Strmbrg skrev:Hur förklarar man lämpligen grad av upplösning?
Som de andra var inne på kan ordet upplösning betyda väldigt olika saker. En teknokrat mäter upplösning i bitar. En del hifilyssnare hur tydligt man hör placeringen av instrumenten i stereobilden. Andra hur väl man kan höra instrumenten separerat klanligt, att de inte grötar ihop sig. Kemister mäter den i sekunder

.
Jag tror att en del upplever högre upplösning om det finns en viss grad av kompression, svaga ljud förstärks och man hör dem lättare. Jag tror också att frånvaro av distorsion är viktigt. Detta är dock något helt annat än antalet bitar, riktigt implementerat ger ett begränsat antal bitar bara ett adderat brus, och idag är medierna så tysta att det knappast går att höra under normala förhållanden. En dålig implementering utan ditherbrus kan doch ge en grynighet/distorsion vid låga nivåer som kanske kan benämnas som brist på upplösning.
Upplösning är ett ganska dåligt ord i sammanhanget egentligen, det är inte funktionellt, dvs det betyder olika för olika människor. Speciellt dåligt blir det om både avsändare och mottagare inte förstår att man menar olika saker, då blir diskussionerna riktig gallimatias.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.