Är dynamik-mätarna nåt att lita på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Är dynamik-mätarna nåt att lita på?

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-02 11:06

Det kanske är lite förenklat, men är inte mastering mer eller mindre post-processing på hela mixen och justeringar på individuella instrument och liknande görs tidigare i mixningen. Så mastering är EQ, komprimering, limiting mm på hela mixen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-02 11:20

AndreasArvidsson skrev:Det kanske är lite förenklat, men är inte mastering mer eller mindre post-processing på hela mixen och justeringar på individuella instrument och liknande görs tidigare i mixningen. Så mastering är EQ, komprimering, limiting mm på hela mixen.

Ett exempel skulle bli tydligt! Jag har en känsla av att vi (som grupp) inte riktigt vet vad som händer.

Jag tycker att det vore kul att höra ett exempel.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-02 11:22

PerStromgren skrev:Jag tycker att det vore kul att höra ett exempel.

Du menar ljudfiler innan och efter mastering? Det vore väldigt intressant, men är inget jag sitter på.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-03-02 11:25

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-02 11:29

Tackar.

Bästa jämförelsen tror jag vore om man hade 2 olika filer som är normaliserade med R128 och sedan ABX testa dessa. Det går ju så klart att göra med ovanstående exempel.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-02 11:30

Trevligt. Jag tycker dock det är väldigt svårt att jämföra då det är så olika nivå på dem.

Edit: Som AA var inne på ovan...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-02 11:36

BORIS skrev:...Första 30 sek mastrad version andra halvan slutmixen

Jag får inte ihop texten med bilden. Vad är vad säger du?

Berättar texten om ljudfilen bara och lämnar bilderna okommenterade?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-03-02 12:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-02 11:51

... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-03-02 13:22

IngOehman skrev:
BORIS skrev:...Första 30 sek mastrad version andra halvan slutmixen

Jag får inte ihop texten med bilden. Vad är vad säger du?

Berättar texten om ljudfilen bara och lämnar bilderna okommenterade?

Vh, iö

Texten handlar om ljudfilen.

Ännu en expertmastring. :roll: Om jag diskanthöjer mixen en liten fjutt och lägger på 10dB gain (topparna smashar platt i golvet/taket) så låter det i det närmaste identiskt som mastringen. Riktigt avancerad shit med andra ord.
Jag kanske kunde limiterat med lite längre tid än noll också, men galenklippning kom så pass nära att det kändes meningslöst att lägga mer tid på det. Tydligen är det sådant man kan ta 495 dollar i timmen för. -Fast det behöver ju i och för sig inte ta mer än någon minut per låt att tillfoga skadan, så om man är effektiv och minutdebiterar så blir det kanske inte någon större kostnad i slutänden... :)
-På självvald "semester".

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-02 13:37

Mja förr handlade väl mastering mest om att få fixa så materialet fick plats på typ vinylen utan att nålen fladdrade runt o hoppade, samt att få allting till ungefär samma nivå både i styrk< och sound. O sen vet ni väl vad som hände med loudness war så nu har det blivit standard att lägga på en krallig kompressor för att få så hög volym som möjligt. Jag har en känsla av att det nu ofta görs bara för att "man ska" göra så, inte för att nån egentligen föredrar soundet. Precis det som herr Öhmans test han berättade om på förra sidan (tack, intressant läsning!)
Förr så gjorde man ju oftast allt det här på enbart ett spår, alltså allt utrenderat till en höger och en vänster-kanal. Nuförtiden kör ju många med att dom renderar ut allting i olika lager och mastrar vidare på det, alltså typ trummor på ett spår, sång på ett, bas på ett osv osv. Ser poängen med det då man har lite mer frihet med det, men det många gör med dom spåren skulle jag säga egentligen har mer med mixning o så att göra. Ett "bra" exempel är det här som jag snubblade över häromdan:

O det här har jag rekommenderat tidigare i tråden tror jag, men värt att köra igen då jag tycker det är intressant lyssning :)
https://soundcloud.com/themasteringshow ... w-with-ian

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-03-02 15:47

Jag vill bara i rättvisans namn tillägga att jag tycker mixen funkar. Den är redan kompakt så att det räcker och behöver inte mastring av den anledningen. Låter inte illa när jag spelar högt. Jämfört med mycket hårdrock jag hört så låter det t o m bra! (även om diskanten sliskar lite väl mycket) -Inte ens mastringen låter så illa som mycket annat idag (det ser värre ut än det låter).
Jag skulle kunna tänka mig att betala för en version som låter som mixen före mastring, men det finns förmodligen inte(?).

RogerJoensson skrev:Ännu en expertmastring. :roll: Om jag diskanthöjer mixen en liten fjutt och lägger på 10dB gain (topparna smashar platt i golvet/taket) så låter det i det närmaste identiskt som mastringen. Riktigt avancerad shit med andra ord.
Jag kanske kunde limiterat med lite längre tid än noll också, men galenklippning kom så pass nära att det kändes meningslöst att lägga mer tid på det. Tydligen är det sådant man kan ta 495 dollar i timmen för. -Fast det behöver ju i och för sig inte ta mer än någon minut per låt att tillfoga skadan, så om man är effektiv och minutdebiterar så blir det kanske inte någon större kostnad i slutänden... :)

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-03-02 17:20

philip skrev:
RogerJoensson skrev:Om nu detta sistnämnda har levererats av en av de allra bästa mastrarna i Sverige, så undrar jag om det har varit hot och tvång inblandat eller om detta verkligen anses låta vettigt av den som slutlevererade det.

Den slutgiltiga mastern blev några dB högre än jag önskat, på bandets begäran.

Jag orkar inte med den här typen av spekulativa inlägg.

Konstaterar att kunskapsnivån om musikproduktion, bland många här med starka åsikter, är obefintlig och att intresset att lära sig är minimal så jag loggar ut.

Avslutar med att tipsa om Astrid Swan, hennes nya platta släpps på fredag. http://www.nordicmusicreview.com/single ... ng-of-Fear

Jävligt tråkigt, förstår om kombinationen av det illa dolda föraktet och den uppenbara okunskapen känns hopplös men hoppas verkligen du loggar in igen.

Hoppas och tror också ditt inhopp fått mer än en att fundera över topic men också över vad som kan tillskrivas tycke och smak och vad som är rent illaljudande effekter av mastring och skillnaderna där i mellan

/BORIS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-02 20:07

PerStromgren skrev:Finns det något tillgängligt exempel som visar vad som händer med en rocklåt när den passerar en mastringsprocess? Sker EQ och balansering mellan instrument i det ledet? Jag tänker närmast på det klassiska att se till att bastrumma och elbas inte "krockar".

Man kan ta valfri hårdrocksproduktion där nivån ändras, jag brukar ta den här som exempel, den låter hyggligt när det är svagt, när det är starkt hör man masteringens elaka anskite.

Om man är ovan att höra det som händer kan man försöka höra de olika instrumenten, det blir klart svårare i de starka partierna. Trummorna blir små fjuttar och cymbalen blir ett fräsande som hörs mest mellan slagen på den.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-02 20:18

Tell skrev:
[ YouTube ]

Ja herrejeflar... I början trodde jag att det var en lustig skämtvideo, men ju längre det gick blev det en obehaglig känsla att det nog faktiskt var på allvar. Jag är fortfarande inte säker...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-03-02 21:45

BORIS skrev:Jävligt tråkigt, förstår om kombinationen av det illa dolda föraktet och den uppenbara okunskapen känns hopplös men hoppas verkligen du loggar in igen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-02 22:00

Det finns en hel del i ämnet hur att spela in musik. Gå in på https://prostudiolive.com/

Det är bara att klicka på Archive eller blog och lyssna på alla föreläsningar.

https://prostudiolive.com/blog/daniel-ford-explains-narrowing-mix-3-bits-info-can-make-impactful/

Finns även på tuben.

Jämför ljudet mellan tuben och originalsajten. Hör ni någon skillnad?

Här är lite mer.

https://prostudiolive.com/blog/drford-explains-phantom-center-panning-theory-factors-order-mixes/

https://prostudiolive.com/archive/science-of-mixing/52 scrolla till längst ner och klicka på play.

Har man sett alla deras videos så blir man automatiskt proffs och därefter kan allt om ljud och inspelningar. 8)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-03-03 01:35

Tell skrev:Men låter det SÅ illa verkligen? Hur ofta hör du nåt som är så illa? Nu kanske jag inte lyssnar i dom kretsarna, men det är _väldigt_ sällan jag hör nåt som är så komprimerat att det är olyssningsbart. Soundcloud-grejen som länkades tidigare i tråden lät iofs inte alls kul, Perturbator-albumet jag skrev om i första inlägget låter pannkaka, o så har jag nog blivit länkad nångång ibland till nåt som låter skit, annars har jag inte mycket minne av nåt som jag ratat pga en för aggressiv kompressor. Är väl annat som jag reagerar på först, typ fin musik som förstörs av nån som sjunger eller nån synt som inte alls passar in med resten :P

Varje dag lyssnar jag på musik som har så dåligt ljud att jag måste anpassa volymen efter bristerna i kvalité istället för den volymen jag vill lyssna på. Rätt ofta så måste jag byta skiva mitt i, för jag har tröttnat på så kasst ljud. Hände precis nu, där jag sluta mitt i Pissed jeans debut platta. Jag satt på en äldre Yello istället och herregud vad skönt för öronen.
Och tyvärr så händer det då och då att jag hör skivor som har så dåligt ljud att jag överhuvudtaget inte orkar lyssna på det. Trots att jag tror musiken är intressant för mig.
Och allt detta på grund av vansinnet med loudness race.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-03 02:08

Även jag är en av dem som varenda dag förbannar sönderskruvad musik. Musik som jag älskar, men bara får ut ett fragment av vad som hade varit möjligt, ur den. :(

Just det där att musiken är så bra att jag vill vrida upp, men att det låter så illa att det blir olidligt att göra det, är så himla tragiskt. Kan de inte skruva sönder bara den dåliga musiken???

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tell

Inläggav Tell » 2017-03-03 02:33

Mja är väl just kanske det då, att jag knappt alls lyssnar på rock, pop osv. Lyssnar på skum elektronisk musik som ofta produceras av folk som generellt sett har ett stort intresse för ljud. Visst det komprimeras en del, men det görs oftast lagom och på ett hyfsat snyggt sätt.
O sen är ni väl jävligt känsliga också :) Kan förstå er iofs, men tråkigt för er att ni missar bra musik :)

Svante skrev:
Tell skrev:
[ YouTube ]

Ja herrejeflar... I början trodde jag att det var en lustig skämtvideo, men ju längre det gick blev det en obehaglig känsla att det nog faktiskt var på allvar. Jag är fortfarande inte säker...

Haha ja den där dockan är jagvetintevad, men tror tyvärr det är seriöst. O folk verkar gilla också :\

petersteindl skrev:Det finns en hel del i ämnet hur att spela in musik. Gå in på https://prostudiolive.com/

Det är bara att klicka på Archive eller blog och lyssna på alla föreläsningar.

https://prostudiolive.com/blog/daniel-ford-explains-narrowing-mix-3-bits-info-can-make-impactful/

Finns även på tuben.

[ YouTube ]

Jämför ljudet mellan tuben och originalsajten. Hör ni någon skillnad?

Här är lite mer.

https://prostudiolive.com/blog/drford-explains-phantom-center-panning-theory-factors-order-mixes/

https://prostudiolive.com/archive/science-of-mixing/52 scrolla till längst ner och klicka på play.

Har man sett alla deras videos så blir man automatiskt proffs och därefter kan allt om ljud och inspelningar. 8)

Med vänlig hälsning
Peter

Mmmm, det här verkar väldigt intressant, tack!

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-03-03 07:32

music4ever skrev:
Tell skrev:Men låter det SÅ illa verkligen? Hur ofta hör du nåt som är så illa? Nu kanske jag inte lyssnar i dom kretsarna, men det är _väldigt_ sällan jag hör nåt som är så komprimerat att det är olyssningsbart. Soundcloud-grejen som länkades tidigare i tråden lät iofs inte alls kul, Perturbator-albumet jag skrev om i första inlägget låter pannkaka, o så har jag nog blivit länkad nångång ibland till nåt som låter skit, annars har jag inte mycket minne av nåt som jag ratat pga en för aggressiv kompressor. Är väl annat som jag reagerar på först, typ fin musik som förstörs av nån som sjunger eller nån synt som inte alls passar in med resten :P

Varje dag lyssnar jag på musik som har så dåligt ljud att jag måste anpassa volymen efter bristerna i kvalité istället för den volymen jag vill lyssna på. Rätt ofta så måste jag byta skiva mitt i, för jag har tröttnat på så kasst ljud. Hände precis nu, där jag sluta mitt i Pissed jeans debut platta. Jag satt på en äldre Yello istället och herregud vad skönt för öronen.
Och tyvärr så händer det då och då att jag hör skivor som har så dåligt ljud att jag överhuvudtaget inte orkar lyssna på det. Trots att jag tror musiken är intressant för mig.

Samma här. På den "gamla" tiden köpte jag ett par album i månaden, nu köper jag ett par om året mest för att random mix ska få lite nytt blod.

Finns massor av bra ny musik men känns inte bra att betala för ett album jag bara kommer kämpa mig igenom en gång och aldrig mer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-03 09:10

ottovonkopp skrev:
music4ever skrev:Varje dag lyssnar jag på musik som har så dåligt ljud att jag måste anpassa volymen efter bristerna i kvalité istället för den volymen jag vill lyssna på. Rätt ofta så måste jag byta skiva mitt i, för jag har tröttnat på så kasst ljud. Hände precis nu, där jag sluta mitt i Pissed jeans debut platta. Jag satt på en äldre Yello istället och herregud vad skönt för öronen.

Samma här. På den "gamla" tiden köpte jag ett par album i månaden, nu köper jag ett par om året mest för att random mix ska få lite nytt blod.

Finns massor av bra ny musik men känns inte bra att betala för ett album jag bara kommer kämpa mig igenom en gång och aldrig mer.

Känner igen detta! Det där att man inte kan skruva upp till lite lagom volym och njuta utan får nöja sig med att ha det som bakgrundsljud, något jag hatar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-03 09:13

Känns ju som att det bör finnas en marknad för icke/lätt mastrad musik. Om det är så att det finns en grupp människor som gärna skulle betala för den omastrade versionen så varför görs inte detta? Den finns ju redan så allt de behöver göra är att faktiskt sälja den.

Och varför gör man remasters på gamla album istället för att bara trycka fler exemplar av den gamla? Eller varför inte både och? Nu mera när folk konsumerar musik helt via nätet så tycker jag inte att det bör finnas några begränsningar för att kunna köpa en originalmaster.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-03 09:18

Det klassiska är att man köpt en CD efter något trevligt liveframträdande och sedan sätter i CD:n för lyssning hemmavid. Blir alldeles för ofta en stor besvikelse när det knappt liknar det man nyligen hört på scen. Varför ge ut något platt, dött och tråkigt?

Efter Dynaudios demo på Göteborgsmässan med Pink Panther-temat, kollade jag upp ett stort antal utgåvor av just den låten och förvånades av att de lät så olika och oftast klart sämre än den version som Dynaudio demade med.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2017-03-03 22:50

Det här är nog en av dom sämst ljudande albumen jag hört på ett bra tag iaf, låter som att trummorna är påklistrade utanpå i efterhand och volymen pumpar sjuuuuuuukt mycket.... grymt störande, som att musiken blir rädd och springer och gömmer sig lite nu och då =/

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=BkhWLFMZQ7I
Spotify: https://open.spotify.com/track/4ledbfb1dikJBqDGHFlMT6

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-03-03 23:22

JB skrev:Det här är nog en av dom sämst ljudande albumen jag hört på ett bra tag iaf, låter som att trummorna är påklistrade utanpå i efterhand och volymen pumpar sjuuuuuuukt mycket.... grymt störande, som att musiken blir rädd och springer och gömmer sig lite nu och då =/

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=BkhWLFMZQ7I
Spotify: https://open.spotify.com/track/4ledbfb1dikJBqDGHFlMT6

Aj! Mina öron!

Fick idén att man kanske skulle skapa en tråd där uselt mastrade spår jämförs med goda exempel,
För samma genre, eller liknande musik.

Jag hittade denna när jag klickade på "liknande artister"
https://open.spotify.com/track/134I0qT6UrkDjhbI6bx0x3

(Egentligen inte klockrent, då det inte eftersträvas samma effekt. Den första låten är tänkt att låta större med sin överinstrumentering och väl tilltagna reverb...) det som däremot blir tydligt, i alla fall hos mig, är hur mycket jag kan vrida upp volymen på den senare innan öronen säger stopp!
HIFI är det nya varg.

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-15 08:36

Riktigt intressant tråd. Orkade plundra igenom ungefär halva och delar av slutet men tror jag förstog hela grejen. Köpte nyligen en skiva och den lät förfärligt, snabbkolla dr.Loudness och visst den hade dåliga siffror. I samma veva (eller i ärlighetens namn har jag kollat på det länge) så visar vinylen bättre. Slänger med en länk för den som vill kolla.

http://dr.loudness-war.info/album/list? ... och&album=

Efter kollat i denna tråd så borde alltså vinylen vara från samma mastring som cdn och de har lagt på diverse för att få den att mäta bättre. Sen är det ju en annan sak att man kan uppleva vinylen mer dynamisk pga dist och allt vad det är.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-09-15 09:11

satsvear skrev:Riktigt intressant tråd. Orkade plundra igenom ungefär halva och delar av slutet men tror jag förstog hela grejen. Köpte nyligen en skiva och den lät förfärligt, snabbkolla dr.Loudness och visst den hade dåliga siffror. I samma veva (eller i ärlighetens namn har jag kollat på det länge) så visar vinylen bättre. Slänger med en länk för den som vill kolla.

Efter kollat i denna tråd så borde alltså vinylen vara från samma mastring som cdn och de har lagt på diverse för att få den att mäta bättre. Sen är det ju en annan sak att man kan uppleva vinylen mer dynamisk pga dist och allt vad det är.

Dynamic Range Meter som brukar användas till databasen funkar dåligt på rippade vinyler. Dra av ca 2-3 på värdet så stämmer det bättre.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-09-15 18:17

satsvear skrev:Riktigt intressant tråd. Orkade plundra igenom ungefär halva och delar av slutet men tror jag förstog hela grejen. Köpte nyligen en skiva och den lät förfärligt, snabbkolla dr.Loudness och visst den hade dåliga siffror. I samma veva (eller i ärlighetens namn har jag kollat på det länge) så visar vinylen bättre. Slänger med en länk för den som vill kolla.

Tyvärr så kan man inte generellt veta om det är en egen master till vinylen eller ej. Man får kolla upp varje album för sig själv.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi