Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Inläggav sprudel » 2014-05-13 22:40

eljulio skrev:Lite deprimerande läsning faktiskt i denna tråd. Verkar vara väldigt komplicerat att få till en vettig vinylrigg. :(

Ja, minst sagt! Det är väl ändå f-n att de inte kan ge ut de bra mastrarna på CD i lika stor omfattning som på vinyl. Hur svårt kan det vara? Varför ska vi som inte har skivspelare undantas från bättre mastring?
Jag tycker det är pill nog som det är med setupen i dagsläget och vill inte ha fler variabler som kan falera.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-13 22:47

sprudel skrev:Ja, minst sagt! Det är väl ändå f-n att de inte kan ge ut de bra mastrarna på CD i lika stor omfattning som på vinyl. Hur svårt kan det vara? Varför ska vi som inte har skivspelare undantas från bättre mastring?

Jag håller helt med. Att man medvetet ger ut sämre mastringar på CD är inte bara konstigt utan även skandalöst. Jag önskar att var person skulle kunna få njuta av välljud på det medium som de själva föredrar. Ingen prioritering eller bias utan lika för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-14 07:06

Kronkan skrev:En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.

I Lennartj's fall är det väl mest för 78-varvare som det var aktuellt med monospelaren? Stenkakorna kräver väl lite annat av spelaren än vinylerna?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-14 08:41

RogerGustavsson skrev:
Kronkan skrev:En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.

I Lennartj's fall är det väl mest för 78-varvare som det var aktuellt med monospelaren? Stenkakorna kräver väl lite annat av spelaren än vinylerna?

Om stenkakor vet jag inget. Mitt intresse för monoskivor rör sig om de sista åren på 50-talet samt i början på 60-talet. När jag köpte Gyro.se s ar det enbart för att spela lite gamla skivor. Sedan växte intresset. Så jag byggde om den till en Gyrodec. Byte arm och sådant. Lite tweakande också.

Mesta tiden och pengarna kom dock att användas till att bygga upp en lite samling av skivor. Alltid LP från min sida. Lite singlar och sånt från Popsnörets sida.

Under resans gång upptäcker jag att det finns en del gamla monoskivor som är riktigt lyssningsvärda.

Men att det blev en äldre begagnade Empire 598 var en ren tillfällighet. Det var faktiskt mycket budget i detta. Spelaren kostade 5000 kr och var enligt en enkel bedömning möjlig att få igång. Och var tänkt som en monospelare. Kanske bara med en vanlig PU fast kopplad i mono.

Det finns andra aspekter i att vi nu har två skivspelare. Så är det också. Lite nördigt. Inte helt rationellt alltså.

Vid något tillfälle under 50-talet kom ju också vilken vinkel spåret gjorde i ändras. Dessa äldre LP-skivorna i mono har jag mycket få av. Någon Elvis och sånt.

Det finns något fysiskt påtagligt i våra vinylskivor, skivspelare och absorbenter, rörförstärkare m m som är en del av en livsstil och som påverkar hur vi exempelvis träffar släkt och vänner. Ibland blir det quiz eller ett tema med mat och skivor. Alltid en vald utställning med 16 skivor.

Så det handlar ju inte bara om mono utan om en del av en livstil.

Denna länk är inte ny men tar den igen. Hur vi låtit vinylen och återgivande av musik bli en del av vår livstil.

http://www.akkelisaudio.com/kundsystem-molndal-1.html

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-01-12 22:28

:) Hade missat den här tråden!
Nu har jag förvisso inte telarc 1812 i min samling, men jag har en Transcriptor Vestigal-arm med en AT OC9 (vilket teoretiskt är en missmatch), tycker kombon låter utmärkt bra (Audio innovations MC-trafo) och att armen (numera) är fullt logisk och funkar bra - så länge skivorna är plana förstås.
Klarade i a f Shure´s tracking test skiva utan problem....
Dock kan jag hålla med om att avsaknaden av tonarmslyft suger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-15 03:35

Gamla monovinyler behöver en grövre nålspets på 35 um
Stereovinyler mår inte bra av den stora geometrin på spetsen då en rund nål som kommer i en spårvid som motsvarar den geometrin kan kila fast och slitas av. det beror på att en rund nål åker jojo upp och ner i spåret som ju har variabel bredd pga gravyrnålen som visar sin breda framkant då spåret är rakt men en allt mindre bredd då spåret svänger och kan fastna i en "kurva" om nålens diameter motsvarar spårets vidd.
Discopickup'er hade ofta en rund nål för att den var hållbar genom sin form.
Annars är 8-18 standard elips
35-8 hyperelips.
7-3 um gradoelips
Garrat Brothers i australien hade en nål slipad i samma form som gravyrnålen, dvs en trekantig tetrapak.
Van den Hul Holland vete sjutton vad dom slipade, för mikroskåp visade en spikklubba med en ofta hafsigt inlimmad nålspets av okänd kvalitet.
Så visst kan det vara behov för 2 spelare så man slipper byta nål eller pickup för monoplattor
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-15 22:10

varför inte en laser-LP-Spelare? Måste väl ge bäst resultat? :)

http://www.elpj.com/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-15 22:29

Kraniet skrev:varför inte en laser-LP-Spelare? Måste väl ge bäst resultat? :)

http://www.elpj.com/

Jasså,dom gamla grejorna lever än? Uppfanns väl redan på typ 80-talet eller nåt. Såvitt jag förstår ingen vidare succé, tror dom är väldigt pigga på att plocka upp minsta dammkorn. Men tanken är god.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-15 23:07

Skulle hellre satsa på en tangiental tonarm som inte har spårfel och en riktigt dyr pickup.
Då använder man TP4-fattning och kan byta mellan rund nål, stenkakenål, eller elips och alltid få rätt nåltryck och spårning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-16 04:28

Perfector skrev:Gamla monovinyler behöver en grövre nålspets på 35 um
Stereovinyler mår inte bra av den stora geometrin på spetsen då en rund nål som kommer i en spårvid som motsvarar den geometrin kan kila fast och slitas av. det beror på att en rund nål åker jojo upp och ner i spåret som ju har variabel bredd pga gravyrnålen som visar sin breda framkant då spåret är rakt men en allt mindre bredd då spåret svänger och kan fastna i en "kurva" om nålens diameter motsvarar spårets vidd.
Discopickup'er hade ofta en rund nål för att den var hållbar genom sin form.
Annars är 8-18 standard elips
35-8 hyperelips.
7-3 um gradoelips
Garrat Brothers i australien hade en nål slipad i samma form som gravyrnålen, dvs en trekantig tetrapak.
Van den Hul Holland vete sjutton vad dom slipade, för mikroskåp visade en spikklubba med en ofta hafsigt inlimmad nålspets av okänd kvalitet.
Så visst kan det vara behov för 2 spelare så man slipper byta nål eller pickup för monoplattor

Vad var det för fabrikat på pickuperna du säger hade dåligt slipade och monterade van den Hul-nålar?
Jag har mycket goda erfarenheter av Goldrings pickuper med van den Hul-nål och använde nästan uteslutande sådana från 1981 till 2009,
Först 910IGC, sedan 900IGC och därefter ett antal Electro II+.
De var åtminstone under 1980-talet mycket prisvärda för både för all nyttoinformation de hittade i spåren och för sin förmåga att spela slitna skivor med mycket lägre brus och distorsion än de flesta andra pickuper.
Med tiden blev det hopplöst att hitta fler Electro II och sedan jag bytt försteg insåg jag att Electro II var passé och upptäckte att utbudet av nya pickuper med äkta van den Hul-slipning nästan försvunnit. För att slippa betala licenspengar(?) har ett antal snarlika men ofta lite fegare slipning dykt upp med namn som Gyger, fineline, line contact m.fl.
Det fick bli en Lyra Dorian med fineline-slipning. Den är sämre på att spela upp slitna skivor med låg dist och brus, men trots allt betydligt bättre än de flesta andra med ellips- eller rund nålprofil.
Du tar i rejält med 35 um beträffande gamla monovinyler, tycker jag, men du har kanske hårt slitna singlar i tankarna. Sådana har jag ingen erfarenhet av, bara LP från ca.1950-1965 och mina verkar inte ha så mycket bredare spår än stereo-LP. Oavsett vilket så spelar det ingen roll med van den Hul-nål eftersom deras kontaktyta sedd i ett tvärsnitt av spårväggen är ganska lång och inte närmast punktformig som med en vanlig rund nål.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-16 09:57

Det var en test i tror jag hifimusik som testade flera olika nålar från garrat Brothers och van den hul.
Nålmikroskåpet sas visa att van den hul var som spikklubbor med limrester som syntes.
I sammanhanget berättades att hul ofta klagade på Shure-slipningar och undrade var elipsen fanns för den syntes inte enligt Hul.
Så jag har inte själv sett nålen utan refererar till den testen.
Tyvär kan jag inte komma ihåg vilket år och nummer, men det kanske man kan söka på.
Om minnet inte sviker mig helt var det Garrat som gjort kollen på Hul's nålar och kallade dom spikklubbor åxå.
Jag kör själv med Grado-elipsen 3x7 um och den spelar gamla vinyler med mindre brus då den trillar ner i botten på spåret där ingen varit förut
Hade ett ex av Pink Floyd Echoes som var i princip ospelbar med vanlig nål och den blev nästan som ny med den mindre nålspetsen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-16 13:43

Jag vill minnas att någon uppfunnit en teknik där man tar ett foto av en LP-sida och sedan processar en gårng för alla i en dator. Smidigt om det kan fås att funka.

Laserspelaren hade problem med att inget föste undan dammet, vilket ju en tradtionell pickup gör.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-16 13:51

PerStromgren skrev:Jag vill minnas att någon uppfunnit en teknik där man tar ett foto av en LP-sida och sedan processar en gårng för alla i en dator. Smidigt om det kan fås att funka.

Laserspelaren hade problem med att inget föste undan dammet, vilket ju en tradtionell pickup gör.

Det kräver väl att man gör en kopia direkt efter inköp så man inte får patinan med i kopian?
Låter intressant annars, men samtidigt skulle jag nog sakna hanteringen av spelaren med ritualen att damma ur spåren och eventuellt tvätta den :-)
Det gjorde jag, tvättade alla 1200 vinylerna när jag kopierade till datorn
Det tog nästan 2½ månad att fixa men där finns rubbet nu.
Men det är jag det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-16 15:28

Perfector skrev:... tvättade alla 1200 vinylerna när jag kopierade till datorn
Det tog nästan 2½ månad att fixa men där finns rubbet nu.

Du måste ha jobbat dygnet runt... Du delade väl upp alla låtar också eller har du en fil per skivsida?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-16 15:52

Brännaren har så man kan trycka fram nummer.
endast i undantagsfall där det inte gick, vissa Moody Blues är det hela sidan.
Annars spår för spår, sedan Gracenote för en lista med låtnamn och in i datorn.
86 Gb och drygt 21000 låtar blev det.

Edit:
Det var många plattor som inte ens fanns där utan jag fick skriva in manuellt och skicka till Gracenote så deras register blev utökat med bra många plattor.
På den tiden (2002) när jag fick brännaren var jag helt vild på specialpressningar, japanpress och halvfart direktgravyr DMM och allt som kunde ge bättre pressning inkl. UHQR från Telarc (Ultra high quality research) med pressitider på 20 minuter för varje vinyl.
Allt finns i datorn och även i skivhyllan.
Men iom att jag kan spela mp3 så sparar jag på vinylerna och spelar dessa endast när jag ska sitta och njuta.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-16 19:35

PerStromgren skrev:Jag vill minnas att någon uppfunnit en teknik där man tar ett foto av en LP-sida och sedan processar en gårng för alla i en dator. Smidigt om det kan fås att funka.

Jag har bestämt för mig att det var ett svenskt projekt, på KTH, men troligen lyckades de aldrig ragga finansiärer för att komma vidare och klara även mikrospår (LP) och dessutom i stereo.
Såvitt jag minns kunde de bara klara normalspår (som det hette en gång i tiden) det vill säga 78-varvare (stenkakor).
De bevisade alltså att det är möjligt att skapa en ljudfil utifrån en bild av ett skivspår i mono med ett modifierat OCR-program.
Det var nog bortåt 10 år sedan och jag har inte hört talas om att någon tagit nya tag sedan dess. :(
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-16 21:09

med dagens laserteknik i kombination med 3D-skrivare så borde man ju kunna skriva ut en spelbar skiva.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-17 05:50

Perfector skrev:med dagens laserteknik i kombination med 3D-skrivare så borde man ju kunna skriva ut en spelbar skiva.

För en 78-varvare kan jag tänka mig att en högklassig fotoscanner duger, men om man inte kan använda vassa grafikprocessorer
"baklänges" för att från bilden generera en ljudfil tror jag att PC-processorer får jobba rätt länge.

För att göra stereo-LP full rättvisa, typ bättre än CD, tror jag att man behöver en scanner med extremt hög upplösning, viket innebär mycket mer data att processa...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-17 10:51

Kan man skriva ut en hel bil (gårdagens svd) så kan man nog skriva ut en skiva :-)
Som sidospår kan nämnas att det tog 44 timmar att skriva ut bilen som visades på bild.
Om den var körbar vet jag inte.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-17 12:33

Perfector skrev:Kan man skriva ut en hel bil (gårdagens svd) så kan man nog skriva ut en skiva :-)

Jag tror inte det finns 3d-skrivare som klarar att skiva ut med i närheten av den extremt höga upplösning som krävs. -Om vi pratar om sådana som bygger upp modellen genom att addera material.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-17 12:34

Inte jag heller, men tanken är kul.
Undrar hur länge det dröjer innan det blir verklighet.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-17 13:49

RogerJoensson skrev:
Perfector skrev:Kan man skriva ut en hel bil (gårdagens svd) så kan man nog skriva ut en skiva :-)

Jag tror inte det finns 3d-skrivare som klarar att skiva ut med i närheten av den extremt höga upplösning som krävs. -Om vi pratar om sådana som bygger upp modellen genom att addera material.

BORIS skrev:
För över dina mp3or till vinyl, med en 3d skrivare. Audiofil kvalitet utlovas. Inte

http://www.instructables.com/id/3D-Printed-Record/

Hittade denna för ett tag sen.
Kul ide men ljudet är uruselt, och det är ingen överdrift

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-17 14:38

Ändå, förbaskat imponerande!
Med 78-varv, så kanske man kunde kommit upp några hundra Hz till i bandbredd. :lol:
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-17 14:41

Tycker det låter som typisk 96 Kbit amerikans inspelning.

:-)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi