Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Att söka sanningen om några som föredrar vinyl före CD

Inläggav MichaelG » 2014-11-04 16:48

sportbilsentusiasten skrev:Min erfarenhet är att i ett VERKLIGT bra system, är att mastering inte så viktig längre. Man sugs in i musiken och lättare bortser från alla ev fel. Felen tenderar att bli mindre störande i en BRA anläggning.

Min erfarenhet är att det beror på. Många ljudanläggningar (i kombination med det rum de står i) låter för ljust/hårt/vasst/anemiskt. En litet skrällig inspelning kan lätt låta outhärdligt dåligt i den typen av ljudanläggningar. Ett verkligt bra system (inklusive anpassning till rummet) presenterar den skrälliga inspelningen mer lyssningsbart. Men - även en enklare anläggning som är tonalt korrekt, lyckas med detta konststycke. Min erfarenhet är också att komprimerad musik avslöjas lättare i en god anläggning än i en sämre. Skillnaden mellan en dynamisk och en komprimerad inspelning blir också större ju bättre anläggning de avspelas via.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-11-04 17:00

Jag hör inte skillnad på olika masteringar, jag lyssnar bara på musiken.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-11-04 17:02

Objektivisten skrev:[Jag hör inte skillnad på olika masteringar...]

Du borde också gå över till Revaxör. :wink:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-04 18:01

sportbilsentusiasten skrev:knaster och annat är ju borta på CD, men jag snackar det som är musik.
Är ju musiken jag lyssnar på. :wink:
Men störljuden minskar även de på bra LPspelare.

dist/renhet är asbra på bra LPspelare.
dist/renhet är dålig på dålig Cdspelare
enl min erfarenhet

Vi verkar ha väsentligt olika krav på återgivningen. Men så är det med det mesta i livet. :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2014-11-04 18:03

sportbilsentusiasten skrev:Min erfarenhet är att i ett VERKLIGT bra system, är att mastering inte så viktig längre. Man sugs in i musiken och lättare bortser från alla ev fel. Felen tenderar att bli mindre störande i en BRA anläggning.

8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-04 18:09

AndreasArvidsson skrev:Personligen så tycker jag att överdriven mastering/komprimering upplevs värre i bra anläggningar. I en klockradio så går fortfarande skillnaden att höra, men allt låter så dåligt att det spelar mindre roll. Har du dock en bra anläggning där bra skivor låter fantastiskt och dåliga skivor låter dåligt så stör det mig mycket. Så det är speciellt i ett riktigt bra system som inspelningen är viktig enligt mig.

+1
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 18:24

Det det måste ju vara helt gudomligt med ett ljudsystem som kan få en att glömma dåliga mastringar!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-04 18:26

Ja, verkligen. Jag tror nog som Andreas i det här fallet.

Det gäller alltså att inte ha för bra anläggning om man är allätare. 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-11-04 18:50

KarlXII skrev:Ja, verkligen. Jag tror nog som Andreas i det här fallet.

+etter . . . gärna då ener som ä lite lättert övermastrader i siger självter . . . typer. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-04 20:05

MichaelG skrev: Men - även en enklare anläggning som är tonalt korrekt, lyckas med detta konststycke.

Enklare...
Jag skrev BRA anläggningar.
En bra anläggning kan ju vara enkel.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-04 20:06

music4ever skrev:
sportbilsentusiasten skrev:knaster och annat är ju borta på CD, men jag snackar det som är musik.
Är ju musiken jag lyssnar på. :wink:
Men störljuden minskar även de på bra LPspelare.

dist/renhet är asbra på bra LPspelare.
dist/renhet är dålig på dålig Cdspelare
enl min erfarenhet

Vi verkar ha väsentligt olika krav på återgivningen. Men så är det med det mesta i livet. :)

Ja, det är min erfarenhet, att personer tenderar att ha just olika krav - oavsett område.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-04 20:09

RogerJoensson skrev:

Det det måste ju vara helt gudomligt med ett ljudsystem som kan få en att glömma dåliga mastringar!

Inte helt glömma, men de minskar i "påverkan".
Välkommen hem o lyssna.

Tycker även Sprudels o LennartJ har anläggningar med liknande kvaliteter -för att ta två som jag hört mycket musik genom.
Inga konstigheter, bara bra musik.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-04 20:10

KarlXII skrev:Ja, verkligen. Jag tror nog som Andreas i det här fallet.

Nä, man blir mer kräsen på albumens kvalitet med en mer högupplöst anläggning. Å andra sidan blir upplevelsen riktigt stor med bra album.
Nu tjatar jag, Petra Magoni, igen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-11-04 20:16

PerStromgren skev;

Låt signalen från skivspelaren passera AD-DA med 16/44 och prova att detektera i- och urkoppling. Om det är svårt, typ omöjligt, har man väl visat hyggligt att 44/16 är bättre än vinyl? Jag tror mig veta att testet är provat ett antal gånger med just detta resultat.

Jag har provat det många gånger och t.o.m från 1/4" original tejpar. Det blir faktiskt ingen skillnad före och efter. När det gäller vinyl får man ett brustillskott på minst +18dB mellan lackoriginal och den pressade skivan. Att lyssna på ett grammofonlack är en fröjd eftersom den helt saknar eget brus och muller. En pressad vinylskiva får alltid ett störande tillskott av muller så länge man lyssnar på en stereosignal. Testa själv med en monograverad skiva, först i stereo och sedan omkopplad signal till mono.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-04 20:23

Upptäckte just att det levererades en cd till Röysopp – Late Night Tale. Här Daddys groove:
https://www.youtube.com/watch?v=9uomKjhkF8M

I en enkel AB test kan jag inte höra någon avgörande skillnad som gör att jag kan säga att den ena är bättre eller sämre. Nivåmatchningen klarar jag inte och måste resa mig från soffan o s v.
Men det är åtminstone inte så att vinylen hörs på något påträngande sätt. :wink:

Här en bild över en annan sida av vinyl. En bild på en vägg jag har bredvid soffan så att säga. Det finns rester från allt möjligt. Ser rester av min egen 60 årsfest. Ryskt tema och självklart musik och skivomslag från ryssland. Sedan ser jag rester efter en quizz om dans. Bl a:
https://www.youtube.com/watch?v=ULdCat1B_FE
Elvis från 1956 hänger där och Miles Davis inspelad av Rudy van Gelder i hans föräldrars vardagsrum. Finns till och med en skiva som planeras användas till någon kommande vinprovning av Tokaji som kanske blir av. Julskivorna åker dock alltid bort. Men det är också en fin samling som jag är mycket glad över. Sedan har Rolling Stones hamnat där också. Omslaget gjort av Andy Warhol men det är ju en riktig gylf som inte går att förvara i en skivback. Föresten finns det en liten samling med Andy Warhol omslag. Ögat är ju starten på en mindre samling ambient musik.

Men hur skapar man ett hem av digitala bitar :?: Går säkert men inte passar oss.
Bilagor
_DSC6858.gif
_DSC6858.gif (99.2 KiB) Visad 2294 gånger

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-04 21:17

Nagrania skrev:Jag har provat det många gånger och t.o.m från 1/4" original tejpar. Det blir faktiskt ingen skillnad före och efter. När det gäller vinyl får man ett brustillskott på minst +18dB mellan lackoriginal och den pressade skivan.

Aha! Är det här det magiska händer! Kopian blir bättre än originalet! :lol: (Förlåt, jag kunde inte låta bli)
Att lyssna på ett grammofonlack är en fröjd eftersom den helt saknar eget brus och muller.

:D -Innerspårsdisten (i förekommande fall) är det något som kommer till på vägen fram till och med pressning eller hörs den redan på lacket?
En pressad vinylskiva får alltid ett störande tillskott av muller så länge man lyssnar på en stereosignal. Testa själv med en monograverad skiva, först i stereo och sedan omkopplad signal till mono.

Jo, tack. Det kan vara rätt ordentligt störande och det kan skilja ohyggligt mycket från vinyl till vinyl. Vet du vad det beror på? Uppenbart är att vertikalbrus är vanligare på tunnare vinyl och särskilt den yttersta centimetern eller så. Jag har spekulerat i att det förutom att vinylern är tunnare, sladdrigare och kanske ibland har sämre plastkvalité, så har det med avsvalningsprocessen att göra. Alltså att man har haft för bråttom vid tillverkningen. -Kan det ligga något i det?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-04 21:44

Har inte upptäckt denna tråd förrän nu. Olyckligt att den blev utbruten från den andra tråden.

Men eftersom förstainlägget är riktat till mig så svarar jag nu:

hcl skrev:Taget från source first tråden, men utlyft för att inte störa diskussionen;

IngOehman skrev:...
Jag gjorde vid tiden ett antal lyssningsexperiment där Linn-ägare fick lyssna på Linn-anläggningar och andra anläggningar, och när inte facit erbjöds dem så blev resultaten helt annorlunda. Jag arrangerade även jämförelser mellan LP och CD och fann ännu mera fascinerande saker, med Linn-ägare som lyssnare.

En lite speciell och kul lyssning var när Linn-ägare fick jämföra CD och vinyl, och de föredrog alla vinyl.

Inte bara det - de viftade med armarna och höjde rösten och visade sin förvåning och upprördhet över att jag inte stämde in och hyllade vinylen och dess överlägsenhet. Till saken hör att allt jag gjorde var att inte säga någonting, jag hade bara frågat dem vad de tyckte, och detta räckte alltså för att de skulle bli upprörda över att jag ens behövde fråga...

När sanningen uppenbarades, nämligen att det de fått lyssna på vad CD mot CD där enda skillnaden var att jag mixat in lite störningar från ett vinylspår i det ena fallet, blev reaktionerna blandade. Vissa blev arga, vissa blev bleka, vissa misstrodde mig och fick gå fram och titta på kopplingarna så de kunde övertyga sig själv om att de faktiskt lyssnat på CD mot CD: Några få överväldigades av sin (som de själva uppfattade det) prestigeförlust, men de flesta var större människor än så och lärde sig av experimentet.

Vh, iö

Man får väl anta att testerna gjordes för rätt länge sedan(?) och på den tiden fanns väl i princip inte en enda CD-spelare som lät vettigt...

Du kan anta att de gjorde för rätt så länga sedan, så var det.

Att det inte fanns en enda CD-spelare som lät vettigt är dock inte alls riktigt. CD-systemets dåliga rykte i början var bara delvis orsakat av vissa dåliga CD-spelare.

Allt är förstås relativt. Det fanns inga CD-spelare på den tiden som var lika bra som de allra bästa som görs idag, men de allra bästa var trots allt imponerande bra. Väldigt mycket bättre än det rykte de fick (mest här i Sverige). De var så bra att det inte var en svag länk jämfört med de svagaste länkar som skapades av andra problem, i det typiska fallet.

Detsamma gäller vinyl.

hcl skrev:...och mot ljuset av detta faktum kanske det inte var så oväntat att man tyckte det lät bättre (läs mindre dåligt) när man la på en maskerande störning. Att denna störning dessutom gjorde att det lät som att det var en vinyl man spelade, ja vad annat skulle försökspersonerna tro?

Vad de skulle tro var upp till dem själva.

Detta kan man konstatera:

1. De tyckte att det de trodde var Vinyl lät FANTASTISKT bra. Deras entusiasm var inte att ta miste på, de berättade att de aldrig hade hört vinyl låta så bra, och de ansåg att det berodde på att min anläggning var bättre än deras egna, och bättre än något de hört tidigare (vilket ju kan vara riktigt, det är ju deras upplevelse som vi talar om, hade en en större musikupplevelse än de någonsin haft tidigare när de spelat vinyl, så får jag ju tro dem).

2. De tyckte att det de trodde vad CD (vilket de hade rätt i) lät fantastiskt mycket sämre än (det de trodde var) vinylen.

3. De ifrågasatte min hörsel när jag inte utbrast i lovsång över vinylen som medium utan bara satt där och väntade på att de skulle berätta om hur de upplevt jämförelsen. De var typ i chocktillstånd mer eller mindre, över att jag hade levererad en sådan extremt effektiv demonstration av hur överlägset vinyl var...

Vilket jag ju inte hade gjort.

hcl skrev:Man kan inte utesluta att försökspersonerna i flera fall faktiskt inte hörde någon nämnvärd skillnad, men att deras eventuella förutfattade meningar ledde till att de drog de slutsatser de gjorde.

Jag vet inte vad du menar när du skriver "hörde", men om du åsyftar var örat tar emot för signal, så var det ju samma sak du hörde.

Och ja - självklart var det deras egna förutfattade meningar som hjälpte deras upplevelse!

Men saken är ju den att så är det ju även då de har lyssnat på vinyl tidigare, hemma. Jag har inte ändrat på dessa förutsättningar under denna studie. Jag har utsatt dem för samma sorts jämförelse som de säkert blivit utsatta tidigare när de bestämt sig för att vinyl är väldigt bra och CD inte är det. Enda skillnaden är att jag spelade något som låter väldigt likt en god vinylavspelning, istället för att spela en god vinlavspelning.

Och inte förvånande så gillade de det de hörde. Det lät ju ungefär som vinyl, fast noga räknat så uppfattade de att det var den bästa vinylavspelning som de någonsin upplevt...

Och slutsatsen man kan dra av det hela är att störningarna bidrog påsitivt till deras upplevelse. Det vet vi, det är ett faktum. Vad det beror på kan man också dra slutsatser om, men det är inte så enkelt som det kanske kan varka, för många fenomen är med och verkar...

Återkommer eventuellt lite senare i tråden om detta.

För den som tror att det bara handlar om att störningarna hjälper suggestionen, via en massa förutfattade meningarna, har fel. Det finns även andra komponenter i det hela.

hcl skrev: @ @ @ @ @

Anser du att de tester du då gjorde visade att CD-uppspelningen redan då var överlägsen vinyluppspelningen (givet lämpligt val av CD-spelare resp vinylspelare)?

Det var den, om man ser apparaterna som enskildheter. Men testen visade inte någonting sådant.

Testen visade bara att upplevelsen av musiken förhöjdes av de tillagda ljudet från ett ograverat vinylspår. Att så blev fallet har flera olika orsaker. Jag ägnade många år åt att studera bland annat dessa fenomen vidare. Men det blir för omfattande att gå in i detalj om detta.

Sen finns de en fråga till som lätt kommer bort: -Vilket system hade bäst förutsättningar att, givet förekommande programmaterial, framstå i mest gynnsam dager? Det behöver inte vara samma system som, sett som enskilhet, är den bättre transmissionslänken. Och den frågan behöver heller inte ha samma svar idag som då.

hcl skrev:Anser du att de tester du gjorde (enligt redogörelse ovan) entydigt visade de resultat du ovan angivit?

Ja. Entydigt.

Inte bara denna studie utan även många andra (med mer eller mindre stora likheter med avseende på att de var upplagda för att ge kunskap om vad som skapar vilka effekter) visar precis samma saker. Det är inte fråga om att anse något. Däremot är orsaken komplex. Det är inte så enkelt som att folk som gillar LP är dumma och låter sig förledas av en massa störningar. Inte alls.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-04 22:19

IÖ skrev: (jag klipper ut det jag fastnade för, så blir det inte så långt)

"De tyckte att det de trodde var Vinyl lät FANTASTISKT bra. Deras entusiasm var inte att ta miste på, de berättade att de aldrig hade hört vinyl låta så bra, och de ansåg att det berodde på att min anläggning var bättre än deras egna, och bättre än något de hört tidigare (vilket ju kan vara riktigt, det är ju deras upplevelse som vi talar om, hade en en större musikupplevelse än de någonsin haft tidigare när de spelat vinyl, så får jag ju tro dem).

Och ja - självklart var det deras egna förutfattade meningar som hjälpte deras upplevelse! "

Det lät väl himla bra antagligen, och så fick de en turboeffekt av sin bias, så blev det hela ännu bättre.
Det önskar jag alla som lyssnar på sin anläggning. Det kan man ju unna sig ibland, ha roligt och njuta lite mer bara genom att ställa in sig rätt. :)

Lite nyfiken fråga: Berättade du för dem?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-11-04 22:23

KarlXII skrev:Det gäller alltså att inte ha för bra anläggning om man är allätare. 8O

Köksradio, typ, är klart underskattat. Tom en iPhone och ett par lurar borde kvala in. Och det är väl vad ungarna idag lyssnar igenom?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-11-05 00:09

IngOehman skrev:Har inte upptäckt denna tråd förrän nu. Olyckligt att den blev utbruten från den andra tråden.

hcl skrev:Taget från source first tråden, men utlyft för att inte störa diskussionen;

Jag gjorde vid tiden ett antal lyssningsexperiment där Linn-ägare fick lyssna på Linn-anläggningar och andra anläggningar, och när inte facit erbjöds dem så blev resultaten helt annorlunda. Jag arrangerade även jämförelser mellan LP och CD och fann ännu mera fascinerande saker, med Linn-ägare som lyssnare.

En lite speciell och kul lyssning var när Linn-ägare fick jämföra CD och vinyl, och de föredrog alla vinyl.

Inte bara det - de viftade med armarna och höjde rösten och visade sin förvåning och upprördhet över att jag inte stämde in och hyllade vinylen och dess överlägsenhet. Till saken hör att allt jag gjorde var att inte säga någonting, jag hade bara frågat dem vad de tyckte, och detta räckte alltså för att de skulle bli upprörda över att jag ens behövde fråga...

När sanningen uppenbarades, nämligen att det de fått lyssna på vad CD mot CD där enda skillnaden var att jag mixat in lite störningar från ett vinylspår i det ena fallet, blev reaktionerna blandade. Vissa blev arga, vissa blev bleka, vissa misstrodde mig och fick gå fram och titta på kopplingarna så de kunde övertyga sig själv om att de faktiskt lyssnat på CD mot CD: Några få överväldigades av sin (som de själva uppfattade det) prestigeförlust, men de flesta var större människor än så och lärde sig av experimentet.

Vh, iö

Man får väl anta att testerna gjordes för rätt länge sedan(?) och på den tiden fanns väl i princip inte en enda CD-spelare som lät vettigt...

Att det inte fanns en enda CD-spelare som lät vettigt är dock inte alls riktigt. CD-systemets dåliga rykte i början var bara delvis orsakat av vissa dåliga CD-spelare.

Allt är förstås relativt. Det fanns inga CD-spelare på den tiden som var lika bra som de allra bästa som görs idag, men de allra bästa var trots allt imponerande bra. Väldigt mycket bättre än det rykte de fick (mest här i Sverige). De var så bra att det inte var en svag länk jämfört med de svagaste länkar som skapades av andra problem, i det typiska fallet.

Detsamma gäller vinyl.

hcl skrev:...och mot ljuset av detta faktum kanske det inte var så oväntat att man tyckte det lät bättre (läs mindre dåligt) när man la på en maskerande störning. Att denna störning dessutom gjorde att det lät som att det var en vinyl man spelade, ja vad annat skulle försökspersonerna tro?

1. De tyckte att det de trodde var Vinyl lät FANTASTISKT bra. Deras entusiasm var inte att ta miste på, de berättade att de aldrig hade hört vinyl låta så bra, och de ansåg att det berodde på att min anläggning var bättre än deras egna, och bättre än något de hört tidigare (vilket ju kan vara riktigt, det är ju deras upplevelse som vi talar om, hade en en större musikupplevelse än de någonsin haft tidigare när de spelat vinyl, så får jag ju tro dem).

2. De tyckte att det de trodde vad CD (vilket de hade rätt i) lät fantastiskt mycket sämre än (det de trodde var) vinylen.

3. De ifrågasatte min hörsel när jag inte utbrast i lovsång över vinylen som medium utan bara satt där och väntade på att de skulle berätta om hur de upplevt jämförelsen. De var typ i chocktillstånd mer eller mindre, över att jag hade levererad en sådan extremt effektiv demonstration av hur överlägset vinyl var...

hcl skrev:Man kan inte utesluta att försökspersonerna i flera fall faktiskt inte hörde någon nämnvärd skillnad, men att deras eventuella förutfattade meningar ledde till att de drog de slutsatser de gjorde.

Jag vet inte vad du menar när du skriver "hörde", men om du åsyftar var örat tar emot för signal, så var det ju samma sak du hörde.

Och ja - självklart var det deras egna förutfattade meningar som hjälpte deras upplevelse!

Men saken är ju den att så är det ju även då de har lyssnat på vinyl tidigare, hemma. Jag har inte ändrat på dessa förutsättningar under denna studie. Jag har utsatt dem för samma sorts jämförelse som de säkert blivit utsatta tidigare när de bestämt sig för att vinyl är väldigt bra och CD inte är det. Enda skillnaden är att jag spelade något som låter väldigt likt en god vinylavspelning, istället för att spela en god vinlavspelning.

Och inte förvånande så gillade de det de hörde. Det lät ju ungefär som vinyl, fast noga räknat så uppfattade de att det var den bästa vinylavspelning som de någonsin upplevt...

Och slutsatsen man kan dra av det hela är att störningarna bidrog påsitivt till deras upplevelse. Det vet vi, det är ett faktum. Vad det beror på kan man också dra slutsatser om, men det är inte så enkelt som det kanske kan varka, för många fenomen är med och verkar...

För den som tror att det bara handlar om att störningarna hjälper suggestionen, via en massa förutfattade meningarna, har fel. Det finns även andra komponenter i det hela.

Anser du att de tester du då gjorde visade att CD-uppspelningen redan då var överlägsen vinyluppspelningen (givet lämpligt val av CD-spelare resp vinylspelare)?

Det var den, om man ser apparaterna som enskildheter. Men testen visade inte någonting sådant.

Testen visade bara att upplevelsen av musiken förhöjdes av de tillagda ljudet från ett ograverat vinylspår. Att så blev fallet har flera olika orsaker. Jag ägnade många år åt att studera bland annat dessa fenomen vidare. Men det blir för omfattande att gå in i detalj om detta.

Sen finns de en fråga till som lätt kommer bort: -Vilket system hade bäst förutsättningar att, givet förekommande programmaterial, framstå i mest gynnsam dager? Det behöver inte vara samma system som, sett som enskilhet, är den bättre transmissionslänken. Och den frågan behöver heller inte ha samma svar idag som då.

hcl skrev:Anser du att de tester du gjorde (enligt redogörelse ovan) entydigt visade de resultat du ovan angivit?

Ja. Entydigt.

Inte bara denna studie utan även många andra (med mer eller mindre stora likheter med avseende på att de var upplagda för att ge kunskap om vad som skapar vilka effekter) visar precis samma saker. Det är inte fråga om att anse något. Däremot är orsaken komplex. Det är inte så enkelt som att folk som gillar LP är dumma och låter sig förledas av en massa störningar. Inte alls.

Vh, iö

Tack för utförligt svar!

Jag finner det ändå märklogt att slutleda att CD är bättre musikåtergivare än vinyl genom att jämföra CD mot CD med pålagt vinyl-brus och knaster där resultatet är att försökspersonerna föredrar återgivningen med pålagda artefakter.

Om man gjort andra tester som pekar i denna riktning må så vara, men just denna test visar ju bara det testet visar. Deltagarnas till synes överdrivna reaktioner tolkar jag som ett uttryck för att frågan var tämligen infekterad, vlket knappast borgade för ett pålitligt resultat, snarare som att förväntningsbiaserimgen var i det närmaste (öron-)bedövande. Att dra några som helst slutsatser under sådana testförhållanden förefaller överilat eller t.o.m. oseriöst. Att reaktionerna var underhållande tror jag säkert, men bara för att de gav stöd för en viss hållning gör knappast resultatet mer tillförlitligt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-11-05 00:25

Bill50x skrev:
KarlXII skrev:Det gäller alltså att inte ha för bra anläggning om man är allätare. 8O

Köksradio, typ, är klart underskattat. Tom en iPhone och ett par lurar borde kvala in. Och det är väl vad ungarna idag lyssnar igenom?

/ B

Jag har följt diskussionen med viss behållning. Trevligt diskussionsklimat! Faktiskt har enligt min mening lyft sig betydligt det senaste året. F.f.a. har det blivit betydligt högre i tak och en mer nyfiken attityd över lag.

Att sämre utrustning skulle gynna någon som har en bred musiksmak eller har för avsikt att bredda sin d.o anser jag vara tokfel. Endast riktigt bra anläggningar förmår återge all musik på ett sätt så att respektive musikstils karaktäriskiska går fram fullt ut, vilket ändå måste vara det viktigaste för att det skall gå att ta till sig musiken. Det enda en sämre anläggning kan göra är att fördunkla det som finns lagrat på skivan eller i musikfilen.

F.ö. håller jag helt med sprotbilsentusiasten om att bra anläggningar höjer både till synes sämre skivor och bättre skivor. Att till synes sämre skivor kan vinna så mycket tror jag hänger ihop med att en riktigt bra anläggning kan göra att man tillåts höra igenom skivans tillkortakommanden så att man kan tillgodogöra sig det musikaliska underliggande innehållet. Med en sämre anläggning smetas allt ihop till något som våra musiktolkningsfunktioner inte förmår reda ut. Musik vi redan tagit till oss och redan tycker är bra lyfter inte alltid på samma sätt, denna är ju redan avkodad - så att säga.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2014-11-05 00:44

Uppenbart är att vertikalbrus är vanligare på tunnare vinyl och särskilt den yttersta centimetern eller så.

Det mesta av brus och buller som man hör ytterst på en LP-skiva kommer från skivan som har en fasning (enligt en standard) som går nedåt innan musiken börjar. Först därefter startar mastertejpen. Naturligtvis blir det lite mindre av muller om skivan är pressad som 180-200gr. Renheten på vinylen spelar naturligtvis också en roll. Har man orenheter i vinylen kommer det också att förstärkas ytterligare på grund av bashöjningen genom RIAA-förstärkaren.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 01:04

Det där bruset brukar vara rätt starkt ett par minuter in i förstaspåret på de skivor som är drabbade, så det är inte bara fasningen jag menar. När man har spelat in det på datorn, klipper ihop och spelar av sida A och B i en följd så blir det väldigt uppenbart hur stor skillnad det kan vara. Från förhöjd dist och hyggligt lågt basbrus på innerspåren till tjockt mycket starkare brus (inte direkt muller, energin ligger huvudsakligen mellan 50-150Hz grovt räknat) på ytterspåren, samtidigt som disten ligger på klart mer njutbara nivåer. Hoppar man lite fram och tillbaka så är basbruset hyggligt lika ett par cm från ytterkanten till innersta spåret och som sagt alla skivor är inte drabbade.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-11-05 04:22

Almen skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:Jag ska leta reda på en vinylspelare som det kanske finns en av tusen, innan jag kan uttala mig om hur vinylmediet är...

Klart att du inte kan uttala dig om hur bra vinylspeladet kan vara om du inte lyssnar på de bästa skivspelarna med bra skivor hos någon med en skivtvätt.

Och för de som liksom jag inte har koll på de bästa skivspelarna, här är en liten sammanställning:

Stereophile's 2014 Recommended Components skrev:Turntables

A+

Continuum Audio Labs Caliburn: $200,000 with tonearm and stand ★

VPI Classic Direct turntable: $30,000 including tonearm

A

AMG Viella 12: $16,500 as reviewed

Ayre/dps: $9250 without tonearm ★

Brinkmann Balance: $23,700 ★

Brinkmann Bardo: $9490 without tonearm

Dr. Feickert Blackbird: $9000 without tonearm ★

Linn Sondek LP12, with Lingo power supply: $5010+, depending on finish and options ★

Onedof turntable: $175,000 as reviewed

SME 20/12: $22,100, with 312S tonearm ★

Spiral Groove SG1.1: $25,000 without tonearm ★

Spiral Groove SG2: $15,000 without tonearm ★

TechDAS Air Force One: $97,000

Thales TTT-Compact: $13,200

VPI HR-X1: $15,000, with tonearm ★

VPI Super Scoutmaster Reference Rim Drive: $10,000 ★

VPI Classic 3: $6000 ★

Wave Kinetics NVS Reference: $45,000

B

Clearaudio Ovation: $6500 with tonearm

Luxman PD-171: $6400 with tonearm

Oracle Paris: $5000, as reviewed ★

PTP Audio Solid12: $3500

Rega RP8: $2995 with tonearm

Well Tempered Amadeus Mk.II: $2850 including tonearm

Tog bara med de tre första klassindelningarna, tänkte att det är väl där de bästa måste finnas. Minst 100 000:- verkar det vara för de allra bästa. Billigast i klass B är en Well Tempered som i Sverige kostar ca 30 000:-.

Nej.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-05 04:38

IngOehman skrev:Har inte upptäckt denna tråd förrän nu. Olyckligt att den blev utbruten från den andra tråden.

Vh, iö

Detsamma gäller vinyl.

Ja. Entydigt.

Vh, iö

hcl skrev:Tack för utförligt svar!

Jag finner det ändå märklogt att slutleda att CD är bättre musikåtergivare än vinyl genom att jämföra CD mot CD med pålagt vinyl-brus och knaster där resultatet är att försökspersonerna föredrar återgivningen med pålagda artefakter.

Skulle uppskatta om du läste om mitt svar, och denna gång lite noggrannare. Jag skrev rätt utförligt, och så tydligt att jag nu är MYCKET förvånad över att du påstår att någon sådan slutledning dragits. :? Detta skrev jag:

"...testen visade inte någonting sådant.

Testen visade bara att upplevelsen av musiken förhöjdes av de tillagda ljudet från ett ograverat vinylspår. Att så blev fallet har flera olika orsaker. Jag ägnade många år åt att studera bland annat dessa fenomen vidare. Men det blir för omfattande att gå in i detalj om detta."

hcl skrev:Om man gjort andra tester som pekar i denna riktning må så vara, men just denna test visar ju bara det testet visar. Deltagarnas till synes överdrivna reaktioner tolkar jag som ett uttryck för att frågan var tämligen infekterad...

Gör inte det. Tolka inte. Det var ingen infekterad fråga, lyssnarna hade sin uppfattning klar från början, och när de reagerade så kraftigt var det för att de trodde att de fick sin uppfattning bekräftad. Deras reaktion var både av glädje över att de upplevt en så stor skillnad, och av fascination över att vissa ändå sade sig föredra CD (det visste de). En stor del av glädjen, jag tror den största, var att de dessutom ansåg (trodde) sig ha hört en bättre vinylavspelning än de någonsin hört tidigare.

hcl skrev:...vlket knappast borgade för ett pålitligt resultat, snarare som att förväntningsbiaserimgen var i det närmaste (öron-)bedövande.

Den finns där varje gång man lyssnar, varje dag.

Och i detta fall var lyssningen inte väsensskild från vilken vanlig lyssning som helst. Deras uppfattning var att de lyssnade helt ostressat och inte heller blindt. Den enda skillnaden från vilken jämförelse som helst folk kan göra mellan CD och LP var att det inte var en jämförelse mellan CD och LP. :)

Men de trodde att det var det, precis som de trott varje gång som de jämfört tidigare - alltså jämförelserna som legat till grund för den uppfattning de hade före denna lyssning.

hcl skrev:Att dra några som helst slutsatser under sådana testförhållanden förefaller överilat eller t.o.m. oseriöst.

Din synpunkt är okunnig och oseriös, och värre än så - du kommer med tomma påståenden, inte ett seriöst argument levereras. Och som jag påpekade tidigare har du inte ens förstått vilka slutsatser som dragits av testen. Du borde kanske göra detta klart för dig innan du häver ur dig oförskämdheter i den där stilen.

hcl skrev:Att reaktionerna var underhållande tror jag säkert, men bara för att de gav stöd för en viss hållning gör knappast resultatet mer tillförlitligt.

Nu räcker det.

Innan du skriver ett enda ord till vill jag att du skall konkretisera vilka invändningar du har. Och kanske även läsa det jag skrivit tidigare lite noggrannare.

För din information är detta bara ett exempel på massor av olika studier jag gjort, då och senare, för att undersöka i vilka grad saker kan förklaras av de olika fenomen som är inblandade i upplevelsen. Och som jag skrivit tidigare - studien visar INTE att CD är bättre än Vinyl. Studien visar bara att det inte behöver spelas vinyl för att de som när övertygelsen att vinyl är bättre, skall uppleva att det låter inte bara som vinyl, utan bättre än någon vinylavspelning de någonsin hört tidigare. Det kan man uppnå genom att spela CD.

Jag önskar att du både är försiktig med att dra mera långtgående slutsatser än så, och att du är lika försiktig med att hävda att du vet vet något osagt om vad någon annan har dragit för slutsatser.

Om de här diskussionen skall kunna hållas rimligt seriös kan du inte anklaga folk för att ha dragit slutsatser som de inte berättat att de dragit. Och om du fått veta om några slutsatser som dragits, som du inte ser grunderna till att dra från det du fått veta, så fråga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-05 07:43

Vinylcalle skrev:
Almen skrev:
Stereophile's 2014 Recommended Components skrev:Turntables

A+

Continuum Audio Labs Caliburn: $200,000 with tonearm and stand ★

VPI Classic Direct turntable: $30,000 including tonearm

etc...

Tog bara med de tre första klassindelningarna, tänkte att det är väl där de bästa måste finnas. Minst 100 000:- verkar det vara för de allra bästa. Billigast i klass B är en Well Tempered som i Sverige kostar ca 30 000:-.

Nej.

Mvh Carl

Nähä. Betyder v:et i "mvh" verkligen "vänlig"?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 09:52

Husbondens Röst GöteborgsTidningen GP bevakar vinyl fantastiskt bra. Idag så är det artikel två i en liten serie om vinylprofiler i Göteborg. Det framgår i denna artikel att Bengans vinylförsäljningen är lika stor som cd-formatet. Det verkar vara unga människor som hittat formatet och är villiga att betala för sin musik igen.

Hittar inte artikeln i arkivet men här lite annat från GP.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2405311-j ... inylrekord
http://www.gp.se/ekonomi/1.2520194-viny ... fran-utdod
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2512164-s ... lkunden-ut

Vinylens renässans tror jag mera handlar om LP-formatets fysiska påtaglighet. Den kommunicerar på andra sätt än cd-skivan eller andra digitala format. Men har egentligen ingen aning om den yngre generationens synsätt på LP-formatet och vilka uppfattningar man har. Säkerligen spelas väldigt mycket på relativt enkla skivspelare. Ibland kanske ärvda från föräldrarna som ställt in vinylen och stereon i garderoben. Några 100 000 kr maskiner hittar vi inte här. Fel generation så att säga.

Vinylen kommer aldrig bli så stor som den var innan den digitala revolutionen. Återkomsten kommer inta bara handla om föreställningar om ljud utan mera om livet självt, vad man gör efter jobbet och vad man gör på en lördag tillsammans med kompisar och flick/pojkvänner. Och att man går hem och spelar det nya fyndet. Spelar det igen. Sätter upp någon skiva på hyllan i köket. Köper en back man trivs med. Få kommer att fundera över nålens slipning. Någon i omgivningen ger ut en egen liten press. Pojkvännen får en skiva på födelsedagen av favobandet. Så där rullar det på.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-05 10:03

RogerJoensson skrev:
Nagrania skrev:Jag har provat det många gånger och t.o.m från 1/4" original tejpar. Det blir faktiskt ingen skillnad före och efter. När det gäller vinyl får man ett brustillskott på minst +18dB mellan lackoriginal och den pressade skivan.

Aha! Är det här det magiska händer! Kopian blir bättre än originalet! :lol: (Förlåt, jag kunde inte låta bli)
Att lyssna på ett grammofonlack är en fröjd eftersom den helt saknar eget brus och muller.

:D -Innerspårsdisten (i förekommande fall) är det något som kommer till på vägen fram till och med pressning eller hörs den redan på lacket?
En pressad vinylskiva får alltid ett störande tillskott av muller så länge man lyssnar på en stereosignal. Testa själv med en monograverad skiva, först i stereo och sedan omkopplad signal till mono.

Jo, tack. Det kan vara rätt ordentligt störande och det kan skilja ohyggligt mycket från vinyl till vinyl. Vet du vad det beror på? Uppenbart är att vertikalbrus är vanligare på tunnare vinyl och särskilt den yttersta centimetern eller så. Jag har spekulerat i att det förutom att vinylern är tunnare, sladdrigare och kanske ibland har sämre plastkvalité, så har det med avsvalningsprocessen att göra. Alltså att man har haft för bråttom vid tillverkningen. -Kan det ligga något i det?

Självklart kan alla dina tankar vara rätt.

Vinylskivan, tallriken och tonarm har en uppbyggnad där delarna är beroende av varandra. Tjockleken på LP kommer att avgöra en av vinklarna som nålen möter skivan på. Så en viss ljudpåverkan finnas här. Centrumpinnen och mitthålet skall vara lagom anpassade till varandra så att skivan kommer mot talriken och inte blir svävande ovanfö. En lätt, tunn och vek skiva kommer ju heller inte ligga lika bra mot underlaget som en tyngre och alldeles platt skiva.

Sett katastrofer idag. Absolut sämst i modern tid har återutgivna Blue Note-skivor varit. Så där är bättre att vänta på en japanpress i bra skick än få en produkt som redan från början är körd i botten.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-11-05 10:50

Kronkan skrev:Husbondens Röst GöteborgsTidningen GP bevakar vinyl fantastiskt bra. Idag så är det artikel två i en liten serie om vinylprofiler i Göteborg. Det framgår i denna artikel att Bengans vinylförsäljningen är lika stor som cd-formatet. Det verkar vara unga människor som hittat formatet och är villiga att betala för sin musik igen.

Att dom skulle sälja vinyl för 10-15 miljoner kronor om året då? Det har jag svårt att tro. Däremot skulle det vara fullt möjligt att en butik drar till sig de vinylintresserade, samtidigt som försäljningen av cd i butik i det närmsta havererat. När de flesta förälningsställen försvinner så finns någon enstaka kvar som servar alla entusiasterna, men det gör det inte någon uppstigande raket. Tyvärr. Det är önsketänkande. Cd-försäljningen däremot, går nog in för ordentlig kraschlandning, nu när många väljer att ladda musiken istället. Så i förhållande till cd (som går mot noll) så kanske man kan se det som att det vänt. Om man vill.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-11-05 11:16

Kronkan skrev:Vinylens renässans tror jag mera handlar om LP-formatets fysiska påtaglighet. Den kommunicerar på andra sätt än cd-skivan eller andra digitala format. Men har egentligen ingen aning om den yngre generationens synsätt på LP-formatet och vilka uppfattningar man har. Säkerligen spelas väldigt mycket på relativt enkla skivspelare. Ibland kanske ärvda från föräldrarna som ställt in vinylen och stereon i garderoben. Några 100 000 kr maskiner hittar vi inte här. Fel generation så att säga.

Skickade visst svaret i luften... Skriver ett nytt. Kanske blir dubbelpost.

Håller med Kronkan!

Min 18-årige son har länge spanat på vinylsamlingen och undrat när det ska finnas en fungerande skivspelare i hemmavid. Inte för att vinylen i sig skulle vara så annorlund ljudmässigt utan snarare att det finns ett intresse för de album som står där. Visserligen har han kollat upp det mesta på Internet/Spotify etc. Antagligen är själva grejen det där fipplandet med vinylskivorna som känns nytt för de yngre och de är sugna på nya ting, mera än vi gamlingar. Personligen har jag haft att ta till mig strömmade tjänster men just nu sitter jag med både Spotify Premium och Wimp HiFi... Känner mig lite som åsnan mellan hötapparna inför Spotify/Wimp, alldeles för mycket att välja mellan och väljandet tar mycket koncentration från själva musiklyssnandet. Vinyl- och CD-spelande har mycket med hanterandet att göra och att läsa på omslagen, man hinner ta till sig musiken på ett annat sätt. Det är kanske det yngre också har noterat? Menar att de under 20 år köper heller inga CD. Fast det klart att de kör CD i "min" anläggning när fältet är fritt...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi