Intressant intervju med Allen Sides (Ocean Way Studios)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Intressant intervju med Allen Sides (Ocean Way Studios)

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-21 17:02

BAMBAM skrev:Det är lite lustigt att det bara blir bitfel om man kopierar music CD, inte när man kopierar CD skivor som innehåller Bilder , spel, dokument eller annan information som läses/användes som ren binär "data" baserad information.

Det verkar inte vara bitfel som är problemet. Det är något annat oförklarligt som händer och som gör att generationförluster alltid uppstår. Det behöver alltså inte vara någon som helst skillnad i datan!
Tro't den som vill...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-05-21 17:22

Misstänker att skillnader ligger i tidsaspekten att läsa filer ifrån en skiva inte är tidkritiskt i samma bemärkelse som att läsa av musik eller video.
Dactillverkare jag pratat med har pratat om att bit-perfect bara är en del av kravet utan också att timing är viktig och frekvengången på jittret.
Däremot kan man ju undra om skillnaden bara finns på musik eller möjligen på film också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-05-21 17:56

Bit som bit. Man får ju anta att CD-spelartillverkarna är så pass smarta att de inte skippar buffertminnet så då matas DACen med en jämn ström ettor och nollor.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-05-21 21:16

joakimfors skrev:Bit som bit. Man får ju anta att CD-spelartillverkarna är så pass smarta att de inte skippar buffertminnet så då matas DACen med en jämn ström ettor och nollor.

Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring. Ja, förutom att buffertminnet gör att omvandlingen blir mer oberoende av tidsaspekterna vid skivläsningen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-21 21:24

hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring. Ja, förutom att buffertminnet gör att omvandlingen blir mer oberoende av tidsaspekterna vid skivläsningen.

Går det ens att få en cd-spelare att fungera utan bufferminne!? Kan du ge ett exempel på en fungerande cd-spelare som saknar bufferminne?
Och varför skulle ett bufferminne alltid försämra ljudet om inströmmen är jämn? Var har du fått det ifrån? Tomtarna på loftet?

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-05-22 00:20

Jag har sett ungefär halva intervjun med Allen Sides och hans påståenden framstår som lite besynnerliga. Han är nog medveten om att hans åsikter uppfattas som besynnerliga av dom som har baskunskaper eller mer av den teknik som det handlar om och jag tror att Allen kan betydligt mer om tekniken än vad han ger intrycka av. Jag får ett intrycka av att han resonerar utifrån någon ”hemlig agenda” för att skapa spekulationer och myter.

Jag har märkt att många som är hifi-intresserad men saknar baskunskaper om tekniken gillar den här typen av påståenden. Jag tror att det ger en känsla av att det är något mer än teknik som ligger bakom anledningen till varför det låter som det gör från apparaterna. När man pratar om ettor och nollor så blir det ganska ”kliniskt” och för vissa blir det nog lite för tråkigt helt enkelt.

Jag kan dock inte komma på hur Allen Sides skulle kunna tjäna på att förstärka myter om hur digitala ljudformat fungerar. Kanske handlar det om att ge intrycka av att inneha kunskaper som inte andra har och att framstå som lite mystisk.

Jag vill understryka att ovanstående är mina personliga reflektioner och tankar. Jag arbetar inte inom musikindustrin så jag är inte bekant med den kultur som finns inom den branschen.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-05-22 00:25

hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring. Ja, förutom att buffertminnet gör att omvandlingen blir mer oberoende av tidsaspekterna vid skivläsningen.

Hur skulle ett minne påverka datan ö.h.t. menar du?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-22 09:43

Jag var trött i går när jag läste din obegripliga kommentar. Dessvärre missade jag "skulle mycket väl kunna vara" vilket ju betyder att du inte påstår något alls, utan bara spekulerar lite löst utifrån vad-vet-jag. Därmed fanns ju egentligen inget värt att kommentera, så jag ångrar att jag gjorde just det.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-05-23 08:19

RogerJoensson skrev:

Går det ens att få en cd-spelare att fungera utan bufferminne!? Kan du ge ett exempel på en fungerande cd-spelare som saknar bufferminne?
Och varför skulle ett bufferminne alltid försämra ljudet om inströmmen är jämn? Var har du fått det ifrån? Tomtarna på loftet?

Mellanlagring av data måste göras oberoende av system och jag tror inte att det alltid behöver innebära en försämring av signalens utseende, men om signalen är verklogt bra före en buffert så lär det krävas mycket för att denna signal inte skall försämras.CD-spelare verkar komma viist långt och bra nätverksspelare ett bra snäpp längre.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-05-23 08:24

RogerJoensson skrev:

Jag var trött i går när jag läste din obegripliga kommentar. Dessvärre missade jag "skulle mycket väl kunna vara" vilket ju betyder att du inte påstår något alls, utan bara spekulerar lite löst utifrån vad-vet-jag. Därmed fanns ju egentligen inget värt att kommentera, så jag ångrar att jag gjorde just det.

För alla andra här skriver utifrån vetande? Att digitala kretsar inte är speciellt bra på att förmedla signaler med intakt signalutseende är kanske inte så överaskande, då det normalt sett inte är nödvändigt, så länge som det går att avkoda den digitala informationen (med rimlig ansträngning).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-23 09:59

hcl skrev:Mellanlagring av data måste göras oberoende av system och jag tror inte att det alltid behöver innebära en försämring av signalens utseende, men om signalen är verklogt bra före en buffert så lär det krävas mycket för att denna signal inte skall försämras.CD-spelare verkar komma viist långt och bra nätverksspelare ett bra snäpp längre.

Så länge datan kommer fram felfri, så är det klockans stabilitet som är det viktiga för att A/D/A ska kunna göra sitt jobb optimalt. Den digitala signalen kan köras genom hur många digitala steg som helst utan att det gör någon skillnad (förutsatt att man inte tappar information). Att det i princip alltid skulle ge uppstå en hörbar försämring när en ren digital signal passerar ett digitalt steg, det är rent nonsens, vågar jag påstå.

Men visst, om ett extra digitalt steg introducerar störningar som fortplantar sig genom t e x strömförsörjnings- eller jord-ledningarna , så kan det resultera i hörbara försämringar. Ligger då problemet i det att signalen passerat ett digitalt steg, eller i att kretslösningen är störningskänslig?
Det är lätt att dra felaktiga slutsatser. -Det har gjorts mer än en gång och är inget ovanligt i hifi-sammanhang.
hcl skrev:För alla andra här skriver utifrån vetande?

Jag vet att åtminstone en del gör det, av deras resonemang att döma.
Jag vet inte om du gör det, för du vill ju inte berätta. Du skulle kunna utveckla det där om "referenssignalgenereringsteori". Det ger visserligen en träff på google nu, men den pekar ju tillbaka på denna tråden, där det inte står något om det...

hcl skrev:Att digitala kretsar inte är speciellt bra på att förmedla signaler med intakt signalutseende är kanske inte så överaskande, då det normalt sett inte är nödvändigt, så länge som det går att avkoda den digitala informationen (med rimlig ansträngning).

Exakt (vag gäller det fetade).
Senast redigerad av RogerJoensson 2014-05-23 10:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-23 10:21

Jo, det är lätt att se fel på orsakerna till att något blir knas. Minns när jag höll på och matchade pu och riaa för länge, länge sedan. Bytte pickup och helt plötsligt knastrade det mycket grövre. Provade allt möjligt med avspelningsvinklar, göra ren skivan osv men problemet kvarstod. Tänkte att då är det väl nålslipningen som är det avgörande och valde bort den typen av slipning. Senare upptäckte jag att det var pickupens högre utnivå som fick riaa't att klippa vid kraftiga transienter.

Men det finns ändå en poäng i att beskriva vad man hör även om man drar felaktiga slutsatser/förmodanden. För väldigt ofta när det diskuteras digitalteknik så brukar det heta att signalen är ettor och nollor, hur fel kan det bli? Så länge "kretsarna är korrekt dimensionerade" så kan inga fel uppstå. Lämpligen då också parat med någon mätning av hur den digitala signalen ser ut före och efter.

Men precis som skrivs här, det kanske är i den analoga domänen som felen uppstår? Kanske det är precis som Roger beskriver? Jag tror man ska vara försiktig med att döma ut vare sig det ena eller det andra utan mest konstatera att det låter olika.

Man ska inte heller glömma att det är en väldig skillnad att som användare välja prylar och som konstruktör skapa välljudande enheter. Testar jag två pickuper och den ena knastrar mindre (allt annat lika) så väljer jag givetvis den som knastrar mindre, oavsett anledningen. Om jag sedan spekulerar rätt eller fel i varför det var skillnad på pickuperna, det är en annan femma. Som konstruktör av pickup eller riaa måste jag givetvis gå till botten med VAD som är fel för annars kan jag ju inte förbättra konstruktionen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-23 11:16

Ja, det är lurigt det är med knaster och transienter. De kan skena iväg och bli nästan hur starka som helst ofiltrerade, utan att de låter särskilt starka. Om man använder förstärkarsteg som klipper osymmetriskt (mycket andratonsdist) så blir klippningen av transienter extra väl hörbart. Hur som helst, så behöver man mer överstyrningsmarginal i ett RIAA-steg än man kan tro.

//
Ja, jag menar att det är i den analoga domänen som de flesta problemen med A/D/A omvandling uppstår (förutom klockningen). Strömförsörjning, avkoppling, jordarrangemang och störisolering är inte helt trivialt att få till. Vad gäller de digitala delarna, där kan man utgå ifrån att det bara ska vara 100% rätt.
De som konstruerar och tillverkar A/D/Aomvandlarchips har naturligtvis en hel del digitala saker att lösa, men tillverkare av hifiprodukter ställs inför nästan bara analoga problem (om vi pratar hörbara problem med A/D/A-omvandlarna) eftersom de ju använder de färdiga A/D/A-byggblock som redan tillverkats av någon annan där det digitala (inkl. rekonstruktionsfiltret) än mer eller mindre givet. Den analoga delarna av dessa byggblock är att betrakta som känsliga och störningar genom en misslyckad layout/konstruktion kan ställa till det (även om omvandlarna ofta är mycket mindre känsliga för orenheter i t e x strömförsörjningen idag än för 20-25 år sedan).
En störd signal från samplingsklockan (eller en oren sådan) kan också leda till hörbara effekter. Även om själva klocksignalen är digital, så kan den lätt påverkas av den analoga miljön och problemet hamnar inte sällan i den analoga domänen där med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-23 11:32

RogerJoensson skrev:
BAMBAM skrev:Det är lite lustigt att det bara blir bitfel om man kopierar music CD, inte när man kopierar CD skivor som innehåller Bilder , spel, dokument eller annan information som läses/användes som ren binär "data" baserad information.

Det verkar inte vara bitfel som är problemet. Det är något annat oförklarligt som händer och som gör att generationförluster alltid uppstår. Det behöver alltså inte vara någon som helst skillnad i datan!
Tro't den som vill...

Fast jag gillar inte att gå omkring och tro en massa saker om sådant här. Det är inte vetenskapligt.

Om man undrar hur det är så är det bättre att undersöka det än att tro eller inbilla sig något. Och
det är inte svårt att undersöka saken. Bara att göra en massa kopior (gärna i många generationer)
på en massa olika original-CD.

Sen kollar man om någon kan höra skillnaden blindt, och om någon kan det så kollar man om det är
kopplat till generationen av kopian.

Eftersom receptet är trivialt så har jag gjort sådana studier flera gånger (skrev även om det i MoLt
för en massa år sedan, jag tror det kan ha varit 1990 eller 1991) och med dåliga CD-spelare så var det
faktiskt så att det förekom hörbara skillnader vid uppspelning (vars storlekar inte skall överdrivas),
men den (svaga) koppling som fanns var faktiskt inverterad, det vill säga om något så lät kopian sett
statistiskt, bättre än originalet.

En lite liknande studie som jag gjorde ett antal år senare visade något som jag tyckte var ännu intres-
santare, även om det inte primärt byggde på lyssningstester, nämligen att man när man tittade på
eye-pattern och felkorrektion, så var det ofta inte den kopia som var bränd i lägst hastighet som var
bäst, utan den som var bränd med hälften av den högsta hastigheten som brännaren klarade av!

Jag har ingen jättebra förklaring på vad det kan ha berott på, men en hypotes kan kanske vara att den
högsta hastigheten börjar ge lite suddiga flanker, medan den höga hastigheten i sig (då rörelseenergin
är proportionell mot kvadraten av hastigheten) renderar ett lägre relativt svaj, således att avläsarens
rotation kan ske med mjukare signaler till rotationsservot.

Direkt-jitter orsakat av avläsningssvaj är för övrigt bara en myt. Musik via CD spelas inte från CDn, det
spelas från ett fifo-minne från vilket ettorna och nollorna tas, som dessförinnan lagts över från CD till
minne. Så om man får jitter så beror det som regel på att servosystemen stressas så de kan störa CD-
spelaren analogt, t ex genom att modulera matningsspänningar, strömmar i jordsystem och/eller som
funktion av det förstnämnda kanske även påverkar systemklockan.

Jag testade om jag minns rätt två olika brännare och många olika CDr. Båda gav bäst kopior när det
brändes med halva maximala brännhastigheten.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-23 11:41

RogerJoensson skrev:

PS Audio har CD-spelare som läser in CD:n flera gånger och sedan spelas datan från ett minne, http://www.psaudio.com/products/perfect ... ry-player/

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-23 11:57

Fast det Roger berättar är att man ALLTID spelar från ett minne. Det existerar inga CD-spelare där man
spelar från CDn. Det är fysiskt omöjligt att spela direkt från CDn om det inte skall låta fruktansvärt illa.

Med direkt från CDn menar jag en hypotetisk spelare där ettorna och nollorna från CDn skulle realtids-
konverteras och lyssnas på.

Det finns massor av skäl till att det är omöjligt att göra detta, och det är kanske knasigt att rangordna
dem i viktighetsordning när de allihopa var för sig är tillräckliga för att omöjliggöra det hela, men det
viktigaste skälet är nog felkorrektionsarbetet. Man måste ha en massa bitar tillgängliga för att kunna få
fram hur ett enskilt sample ser ut. Det vill säga man måste läsa av skivan i förväg. Inte minuter och inte
sekunder, men lite i förväg. Tillräckligt mycket för att man skall kunna räkna. Dessutom går det inte att
rotera själva CDn med ens i närheten av tillräcklig noggrannhet, så man måste även av detta skäl lägga
över informationen i ett minne och klocka ut dem därifrån för att det skall fungera, och därför gör man
just så. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-05-23 23:10

hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring.

Problemet skulle mycket väl kunna vara det, att en del har inte någon koll alls, och i stället för att sätta sig in i teknikens teori och praktik så hittar man på en massa grejor.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-23 23:44

IngOehman skrev:Det existerar inga CD-spelare där man spelar från CDn. Det är fysiskt omöjligt att spela direkt från CDn om det inte skall låta fruktansvärt illa.

Med direkt från CDn menar jag en hypotetisk spelare där ettorna och nollorna från CDn skulle realtidskonverteras och lyssnas på.

Men hur är det med nätverksspelare, buffrar de också? Måste de buffra? Min SB Classic gör så men är det nödvändigt?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-24 00:14

Bill50x skrev:Jo, det är lätt att se fel på orsakerna till att något blir knas. Minns när jag höll på och matchade pu och riaa för länge, länge sedan. Bytte pickup och helt plötsligt knastrade det mycket grövre. Provade allt möjligt med avspelningsvinklar, göra ren skivan osv men problemet kvarstod. Tänkte att då är det väl nålslipningen som är det avgörande och valde bort den typen av slipning. Senare upptäckte jag att det var pickupens högre utnivå som fick riaa't att klippa vid kraftiga transienter.
/ B

Å fan, nu blev ja intresserad, va varä för pupp å vicket RIAA-steg vare . . . typ.? :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-24 08:48

Bill50x skrev:Men hur är det med nätverksspelare, buffrar de också?

På fråga ett svarar jag. -Ja.
Bill50x skrev:Måste de buffra?

På fråga två svarar jag. -Ja.
Bill50x skrev:Min SB Classic gör så men är det nödvändigt?

På fråga tre svarar jag. -Ja.

:)

Förutsatt att det ska fungera på sådana datornätverk som är aktuella i dag.

Om apparaten fungerar som master, alltså själv väljer vad och när den ska hämta data, så kan det göras helt problemfritt och strömmen av ettor och nollor kan styras exakt av spelarens klocka. Precis som i en cd-spelare. Det fungerar bra om man gör det bra. -Dåligt om om man gör det dåligt...
Om spelaren ska fungera som slav, som den gör när man spelar upp live-radio över nätet, återskapas vanligen klockan så att spelaren hämtar i ungefär samma hastighet som ljudströmmen sänds ut, men eftersom man aldrig kan ställa hastigheten på denna exakt som utsändningen så låter man klockans hastighet flyta lite upp och ner för att buffern ska hållas lagom full. I praktiken kan detta göras helt problemfritt, hörbarhetsmässigt, men det öppnar för fler problem än om spelaren själv bestämmer allt.
En annan variant skulle vara att mäta hastigheten så noga som möjligt och sedan buffra så länge att det inte gör något om hastigheterena skiljer något lite. Buffern ska då vara så stor att det inte rinner över eller sinar. Då kan D/A fungera precis på samma sätt som om spelaren agerar master, men man kan få lite tidsdrift som gör att den total fördöjningen blir längre eller kortare och kan märkas när man spelat länge. När man spelar upp på internet behöver man ännu längre buffring än när man spelar upp på eget lokalt nätverk, så det blir rätt stora fördröjningar totalt hur man än gör.
Buffring är bra. De enda problemet är att det blir kort-till-lång fördröjning från det att man vill spela tills det faktiskt gör det. Med för kort buffer kan man få problem med att datapaketen inte alltid kommer fram i tid och det uppstår korta uppehåll eller hackande. Med en lång buffer ökar fördröjningen, men de andra problemen raderas eller reduceras kraftigt. På ett hemnätverk behöver man oftast så korta buffringstider att man knappt borde märka av fördröjningen som uppstår.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-05-24 08:54

Almen skrev:
hcl skrev:Problemet skulle mycket väl kunna vara det att, buffertminnet gör nytta (på den digitala signalens kurvform) bara när den digitala signalen redan ser risig ut och när man har en snygg signal så tillför buffertminnet (kurvformsmässigt) enbart en försämring.

Problemet skulle mycket väl kunna vara det, att en del har inte någon koll alls, och i stället för att sätta sig in i teknikens teori och praktik så hittar man på en massa grejor.

Jag skulle tro att det är värre än så. Ingen har fullständig koll och det stora flertalet (även konstruktörer etc) har mer eller mindre dåli koll och stora luckor. Mycket tyder på det.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-24 09:36

hcl skrev:Jag skulle tro att det är värre än så. Ingen har fullständig koll och det stora flertalet (även konstruktörer etc) har mer eller mindre dåli koll och stora luckor. Mycket tyder på det.

-Nå, fram med lite fakta då. Vad tyder på det?
Jag har efterlyst något lite info om vad "referenssignalgenereringsteori" är för något, men du vill inte berätta, trots att du använt det som slagträ för att visa på dina stora kunskaper i det som diskuterats. Kanske har du bara hittat på begreppet utan att ha bestämt dig för vad det är för något? Du pratade om en fortsättningskurs i ämnet. Det går bra att börja med en grundläggande beskrivning. En fingervisning om var man kan studera ämnet vore också välkommet.
Du skulle också kunna välja ett par av de "stora luckorna", specificera och lägg fram argument baserat på fakta.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-05-24 14:31

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Det existerar inga CD-spelare där man spelar från CDn. Det är fysiskt omöjligt att spela direkt från CDn om det inte skall låta fruktansvärt illa.

Med direkt från CDn menar jag en hypotetisk spelare där ettorna och nollorna från CDn skulle realtidskonverteras och lyssnas på.

Men hur är det med nätverksspelare, buffrar de också? Måste de buffra? Min SB Classic gör så men är det nödvändigt?

/ B

Det har redan skrivits en del om saken, men i alla fall.
Nätverksprotokoll så som tcp/ip har bättre felhantering/felkorrigerande än vad som finns i en cd-spelare. Ibland kan felen vara så pass stora att mottagande enhet begär omsändning av datapaketen. En sådan omsändning skulle kunna leda till "drop outs" eftersom det blir ett avbrott/försening av ljuddata. En buffert i mottagande enhet (mediaspelaren) minskar risken för dessa drop outs.

I Windows finns det något som kallas WAS (Windows Audio Session) som vissa musikspelare stödjer. När WAS används så sänds ljudströmen från musikspelaren till en buffert. Från bufferten går sedan ljudströmen vidare till ljudutgången.

Jag tror inte att det blir någon överdrift att säga att det är välbuffrat :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-24 17:03

hcl skrev:
Almen skrev:

Jag skulle tro att det är värre än så. Ingen har fullständig koll och det stora flertalet (även konstruktörer etc) har mer eller mindre dåli koll och stora luckor. Mycket tyder på det.

När du skrivit det inlägg som Almen kommenterade (ditt inlägg visar att du inte är insatt i tekniken alls) så blir det lite
konstigt när du gör dig till bedömare av vad konstruktörer vet eller inte vet om saken. Förstår du hur jag menar? Jag
menar inget illa med detta men tycker kanske att du behöver sätta dig in mera innan du antyder inkompetens från dem
som trots allt kan mycket mera än du.

Missförstå mig inte, jag säger inte att du måste ha fel, det finns ju konstruktörer med många olika sorters bakgrund och
visst kan något som är praktiker mer än teoretiker ha missförstått något, trots att de konstruerar. Men det blir lite kon-
stigt när du påpekar detta, samtidigt som du kommer med kommentarer som visar att du inte är insatt ens in fundamenta
med avseende på hur sådana där system är uppbyggda.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-05-25 09:16

IngOehman skrev:..., samtidigt som du kommer med kommentarer som visar att du inte är insatt ens in fundamenta
med avseende på hur sådana där system är uppbyggda.

Det jag skrev var att det kunde vara så att ...(se ovan),

Att jag skrev det beror på att jag inte vet att det är så. Däremot vet jag att dylika effekter finns i de utrustningar jag jobbar med och även om det inte är exakt samma sorts system så är skillnaden inte väsensskild. Jag tycker det vore dumt att avskriva effekter som är mätbara i en tillämpning som irrelevanta i en annan. Att lyssningstester också antyder att någon effekt finns motsäger inte heller min tes. Det kan givetvis även finnas andra förklaringar, t.ex. kopplade till någon form av störningar mellan de digitala delarna i konstruktionen och de analoga delarna i konstruktionen.

För egen del är jag mest intresserad av slutresultaten och lämnar öppet för er mer konstruktionsintresserade att undersöka hur det ligger till i de aktuella tillämpningarna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-05-25 10:19

Att allt inte är perfekt runt nätverksspelare är väl kanske det faktum att de inte låter exakt lika ett bevis för.
Sen är jag lite osäker på vad det har med Allen Sides att göra.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2014-05-25 12:38

BAMBAM skrev:Lite relevant info som ser ut att vara skriven av ett kunnigt team, med lite utdrag från websidan. Läs gärna på :) :

http://web.ncf.ca/aa571/daefaq.htm

Denna info är nästan tjugo år gammal. Några av produkterna som nämns är ännu äldre.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-05-25 19:46

Harryup skrev:Att allt inte är perfekt runt nätverksspelare är väl kanske det faktum att de inte låter exakt lika ett bevis för.
Sen är jag lite osäker på vad det har med Allen Sides att göra.

Mvh/Harryup

Nätverksspelare är väl mest ett alternativt sätt att åstadkomma ungefär samma sak som CD spelare. Min erfarenhet är ändå att de bästa nätverksspelarna är avsevärt bättre än de bästa CD spelarna. Dessutom ger nätverksspelarna andra möjligheter, som inte enkelt kan åstadkommas med vanliga CD spelare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-25 22:11

Harryup skrev:Att allt inte är perfekt runt nätverksspelare är väl kanske det faktum att de inte låter exakt lika ett bevis för.

Allting som innehåller AD- eller DA-omvandling kan väl påverka ljudet gissar jag. Förutom då att analoga störningar kan smyga sig in i digitala kretsar och att digitala kretsar i sig kan vara mindre bra utförda. Kort sagt, allt kan hända även om det i en ideal värld inte gör så :-)

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-25 23:11

Bill50x skrev:

Allting som innehåller AD- eller DA-omvandling kan väl påverka ljudet gissar jag. Förutom då att analoga störningar kan smyga sig in i digitala kretsar och att digitala kretsar i sig kan vara mindre bra utförda. Kort sagt, allt kan hända även om det i en ideal värld inte gör så :-)

/ B

Jo du Bill, missade du den här . . . typ?:

" Bill50x skrev:Jo, det är lätt att se fel på orsakerna till att något blir knas. Minns när jag höll på och matchade pu och riaa för länge, länge sedan. Bytte pickup och helt plötsligt knastrade det mycket grövre. Provade allt möjligt med avspelningsvinklar, göra ren skivan osv men problemet kvarstod. Tänkte att då är det väl nålslipningen som är det avgörande och valde bort den typen av slipning. Senare upptäckte jag att det var pickupens högre utnivå som fick riaa't att klippa vid kraftiga transienter.
/ B

Å fan, nu blev ja intresserad, va varä för pupp å vicket RIAA-steg vare . . . typ.? :?"
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi