Hifi-mässa i Göteborg, 2016

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Hifi-mässa i Göteborg, 2016

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-20 11:48

RogerGustavsson skrev:Det är planarelement från Stage-Accompany och något mera, sammansatt av Audiolabs (som jag antar är danskt av skylten att dömma).

Hittade deras hemsida, http://audiolabs.dk/

Tillägg med mer info..
De är designade för studios med aktiv drift så dansken som säljer (Audiolabs) som har gjort ett eget passivt filter som ni såg fanns på golvet mellan talarna.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-09-20 17:55

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:
lennartj skrev:Längre upp i tråden undrade någon om han hört rätt att KEF Muon kostar en miljon, jag tror inte det.
Så billigt kommer man inte undan 1,8 mille var vad jag uppfattade.
Demonstratören nämnde också att de valt att inte spela med extremdyr elektronik, vilket var synd.

Helt rätt prisuppgift, ingen budget-hifi precis. När jag hörde dem i Stockholm drevs de med Mark Levinson.

Hur lät det då? På denna mässa verkade många likt mig själv lite förvånande över att det inte lät bättre.

Som jag minns det lät det bra men jag lyssnade väl inte så överdrivet noga då prisklassen inte passar min plånbok och de dessutom är för stora för ett normalstort rum. Jag tycker ofta man blir lite besviken på de allra största och dyraste systemen då ljudet sällan lever upp till förväntningarna man kanske har med tanke på de oftast extrema priserna.
De nya B&W-högtalarna tycks ha haft mässans bästa ljud enligt många men jag gissar att de var långtifrån dyrast, vad ligger de i för prisklass tro?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-20 18:03

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Helt rätt prisuppgift, ingen budget-hifi precis. När jag hörde dem i Stockholm drevs de med Mark Levinson.

Hur lät det då? På denna mässa verkade många likt mig själv lite förvånande över att det inte lät bättre.

Som jag minns det lät det bra men jag lyssnade väl inte så överdrivet noga då prisklassen inte passar min plånbok och de dessutom är för stora för ett normalstort rum. Jag tycker ofta man blir lite besviken på de allra största och dyraste systemen då ljudet sällan lever upp till förväntningarna man kanske har med tanke på de oftast extrema priserna.
De nya B&W-högtalarna tycks ha haft mässans bästa ljud enligt många men jag gissar att de var långtifrån dyrast, vad ligger de i för prisklass tro?

280.000:- ungefär.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-09-20 18:21

petersteindl skrev:
Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:

280.000:- ungefär.

Okey, inte billigt men som sagt långt ifrån dyrast. Tycker det ofta är i den kategorin man hittar de mest intressanta prylarna.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-20 19:03

Det är för 800 D3, dvs de som var på mässan enl. bild.
802 D3, 803 D3 och 804 D3 kostar respektive typ 200' 160' och 80'.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-20 19:09

Ännu ett tack till Roger för bilderna!
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-20 19:43

Panelguy skrev:Som jag minns det lät det bra men jag lyssnade väl inte så överdrivet noga då prisklassen inte passar min plånbok och de dessutom är för stora för ett normalstort rum. Jag tycker ofta man blir lite besviken på de allra största och dyraste systemen då ljudet sällan lever upp till förväntningarna man kanske har med tanke på de oftast extrema priserna.

petersteindl skrev:280.000:- ungefär.

Okey, inte billigt men som sagt långt ifrån dyrast. Tycker det ofta är i den kategorin man hittar de mest intressanta prylarna.[/quote]

288 kkr för högtalarna, 388 kkr för kablaget och några hundra kkr för Classé-förstärkeriet (bl.a. 4 slutsteg). Man ska aldrig glömma bort hur viktigt rummet är, även på mässor.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2016-09-20 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-20 19:54

RogerGustavsson skrev:...
300 kkr för högtalarna, 388 kkr för kablaget och några hundra kkr för Classé-förstärkeriet (bl.a. 4 slutsteg). Man ska aldrig glömma bort hur viktigt rummet är, även på mässor.

Ok, måste välan ha varit kablarna som skapade välljudet då de ju var dyrast . . . typ ? :? :wink:
Man får ju vad man betalar för som man/vissa säger.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-09-20 20:33

RogerGustavsson skrev:
Panelguy skrev:Som jag minns det lät det bra men jag lyssnade väl inte så överdrivet noga då prisklassen inte passar min plånbok och de dessutom är för stora för ett normalstort rum. Jag tycker ofta man blir lite besviken på de allra största och dyraste systemen då ljudet sällan lever upp till förväntningarna man kanske har med tanke på de oftast extrema priserna.

petersteindl skrev:280.000:- ungefär.

Okey, inte billigt men som sagt långt ifrån dyrast. Tycker det ofta är i den kategorin man hittar de mest intressanta prylarna.

288 kkr för högtalarna, 388 kkr för kablaget och några hundra kkr för Classé-förstärkeriet (bl.a. 4 slutsteg). Man ska aldrig glömma bort hur viktigt rummet är, även på mässor.[/quote]

Jämfört med kablarna måste högtalarna vara otroligt prisvärda. Vilka kablar var det? De hade väl tur med att få ett bra rum till bra högtalare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-20 20:40

Kablarna sades vara speciellt influgna från USA, Audioquest om jag hörde rätt. Jag frågade om de preparerat rummet. Ja, var svaret.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-09-20 20:50

RogerGustavsson skrev:Kablarna sades vara speciellt influgna från USA, Audioquest om jag hörde rätt. Jag frågade om de preparerat rummet. Ja, var svaret.

Ja HiFi-Klubben har väl fortfarande AQ och det var väl WEL Signature då förstår jag. Hur hade de preparerat rummet om det inte syntes? (gissar att det inte handlade om garderobsstora basabsorbenter)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-20 21:01

Jag var inte så nyfiken av mig, var liksom inte i min prisklass... Det var i varje fall draperat en del bakom anläggningen, talades om absorbenter. Riktigt stort rum, känner ingen som har ett liknande lyssningsrum. Misstänker att det krävs en hel del åtgärder i mindre rum med högtalare som dessa. Här stod väldigt långt från begränsningsytor.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-09-20 21:31

RogerGustavsson skrev:Jag var inte så nyfiken av mig, var liksom inte i min prisklass... Det var i varje fall draperat en del bakom anläggningen, talades om absorbenter. Riktigt stort rum, känner ingen som har ett liknande lyssningsrum. Misstänker att det krävs en hel del åtgärder i mindre rum med högtalare som dessa. Här stod väldigt långt från begränsningsytor.

Ja där lär det krävas basabsorbenter av garderobsstorlek som jag nämnde. Trots detta kan högtalartillverkare rekommendera det största och dyraste även till relativt små rum. Till och med Magnepan påstod detta vid något tillfälle och då har både du och jag läst på amerikanska forum om de med mer normalstora rum som har provat att byta ut 3-serien mot 20-serien med bl.a basproblem som följd. (och då pratar vi ändå om en relativt basskygg högtalare)
De gånger jag hört rejäla doningar som exempelvis Wilson´s större modeller har de alltid låtit klart bäst i rum som mer liknar salar. Man får hoppas att de som är intresserade av dessa fina B&W provar hemma och inte tar lyssningen på mässan som garanti för att de oavsett rum låter lika fantastiskt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-20 21:36

Wilson fanns i ett mindre rum på mässan, lät bra där. Var förstås inga stora Wilson men inte heller några småburkar. Själv har jag kört Tympani IIIA (8-panelsversionen) i ett rum på 12 kvm! Inga problem med det.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-20 21:49

Ingen som börjat importera Zu Audio ännu? Det är dom som det verkar raveas mest om på internationella forum sen ett tag tillbaka. High end till budgetpris typ.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-20 21:55

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:Kablarna sades vara speciellt influgna från USA, Audioquest om jag hörde rätt. Jag frågade om de preparerat rummet. Ja, var svaret.

Ja HiFi-Klubben har väl fortfarande AQ och det var väl WEL Signature då förstår jag. Hur hade de preparerat rummet om det inte syntes? (gissar att det inte handlade om garderobsstora basabsorbenter)

Ja, dom säljer dessutom sådana där ormoljekablar med förspänt dielektrika, dvs kabeln går på batteri. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-09-20 22:23

Morello skrev:
Panelguy skrev:

Ja, dom säljer dessutom sådana där ormoljekablar med förspänt dielektrika, dvs kabeln går på batteri. :mrgreen:

Mina signalkablar med aktiv skärm kopplas direkt till vägguttaget, de du :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-20 23:12

När du säger aktiv akärm, avser du då en så kallad bootstrappad skärm? En sådan skärm fungerar på så vis att man har två skärmstrumpor varav den yttre ansluts till jord och den inre drivs av en spänningsföljare som i sin tur får sin signal från mittledaren. En sådan kabal har virtuellt sett inte någon kapacitans.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-09-20 23:45

Morello skrev:När du säger aktiv akärm, avser du då en så kallad bootstrappad skärm? En sådan skärm fungerar på så vis att man har två skärmstrumpor varav den yttre ansluts till jord och den inre drivs av en spänningsföljare som i sin tur får sin signal från mittledaren. En sådan kabal har virtuellt sett inte någon kapacitans.

Så här skriver Synergistic Research själva; "We then experimented with closed circuits, where the shield carried a DC current, with a buffer circuit between shield and ground and separate conductors carrying the ground signal. This closed circuit design not only improved subjective performance, but also made our cables measureably quieter, thus improving detail with greater frequency extension from top to bottom. Since a closed circuit draws current, we could no longer use batteries, as this would drain a battery in a matter of hours." Du får själv avgöra om du anser det vara "ormolja" eller om det är någon nytta med dylik skärm.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-20 23:48

Men för helvitte . . . typ. 8O :evil:

Nå´n jäla ordning får det väl vara på/i ett forum/parti . . . jo javetattjatangerarpolitik ! :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-21 00:55

Panelguy skrev:
Morello skrev:När du säger aktiv akärm, avser du då en så kallad bootstrappad skärm? En sådan skärm fungerar på så vis att man har två skärmstrumpor varav den yttre ansluts till jord och den inre drivs av en spänningsföljare som i sin tur får sin signal från mittledaren. En sådan kabal har virtuellt sett inte någon kapacitans.

Så här skriver Synergistic Research själva; "We then experimented with closed circuits, where the shield carried a DC current, with a buffer circuit between shield and ground and separate conductors carrying the ground signal. This closed circuit design not only improved subjective performance, but also made our cables measureably quieter, thus improving detail with greater frequency extension from top to bottom. Since a closed circuit draws current, we could no longer use batteries, as this would drain a battery in a matter of hours." Du får själv avgöra om du anser det vara "ormolja" eller om det är någon nytta med dylik skärm.

Jag vet inte vad de gjort med kabeln men jag kan se att de använder ordet "our". Det betyder att resultatet inte behöver vara bättre än andras kablar. Om de istället skulle skrivit så här så blir det mer tjong i bakplåten.

This closed circuit design not only improves subjective performance, but also makes cables measureably quieter, thus improving detail with greater frequency extension from top to bottom.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-21 07:34

Nu när vi är inne på kablar. Efter den där kabeldemon av Chord och där jag var den ende som ställde en fråga. Skärmning av högtalarkablar var huvudnumret, även nätverkskablaget och vi fick detta presenterat. Min fråga var: Var ansluter ni skärmen? Ingenstans, var svaret. Vad gör då skärmen för nytta, ni som kan?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-21 09:29

Enda jag kan komma på är Faradays bur. Fast, det är ju det man åstadkommer då kabelskärmen ansluts till apparatchassi.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-21 09:46

Panelguy skrev:

Som vanligt bjuder kabelbranschen på lögner, pseudovetenskap och ren nonsens!

"made our cables measureably quieter" - Det finns ingenting som är så tyst som en lågohmig kabel förutom supraledaren. Störnivån från en kabel är typiskt många tiopotenser lägre än resterande utrustning och definitivt inte något som hörs.

"with greater frequency extension from top to bottom" - bandbredd i audiokablar har aldrig varit ett problem.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-09-21 09:58

Morello skrev:
Panelguy skrev:

Som vanligt bjuder kabelbranschen på lögner, pseudovetenskap och ren nonsens!

"made our cables measureably quieter" - Det finns ingenting som är så tyst som en lågohmig kabel förutom supraledaren. Störnivån från en kabel är typiskt många tiopotenser lägre än resterande utrustning och definitivt inte något som hörs.

"with greater frequency extension from top to bottom" - bandbredd i audiokablar har aldrig varit ett problem.

Går det ens att mäta bruset i en kabel? Hur då i så fall?

När det gäller bandbredd så påstår man sig få en förbättring " from top to bottom". Tydligen bättre bandbredd nedåt. På något sätt har man lyckats få en kabel att fungera som HP filter så högt upp i frekvens så att det är fullt hörbart. Nu är ju jag mekanist,och inte elektroniker, men hur fan bär man sig åt? En kabel som inte har avbrott någonstans borde ju ha full bandbredd ned till DC, hela dagen, med eller utan skärm. Enda sättet att få bort DCn är väl att ha avbrott och ha induktiv överföring. Nu kanske man har en liten trafo inbyggd i kontakten, det vet inte jag. Eller så använder man en annan metod som jag inte känner til. Eller så hittar dom på bara. Det senare verkar ju enklast.

Kul dock att det går att sälja. Det skulle jag aldrig lyckas med, så uppenbart har kabelkrängarna vissa talanger.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-09-21 10:22

När jag byggt förstärkare har jag lyckats transportera hur mycket DC som helst i kablar! Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt, eller hur det var :mrgreen:
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-21 10:46

ErikAndersson skrev:När jag byggt förstärkare har jag lyckats transportera hur mycket DC som helst i kablar! Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt, eller hur det var :mrgreen:

Jag vill ha den lagom söt!

:mrgreen: :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-21 10:53

Nu ville man inte blamera sig inför öppen ridå på en mässa. Tidsbristen gjorde att knappt några frågor togs upp ändå. Klart man undrar hur en icke ansluten skärm på en snutt Cat 6 nätverkskabel kan ta hand om alla störningar från resten av kablaget i byggnaden? I en del fall talar vi om kilometer av oskärmad kabel innan den når nätverket.

Skärmat högtalarkablage då? Vad gör den icke anslutna skärmen för nytta där?

Faraday's bur, ska inte den vara ansluten till jord för att göra nytta? När man åker hiss med metallhölje, fungerar ändå mobiltelefonin. Borde inte de signalerna stängas ute? I fallet med de kablar som Chord demade, bara högtalar- och nätverkskablage, sades det vara nyttan med den icke anslutna skärmen att mota störningar från t.ex. mobiler.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2016-09-21 10:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-21 10:56

Förhindrar att mög kommer in i slutsteget bakvägen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-21 10:58

Så då kan det tänkas att de vid demon använda Naim-förstärkarna var känsliga för instrålning bakvägen in i slutstegen?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi