BORIS skrev:petersteindl skrev:Det är lite lustigt. Anledningen till att vi som ställer ut spelar mässjazz är att folket går ut ur rummet då vi spelar klassiskt eller lite mer udda avantgardistisk jazz eller kör eller orgel eller annat som visar på neutralt ljud.
Så är det i München, i Göteborg, i Berlin, i Las Vegas, i Stockholm, i Milano, och i princip på alla hifi-mässor världen över.
Ibland hittar man ett udda guldkorn men oftast kommer klagomål från publiken även då.
The Wall funkar.
Med vänlig hälsning
Peter
Inte konstigt att kritiken återkommer år efter år när allt utställarna lyckas prestera i form av musikaliskt nytänk är klassiskt, avantgardistisk jazz eller orgel. Och lite Pink Floyd för att visa att man hänger med...
Hur vore det om en bråkdel av tiden ägnades åt att hitta intressant musik ur både musikalisk och ljudkvalitetsmässigt perspektiv inför en mässa, det är ofrånkomligen så att det är den vi i slutändan lyssnar på
Alltså, då man hittar intressant musik så går det runt bland utställarna och ganska fort spelas det överallt och då klagar publiken över varför det inte hittas intressant musik osv runt runt runt. Exempel är: Keith don't go, hotel California, Hugh Masakela + en massa andra hifislagdängor. Spelar man för ny och okänd musik så klagas det på att man inte känner igen musiken och därför inte kan avgöra om det är bra eller dåligt och då vill man höra något som spelas av alla andra. Ramstein blir också uttjatat inom två mässor. Då jag ställt ut så har jag alltid en ganska stor arsenal med olika musik med mig. Det är ett slags kännetecken jag har. Jag förstår dock många utställare som går på better safe than... Hur man än vrider och vänder så verkar det som att det alltid är fel. Dina frågor får du ställa till någon annan. Jag är alltid den på alla mässor jag ställt ut på som har mest intressant och udda musik som även är bra inspelat och som låter bra. Så har det alltid varit och så kommer att förbli.

Och på något annat sätt är det inte. Så har det varit ända sedan 1976 då olika företag anlitade mig för att dema deras produkter på mässor och det var även internationellt sett.
Det finns andra som kan välja fantastiskt intressant musik för demo på mässor och det är t.ex. Robert och Patrik Klangerstedt. Fredrik på Pause kan också plocka fram spännande saker. Men man skall också komma ihåg att den som demar spelar ju sönder musiken för sig själv och jag vet flera som inte är intresserade av det. Därför kör man redan sönderspelat material. Spela samma låt 25 ggr per dag så skall du se att du spyr på sk-en oavsett och som demotoastmaster måste man lära sig att stänga av sina öron om det skall vara uthärdigt att dema från morgon till kväll dag ut och dag in.
Sedan kan jag säga en sak till er på detta forum, ingen av er i klagokören skulle klara att hålla demo på mässor. Ni skulle helt enkelt inte stå ut att gå in i ett slags professionellt lyssnande. Det bara är så. Det skall ni vara glada för.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.