Tillbaka till receivrar, köpte en optisk till min gamm-CD-spelare idag så jag kan jämföra Sony anno 2000 med en modern Ess Sabre-DAC. NIvån skilde men jag lyckades identifiera det till att optisk behövde +3dB vilket ordnades. Som sagt schysst att sånt går att ställa in i moderna receivrar.
Så till ljudet, bara över högtalare än så länge, det låter fruktansvärt lika. All cred till Sony som hade såpass bra digitalljud redan för 16 år sen, men det finns små skillnader. Sonyn är lite poppigare med aningen mer sväng i basen om det är korrekt vete tusan, den är också aningen mörkare och aningen mer luddig, jätteliten skillnad men ESS Dac:en är mikroskopiskt mer transparent och transient. På Sonyn går det att ändra digitalfilter, jag körde med filter 1 som sägs ska motsvara en Wadia-DAC. Jag använder en mycket dyr Monster Cable CD-kabel på 0.5m till CD-spelaren. Och körde Steely Dan såklart.
ESS vinner, med mycket liten marginal, men Sony CDP-XB930 svänger bra redan i original - en riktig rock 'n roll CD-spelare!