Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:... just Brothers In Arms som demades och ytterligare någon skiva som jag inte minns vad. Det lät kallt och kyligt men det var också något som saknades. Hela musiken bara upplevdes som tom.
I början på 90-talet kröp jag till korset och köpte den billigaste cd-spelare som gick att uppbringa. Den lät åtminstone lite lulligt mjukt och inte alls så där påfrestande som de jag hade hört innan.
Och idag behöver man inte ens en CD-spelare
RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Och idag behöver man inte ens en CD-spelare
Men det hjälper dåligt mot ljudet från cd-skivorna (om man har rippat sådana)?
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Bill50x skrev:Och idag behöver man inte ens en CD-spelare
Men det hjälper dåligt mot ljudet från cd-skivorna (om man har rippat sådana)?
Självklart inte
RogerJoensson skrev:Skulle inte ni som har tillgång till bra vinylspelare kunna lägga upp ett typiska exempel (inte rena skräckexempel) på samma skiva från vinyl och cd (helst samtida och 80-talsutgåvor) i en ny tråd?
RogerJoensson skrev:Skulle inte ni som har tillgång till bra vinylspelare kunna lägga upp ett typiska exempel (inte rena skräckexempel) på samma skiva från vinyl och cd (helst samtida och 80-talsutgåvor) i en ny tråd?
Om några gjorde samma sak så skulle man kunna lyssna och diskutera vad för typer av skillnader det rör sig om. Är det t ex samma typer av fel alla störs av? Man skulle bättre förstå vad olika lyssnare menar och föredrar.
sprudel skrev:Kul idé!
Börja gärna med Bruce Springsteens "Wrecking Ball", blev grymt besviken på CD jfrt med Olas demo på Jönköpingsmässan från vinyl.
Vaffö gö di på detta viset?
Felet här är ju en mastrerare som tycker att han håller på med konst, men det blir ju bara konstigt alltihop!
RogerJoensson skrev:sprudel skrev:Kul idé!
Börja gärna med Bruce Springsteens "Wrecking Ball", blev grymt besviken på CD jfrt med Olas demo på Jönköpingsmässan från vinyl.
Vaffö gö di på detta viset?
Felet här är ju en mastrerare som tycker att han håller på med konst, men det blir ju bara konstigt alltihop!
Moderna mastringar är ett kapitel för sig. Kan vi börja med att hålla oss på der förfärliga 80-talet?
Eller köra två trådar parallellt.
Nya mastringar är ju lika intressant om än inte samma sak som det jag ville undersöka. Det är en poäng att hålla det separerat.
RogerJoensson skrev:Moderna mastringar är ett kapitel för sig. Kan vi börja med att hålla oss på der förfärliga 80-talet?
Om några gjorde samma sak så skulle man kunna lyssna och diskutera vad för typer av skillnader det rör sig om. Är det t ex samma typer av fel alla störs av? Man skulle bättre förstå vad olika lyssnare menar och föredrar.
2-ch skrev:Den affär med störst utbud i Stockholm låg på Norrlandsgatan minns dock inte vad den hette.
Men där fanns EN karusell motsvarande som vykort brukar exponeras. Löjligt.
Dessutom var den övervägande delen klassisk musik, inte direkt min grej.
Det där ändrade sig dock ganska snabbt. Efter bara några år fick vinyl motsvarande utrymme.
murgatroyd skrev:Kanske tänker du på Sterling som låg på Smålandsgatan vid slutet av Norrlandsgatan,
darkg skrev:En stor besvikelse för mig var The Cult: Sonic Temple på cd jämfört med vinyl. Det är mycket möjligt - troligt - att det är olika mastringar, men en annan sannolik förklaring är att jag var annorlunda när jag lyssnade på vinylen, yngre och så hörde jag skivan framför allt ordentligt för första gången per vinyl. Skillnaden i ljud till följd av mediernas inneboende brister gissar jag spelade minst roll.
Det är olika kontext, men LP-spelandet har också en större kontext, så att säga; mer runt-om-kring. Förstagångsupplevelser på vinyl skulle kunna tänkas starkare fästa oss vid formatet av den anledningen.
Att i ungdomlig överdrift sitta och avguda ett album fungerar bra med cd, bättre med vinyl och inte så värst med fil. Väl.
Skillnaden i faktiskt ljud försvinner i obetydlighet (om man vill) inför de mycket större (som jag tror) effekterna av allt runt-om-kring.
Så lyssning på ljudet [allt annat lika] ger bra insikt om eventuell skillnad i ljud, men antagligen inte så stor ledning när det gäller upplevelsen. Ett helt litet missnöje, kanske omedvetet, med hanteringen av media eller apparater eller brist på associationer, tror jag ofta överskuggar i sig klart hörbara avvikelser i ljud när det gäller upplevelsens godhet.
Tyvärr(?) kommer kunskap om objektiva ljudegenskaper in i den subjektiva upplevelsevärlden och får, för mig och många med mig, större betydelse (på grund av att de är "verkliga") än de förtjänar. Alltså, jag menar att en objektivt något bättre återgivning kan låta bättre inte för att den låter bättre objektivt utan för att jag vet om den och att detta påverkar min perception.
IngOehman skrev:PS. En kul kuriosagrej är att spårets längd om vi hade valt 16 cm diameter (15,6 effektivt) för CD, hade blivit över en mil långt.
2-ch skrev:murgatroyd skrev:Kanske tänker du på Sterling som låg på Smålandsgatan vid slutet av Norrlandsgatan,
Nja, vill nog ha affären i närheten av där Paus ligger idag. Med reservation för minnesbrist
murgatroyd skrev:SKIVFÖNSTRET låg ju nästan där, lite närmare Kungsgatan, men osäker på om de fanns redan 81-82'? Troligen inte... Sterling är mer troligt!
IngOehman skrev:
Själva CD-systemet har jag aldrig sett några större problem med, även om jag hade önskat högre upplösning och lite högre samplingsfrekvens. Gärna 20/50.
Vh, iö
- - - - -
PS. En kul kuriosagrej är att spårets längd om vi hade valt 16 cm diameter (15,6 effektivt) för CD, hade blivit över en mil långt.
idea skrev:Än har vi inte fått svar på källan till A resp B (om jag inte missat något i senare långa utsvävningar i CD-nostalgi).
Här är vad jag fått fram för skillnad mellan de två filerna i 1/12-oktavband. Intressant med kanalobalansen och den något ojämna frekvensgången över 1 kHz (+-0.1 dB). Filerna laddades ner i början på veckan (om det nu har skiljt mellan olika versioner som funnits tillgängliga) och de som jag kunnat särskilja 9/10 ggr.
Undrar om det är ena kanalens nivåhöjning (troligast) eller den ojämna frekvensgången som jag plockat.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster