Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Flint skrev:Det finns ett gammalt teknikeruttryck som säger så här: Kom ihåg att en förstärkare i grunden inte blir bättre av global motkoppling, det ser bara så ut när man mäter på den.
Så kallat bludder-bladder.
Flint skrev:PeterAkemark
Jag kom att tänka på en sak. Matti Otala kanske missuppfattade sig själv och trodde att det ökade välljudet berodde på att han hade eliminerat transientdistortion när det kanske bara berodde på att han hade sänkt mängden motkoppling från säg 60-80dB till 20-25dB.
sprudel skrev:Vilken dignitet på motkoppling har du själv valt i dina konstruktioner Morello?
Morello skrev:sprudel skrev:Vilken dignitet på motkoppling har du själv valt i dina konstruktioner Morello?
Jag siktar på ett mål och hur mycket återkoppling som krävs beror på en massa saker.
Flint skrev:IngOehman
Jag delar de flesta av de där åsikterna men det du skriver säger inget om det jag frågade efter, hur steget bör vara konstruerat för att få dessa egenskaper.
Morello skrev:Flint skrev:IngOehman
Jag delar de flesta av de där åsikterna men det du skriver säger inget om det jag frågade efter, hur steget bör vara konstruerat för att få dessa egenskaper.
Jag tror inte helelr att Ingvar konstruerar medelst tumregler.
Svante skrev:Jag tror att 12 är bra.
Flint skrev:IngOehman
Flint skrev:Morello skrev:sprudel skrev:Vilken dignitet på motkoppling har du själv valt i dina konstruktioner Morello?
Jag siktar på ett mål och hur mycket återkoppling som krävs beror på en massa saker.
Det målet är en tumregel.
IngOehman skrev:Du äger rätt till din åsikt. Jag delar den inte.
Vh, iö
IngOehman skrev:Du äger rätt till din åsikt. Jag delar den inte.Flint skrev:Morello skrev:
Det målet är en tumregel.
Nej det är det inte. Det vet både du och jag och de flesta andra.
Så vad tänker du dig att du skall uppnå med att skriva sådana saker?
Vh, iö
Morello skrev:Flint, nu har du hamnat i ett labilt tillstånd.
Nattlorden skrev:Nu har ni blivit osakliga båda två...
Flint skrev:Nattlorden skrev:Nu har ni blivit osakliga båda två...
Du menar alla tre.
Flint skrev:Vi glömmer det. Åter till den globala motkopplingens ädla konst.
Morello skrev:Svante skrev:Jag tror att 12 är bra.
Tolv vadå?
Morello skrev:Ang trissor, så är jag mycket bekymrad över att alla fina JFET-ar är ur produktion!
Jag tänker på SK389, SK170 och SK117 från Toshiba. Toshiba har även slutat med de bipolära trissorna SA970 och SC2240, men där har jag hittat fullvärdiga ersättare från Fairchild.
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:Jag tror att 12 är bra.
Tolv vadå?
Det får man bestämma själv. Kanske centiOhm?
Svante skrev:Flint skrev:Vi glömmer det. Åter till den globala motkopplingens ädla konst.
Där var kondingen som gjorde kretsen stabil.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster