Kallar du dig själv för audiofil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kallar du dig själv för audiofil?

Ja
34
29%
Nej
75
65%
Vet ej
7
6%

Antal röster : 116

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Kallar du dig själv för audiofil?

Inläggav aisopos » 2015-05-21 10:36

Jag borde kanske börja benämna mig själv som audiofob ... :D :roll:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-21 11:18

Bill50x skrev:En fördel med program på engelska är om man behöver support. Det är inte alltid så lätt att klura ut vad saker heter på engelska så man kan få adekvat hjälp.

+1
Ibland är dessutom översättningarna till svenska tveksamma och smått obegripliga. Av både det skälet och sök/support så önskar jag att man kunde välja engelska som språk för nästan alla program som jag använder idag. Dessbättre så finns rätt många av dessa program inte på svenska. Tack för det!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-21 13:07

RogerJoensson skrev:
Bill50x skrev:En fördel med program på engelska är om man behöver support. Det är inte alltid så lätt att klura ut vad saker heter på engelska så man kan få adekvat hjälp.

+1
Ibland är dessutom översättningarna till svenska tveksamma och smått obegripliga. Av både det skälet och sök/support så önskar jag att man kunde välja engelska som språk för nästan alla program som jag använder idag. Dessbättre så finns rätt många av dessa program inte på svenska. Tack för det!

I manualen till DOS 6 tror jag det var talades om en hårddisks "inflätningsfaktor". Den termen har jag inte hört någon annanstans.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-21 13:11

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Möjligen OT men jag har inte använt i dagligt arbete en svensk dator eller något svenskt program sedan runt 94.
När jag sätter mig vid en svensk dator för att vid något enstaka tillfälle göra något så går det banne mig inte att fatta naturligt hälften av alla kommandon känns det som.
Datororden på svenska känns som tagna direkt ifrån Google Translate.

Jag använder program på svenska så långt det är möjligt. Men det är nog mycket en vanesak. Körde Photoshop på engelska under några år och det blev svårt att hitta i menyerna när jag bytte till svenska. Men nu är det tvärtom, nu när jag lärt mig vad saker och ting heter på svenska.

En fördel med program på engelska är om man behöver support. Det är inte alltid så lätt att klura ut vad saker heter på engelska så man kan få adekvat hjälp.

Program som är vettigt byggda (och därför ofta kostar pengar) kan växla språk i användarsnittet. Sådana program brukar jag använda på svenska, men växla till engelska när jag gogglar (för att jag då når så många fler användare) eller rapporterar problem.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-21 13:15

Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile", som på wickan definieras:

Wikipedia skrev:An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction

Att det bara skulle ha med lyssnande att göra är trams.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-21 13:38

PerStromgren skrev:Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile", som på wickan definieras:

Wikipedia skrev:An audiophile is a person enthusiastic about high-fidelity sound reproduction

+1, men jag har hört ordet användas i ytterligare ett sammanhang, nämligen hos gamla stofiler som har en massa fina LP och som vårdar dessa ömt och lyssnar på sina LP och kan dessa på sina 5 fingrar och detta i kombination med en hedersvärd stereo. Det kan vara exempelvis Thorens TD 125 skivspelare med Quad rörförstärkare och Quadhögtalare eller Carlsson eller AR-3a. Modernare grejer tenderar att bli High-End och då faller begreppet Audiofil. High-End är inte synonymt med High Fidelity och och High End människor har som regel ingen intressant skivsamling och om de har det så är det mestadels samlarobjekt och inte musik som konsummeras.

Sedan kan jag säga att oavsett den engelska Wikidefinitionen så känner jag mig inte som någon audiofil eller audiophile. Därför använder jag inte ordet vid vanlig kommunikation.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-21 14:06

PerStromgren skrev:Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile"...

Jag tror att de flesta som har hört det associerar det med ett hifiintresse. Har man inte hört det tidigare tror jag att åtminstone vissa associerar det med homofil och pedofil, och att det är det som gör det tveksamt för en del att vilja kalla sig audiofil.

Ordet betyder ju etymologiskt "ljudvän" och man kan förstås säga att det därmed betyder just det, men i praktiken används det nog uteslutande för hifiintresserade. Och så är det ju även med andra ord, en pedofil är ju knappast en barnvän även om det etymologiskt betyder det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-21 14:28

Svante skrev:
PerStromgren skrev:Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile"...

Jag tror att de flesta som har hört det associerar det med ett hifiintresse. Har man inte hört det tidigare tror jag att åtminstone vissa associerar det med homofil och pedofil, och att det är det som gör det tveksamt för en del att vilja kalla sig audiofil.

Ordet betyder ju etymologiskt "ljudvän" och man kan förstås säga att det därmed betyder just det, men i praktiken används det nog uteslutande för hifiintresserade. Och så är det ju även med andra ord, en pedofil är ju knappast en barnvän även om det etymologiskt betyder det.

Vad kallas det om man gillar fil(mjölk)?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-21 14:30

... eller om man gillar en fax.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-05-21 16:30

Tack för svaret IÖ. Då förstår jag hur du menar och tar tillbaka att ditt inlägg i denna tråd var obehaglig. Bra förklarat.

Audiofil blir jag nog aldrig oavsett :) .
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-05-21 17:34

Bill50x skrev:....
Vad kallas det om man gillar fil(mjölk)?
/ B

Om man gillar all fil . . . kanske "bifil" . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-22 12:32

aisopos skrev:Jag borde kanske börja benämna mig själv som audiofob ... :D :roll:

Typ:

-Lyssna på det här!

-Jag vågar inte...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-22 12:35

Svante skrev:

Nej, inte ljudvän, vän av lyssning. Audio handlar om att lyssna, inte om ljud.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-22 12:41

PerStromgren skrev:Jag tror att de flesta uppfattar ordet "audiofil" som den direkta översättningen av "audiophile", som på wickan definieras:

Vad menar du med "bara"?

Lyssnandet blir ju i sammanhanget helt övergripande. Det är inte "bara", den som älskar att lyssna bry sig rimligen också om det man hör, och därför även hur något är återgivet. Är detta kontroversiellt?

Jag förstår inte din reaktion.

Men visst, att en audiofil inte skulle inkludera att bry sig om fideliteten ÄR trams, precis som du antyder.

Men är det något som har skrivit något sådant trams, mer än möjligen du?

Vill än en gång hänvisa till denna tydliga och i mina ögon helt riktiga och utmärkta definition:

http://sv.wiktionary.org/wiki/audiofil

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-22 14:46

RogerJoensson skrev:I manualen till DOS 6 tror jag det var talades om en hårddisks "inflätningsfaktor". Den termen har jag inte hört någon annanstans.

No kan ju betyda nej, men ibland betyder det ingen. Det var något i Windows som trampade snett där; typ Antal hårddiskar: NEJ! Jag fick känslan som man kan få av en överdrivet vresig inrökt lagerförman som endast i vissa fall kan tänka sig att vara till nytta. Jo, menjag skulle alltså behöva - NEJ! Nej och dubbelnej.

Mer attityd till datorerna.

(Nej!)
Don’t just do something, sit there.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-22 16:46

darkg skrev:
RogerJoensson skrev:

Nej, det gjorde jag inte.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-22 18:15

Jag tror det var Svante som gjorde det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-22 20:56

RogerJoensson skrev:
darkg skrev:
RogerJoensson skrev:

Nej, det gjorde jag inte.

Sorry, trasslade med citaten :? Det var Svante.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-23 00:06

IngOehman skrev:
Svante skrev:

Nej, inte ljudvän, vän av lyssning. Audio handlar om att lyssna, inte om ljud.

Ska man vara petig är det nog att höra snarare än att lyssna. Det är en viss skillnad. En audiofil skulle alltså vara en som gillar att höra (på ljud då får man anta) etymologiskt. Men det spelar ju ingen roll, ordet har fått betydelsen "hifiintresserad" och då får vi leva med det.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-05 23:36

Audiofilen drar åt guld, ädelträ, vintage och / eller högt pris. Ljudnörden mäter och snickrar.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-06-05 23:58

Kul att det blev en sådan diskussion. Dock är jag fortfarande fast vid mitt svar (nej ;)).

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-06-06 00:06

hä! det va ju ett jädrans fnissel om fenomenet... nädå bara det låter gôtt så är jag nöjd å glad och ju billigare jag kan förskansa mig nöjet desto bättre 8)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-06-06 01:28

Ekonomiskt medveten audiofil då alltså? :)

darkg skrev:Audiofilen drar åt guld, ädelträ, vintage och / eller högt pris. Ljudnörden mäter och snickrar.

Håller inte med om något av det där.

Den som drar åt guld, ädelträ, vintage och högt pris är apparatmänniska. Den som mäter och snickrar är det också, men på ett annat sätt. Ingen av dem behöver vara audiofil. Men båda kan vara det, också.

Audiofil betyder för övrigt ungefär samma sak som ljudnörd. Att man gillar att lyssna och därför bryr sig om ljud.

Igen: http://sv.wiktionary.org/wiki/audiofil

Vh, iö

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-06-06 10:43

Tycker det lutar mer åt att man är ett litet pretto om man säger sig vara en audiofil för att man bara äälskar att sitta i skogen och lyssna på fåglarna

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-06-06 10:51

BORIS skrev:Tycker det lutar mer åt att man är ett litet pretto om man säger sig vara en audiofil för att man bara äälskar att sitta i skogen och lyssna på fåglarna

Ja man kanske ska göra skillnad på vad man är, vad man borde kalla sig och vad man faktiskt kallar sig.

jämför: irriterande översittare, besserwisser, allmänbildad

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-06-06 10:56

Det där var alldeles för avancerat, men du verkar sköta det utmärkt. Det enda jag borde är att gå och köpa snus

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-06 12:12

Gå OCH köpa snus, det var ambitiösa planer. Du kanske ska välja endera?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-06-06 12:16

Tarzan skrev:
BORIS skrev:Tycker det lutar mer åt att man är ett litet pretto om man säger sig vara en audiofil för att man bara äälskar att sitta i skogen och lyssna på fåglarna

Ja man kanske ska göra skillnad på vad man är, vad man borde kalla sig och vad man faktiskt kallar sig.

Man kan också roa sig med att skilja mellan hur man motiverar sina val och vad som egentligen är orsaken bakom ens handlingar :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-06-06 12:30

darkg skrev:
Tarzan skrev:

Man kan också roa sig med att skilja mellan hur man motiverar sina val och vad som egentligen är orsaken bakom ens handlingar :)

Nej, det är ju svårt och om (för att ta ett exempel) jag skulle klara det känner jag på mig att jag bara skulle bli ledsen och besviken både på mig och världen.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-06-06 14:20

darkg skrev:Gå OCH köpa snus, det var ambitiösa planer. Du kanske ska välja endera?

Nä fy vad dåligt darkg, vad besviken jag blir

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi