Har inte upptäckt denna tråd förrän nu. Olyckligt att den blev utbruten från den andra tråden.
Men eftersom förstainlägget är riktat till mig så svarar jag nu:
hcl skrev:Taget från source first tråden, men utlyft för att inte störa diskussionen;
IngOehman skrev:...
Jag gjorde vid tiden ett antal lyssningsexperiment där Linn-ägare fick lyssna på Linn-anläggningar och andra anläggningar, och när inte facit erbjöds dem så blev resultaten helt annorlunda. Jag arrangerade även jämförelser mellan LP och CD och fann ännu mera fascinerande saker, med Linn-ägare som lyssnare.
En lite speciell och kul lyssning var när Linn-ägare fick jämföra CD och vinyl, och de föredrog alla vinyl.
Inte bara det - de viftade med armarna och höjde rösten och visade sin förvåning och upprördhet över att jag inte stämde in och hyllade vinylen och dess överlägsenhet. Till saken hör att allt jag gjorde var att inte säga någonting, jag hade bara frågat dem vad de tyckte, och detta räckte alltså för att de skulle bli upprörda över att jag ens behövde fråga...
När sanningen uppenbarades, nämligen att det de fått lyssna på vad CD mot CD där enda skillnaden var att jag mixat in lite störningar från ett vinylspår i det ena fallet, blev reaktionerna blandade. Vissa blev arga, vissa blev bleka, vissa misstrodde mig och fick gå fram och titta på kopplingarna så de kunde övertyga sig själv om att de faktiskt lyssnat på CD mot CD: Några få överväldigades av sin (som de själva uppfattade det) prestigeförlust, men de flesta var större människor än så och lärde sig av experimentet.
Vh, iö
Man får väl anta att testerna gjordes för rätt länge sedan(?) och på den tiden fanns väl i princip inte en enda CD-spelare som lät vettigt...
Du kan anta att de gjorde för rätt så länga sedan, så var det.
Att det inte fanns en enda CD-spelare som lät vettigt är dock inte alls riktigt. CD-systemets dåliga rykte i början var bara delvis orsakat av vissa dåliga CD-spelare.
Allt är förstås relativt. Det fanns inga CD-spelare på den tiden som var lika bra som de allra bästa som görs idag, men de allra bästa var trots allt imponerande bra. Väldigt mycket bättre än det rykte de fick (mest här i Sverige). De var så bra att det inte var en svag länk jämfört med de svagaste länkar som skapades av andra problem, i det typiska fallet.
Detsamma gäller vinyl.
hcl skrev:...och mot ljuset av detta faktum kanske det inte var så oväntat att man tyckte det lät bättre (läs mindre dåligt) när man la på en maskerande störning. Att denna störning dessutom gjorde att det lät som att det var en vinyl man spelade, ja vad annat skulle försökspersonerna tro?
Vad de skulle tro var upp till dem själva.
Detta kan man konstatera:
1. De tyckte att det de trodde var Vinyl lät FANTASTISKT bra. Deras entusiasm var inte att ta miste på, de berättade att de aldrig hade hört vinyl låta så bra, och de ansåg att det berodde på att min anläggning var bättre än deras egna, och bättre än något de hört tidigare (vilket ju kan vara riktigt, det är ju deras upplevelse som vi talar om, hade en en större musikupplevelse än de någonsin haft tidigare när de spelat vinyl, så får jag ju tro dem).
2. De tyckte att det de trodde vad CD (vilket de hade rätt i) lät fantastiskt mycket sämre än (det de trodde var) vinylen.
3. De ifrågasatte min hörsel när jag inte utbrast i lovsång över vinylen som medium utan bara satt där och väntade på att de skulle berätta om hur de upplevt jämförelsen. De var typ i chocktillstånd mer eller mindre, över att jag hade levererad en sådan extremt effektiv demonstration av hur överlägset vinyl var...
Vilket jag ju inte hade gjort.
hcl skrev:Man kan inte utesluta att försökspersonerna i flera fall faktiskt inte hörde någon nämnvärd skillnad, men att deras eventuella förutfattade meningar ledde till att de drog de slutsatser de gjorde.
Jag vet inte vad du menar när du skriver "hörde", men om du åsyftar var örat tar emot för signal, så var det ju samma sak du hörde.
Och ja - självklart var det deras egna förutfattade meningar som hjälpte deras upplevelse!
Men saken är ju den att så är det ju även då de har lyssnat på vinyl tidigare, hemma. Jag har inte ändrat på dessa förutsättningar under denna studie. Jag har utsatt dem för samma sorts jämförelse som de säkert blivit utsatta tidigare när de bestämt sig för att vinyl är väldigt bra och CD inte är det. Enda skillnaden är att jag spelade något som låter väldigt likt en god vinylavspelning, istället för att spela en god vinlavspelning.
Och inte förvånande så gillade de det de hörde. Det lät ju ungefär som vinyl, fast noga räknat så uppfattade de att det var den bästa vinylavspelning som de någonsin upplevt...
Och slutsatsen man kan dra av det hela är att störningarna bidrog påsitivt till deras upplevelse. Det vet vi, det är ett faktum. Vad det beror på kan man också dra slutsatser om, men det är inte så enkelt som det kanske kan varka, för många fenomen är med och verkar...
Återkommer eventuellt lite senare i tråden om detta.
För den som tror att det bara handlar om att störningarna hjälper suggestionen, via en massa förutfattade meningarna, har fel. Det finns även andra komponenter i det hela.
hcl skrev: @ @ @ @ @
Anser du att de tester du då gjorde visade att CD-uppspelningen redan då var överlägsen vinyluppspelningen (givet lämpligt val av CD-spelare resp vinylspelare)?
Det var den, om man ser apparaterna som enskildheter. Men testen visade inte någonting sådant.
Testen visade bara att upplevelsen av musiken förhöjdes av de tillagda ljudet från ett ograverat vinylspår. Att så blev fallet har flera olika orsaker. Jag ägnade många år åt att studera bland annat dessa fenomen vidare. Men det blir för omfattande att gå in i detalj om detta.
Sen finns de en fråga till som lätt kommer bort: -Vilket system hade bäst förutsättningar att, givet förekommande programmaterial, framstå i mest gynnsam dager? Det behöver inte vara samma system som, sett som enskilhet, är den bättre transmissionslänken. Och den frågan behöver heller inte ha samma svar idag som då.
hcl skrev:Anser du att de tester du gjorde (enligt redogörelse ovan) entydigt visade de resultat du ovan angivit?
Ja. Entydigt.
Inte bara denna studie utan även många andra (med mer eller mindre stora likheter med avseende på att de var upplagda för att ge kunskap om vad som skapar vilka effekter) visar precis samma saker. Det är inte fråga om att anse något. Däremot är orsaken komplex. Det är inte så enkelt som att folk som gillar LP är dumma och låter sig förledas av en massa störningar. Inte alls.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).