Perfector skrev:Gamla monovinyler behöver en grövre nålspets på 35 um
Stereovinyler mår inte bra av den stora geometrin på spetsen då en rund nål som kommer i en spårvid som motsvarar den geometrin kan kila fast och slitas av. det beror på att en rund nål åker jojo upp och ner i spåret som ju har variabel bredd pga gravyrnålen som visar sin breda framkant då spåret är rakt men en allt mindre bredd då spåret svänger och kan fastna i en "kurva" om nålens diameter motsvarar spårets vidd.
Discopickup'er hade ofta en rund nål för att den var hållbar genom sin form.
Annars är 8-18 standard elips
35-8 hyperelips.
7-3 um gradoelips
Garrat Brothers i australien hade en nål slipad i samma form som gravyrnålen, dvs en trekantig tetrapak.
Van den Hul Holland vete sjutton vad dom slipade, för mikroskåp visade en spikklubba med en ofta hafsigt inlimmad nålspets av okänd kvalitet.
Så visst kan det vara behov för 2 spelare så man slipper byta nål eller pickup för monoplattor
Vad var det för fabrikat på pickuperna du säger hade dåligt slipade och monterade van den Hul-nålar?
Jag har mycket goda erfarenheter av Goldrings pickuper med van den Hul-nål och använde nästan uteslutande sådana från 1981 till 2009,
Först 910IGC, sedan 900IGC och därefter ett antal Electro II+.
De var åtminstone under 1980-talet mycket prisvärda för både för all nyttoinformation de hittade i spåren och för sin förmåga att spela slitna skivor med mycket lägre brus och distorsion än de flesta andra pickuper.
Med tiden blev det hopplöst att hitta fler Electro II och sedan jag bytt försteg insåg jag att Electro II var passé och upptäckte att utbudet av nya pickuper med äkta van den Hul-slipning nästan försvunnit. För att slippa betala licenspengar(?) har ett antal snarlika men ofta lite fegare slipning dykt upp med namn som Gyger, fineline, line contact m.fl.
Det fick bli en Lyra Dorian med fineline-slipning. Den är sämre på att spela upp slitna skivor med låg dist och brus, men trots allt betydligt bättre än de flesta andra med ellips- eller rund nålprofil.
Du tar i rejält med 35 um beträffande gamla monovinyler, tycker jag, men du har kanske hårt slitna singlar i tankarna. Sådana har jag ingen erfarenhet av, bara LP från ca.1950-1965 och mina verkar inte ha så mycket bredare spår än stereo-LP. Oavsett vilket så spelar det ingen roll med van den Hul-nål eftersom deras kontaktyta sedd i ett tvärsnitt av spårväggen är ganska lång och inte närmast punktformig som med en vanlig rund nål.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]