Svanås vingar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bagaget

Re: Svanås vingar?

Inläggav Bagaget » 2014-10-21 21:50

RogerGustavsson skrev:
zartok skrev:men det jag tänker mig är att man vill slippa större platta ytor och att det är därför svanås produkter ser ut som dom gör. Jag tänker mig att ju mer ojämnt materialet är, desto mer difusion. Det fungerar dock olika för olika frekvenser och ju längre vågen är, desto mindre påverkas den av ett mycket skrynkligt material. )

Fast det är ju rätt stora platta ytor på några av vingmodellerna.

http://i331.photobucket.com/albums/l454 ... c197d2.jpg

De platta ytorna "syns" inte genom öppningen i fronten... Jag inbillar mig att det har en större betydelse är rent estetiskt.

[edit] ok, väldigt lite av den plana ytan ses genom fronten i var riktning ...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-21 23:09

Idag klara preliminärt med båda mina vingar. Speciellt den som är vågrätt är en ranglig konstruktion. De hänger på hyllans sidor med hjälp av tandpetare. Enklare med den som är lodrätt. Den står ju på hyllplanet. Preciss som s-wingar har den tre kanaler och en spridare i mitten. Arbetet med gjutrör i tre olika storlek. Sågade i halvor eller i tredjedelar. Halvan använder jag som spridare i mitten. Rundeln mot rummet. Nästan alla andra är vända åt andra hållet. Så att de leder vågen inåt.

Ett amatörprojekt som inte skall helt jämföras med en diffusor som är beräknad. Gör man fel så kommer reflexerna ändå i vissa frekvenser bli samordnade.
Så de olika måtten bör därför inte vara helt regelbundna. Vilket är ju svårt att åstadkomma som amatör. Så man får ju hoppas att man här får hjälp på brister i utförandet. Har inte heller löst hur jag skall stadga vingarna eftersom jag knappast kan limma fast dem i hyllan. Skall måla dem också. Vita enligt Popsnöret. De är inte helt identiska med mina s-wingar. Men anknyter ändå till utseendet.

Har mätt också. Har ju minskat ytan av absorbenter något. Men inga större förändringen av efterklangen. Jag gör jämförande mätningar mellan att skymma diffusorerna och mellan oskymda diffusorer. Tycks som kurvan för RAW är något mindre slängig ovanför ca 300 Hz med diffusorer oskymda. Det är det enda jag kommer fram till och som verkar upprepningsbart.

Någon annan som mätt under liknande förhållanden?

Subjektivt så gör de egna och nya diffusorerna nytta. De sitter helt i första reflexerna 2 meter bakom lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-10-22 08:38

Just den här vingen på bilden ser ju rätt instabil ut, inget som håller ihop den upptill.

Bild

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-22 20:00

RogerGustavsson skrev:Just den här vingen på bilden ser ju rätt instabil ut, inget som håller ihop den upptill.

Har ingen erfarenhet om det är något som påverkar. Eller om de börjar vibrera. Om man tittar på Svanås egna mätningar kan det finnas mindre skillnader i absorption mellan olika typer av vingar.

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag försökt mäta om det går att se skillnader i frekvensgång med och utan vingar. Ja det finns en sådan skillnad i frekvensgång gällande om kurvan redovisas Raw. Men vill inte nu säga att något är spretigare eller jämnare. Men någon skillnad är det. Ovanför ca 300 Hz till 20 k.

Men jag kommer inte längre på detta sätt.

Mer än att jag är nöjd med det som hänt ljudet. Nu är det dock aldrig så att jag gör något ensamt. Så igår provade jag smårrören i försteget. Blir ju så om man jagar något som man irriterar sig på. Det har varit en något hård ton.

Det är bara att säga att Brimar cv4004 är viktiga i min anläggning.

http://www.tangotubes.com/ecc83.htm
Kommer dock säkert att prova andra samt också prova några varianter av ecc81.
http://www.tangotubes.com/
Det kan vara större skillnader mellan dessa smårör än mellan effektrören. Det är inte heller så enkelt att gamla (NOS) rör per definition låter bättre.

Men vingarna jag skaffat och de jag byggt själva har också inneburit något som är jag värdesätter högt. Fast subjektivt bedömt utifrån min egen vision av anläggningen. Både mjukare och mera realistiskt.

Det som är som en bieffekt av de förändringar som nu är gjorda är att jag inte längre känner ett akut behov att göra min tonkurva rakare med någon mojäng som man sätter in i någon stans i apparatvärlden. Tänkte att jag hade en färgning som berodde på att tonkurvan inte är helt rak. Möjligt att en rakare tonkurva skulle innebära något gott. Men just nu är jag ju relativt nöjd även om jag hört bättre.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-10-23 07:36

Kronkan skrev:Jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag försökt mäta om det går att se skillnader i frekvensgång med och utan vingar. Ja det finns en sådan skillnad i frekvensgång gällande om kurvan redovisas Raw. Men vill inte nu säga att något är spretigare eller jämnare. Men någon skillnad är det. Ovanför ca 300 Hz till 20 k.

Någon som vet hur förstareflexen ser ut/ visar sig i en mätning?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-26 11:18

2-ch skrev:
Kronkan skrev:Jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag försökt mäta om det går att se skillnader i frekvensgång med och utan vingar. Ja det finns en sådan skillnad i frekvensgång gällande om kurvan redovisas Raw. Men vill inte nu säga att något är spretigare eller jämnare. Men någon skillnad är det. Ovanför ca 300 Hz till 20 k.

Någon som vet hur förstareflexen ser ut/ visar sig i en mätning?

Visst kan man mäta mot en diffusor eller absorbent. Om jag vänder micken så kommer det en kurva som påminner något om den kurva jag har framåt. Lite mera svag hängmatta. Om man nu stegvist närmar sig vingarna så kommer det bli mera svängigt i kurvan när du mäter mycket nära. Lite grovt närmare än 20 cm.

Jag själv har två lyssningspositioner. En i soffan som ju är två meter från vingarna. Sedan vid min dator, lilla skrivbord och stol. Där ca 0,5 meter från vingens framkant. Skrivstolen står dock helt i mitten av ljudbilden. Kan slänga upp fötterna på soffan framför också.

En helt subjektiv utsaga. Kommer man ifrån bakväggens vingar så ökar realismfaktorn. Subtilt. Så ta det för vad det är. Kan inte enkelt ändra till att lyssna på utan vingar utan att riva ner min konstruktion vilket tar lite tid att bygga upp. Skall hitta en lösning där jag exempelvis med grillpinnar gör en stabilare konstruktion.

Själv är jag inriktad på att skapa en så god ljudbild som möjligt i soffan.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-04 01:17

Enligt Nattlordens önskan :idea: så kommer här en liten enkel bild på diy-vingar i varande. Inte målade eller färdigmonterade :oops: . Men nu fotograferade på sena natten.

Speciellt den högra är instabil eftersom jag inte har några inre stag som håller ihop konstruktionen. Den vänstra står ju upp och har då bättre styrsel.

Skaffat mig en ny kabel och kompetens att lägga in bilder. Det var ju enklare idag :D än tidigare. Så kan ju inte kalla det svårt. Om man vet hur man gör. Som att bygga vingar ungefär.
Bilagor
_DSC6854.gif
_DSC6854.gif (94.99 KiB) Visad 22184 gånger

Föregående

Återgå till Generellt om hifi