High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: High End Mässan 2016 - 20-21 Feb

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 17:36

AndreasArvidsson skrev:
hifikg skrev:Skulle någon lira död metall vänder jag nog i dörren, vem vill lyssna, verkligen lyssna, på sånt? 8O

Om det är dödsmetall du menar så JAG! :twisted:

Metall ska döda, vara svart eller industriell eller varför inte "folkig", då är det bra metall och den ska lyssnas på ! :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-25 17:51

På tal om smartphones och snobberi. Vore kul att blindtesta lite snobbs på iPhone 6 mot "finare" apparater. Har inte använt den själv men tycker att Apples produkter brukar göra rätt bra ifrån sig överlag.. och 6'an verkar vara ordentligt förbättrad mot allt tidigare.. i synnerhet vad det gäller brus.

Infra-fans borde köra Apple, de brukar vara linjära ner till 1Hz eller så.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-02-25 18:01

Bill50x skrev:Anledningen till att det spelas mässjazz och plingplongmusik i nästan alla rum är väl för att det är det enda som låter bra i sk finanläggningar. Slänger man på en rockplatta faller allt platt till marken. En bra anläggning gör all musik rättvisa.

/ B

Jag var i en mängd olika rum och hörde ytterst lite "mässjazz". I ett rum spelade man The Doors, det lät uselt trots att anläggningen enligt mig inte var någon "finanläggning".

Det vore intressant att höra vad ni skulle vilja höra för musik istället för att hela tiden klaga på att det spelas mässjazz vilket måste vara en väldigt bred genre.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 18:05

Panelguy skrev:
Bill50x skrev:Anledningen till att det spelas mässjazz och plingplongmusik i nästan alla rum är väl för att det är det enda som låter bra i sk finanläggningar. Slänger man på en rockplatta faller allt platt till marken. En bra anläggning gör all musik rättvisa.

/ B

Jag var i en mängd olika rum och hörde ytterst lite "mässjazz". I ett rum spelade man The Doors, det lät uselt trots att anläggningen enligt mig inte var någon "finanläggning".

Det vore intressant att höra vad ni skulle vilja höra för musik istället för att hela tiden klaga på att det spelas mässjazz vilket måste vara en väldigt bred genre.

I år var det ovanligt lite trist musik, tycker jag :)

Som sagt jag kom ju hem med flera roliga låt tips och DET har inte hänt någon gång ^^

Jag gillade det stora rummet på hörnet där det spelades på Martin Logan, det spelades en hel del kul musik där och jag tyckte att det spelade glatt med den anläggningen i det rummet.
Så där var det kul att lyssna på musik :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-25 18:41

BORIS skrev:
petersteindl skrev:
Det är lite lustigt. Anledningen till att vi som ställer ut spelar mässjazz är att folket går ut ur rummet då vi spelar klassiskt eller lite mer udda avantgardistisk jazz eller kör eller orgel eller annat som visar på neutralt ljud.

Så är det i München, i Göteborg, i Berlin, i Las Vegas, i Stockholm, i Milano, och i princip på alla hifi-mässor världen över. :)

Ibland hittar man ett udda guldkorn men oftast kommer klagomål från publiken även då.

The Wall funkar.

Med vänlig hälsning
Peter

Inte konstigt att kritiken återkommer år efter år när allt utställarna lyckas prestera i form av musikaliskt nytänk är klassiskt, avantgardistisk jazz eller orgel. Och lite Pink Floyd för att visa att man hänger med...

Hur vore det om en bråkdel av tiden ägnades åt att hitta intressant musik ur både musikalisk och ljudkvalitetsmässigt perspektiv inför en mässa, det är ofrånkomligen så att det är den vi i slutändan lyssnar på

Alltså, då man hittar intressant musik så går det runt bland utställarna och ganska fort spelas det överallt och då klagar publiken över varför det inte hittas intressant musik osv runt runt runt. Exempel är: Keith don't go, hotel California, Hugh Masakela + en massa andra hifislagdängor. Spelar man för ny och okänd musik så klagas det på att man inte känner igen musiken och därför inte kan avgöra om det är bra eller dåligt och då vill man höra något som spelas av alla andra. Ramstein blir också uttjatat inom två mässor. Då jag ställt ut så har jag alltid en ganska stor arsenal med olika musik med mig. Det är ett slags kännetecken jag har. Jag förstår dock många utställare som går på better safe than... Hur man än vrider och vänder så verkar det som att det alltid är fel. Dina frågor får du ställa till någon annan. Jag är alltid den på alla mässor jag ställt ut på som har mest intressant och udda musik som även är bra inspelat och som låter bra. Så har det alltid varit och så kommer att förbli. :) Och på något annat sätt är det inte. Så har det varit ända sedan 1976 då olika företag anlitade mig för att dema deras produkter på mässor och det var även internationellt sett.

Det finns andra som kan välja fantastiskt intressant musik för demo på mässor och det är t.ex. Robert och Patrik Klangerstedt. Fredrik på Pause kan också plocka fram spännande saker. Men man skall också komma ihåg att den som demar spelar ju sönder musiken för sig själv och jag vet flera som inte är intresserade av det. Därför kör man redan sönderspelat material. Spela samma låt 25 ggr per dag så skall du se att du spyr på sk-en oavsett och som demotoastmaster måste man lära sig att stänga av sina öron om det skall vara uthärdigt att dema från morgon till kväll dag ut och dag in.

Sedan kan jag säga en sak till er på detta forum, ingen av er i klagokören skulle klara att hålla demo på mässor. Ni skulle helt enkelt inte stå ut att gå in i ett slags professionellt lyssnande. Det bara är så. Det skall ni vara glada för.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-25 18:49

Varför spela samma låt 25ggr? Spela unikt material från morgon till kväll vetja!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-25 18:52

petersteindl skrev:.....
Sedan kan jag säga en sak till er på detta forum, ingen av er i klagokören skulle klara att hålla demo på mässor. Ni skulle helt enkelt inte stå ut att gå in i ett slags professionellt lyssnande. Det bara är så. Det skall ni vara glada för.

Mvh
Peter

:mrgreen: . . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-25 19:02

bassman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
bassman skrev:Jag tycker mig se att vinyl är mer gångbart än CD iaf. Dom flesta använder streamer eller vinyl. Ett fåtal har möjlighet att spela cd.

Ser inte problemet.
En telefon som antingen har lagrad musik eller spotify (whatever) + en analog kabel ut från hörlursuttaget (med RCA i andra änden) till demosystemet. De flesta ha analog ingång.

Haha, jo lycka till med att ansluta en mobiltelefon och spela spotify.. Visst går det men det är icke godkänt i High End kretsar..

Klart det inte är bra men bra nog för att bedöma om anläggningen har potential eller inte. Men du missade att jag skrev musik på mobilen. Den kan vara högupplöst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-25 19:05

Nattlorden skrev:Varför spela samma låt 25ggr? Spela unikt material från morgon till kväll vetja!

Jobbar man med ljud så ser man ganska fort vilka skivor som uppskattas mest och då blir det dessa som spelas oftast. Du har mässbesökare som du demar för och du vill ha rotation i rummet. Spelas det unikt material från morgon till kväll så blir det väldigt mycket samma publik som är kvar från morgon till kväll. Då får man be dessa avlägsna sig om flera vill lyssna. Rotation sker av sig självt då man återkommer till samma skiva efter ett tag. Jag upprepar, det är så många olika saker man måste ta hänsyn till vid demo på mässor att ni som inte har den erfarenheten skall vara glada. Njut, av den musik du för stunden vill lyssna på, hemma. Behåll musiken som hobby. De som jobbar i branschen har inte musiken som hobby utan som levebröd. Det innebär något helt annat.

Idag med musik i dator blir urvalet större utan att ta för mycket plats, men även så är det bäst att göra en demokatalog över material man vill spela. Att hålla på och swappa på mässa är det snabbaste sättet att bli kvitt publiken och det är inte riktigt det som man tänkt sig då man betalat för sin mässyta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-25 19:07

petersteindl skrev: Spela samma låt 25 ggr per dag så skall du se att du spyr på sk-en oavsett och som demotoastmaster måste man lära sig att stänga av sina öron om det skall vara uthärdigt att dema från morgon till kväll dag ut och dag in.

Jag tankar upp en playlist som jag brukar köra någon månad i taget, runt runt.
Är det bara verkligen bra så är det bra varje gång en låt kommer tillbaks...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-25 19:17

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Varför spela samma låt 25ggr? Spela unikt material från morgon till kväll vetja!

Jobbar man med ljud så ser man ganska fort vilka skivor som uppskattas mest och då blir det dessa som spelas oftast.

Fast om du kom på det där för tjugo år sedan så har du ju ingen aning om vad dagens publik vill ha. :wink:

Jag tror verkligen inte på att någon skulle stanna i rummet mer än 3-4 låtar oavsett vilket - folk vill ju hinna kolla in alla rum...

Nä, att riskera att tröttas ut är om man sitter och mixar en låt.... Det är tröttande.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-25 19:23

På hifimässan på Hasselbacken spelade ALLA "Tiden bara går" och Opus 3 skivor. Tanken var väl att vi besökare skulle kunna höra skillnaden när vi gick mellan olika anläggningar. Minns bara Rogers LS3/5A "skokartongerna" och Quad från den mässan. Carlsson var inte representerad.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-25 19:34

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:

Jobbar man med ljud så ser man ganska fort vilka skivor som uppskattas mest och då blir det dessa som spelas oftast.

Fast om du kom på det där för tjugo år sedan så har du ju ingen aning om vad dagens publik vill ha. :wink:

Jag tror verkligen inte på att någon skulle stanna i rummet mer än 3-4 låtar oavsett vilket - folk vill ju hinna kolla in alla rum...

Nä, att riskera att tröttas ut är om man sitter och mixar en låt.... Det är tröttande.

Det var roligt sagt. Tror du det är skillnad på dagens publik? :D Jag har ställt ut på många mässor under åren, senast 2013. Jag har också besökt många mässor, senast CES 2016 i januari samt Hi End i Sthlm i februari. Det är ingen skillnad på hur det var för 30 år sedan. Jo, en skillnad. Många var tacksamma för de demo som gjordes. Dessutom har jag intrycket av att publiken hade en sundare inställning till musik och ljudåtergivning.

Då jag ställt ut och haft varierad musik så har stor del av publiken stannat i rummet. Ibland gör jag så då jag ser att publiken är speciellt intresserade av de produkter jag demar. Ibland frågar jag då om det finns speciella önskemål.

Ibland tillåter jag även att mässbesökare spelar medtagna skivor. Det är speciellt då jag blir nyfiken på plattan. Tompa på forumet tycks ha god smak och har haft fina nya roliga saker med sig. Det finns flera exempel.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-25 19:38

hifikg skrev:På hifimässan på Hasselbacken spelade ALLA "Tiden bara går" och Opus 3 skivor. Tanken var väl att vi besökare skulle kunna höra skillnaden när vi gick mellan olika anläggningar. Minns bara Rogers LS3/5A "skokartongerna" och Quad från den mässan. Carlsson var inte representerad.

Nu minns jag inte om det varit mässa flera tillfällen på Hasselbacken, men vid ett tillfälle ställdes Carlssonhögtalarna ut. Det var LEAB som distribuerade Carlsson. Jag tror de demades med Mark Levinson elektronik. Det kan ha varit deras billigare serie Proceed. Men det var kontinuerligt smockfullt i det rummet och folk som stod utanför och köade.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-25 19:42

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev: Spela samma låt 25 ggr per dag så skall du se att du spyr på sk-en oavsett och som demotoastmaster måste man lära sig att stänga av sina öron om det skall vara uthärdigt att dema från morgon till kväll dag ut och dag in.

Jag tankar upp en playlist som jag brukar köra någon månad i taget, runt runt.
Är det bara verkligen bra så är det bra varje gång en låt kommer tillbaks...

Var glad för det. Om du vill behålla det, så börja aldrig jobba professionellt i branchen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-25 19:46

Jag tror det blir klagomål oavsett musikval. Det handlar om olika preferenser och det kan skilja väldeliga på hur snäv smak folk har. Allt fler tycks sakna koppling till akustiskt framförd musik, det som egentligen är lättast att referera till. De flesta borde väl veta hur det låter när någon sjunger rakt av utan mikrofon och högtaleri eller lirar på en gitarr, fiol, flöjt etc? Är man i behov av extrema ljudnivåer, kanske stadionkänsla, kan en High End Mässa vara rätt fel, oftast är det i de sammanhangen mera fokus på annat än just ljudnivå och känna musiken rent fysiskt. Infrainnehåll är kanske inte speciellt vanligt i High End-kretsar? Är det stora rum som ska fyllas med ljud på en mässa brukar det låta illa, hemmaprylar funger inget vidare i sådana sammanhang. Ett stort antal lyssnare är ofta ett problem.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-25 20:06

petersteindl skrev:
hifikg skrev:På hifimässan på Hasselbacken spelade ALLA "Tiden bara går" och Opus 3 skivor. Tanken var väl att vi besökare skulle kunna höra skillnaden när vi gick mellan olika anläggningar. Minns bara Rogers LS3/5A "skokartongerna" och Quad från den mässan. Carlsson var inte representerad.

Nu minns jag inte om det varit mässa flera tillfällen på Hasselbacken, men vid ett tillfälle ställdes Carlssonhögtalarna ut. Det var LEAB som distribuerade Carlsson. Jag tror de demades med Mark Levinson elektronik. Det kan ha varit deras billigare serie Proceed. Men det var kontinuerligt smockfullt i det rummet och folk som stod utanför och köade.

Mvh
Peter

Före 50-serien kanske?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-25 20:25

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:

Det var roligt sagt. Tror du det är skillnad på dagens publik? :D

Jag menar att det finns andra saker som uppskattas idag som inte gick hem för tjugo år sedan. Man kan med fördel spela från Kristina från Duvemåla, Loreens schlagervinnare, Europes senaste, Daft Punk, infected Mushroom, Jamie Woon m.m. utan att det nödvändigtvis skulle skrämma bort folk. Nyblivne grammisvinnaren Hasse Anderssons "Guld och gröna skogar" skulle vara ett kul udda inslag - den låter helt ok. Jag själv hade blivit väldigt glad om jag gick förbi någon som drog på något med Colony 5. Eller lite mer mainstream - Depeche Mode. Jag är en av dem som var synthare på 80-talet och jag blir 45 i år. Alla som är yngre är vana vid ännu "tuffare" musik... Mässjazz är bara en ärvd smak via att det spelats på mässor - genren lyssnas inte på annars, i alla fall inte i normalfallet hos de under 50....
Senast redigerad av Nattlorden 2016-02-25 20:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-25 20:28

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Före 50-serien kanske?

Nej det var OA50 och OA52 som demades och företrädelsevis OA52.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-25 21:31

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Före 50-serien kanske?

Hmmm... den mässan var före KAK, eller hur? Underligt att jag missade dem.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-25 23:36

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:
Före 50-serien kanske?

Hmmm... den mässan var före KAK, eller hur? Underligt att jag missade dem.

Jag får backa. Hasselbacken var den mässa som LEAB spelade på Cerwin Vega och det var troligtvis 1979. Det var då som man kunde lyssna på jordbävningshornen på väldigt nära håll. 8)

När var KAK? Kan det ha varit 1986?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-25 23:42

Den kan ha varit 86 och där lirade OA-52 skjortan av allt annat. Cerwin kan jag eventuellt minnas från Hasselbacken och var det så tidigt som 79 och det kan det ha varit med tanke på hur jag minns resan, så förklarar det varför jag inte såg Carlssons 80-talare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-26 00:06

Kommer ni ihåg någon mässa från Ostermans Marmorhallar också, ni som var med på stenåldern?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-26 00:10

hifikg skrev:Den kan ha varit 86 och där lirade OA-52 skjortan av allt annat. Cerwin kan jag eventuellt minnas från Hasselbacken och var det så tidigt som 79 och det kan det ha varit med tanke på hur jag minns resan, så förklarar det varför jag inte såg Carlssons 80-talare.

Det är alltså KAK-mässan jag refererade till. Hasselbacken var fel. På KAK-mässan spelades det OA52 och i det rummet var det knökfullt från morgon till kväll. De hade fått ihop ett fantastiskt bra ljud. Hifi & musik hade haft sitt test på OA52 som var mycket positivt.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-26 00:41

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Den kan ha varit 86 och där lirade OA-52 skjortan av allt annat. Cerwin kan jag eventuellt minnas från Hasselbacken och var det så tidigt som 79 och det kan det ha varit med tanke på hur jag minns resan, så förklarar det varför jag inte såg Carlssons 80-talare.

Det är alltså KAK-mässan jag refererade till. Hasselbacken var fel. På KAK-mässan spelades det OA52 och i det rummet var det knökfullt från morgon till kväll. De hade fått ihop ett fantastiskt bra ljud. Hifi & musik hade haft sitt test på OA52 som var mycket positivt.

Med vänlig hälsning
Peter

Yeah, det är lite som Springsteen i konserthuset 75, räknar man alla som säger sig ha varit där så var det också knökfullt. Fast där var jag inte, men på KAK var jag :-) Jag minns rummet som en lugn oas med skön musik och bra ljud till skillnad från alla andra som bullrade o väsnades och störde varandra i det gamla huset. Ibland tror jag att jag såg Stig där, men det är nog en efterhandskonstruktion *s*

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-26 01:01

Jag har några förslag för utställare.
1. Ha en omröstning på hemsidan/forum vilka låtar/band folk vill höra.
2. Ha färdiga spellistor som ni publicerar innan och har utanför rummet. Då kan folk välja när man vill gå och lyssna beroende av musiken. Antingen att man kör blandade listor eller "en timme jazz, en timme metal, etc". Då kan även utställaren se vad som "drar".

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-26 01:09

Almen skrev:
petersteindl skrev:Tack Almen :D Det verkar vara värt att prova.

Den här är det:
Deep Purple ‎– Machine Head (25th Anniversary Edition)

[ Bild ]

Har inte denna kraftig brusreducering?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-26 01:09

Anställ BORIS till att göra playlists :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-02-26 03:32

Det är inte lätt att vara utställare. Man ska sätta ihop en välljudande och intressant anläggning. Sedan ska man lyckas få till ljudet i ett okänt (och ofta konstigt) rum med en kanske tidigare aldrig använd anläggning. Detta ska göras på några timmar kanske ett dygn om du har tur. Sen ska rummet göras respektabelt i övrigt. Sen ska man få ihop massor av musik på lämpliga format som ska passa en jättebred skara människor. Den måste dessutom vara lite halvtaskigt inspelad så det inte blir mässjazz. Men är den bara lite lite för dålig, ja då blir man utbuad för att man hade en dålig anläggning.

Jag ställer nog hellre ut på en hifi-mässa med Dire Straits, Chris Jones och Nils Lofgren och får toppbetyg på ljudet än att spela någon obskyr underground musik som känns hel rätt för musikkännarna men där det generella omdömet är att det lät dåligt.

Många har nog en felaktig bild om vilka resurser som finns hos dom svenska hifi-aktörerna nog för att hifin är påkostad men budgeten är liten.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-26 07:23

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att det spelas samma musik, av förekomna anledningar, men tycker det är tråkigt... :)
Det jag har invändningar mot är att det tydligen inte är så lätt att få sin egen musik uppspelad, det borde ligga i deras intresse att kunna vara tillmötesgående och det genom att ha någon slags uppspelningsmöjligheter annat än från HDD som verkar vara det som gällde på årets mässa. :)
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi