Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav darkg » 2016-08-20 00:53

Hembyggena ser ut som kaminer :lol:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-21 21:41

darkg skrev:Hembyggena ser ut som kaminer :lol:

:D

Jag tänkte fixa så att ljudet blir lite mera passande, d.v.s dåligt genom att byta ut Fostex bredbandarna mot dessa 4"-basar som kommer från ett par usla datorhögtalare. Elementen är visserligen 4 och inte 8 ohm men eftersom Fostex bredbandarna var ganska känsliga och dessa tingester troligen inte är det så borde det kanske fungera, ja förutom att det kommer låta skit vilket är bra för då blir jag mera sugen på att slänga "kaminerna" vilket jag som sagt planerat från början! Vi får se om jag orkar ta tag i det under veckan.

En kass liten 4" bas från datorhögtalare som nu får agera mellanregister, det kommer att fungera skitbra...

Bild

Bild

Ibland blir man förvånad när man köper begagnade skivor. Jag köpte denna skiva för 5kr, mest för det ostiga skivomslaget.

Bild

I fodralet gömde sig dock denna pärla "Det glada Liseberg"! Men vad är det för "amöba" på skivan?

Bild

Hur jag än försökte så gick det inte att fokusera på "amöban" och tur är kanske det! Aaaaaaargh den rör på sig... *SMACK*.

Bild

Skivan är självklart kanon, tänk Johnny Bode fast med aningens mera rumsrena texter.

Bild

Här kommer än riktigt trevlig skiva med ett riktigt riktigt kungligt skivomslag. "The Soul goes on".

Bild

Bild

Jag ångrar inte för en sekund att jag köpte skivspelare! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-22 19:32

Jag orkar inte riktigt ta tag i byte av mellanregister på "kaminerna" idag men som tur är så besökte jag mina föräldrar i helgen och släpade hem lite skit.

Jag har tidigare visat en hel del prylar som spenderat de senate 16 åren i mina föräldrars garage vars portar senast var i sådant skick att de gick att stänga i slutet på 80-talet och vars "golv" av sprängsten på blålera är täckt av vatten varje vår och vid krafiga regn. Nu har jag varit och hämtat ett nytt litet lass, inga mängder med prylar utan helt enkelt vad jag lyckdes rota fram bland all bråte under ett par minuter innan jag satte mig i bilen och åkte hem.

"The loot"

Bild

Idag tittar vi lite närmre på ett par små högtalare av okänt märke, gissningsvis har de tillhört ett kompaktsystem av något slag. Jag arbetade på Posten 7 månader efter gymnasiet och trots att jag skaffat en trevlig lägenhet i annan stad så bodde jag hos mina föräldrar en del under den första hösten då det var mycket närmre till jobbet därifrån (och gratis mat). Jag ägde visserligen en Volvo 244 men då den redan var rostig nog så lånade jag min farmors Golf för att pendla med när det började bli saltväder då den endå stod oanvänd.

Farmor hade inga större krav vad det gäller ljudåtergivning och eftersom jag inte ville göra åverkan på bilen så lyfte jag i ett par små högtalarlådor som nödlösning. Jag skulle i alla fall tro att högtalarna vi tittar på idag är dessa nödlösningar.

Nödlösning, okänt märke.

Bild

En närmre tit på högtalarelementen. Dessa är tydligen tillverkade av Philips. Skumkanten är inte av skum utan av textil och det är nog tur.

Bild

Bild

Den tomma lådan och en 3.3uF 50V konding för att dela av diskanten.

Bild

Klart för provspelning!

Bild

Hur har högtalarna klarat att vistats utomhus alla dessa år? Förutom att jag fick tömma ur en del råttskit och jaga iväg lite spindlar så verkar högtalarna inte tagit allt för mycket stryk. Ljudet är nog precis som det alltid har varit, tämligt dåligt närmare bestämt. Högtalarna låter som om elementen spelar i små rangliga lådor av tunn spånskiva, kanske just för att de spelar i små rangliga lådor av tunn spånskiva. Det ska dock sägas att dessa högtalare inte är de sämsta högtalarna som jag testat i denna tråd, både Dantax-olyckorna och Luxor-högtalarna låter klart sämre.

Efter att ha lyssnat på onda CD-skivor för att testa högtalare är det åter dags att spela en skön platta eller troligtvis flera. Vad som är coolt genom tiderna har kanske förändrats, var detta coolt på 70-talet? Jag tycker att det mest ser ut som att "Brokeback Mountain" ringde och vill ha tillbaka sitt skivomslag.

Brokeback Mount... förlåt "Country Road - Rhinestone Cowboy "

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 19:46

Mmmm basar med den klassiska upphängningen av tyg som bara återfinns i just detta utförandet på det sämsta från när man var liten! :D
nostalgiskt faktiskt :oops:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-22 20:00

DVD-ai skrev:Mmmm basar med den klassiska upphängningen av tyg som bara återfinns i just detta utförandet på det sämsta från när man var liten! :D
nostalgiskt faktiskt :oops:

Äh dessa är ju värsta kvalitetshögtalarna, lägg märke till att det finns "tätningsringar" mellan element och låda! :D

Tänk att det finns gott om ungt folk idag som mest lyssnar till högtalare som ger ännu sämre ljudåtergivning. 8O
Senast redigerad av jonaz81a 2016-08-22 20:04, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 20:04

Ja det är rätt sorgligt.... :?

men men, som med så mycket annat idag så ska det vara tillgängligt, utbytligt och okomplicerat in i det absolut sista och med alla offer möjligt :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-22 20:07

DVD-ai skrev:Ja det är rätt sorgligt.... :?

men men, som med så mycket annat idag så ska det vara tillgängligt, utbytligt och okomplicerat in i det absolut sista och med alla offer möjligt :lol:

Jo altså när en ung förmåga på jobbet tar fram sin mobiltelefon för att visa hur fett någon ny kass låt låter så får jag nästan panik. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 20:17

jonaz81a skrev:
DVD-ai skrev:Ja det är rätt sorgligt.... :?

Jo altså när en ung förmåga på jobbet tar fram sin mobiltelefon för att visa hur fett någon ny kass låt låter så får jag nästan panik. :)

Höjden av ljud idag är en Marshall Stanmore, stereo var sånt som farfar höll på med när han var ung, låter urmossigt :roll:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 20:24

Ja det är rätt märkligt att man kan stå ut med att ha en telefon som sin primära ljudanläggning om man har något som helst intresse för att lyssna på musik 8O
Men jo jag vet hur dom tänker, det ÄR jätte oviktigt för denna typen av personer med hur det låter.
Det viktiga är att dom hör vilken låt det är, dom "katchiga" verserna och "goo-iga" ljuden som repeteras samt texten som oftast inte innehåller något av substans.
Om det ska vara värt att vara större än telefonen så ska det hälst spela snormycket starkare än vad anläggningen pallar och bärmed låta riktigt risigt, så att det skär i öronen av eländighet, då är det hög ljudnivå och det är ballt :D

Haha ne nu låter jag som en bitter gammal gubbe :lol:

Men det är faktiskt så jag upplever dem, ett stort antal av mina jämngamla och något yngre förmågor som ej har en utvecklad musiksmak utan oftast är ute efter "party" stämning.
De i min ålder som har en präglad musiksmak eller intresse för musik tenderar till att i alla fall ha en kompakt högtalare eller något liknande som har "värsta ljudet" 8O
Jo vist att det är smidigt med små blåtandade högtalare men hur har det blivit såhär... ? att små mjölktetror ersatt en vettig ljudanläggning ?
Jag är glad som är omgiven av icke-ljudnördar som uppskattar riktigt bra ljud och har investert i bra ljudanläggningar efter att ha insett vad bra ljud innebär !
Mvh//David

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-22 20:28

Lyssnar på Miles & Quincy Live at Montreaux just nu, blotta tanken på hur det skulle låta i en blåtandshögtalare 8O
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-22 21:22

xeizo skrev:Lyssnar på Miles & Quincy Live at Montreaux just nu, blotta tanken på hur det skulle låta i en blåtandshögtalare 8O

Jag lyssnar i detta nu på "Dixie Cats ‎– Dixieland Style" , en trevlig jazz-skiva! :)

Bild

För att återknyta till mitt förra inlägg med bilder där det förekom ett skivomslag med cowbojsare som så att säga inte var så coolt som jag antar att utgivaren och fotografen egentligen ville. Här kommer ett aningen mera lyckat "cowboy-omslag", skivan var dessutom bättre än den förra "cowboy-skivan". Båda är samlingskivor med diverse artister och i typ samma stil.

Muisc from Marlboro Country

Bild

Jag har även hunnit med att lyssna på ett par samlingsskivor med 60-70-tals pop, idag går båda skivspelarna varma. Skivomslagen gör allt de kan för att hjälpa till med försäljningen av dessa skivor.

Greatest hits of the world - 2. Någonstans i världen vid denna tid fanns denna sköna brud i vit spets-bikini.

Bild

28 international hits vol.4. Stonerbruden i moppeåldren har säkert med det hela att göra på något sätt.

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-25 21:32

Det har varit en hektisk vecka och den avslutas med familjetillställning utanför Tjockhult i helgen så "kaminerna" får vänta på både modifiering och eventuell kremering.

Jag har däremot hunnit med att testa ytterligare ett högtalarpar som hör till gruppen, "billiga skräphögtalare levererade med kompaktsystem tillverkade åren 1975 - 1995".

Högtalarna vi undersöker idag heter "Sharp CP-2 HS", och de inger inte direkt några större förhoppningar om sköna vibrationer. Som vanligt när det gäller högtalare i denna kategori är alla träffar på Google kategoriskt från Polen och jag är för lat för att forska närmre. På grund av min självutnämda expertis när det gäller billiga japanska skräphögtalare tillverkade i Västtyskland så kan jag endå tidsbestämma dessa till 1978 - 1982 med en säkerhet på >99%.

Högtalarna är en sluten modell med en 6.5" "bas" och en 2" diskant, lådan är i vanlig ordning tillverkad av spånskiva. Lite dämpmaterial var en oväntad men trevlig överaskning, vem vet det kanske är en senare modifikation. Delningsfilter förutom en konding med värde 2.2 uF för att dela av diskanten saknas.

Sharp CP-2 HS.

Bild

Innsidan av Sharp CP-2 HS. "Skumkant" i tyg igen!

Bild

Bakstycke och dämpmaterial. Bakstycket liknar en Schweizerost och är tillverkad i extremt tunn spånskiva (~6mm). Notera att högtalaren ska tåla 35W.

Bild

Här är ett par bilder som visar högtalarelementen på nära håll, dessa är tillverkade av "oll electronics"? Sökningar ger bara Sharp samt Bose, VW och Audi träffar.

Bild

Bild

Högtalarna uppställda för provspelning.

Bild

Dessa högtalare spelar ingen bas alls, under 100 Hz händer det inte mycket och under 70 Hz händer det ingenting alls, det är bara helt tyst. När jag med hjälp av en equalizer samt förstärkarens "loudness" och basratt försökte få lite mer tryck runt 100 Hz så blev resultatet bara ett distande missljud! :D Diskanten var inte heller något att hänga i granen, i princip så kunde jag inte hitta en enda ljuspunkt när jag lyssnade med min första testskiva, IM the Supervisor av Infected Mushroom.

Nu skulle man kunna tro att dessa högtalare hör till de absolut sämsta jag testat men så är konstigt nog inte fallet för när jag testade lite andra skivor så visade det sig att dessa högtalare spelar ganska trevligt mellan ~150Hz och ~10000 Hz eller så. Sång och de flesta akustiska instrument låter utmärkt, högtalarna låter dessutom förhållandevis "trevligt" vilket är svårt att beskriva närmre i text. De låter i vilket fall inte övertydligt "burk tillverkad av tunn spånskiva" som de förra högtalarna jag testade.

Om man klarar sig utan bas samt accepterar att diskanten troligtvis faller ganska brant efter 10000 Hz så kan man använda dessa för att lyssna på musik, till köksradion för att lyssna på P1 skulle de till och med fungera utmärkt. Jag är övertygad om att en majoritet av alla billiga små bluetoothhögtalare inte låter lika trevligt även om de eventuellt spelar mera av någonting som kanske med lite fantasi skulle kunna beskrivas som "bas".

Jag har även lyssnat på lite nya plattor, t.ex dessa.

Murica - Fuck Yeah! ... eller nej men den borde nog heta det. "America The Beautiful" heter den och är ett dubbelalbum, de två skivorna är lyssningsvärda.

Bild

The Norman Luboff Choir - Songs of the South. Denna skiva är riktigt trevlig.

Bild

Samt två tidiga och bra Midnight Oil skivor.

Midnight Oil - 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. (1982)

Bild

Midnight Oil - Red Sails in the Sunset. (1984)

Bild
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-30 22:24

Jag köpte en ny leksak idag.

För ett par månader sen funderade jag på att köpa en ny Sony STR-DN860 7-kanalig hemmabio-receiver när NetonNet m.f sålde modellen för 1990:- vilket verkade vara en bra deal eftersom det vanliga priset är >4000kr. Inte för att jag behöver en sådan, jag har vare sig inkopplad TV eller Blu-ray och för övrigt material duger mina ADCOM-steg med Dolby Pro Logic bra. Anledningen var mer att det är kul med nya leksaker och eftersom jag inte äger någon nyare hemmabio-receiver så vet jag inte hur dessa presterar jämfört med 2-kanal prylar, här på forumet har ju många talat sig varma för Denon och Yammaha flerkanalare.

Det blev ingen Sony, 7x150W med en vikt på 8.3kg och en effektförbrukning på 240W gjorde att ett visst tvivel infann sig vad det gäller denna receivers prestanda och kvalitet. Idag hittade jag istället en begagnad gammal Yamaha från 2005, den var inte precis ett fynd och den hade nog gått billigare på Tradera men då tillkommer dyr frakt och alla risker associerade med privata distansköp. I vilket fall slog jag till så nu är jag ägare till en Yamaha RX-V4600, den har 7 slutsteg på 130W @8ohm, är 18kg tung och har rätt känsla i rattarna. Receivern orkar så klart inte ge full fräs på alla slutsteg samtidigt men 2x175W vid 0.1% THD @4ohm låter lovande.

Det är för tidigt för mig att dra några slutsatser men jag har i alla fall hunnit göra vissa iaktagelser.

Jag har den första versionen av RX-V4600, den har HDMI men klarar inte att skala upp analoga källor vilket hade varit ett problem för 11 år sedan, version två av RV-V4600 klarar detta. Jag är nog egetligen bara glad över att den jag köpte var den äldre versionen eftersom den nyare med scaler bara klarar att skicka ut 1080i som bäst. Den äldre är så primitiv att den skickar HDMI-video signalen rakt igenom och bara lägger beslag på ljudet så den bör klara vilken upplösning som hellst. Nackdelen är att den inte kan visa OSD via HDMI, bara via S-Video eller kompositvideo vilket gör det lite pilligare att ändra inställningar.

Redan år 2005 var dessa maskiner mer än lite komplicerade, hur jag än pillade med intställningarna lät det skit, även i "Pure Direct"-läget, en reset löste den saken. Ska man lyssna på musik via analoga ingångar är det nu "Pure Direct" som gäller annars låter det märkbart sämre men jag har inte riktigt greppat djungeln av intsällningar än. Jag har i alla fall ställt in högtalarna som large så att de får "fullfrekvens"-signal.

Ska man använda maskinen som hemmabio-receiver så behöver man en magisk mätmikrofon för att ställa in allt rätt, denna saknas så klart. Två fjärkontroller, en "bibel" och till och med orginal AM-antenn fick jag med men ingen mic. Detta faktum oroar mig dock inte så mycket, det går säkrt att låna en passande Yamaha-mic av någon vänlig själ om jag känner för att använda maskinen till film i framtiden.

En bild på skönheten, Yamaha RX-V4600 ger ett gediget intryck.

Bild

Det finns tillräckligt med S-video in/utgångar, tur va!? "Pre out" är trevligt och det går även att ansluta analogt flerkanalljud även om signalen då passerar förförstärkaren.

Bild

Jag har även lyssnat på lite kvalitets musik så som denna.

Guldskivan! Ni trodde kanske att OS var slut, OS tar aldrig slut...

Bild

Hot Summer Disco - 14 Disco Hits. Ja jo altså... vad är det hon håller i handen?

Bild

Super Stereo Sound Special - The Manuel Sound. :D

Bild
Senast redigerad av jonaz81a 2016-08-30 23:16, redigerad totalt 8 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-30 22:32

Sådärja, en rejäl Yamaha skall grabben ha! 8)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-30 22:57

xeizo skrev:Sådärja, en rejäl Yamaha skall grabben ha! 8)

Rejäl var ordet och jag inbillar mig att bygg/komponent-kvaliten borde vara skaplig då den kostade en slant när den var ny. :)

Den har 2st 18,000uF 71V kondensatorer vilket nog är skapligt för att vara en hemmabio-receiver. :)

Bild från Internet.
Yamaha RX-V4600 kondingar.jpg
Yamaha RX-V4600 kondingar.jpg (62.64 KiB) Visad 14784 gånger

Kondingarna i förförstärkardelen ser också fina ut.

Bild från Internet.
Yamaha RX-V4600 förförstärkare kondingar.jpg
Yamaha RX-V4600 förförstärkare kondingar.jpg (60.46 KiB) Visad 14780 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-01 18:30

Me hu fan låteren dåh ?! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-01 18:54

DVD-ai skrev:Me hu fan låteren dåh ?! :D

Den låter kanon! :D

I alla fall när den driver två kanaler, jag har inte riktigt kommit så mycket längre än så än. :)

Idag är en extra bra dag! Det är snart fredag och så har jag haft lite tur! :)

Efter jobbet idag stannade jag vid "återvinningsbutiken" där jag köpte Yamaha RX-V4600 receivern i tisdags. Jag var även förbi där en sväng igår för att se om den mätmikrofon som borde medföljt receivern fanns men någon sådan ville de ej kännas vid. Jag kollade upp vad en sådan mikrofon skulle kosta mig att köpa ny eftersom den kan vara bra att ha. Till nyare Yamaha-receivrar kan man köpa passande Yamaha mätmic från Kina via Ebay för ~250kr inklusive frakt från men till den här gamla pjäsen som kör första varianten av Yamahas automagiska mätsystem "YPAO" så måste man beställa från USA med moms och dyr frakt om man ska få rätt mic och priset blir då 500kr eller mer.

Idag så fort jag klev in i återvinningsbutiken så kom en äldre man framrusade och ropade "Vi har hittat mikrofonen!". Den hade tydligen hamnat bakom någon annan pryl på hyllan så därför såg jag den inte när jag köpte receivern och sen efter stängningsdags hade någon som ordnade med prylarnas placering på hyllorna hittat den och lagt den på ett bra ställe utan att informera de andra och han jobbade tydligen inte igår. Idag var han tillbaka och hade informerat mannen som tog betalt för receiven och därför kände igen mig, det tackar jag för!

Den återfunna mätmikrofonen.

Bild

500kr "sparade", det måste firas! Men hur?

Genom att köpa en pryl i "befintligt skick" för 295kr så klart! Enligt min ofelbara matematik så är jag fortfarande på plus för dagen!

Detta är vad jag köpte, eller ja ett hörn av det jag köpte för att vara exakt, kan någon kanske se vad det är?

Bild

Om man inte har en aning går det bra att gissa vilt!
Senast redigerad av jonaz81a 2016-09-01 19:13, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-01 18:59

En tandpetare för mullvadar ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-01 19:01

jonaz81a skrev:
DVD-ai skrev:Me hu fan låteren dåh ?! :D

Den låter kanon! :D

I alla fall när den driver två kanaler, jag har inte riktigt kommit så mycket längre än så än. :)

Idag är en extra bra dag! Det är snart fredag och så har jag haft lite tur! :)

Efter jobbet idag stannade jag vid "återvinningsbutiken" där jag köpte Yamaha RX-V4600 receivern i tisdags. Jag var även förbi där en sväng igår för att se om den mätmikrofon som borde medföljt receivern fanns men någon sådan ville de ej kännas vid. Jag kollade upp vad en sådan mikrofon skulle kosta mig att köpa ny eftersom den kan vara bra att ha. Till nyare Yamaha-receivrar kan man köpa passande Yamaha mätmic från Kina via Ebay för ~250kr inklusive frakt från men till den här gamla pjäsen som kör första varianten av Yamahas automagiska mätsystem "YPAO" så måste man betställa från USA med moms och dyr frakt om man ska få rätt mic och priset blir då 500kr eller mer.

Idag så fort jag klev in i återvinningsbutiken så kom en äldre man framrusade och ropade "Vi har hittat mikrofonen!". Den hade tydligen hamnat bakom någon annan pryl på hyllan så därför såg jag den inte när jag köpte receivern och sen efter stängningsdags hade någon som ordnade med prylarnas placering på hyllorna hittat den och lagt den på ett bra ställe utan att informera de andra och han jobbade tydligen inte igår. Idag var han tillbaka och hade informerat mannen som tog betalt för receiven och därför kände igen mig, det tackar jag för!

Den återfunna mätmikrofonen.

[ Bild ]

Genom att köpa en pryl i "befintligt skick" för 295kr så klart! Enligt min ofelbara matematik så är jag fortfarande på plus för dagen!

Detta är vad jag köpte, eller ja ett hörn av det jag köpte för att vara exakt, kan någon kanske se vad det är?

[ Bild ]

Lenco L75 ser det ut som.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-01 19:07

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:

[ Bild ]

Lenco L75 ser det ut som.

Perfector var på hugget och har självklart rätt! :)

Här kommer en aningen bättre bild. jag har inte hunnit undersöka vad som fungerar och vad som inte gör det än.

Lenco L75

Bild

En sak har jag i alla fall märkt, denna skivspelare väger mera än vad man kan tro vid en snabb anblick.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-01 19:25

kolla fjädern till mellanhjulet först av allt.
Den blir trött och då slirar mellanhjulet som ligger mot undersidan av tallriken.
Bilagor
lenco l 75.JPG
lenco l 75.JPG (161.58 KiB) Visad 14720 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-01 20:00

Du ger dig inte Perfector . . . fjädern har en å endast en uppgift, att föra "mellanhjuls-
armen" till driv axeln. När hjulet väl är där så krävs ingen "anliggningskraft" från fjädern.

Allt som är värt att veta om Lenco 75 finns att läsa här . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-01 20:07

Laila skrev:Du ger dig inte Perfector . . . .

Onödigt med efterslängen Laila, hade räckt med "det där stämmer inte". Oavsett, en fixad L75 anses av många varit en riktig audiofil-spelare, detta pga den ovanligt tunga tallriken, bra lager och bra tonarm.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-01 20:17

Laila skrev:Du ger dig inte Perfector . . . fjädern har en å endast en uppgift, att föra "mellanhjuls-
armen" till driv axeln. När hjulet väl är där så krävs ingen "anliggningskraft" från fjädern.

Läs denna, och håll sedan käften om du inte kan lära dig funktionen hos en fjäder
viewtopic.php?f=19&t=64102

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-01 20:18

xeizo skrev:
Laila skrev:Du ger dig inte Perfector . . . .

Onödigt med efterslängen Laila, hade räckt med "det där stämmer inte". Oavsett, en fixad L75 anses av många varit en riktig audiofil-spelare, detta pga den ovanligt tunga tallriken, bra lager och bra tonarm.

Grejeen är bara den att vi har diskussat detta vid ett flertal tidigare tillfällen . . .
därav "Du ger dig inte" . . . typ. :(

Sedan skulle jag vara tacksam om du kunde låta bli att baksätesmoderera mina inlägg.
Senast redigerad av Laila 2016-09-01 20:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-01 20:23

Perfector skrev:
Laila skrev:Du ger dig inte Perfector . . . fjädern har en å endast en uppgift, att föra "mellanhjuls-

Läs denna, och håll sedan käften om du inte kan lära dig funktionen hos en fjäder

Ok, tro vad du vill om fjäderns funktion på/hos en Lenco L75, fysikens lagar upphör
inte att gälla bara för att du envisas, så jag ger upp . . . typ. 8O :D :evil:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-01 20:25

Laila skrev:
Perfector skrev:

Ok, tro vad du vill om fjäderns funktion på/hos en Lenco L75, fysikens lagar upphör
inte att gälla bara för att du envisas, så jag ger upp . . . typ. 8O :D :evil:

Och ändå hjälpte det TS att få fart på spelaren efter att ha spänt fjädern?
Du e bra konstig du.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-01 20:27

Tror det räcker med kapning av Jonaz tråd nu ... :lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-01 20:29

Perfector,

Läs vad jag skriver för bövelen . . . typ. 8O
Senast redigerad av Laila 2016-09-01 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-01 20:30

xeizo skrev:Tror det räcker med kapning av Jonaz tråd nu ... :lol:

Instämmer, min synpunkt var riktad till Jonaz.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi