F/E-lyssning. Hörlurar, jag hör fortfarande inget!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: F/E-lyssning. Hörlurar, jag hör fortfarande inget!

Inläggav Svante » 2015-03-04 00:17

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Strmgrn!

Inväntar med viss spänning din F/E-lyssning på Grieg-vaxet här ovan.

Måste ju jobba, juh! Och gå på dispuationsmiddag; mycket att stå i! När jag kommer hem från middan är det inte alldeles säkert att jag är i skick att köra ens Spotify... :oops:

Hmm, vad gör ni på era disputationsfester, egentligen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-04 00:27

Svante skrev:
PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:Strmgrn!

Inväntar med viss spänning din F/E-lyssning på Grieg-vaxet här ovan.

Måste ju jobba, juh! Och gå på dispuationsmiddag; mycket att stå i! När jag kommer hem från middan är det inte alldeles säkert att jag är i skick att köra ens Spotify... :oops:

Hmm, vad gör ni på era disputationsfester, egentligen?

Ja, släpp groggen nu och sätt fart! Jag måste slagga snart. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-04 00:30

Goldfinger skrev:
Laila skrev:
Goldfinger skrev:Det beror till stor del på känsligheten i systemet också, hur variationer framstår. :)

Jag pratar högtalare, rum etc med potential att maskera en hel del information under olyckliga omständigheter.

Jo, jag hoppas verkligen att det inte är div. "normalkablage" som du anser såsom varande "maskerande" . . . typ ?

Jag förstår att du vill ha den Laila. :)
Men nu är det så att du får den inte.

Jäla snåljåp . . . typ. :evil: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-04 00:32

Goldfinger skrev:
Strmbrg skrev:... En massa svammel
...

Tack för det Mr. :)

Ingen orsak. :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-04 02:16

Svante skrev:Hmm, vad gör ni på era disputationsfester, egentligen?

De verkar onekligen ha roligt :D
Alla bra disputationer jag varit på har det varit rejält party på!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-03-04 08:58

Svante skrev:
Harryup skrev:
RogerJoensson skrev:Jag skulle tippa att de flesta avvikelserna man kan peka ut (med hörseln) från en rimligt lågdistande förförstärkare har med tonkurvan att göra. -Även om man kanske upplever det som skillnader i perspektiv, djup, osv.

Så kanske det är, visst. Men är det så stora skillnader i frekvensgång mellan olika apparatar? Typ Cd-spelare är väl de som mäter "likast" och ändå kan man finna hörbara skillnader.

mvh/Harryup

Fast det går att höra ohyggligt små tonkurveskillnader, enstaka tiondelar av en dB om förhållandena är de rätta. Och har man så små fel låter felen ofta inte som nivåskillnader utan något annat, nästan vad som helst.

Du tänker dig att detta skulle kunna påverka saker som 3D-återgivning osv. Verkar rimligt då vissa frekvenser är viktigare än andra för just detta.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-04 09:02

Hur förklarar man lämpligen grad av upplösning?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-04 09:24

Strmbrg skrev:Hur förklarar man lämpligen grad av upplösning?

Det beror på vad du menar med upplösning. Det naturligaste tycker jag är att man ser det som brusnivå, eller S/N-förhållande. Det eller någon sorts uppskattning av lyssningsrummets efterklang och förekomst av tidiga reflexer.

Men sedan har jag förstått att många ser både förhöjd diskant och kompression som högre upplösning, eftersom det kan göra att man lättare hör detaljer.
Senast redigerad av Almen 2015-03-04 09:37, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-03-04 09:34

För mig är upplösning sammankopplat med låg efterklang och att man dämpat vissa reflexer i lyssningsrummet. Varje rum jag huserat min anläggning i har först haft jättedålig upplösning och efter att jag gjort akustiska åtgärder för att sänka efterklang och dämpa bort vissa primärreflexer så har upplösningen ökat dramatiskt. Utom i basområdet där jag aldrig haft nån bra åtgärd förutom i nuvarande rum.

Och med upplösning menar jag då möjligheten att höra mer. Mer toner, mer nyanser, men rumsinformation från inspelningen etc. Är det någorlunda samma som ni andra menar med upplösning?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-04 09:50

Xenod skrev:Och med upplösning menar jag då möjligheten att höra mer. Mer toner, mer nyanser, men rumsinformation från inspelningen etc. Är det någorlunda samma som ni andra menar med upplösning?

Ja. Samt även precision i stereoplacering samt tydligare svärta mellan olika ljuds placeringar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-04 11:37

PappaBas skrev:
Svante skrev:Hmm, vad gör ni på era disputationsfester, egentligen?

De verkar onekligen ha roligt :D
Alla bra disputationer jag varit på har det varit rejält party på!

Ja, denna också! Jag sitter på jobbet och ångrar att jag tog den där sista calvan, den var ju inte ens god... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-03-04 12:09

Per, kan uppfatts som OT men kanske ett tips för att säkerställa full vigör vid testandet också, man blir endast bakis om man slutar dricka.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-04 12:15

Släpa fram en box Jelzinvodka, ta dig en skopa och rocka loss med Grieg nu. Nyfikenheten är - om inte enorm - så åtminstone detekterbar.
Men jag borde nog F/E-undersöka min nyfikenhet. Den kanske visar sig obefogad när jag väl fått ta del av Strmgrns utlåtande.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-04 13:28

Killar, innan kvällen är jag pigg igen och ger mig på Grieg Och Bruset!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-04 14:31

Sjysst! Då ser jag fram emot intressanta pauser i väggslipningsarbetena ikväll.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-03-04 21:50

hifikg skrev:Jag hade ett Krell försteg en gång i tiden. När jag först installerade det var jag helt lyrisk över hur stor skillnad ett försteg kunde göra. Fast jag undrar jag om jag verkligen hörde någon skillnad eller om det var den blå lysdioden som förförde mig så totalt. Minns inte ens vad jag hade för försteg innan, kanske ett lånat Yamaha C1, hmm...

Varför tror du nu helt plötsligt att det inte var någon skillnad utan att det var den blå dioden som påverkade dig? Kanske det du läser här om minimala/ohörbara skillnader gör att du påverkas att tro att det verkligen är på det viset :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-04 22:00

Panelguy skrev:
hifikg skrev:Jag hade ett Krell försteg en gång i tiden. När jag först installerade det var jag helt lyrisk över hur stor skillnad ett försteg kunde göra. Fast jag undrar jag om jag verkligen hörde någon skillnad eller om det var den blå lysdioden som förförde mig så totalt. Minns inte ens vad jag hade för försteg innan, kanske ett lånat Yamaha C1, hmm...

Varför tror du nu helt plötsligt att det inte var någon skillnad utan att det var den blå dioden som påverkade dig? Kanske det du läser här om minimala/ohörbara skillnader gör att du påverkas att tro att det verkligen är på det viset :wink:

Klart det var en enorm skillnad. Det var ju KRELL :-) men jag tänker också på "incidenten" med den jättelika strömkabeln som jag skrivit om på annan plats i forumet, där jag ända fram till genomfört blindtest nästan var säker på att höra skillnader som jag överhuvudtaget inte trodde på. Numera spelar jag utan Krell-försteg och jag TROR inte att det skulle tillföra något, fast säker kan jag förstås aldrig vara, ibland leker jag med tanken på att skaffa ett coolt försteg och låta DAC´en bara vara en DAC, men så börjar jag lyssna på musik och inser att det vore ohemult att önska sig mer än jag redan har. Ändå undrar jag hur ett par MBL skulle prestera i min ljudkällare. Lite nyfiken får man väl vara.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-04 22:04

Strmgrn! Jag har slipat klart och är redo för en redogörelse. Rappa på nu, du skulle ju vara pigg ikväll. :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-03-04 22:05

hifikg skrev:
Panelguy skrev:

Klart det var en enorm skillnad. Det var ju KRELL :-) men jag tänker också på "incidenten" med den jättelika strömkabeln som jag skrivit om på annan plats i forumet, där jag ända fram till genomfört blindtest nästan var säker på att höra skillnader som jag överhuvudtaget inte trodde på. Numera spelar jag utan Krell-försteg och jag TROR inte att det skulle tillföra något, fast säker kan jag förstås aldrig vara, ibland leker jag med tanken på att skaffa ett coolt försteg och låta DAC´en bara vara en DAC, men så börjar jag lyssna på musik och inser att det vore ohemult att önska sig mer än jag redan har. Ändå undrar jag hur ett par MBL skulle prestera i min ljudkällare. Lite nyfiken får man väl vara.

Låna hem och testa så får du svaret. Lita på dina öron.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-04 22:07

Nu har jag spisat brus (vitt) och Grieg.

Sorry, boys, inget nu heller! Griegstycket var trevligt (det puttrar fortfarande i bakgrunden), jag har inte hört Holbergsviten på länge! Men någon skillnad kan jag inte skönja.

Bruset var intressant. Jag hade tydligen kommit åt volymkontrollen någon millimeter, men insåg inte det. Det lät som E-läget lät mörkare på något sätt, och jag trodde jag hittat en tonkurveavvikelse. Men det var precis som Svante indikerar, bara en simpel (mycket liten) volymskillnad mellan de bägge lägena...

Nu ger jag upp för nu, men välkomnar fler experiment och öron så småningom!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-04 22:23

Bra jobbat! Trots vad många tycker om nollresultat så anser jag att man kan få ut väldigt mycket även av sådana. Hoppas du fick det.

Du skulle ju kunna testa att lasta förstegen lite taskigt, bara för att se vad som händer. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-04 22:23

Panelguy skrev:Låna hem och testa så får du svaret. Lita på dina öron.

Hade ett mycket vackert försteg från norska Electrocompaniet hemma när jag provade min DAC. Det tillförde inget annat än estetik och eftersom jag ändå släcker ljuset vid lyssning så kunde det kvitta. Någon som har ett Krellförsteg att låna ut känner jag inte och köpa ett bara för att testa, njae.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-03-04 22:25

Panelguy skrev:Lita på dina öron.

Precis, våga blindtesta. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-04 22:26

Almen skrev:Bra jobbat! Trots vad många tycker om nollresultat så anser jag att man kan få ut väldigt mycket även av sådana. Hoppas du fick det.

Du skulle ju kunna testa att lasta förstegen lite taskigt, bara för att se vad som händer. :)

Tackar!

Nä, vet du vad, lasta taskigt är inte min grej, liksom!

Jag hade hoppats att hitta lite "missljud", eller nå't, bara för att ha något att förbättra, men icke denna gång. Nu finns det ju massa att förbättra ändå. Jag tror jag ska ta itu med ett slutsteg nästa gång!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-04 22:27

PerStromgren skrev:...Jag tror jag ska ta itu med ett slutsteg nästa gång!

Det var någon som erbjöd sig att baxa dit en 208:a, kör på det!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-04 22:32

hifikg skrev:

Ja, men det är nog att ta i, LTS har väl visat att en 208:a är svår att detektera? En 606:a, däremot, fick tummen ner av LTS, så den tänker jag ta itu med. Jag tänker dock nöja mig med resistiv last till att börja med, så får vi se hur lätt eller svårt det är.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-05 00:31

Som de andra var inne på kan ordet upplösning betyda väldigt olika saker. En teknokrat mäter upplösning i bitar. En del hifilyssnare hur tydligt man hör placeringen av instrumenten i stereobilden. Andra hur väl man kan höra instrumenten separerat klanligt, att de inte grötar ihop sig. Kemister mäter den i sekunder :) .

Jag tror att en del upplever högre upplösning om det finns en viss grad av kompression, svaga ljud förstärks och man hör dem lättare. Jag tror också att frånvaro av distorsion är viktigt. Detta är dock något helt annat än antalet bitar, riktigt implementerat ger ett begränsat antal bitar bara ett adderat brus, och idag är medierna så tysta att det knappast går att höra under normala förhållanden. En dålig implementering utan ditherbrus kan doch ge en grynighet/distorsion vid låga nivåer som kanske kan benämnas som brist på upplösning.

Upplösning är ett ganska dåligt ord i sammanhanget egentligen, det är inte funktionellt, dvs det betyder olika för olika människor. Speciellt dåligt blir det om både avsändare och mottagare inte förstår att man menar olika saker, då blir diskussionerna riktig gallimatias.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-05 01:18

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:

Ja, men det är nog att ta i, LTS har väl visat att en 208:a är svår att detektera? En 606:a, däremot, fick tummen ner av LTS, så den tänker jag ta itu med. Jag tänker dock nöja mig med resistiv last till att börja med, så får vi se hur lätt eller svårt det är.

Tänkte ni kunde ha den som "referens" på något vis. Det bästa borde vara gott nog. Har inte hört talas om något slutsteg än i denna dag som är mer än möjligen likvärdigt. Lite tragiskt, eller så nådde vid vägs ände redan i slutet av förrra årtusendet. En hel del talar för det, t ex våra högtalare ;-)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-05 07:25

Svante skrev:

Som de andra var inne på kan ordet upplösning betyda väldigt olika saker. En teknokrat mäter upplösning i bitar. En del hifilyssnare hur tydligt man hör placeringen av instrumenten i stereobilden. Andra hur väl man kan höra instrumenten separerat klanligt, att de inte grötar ihop sig. Kemister mäter den i sekunder :) .

Jag tror att en del upplever högre upplösning om det finns en viss grad av kompression, svaga ljud förstärks och man hör dem lättare. Jag tror också att frånvaro av distorsion är viktigt. Detta är dock något helt annat än antalet bitar, riktigt implementerat ger ett begränsat antal bitar bara ett adderat brus, och idag är medierna så tysta att det knappast går att höra under normala förhållanden. En dålig implementering utan ditherbrus kan doch ge en grynighet/distorsion vid låga nivåer som kanske kan benämnas som brist på upplösning.

Upplösning är ett ganska dåligt ord i sammanhanget egentligen, det är inte funktionellt, dvs det betyder olika för olika människor. Speciellt dåligt blir det om både avsändare och mottagare inte förstår att man menar olika saker, då blir diskussionerna riktig gallimatias.

Om vi håller oss till analoga signaler:
Kan man tänka sig att det i signaltransmissionen i en anläggning - även då högtalaren - deformerar ursprungssignalen på grund av intermodulation? Dvs att transmissionen inte sker stumt och stabilt utan att oscillativa skeenden uppstår. Men det kanske bara renderar i mer harmlös harmonisk distorsion?
Editering: Kom efter att jag skickat iväg inlägget att tänka på det där "minnesdistorsion", som någon fransk firma fokuserade på härom århundradet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-03-05 07:47

hifikg skrev:
Panelguy skrev:

@KG! Här får man hålla isär äpplen och päron tycker jag. Du kunde inte höra någon skillnad i ett blindtest, det har du konstaterat men det utesluter inte att det inte finns skillnader. Skillnader som du skulle kunna uppfatta under andra förhållanden.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi