Moderator: Redaktörer
Morello skrev:PCM1742 är, liksom DAC-kretsen i 668, en delta/sigma av hybridtyp.
IngOehman skrev:PS. Den DAC som sitter i Sentec DiAna från 1993 (PCM 63) är fullkomligt överlägsen 1742.
profbd skrev:finns det inga spelare som använder ricktiga multibitsdaccar längre?
En DAC begränsas ju av även andra saker än bitantal och samplingsfrekvenser.
Hotspur skrev:Ingvar, har du lyssnat eller mätt på Harmony Design DA9?
Jag misstänker att den är särdeles välkonstruerad just i
analogdelen, men jag kan ju ha helt fel. Bra låter den iaf.
på deras hemsida blir jag även lite förvånad. Skall det tolkas som att den bara kan hantera CD-signaler, men därtill inte ens har omklockning och fifo-minne inbyggt?Till DA9 finns en uppgraderingsmodul som använder fifo (jittermumsare). Ljudförbättringen är avsevärd i alla avseenden.
Då faller behovet av apparater som, likt Sentec DiAna och DA9
DrMabuse skrev::?:1738 kan arbeta med samplingsfrekvenser upp till ungefär 74 MHz
Såvitt jag förstår så jobbar delta-sigma modulatorerna med 64fs som med fs=44.1kHz blir 2.82MHz och vid fs= 192kHz blir 12.29MHz
Jag har för mig att jag för 15 år sedan räknade ut att för att klara att återge även dynamiska signaler (läs: betyder här signaler med kort varakighet) behöver en enbits-DAC ha en samplingsfrekvens om 50 MHz - för att (med noise shaping) klara CD-upplösing även i diskantområdet. Vill man klara 20 bitars upplösning krävs sisådär 330 MHz.
De flesta enbitsdacar arbetar vid 11 eller 16 MHz, vilket inte riktigt räcker till. Långt ifrån till och med.
DrMabuse skrev:PCM 1738 kan översampla med 64fs vilket för 24/192 betyder 12.29MHz vilket skulle betyda att det är långt ifrån tillräckligt.
För CD så blir det 2.82MHz vilket då är ännu värre.
Jag är inte digitalt bevandrad men beror inte utnyttjandegraden också på musikmaterialet. Jag menar inspelningsnivå med dynamik och toppar osv.IngOehman skrev:Idag kan man dock fråga sig om det finns några inspelningar överhuvudtaget som har en upplösing som närmar sig äkta 20 bits. De flesta har tämligen långt kvar till att nå 14 bitars upplösning...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster