Moderator: Redaktörer
Conny skrev:Idag fick jag lossless!
Tell skrev:Hade Qobuz ett tag men gav upp på det eftersom dess radio och rekommendationer var uruselt medans ljudskillnaden mellan det och Spotify var noll.
HakanC skrev:Tell skrev:Hade Qobuz ett tag men gav upp på det eftersom dess radio och rekommendationer var uruselt medans ljudskillnaden mellan det och Spotify var noll.
Jag är inne på mitt 10nde år med Tidal och efter att under ~senaste månaden ha jmf mot Spotify (sedan Lossless) och Qobuz har jag sagt upp dem och kommer att stanna kvar hos Tidal.
Till stor del för att det fungerar bra, riktigt bra och jag är van vid att hantera det
Men även den lägre kostnaden för Tidal och den högre ersättningen till musikerna, jmf med Spotify.
Tidal skall betala ~4ggr mer/spelning till artisterna jmf med Spotify (Qobuz ~25% mer än Tidal) enl en jmf i tidningen https://www.stereo.de/
Spotify verkar även hålla på med en hel del annat skumt/tokigheter "under huven".
Skulle det vara ngn låt som inte finns hos Tidal har jag kvar mitt gratiskonto hos Spotify. Men det var längesedan jag behövde söka efter ngn låt där, senaste ggrna hamnade jag i stället hos Soundcloud!
I-or skrev:Med samma utgåvor så låter Spotify lossless identiskt med CD.
Bill50x skrev:I-or skrev:Med samma utgåvor så låter Spotify lossless identiskt med CD.
Nu har jag inte Adolphon&Falks senaste album "Ferlinfynd" på CD men just detta album låter märkbart sämre på Spotify än Tidal. I alla fall gjorde det så i Madrid för en dryg vecka sedan. När jag nu lyssnar hemma för att verifiera mitt påstående låter det väldigt lika, om något liiiite bättre på Spottan.
Du kan ha rätt - eller inte. Bara Schrödinger vet
/ B
Nattlorden skrev:CD funkar på ställen där internet saknas eller om nätet ligger nere. Överflödigt är överreklamerat.
Bill50x skrev:Nu har jag inte Adolphon&Falks senaste album "Ferlinfynd" på CD men just detta album låter märkbart sämre på Spotify än Tidal.
steven33 skrev:Tycker också den låter dåligt på Spotify. Det påminner om hur en skivspelare låter när nålen är smutsig och behöver rengöras.
Nattlorden skrev:CD funkar på ställen där internet saknas eller om nätet ligger nere. Överflödigt är överreklamerat.
HakanC skrev:Bill50x skrev:Nu har jag inte Adolphon&Falks senaste album "Ferlinfynd" på CD men just detta album låter märkbart sämre på Spotify än Tidal.steven33 skrev:Tycker också den låter dåligt på Spotify. Det påminner om hur en skivspelare låter när nålen är smutsig och behöver rengöras.
Ngn med CDn, Tidal, Spotify och mölighet att analysera (tex MasVis) kan kanske göra en insats för oss undrande?
Ogjort skrev:Vill nog säga att huvudskälet till att använda Qobuz är att de betalar högst (troligen) till upphovsmännen.
"Troligen" - för att det är knepigt att göra korrekta jämförelser eftersom Qobuz är den enda streamingtjänst
som transparent redovisar intäkter och utgifter, vilket då är ytterligare ett gott skäl till att stötta just Qobuz.
(de verkar till och med bry sig om musik)
När det gäller just Spotify finns det väldigt gott om icke ljudliga orsaker till att undvika dem.
/Anders O.
Neuhausen skrev:Det jag saknar med spotify är att de ger bra förslag baserat på vad man lyssnat på tidigare, Tidal verkar konsekvent ge förslag om sånt jag inte vill lyssna på. Som bäst är det samma artister, men ofta så brakar det iväg rejält.
RogerGustavsson skrev:HakanC skrev:Bill50x skrev:Nu har jag inte Adolphon&Falks senaste album "Ferlinfynd" på CD men just detta album låter märkbart sämre på Spotify än Tidal.steven33 skrev:Tycker också den låter dåligt på Spotify. Det påminner om hur en skivspelare låter när nålen är smutsig och behöver rengöras.
Ngn med CDn, Tidal, Spotify och mölighet att analysera (tex MasVis) kan kanske göra en insats för oss undrande?
Ingen skillnad men det är en rejält ihoptryckt produktion. Spotify var dock bäst på att sänka nivån i läge "tyst". Jag har dock uteslutit den funktionen för denna jämförelse.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster