RogerJoensson skrev:Svante skrev:Njaej, alltså vi diskuterar ju störnivåer på 16- och 24-bitsmedia och nog får man anse att ditherbruset är något som kommer till utöver det helt tysta. Vad skulle du mena om du lyssnade på en "helt tyst vinylskiva"? Inte en där du har kopplat bort pickupen, skulle jag tro, utan en där du har graverat en nollsignal.
Trams. En helt tyst vinylskiva finns inte.
-Men helt tysta filer finns.
Var kom bruset ifrån? Filen eller DAC:en?
Alltså, då pratar du om ett medium som är behäftat med en gräsligt illalåtande kvantiseringsdistorsion på svaga signaler. Jag trodde vi pratade om ett seriöst 16/44-medium.
Min gissning är att bruset är ditherbrus som har lagts till vid konverteringen. Man bör då undersöka vilken sorts ditherbrus som har lagts till, om det är brusformat eller vitt.
Dacen bör faktiskt också lägga till lite ditherbrus, DACar är ju översamplande och de innehåller ett digitalt filter. Själva DACen går i en betydligt högre samplingsfart än 44,1 kHz, och med betydligt färre bitar än 16. Därför behöver ditherbrus läggas till även i DACen, men detta brus är betydligt svagare än ditherbruset i filen (inom det hörbara området).