärden.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-11-06 10:03

Almen skrev:
Panelguy skrev:
Almen skrev:

Fast ett så gediget testat steg som Bryston bör inte göra något tekniskt fel i sprudels setup, eftersom dels hans högtalare är en mycket lättare last än konstlasten, dels F/E-lyssning är så mycket mer isolerande och precis.

Och om ett slutsteg saknar någon egenskap som behövs för att vara hörbart transparent så lär det ju höras i ett F/E-test, eller hur?

Plinius borde om något vara lättare att detektera än Bryston, eftersom de har genomgående sämre (om än inte dåliga) mätvärden.

Tror jag också. Men eftersom det inte är testat så ligger jag lite lågt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-06 10:17

Tycker Plinius drar lite åt samma håll som Gryphon. Nu är det ca 12-15 år sedan jag lyssna på dem så visst det kan ju hänt en del.
Tycker om hur de återger ljud. Kraftfullt med en touch av värme. Kan tänka mig lite övertoners bidrag på deras spektrum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-11-06 10:30

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:

Lägsta lasten Stereophile använder är 600 ohm, lägre bör man nog inte gå. De flesta slutsteg brukar ju ha ett par tiotals kiloohm på ingången.

600 ohm borde inte vara något problem för ett riktigt försteg. På Pre-25 kan man utan större problem kortsluta utgångarna om man önskar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-06 11:01

600 ohm är nog lite styvt för många av marknadens försteg
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi