Dartman skrev:...men min väger bara 12 kilo. Inte lika fet således.
Kul att höra att Kenwood-spelare inte bara är feta utan verkar hålla också.
Moderator: Redaktörer
Dartman skrev:...men min väger bara 12 kilo. Inte lika fet således.
Morello skrev:Någon mer än jag som tycker att hifi-blaskorna mäter för lite på grammofoner?
Det finns ju ganska många storheter att bekta:
1. Rotationshastighet och svaj. (spela test-ton och gör en FFT tex)
2. Störnivå orsakat av skivspelaren själv
3. Immunitet mot externa vibrationer
Säkert kan listan göras mycket längre
Morello skrev:Någon mer än jag som tycker att hifi-blaskorna mäter för lite på grammofoner?
Perfector skrev:Om en vinylspelare ska klara skakningar och vibrationer bör Duals verk vara optimala med väl avfjädrat schassie och en fjäder för nåltryck som gör att tonaren alltid trycks mot skivan, oavsett vinkeln den har.
Jag har haft dualverk i 45graders vinkel med fullt fungerande automatik och spårning.
Dual själva hade en oscillerande platta som spelaren (1219 - 701) stod på och spelade både musik och rena testtoner för att visa att ingenting störde precisionen.
Är det fett nog, eller är det bara att kasta enligt er?
Helmut skrev:Har en sådan!
Perfector skrev:Om en vinylspelare ska klara skakningar och vibrationer bör Duals verk vara optimala med väl avfjädrat schassie och en fjäder för nåltryck som gör att tonaren alltid trycks mot skivan, oavsett vinkeln den har.
Jag har haft dualverk i 45graders vinkel med fullt fungerande automatik och spårning.
Dual själva hade en oscillerande platta som spelaren (1219 - 701) stod på och spelade både musik och rena testtoner för att visa att ingenting störde precisionen.
Är det fett nog, eller är det bara att kasta enligt er?
Vinylcalle skrev:Morello skrev:Någon mer än jag som tycker att hifi-blaskorna mäter för lite på grammofoner?
Det beror iofs på vilken hifiblaska du läser. Hifi News, Stereoplay och Audio presenterar åtminstone flera av ovanstående parametrar.
MvH Carl
adagio skrev:Jag mätte ett 3150hz spår från "the ultimate analogetest LP" med Dr Feickerts program/app platterspeed.
Helmut skrev:Har en sådan!
Morello skrev:Helmut skrev:Har en sådan!
Ordentligt ball pjäs - vad är det för något vi ser?
petersteindl skrev:Morello skrev:Helmut skrev:Har en sådan!
Micro Seiki DDX-1000. Den var populär under andra hälften på 70-talet.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Ordentligt ball pjäs - vad är det för något vi ser?
petersteindl skrev:Micro Seiki DDX-1000.
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Micro Seiki DDX-1000. Den var populär under andra hälften på 70-talet.
Med vänlig hälsning
Peter
Dom verkar ganska dyra på begmarknaden. Vad är rimligt att pröjsa för en sådan pjäs?
petersteindl skrev:1-2 kkr. kanske?
Conan skrev:petersteindl skrev:1-2 kkr. kanske?
En sån här får du för 1 - 2 kSEK:
Inte en sån här:
Conan skrev:Morello skrev:Ordentligt ball pjäs - vad är det för något vi ser?petersteindl skrev:Micro Seiki DDX-1000.
Fast är den fet - nej det är den inte!
Morello skrev:Conan skrev:Morello skrev:Ordentligt ball pjäs - vad är det för något vi ser?petersteindl skrev:Micro Seiki DDX-1000.
Jag vet inte riktigt vad "fet" betyder.
Morello skrev:Conan skrev:Morello skrev:Ordentligt ball pjäs - vad är det för något vi ser?petersteindl skrev:Micro Seiki DDX-1000.
Jag vet inte riktigt vad "fet" betyder.
adagio skrev:Fet som i voluminös, nej. Fet som i massiv, jo. De små mässingsmuttrarna är soundsmiths skruvar till PU. Ett kit består av flera uppsättningar i olika material. Plast, aluminium, rostfritt stål och slutligen mässing. Själva funktionen gör att det är extremt lätt att montera och justera eftersom inga verktyg behövs. De olika materialen ger lite olika ljud eftersom de blir en i det närmaste integrerad del av PU. De olika materialen resonerar olika, har olika vikt så VTF måste justeras när man jämför. Den effektiva massan ändras vad jag förstår också med de olika materialen. Smidigt. För att inte motvikten skulle hamna så långt bak, lät jag tillverka en ring av mässing med stopskruv a 67g för att kunna ha vikten nära lagret.