RogerJoensson skrev:BAMBAM skrev:Det är lite lustigt att det bara blir bitfel om man kopierar music CD, inte när man kopierar CD skivor som innehåller Bilder , spel, dokument eller annan information som läses/användes som ren binär "data" baserad information.
Det verkar inte vara bitfel som är problemet. Det är något annat oförklarligt som händer och som gör att generationförluster
alltid uppstår. Det behöver alltså inte vara någon som helst skillnad i datan!
Tro't den som vill...
Fast jag gillar inte att gå omkring och tro en massa saker om sådant här. Det är inte vetenskapligt.
Om man undrar hur det är så är det bättre att undersöka det än att tro eller inbilla sig något. Och
det är inte svårt att undersöka saken. Bara att göra en massa kopior (gärna i många generationer)
på en massa olika original-CD.
Sen kollar man om någon kan höra skillnaden blindt, och om någon kan det så kollar man om det är
kopplat till generationen av kopian.
Eftersom receptet är trivialt så har jag gjort sådana studier flera gånger (skrev även om det i MoLt
för en massa år sedan, jag tror det kan ha varit 1990 eller 1991) och med dåliga CD-spelare så var det
faktiskt så att det förekom hörbara skillnader vid uppspelning (vars storlekar inte skall överdrivas),
men den (svaga) koppling som fanns var faktiskt inverterad, det vill säga om något så lät kopian sett
statistiskt, bättre än originalet.
En lite liknande studie som jag gjorde ett antal år senare visade något som jag tyckte var ännu intres-
santare, även om det inte primärt byggde på lyssningstester, nämligen att man när man tittade på
eye-pattern och felkorrektion, så var det ofta inte den kopia som var bränd i lägst hastighet som var
bäst, utan den som var bränd med
hälften av den högsta hastigheten som brännaren klarade av!
Jag har ingen jättebra förklaring på vad det kan ha berott på, men en hypotes kan kanske vara att den
högsta hastigheten börjar ge lite suddiga flanker, medan den höga hastigheten i sig (då rörelseenergin
är proportionell mot kvadraten av hastigheten) renderar ett lägre relativt svaj, således att avläsarens
rotation kan ske med mjukare signaler till rotationsservot.
Direkt-jitter orsakat av avläsningssvaj är för övrigt bara en myt. Musik via CD spelas inte från CDn, det
spelas från ett fifo-minne från vilket ettorna och nollorna tas, som dessförinnan lagts över från CD till
minne. Så om man får jitter så beror det som regel på att servosystemen stressas så de kan störa CD-
spelaren analogt, t ex genom att modulera matningsspänningar, strömmar i jordsystem och/eller som
funktion av det förstnämnda kanske även påverkar systemklockan.
Jag testade om jag minns rätt två olika brännare och många olika CDr. Båda gav bäst kopior när det
brändes med halva maximala brännhastigheten.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).