Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Det kanske är lite förenklat, men är inte mastering mer eller mindre post-processing på hela mixen och justeringar på individuella instrument och liknande görs tidigare i mixningen. Så mastering är EQ, komprimering, limiting mm på hela mixen.
PerStromgren skrev:Jag tycker att det vore kul att höra ett exempel.
BORIS skrev:...Första 30 sek mastrad version andra halvan slutmixen
IngOehman skrev:BORIS skrev:...Första 30 sek mastrad version andra halvan slutmixen
Jag får inte ihop texten med bilden. Vad är vad säger du?
Berättar texten om ljudfilen bara och lämnar bilderna okommenterade?
Vh, iö
RogerJoensson skrev:Ännu en expertmastring.Om jag diskanthöjer mixen en liten fjutt och lägger på 10dB gain (topparna smashar platt i golvet/taket) så låter det i det närmaste identiskt som mastringen. Riktigt avancerad shit med andra ord.
Jag kanske kunde limiterat med lite längre tid än noll också, men galenklippning kom så pass nära att det kändes meningslöst att lägga mer tid på det. Tydligen är det sådant man kan ta 495 dollar i timmen för. -Fast det behöver ju i och för sig inte ta mer än någon minut per låt att tillfoga skadan, så om man är effektiv och minutdebiterar så blir det kanske inte någon större kostnad i slutänden...
philip skrev:RogerJoensson skrev:Om nu detta sistnämnda har levererats av en av de allra bästa mastrarna i Sverige, så undrar jag om det har varit hot och tvång inblandat eller om detta verkligen anses låta vettigt av den som slutlevererade det.
Den slutgiltiga mastern blev några dB högre än jag önskat, på bandets begäran.
Jag orkar inte med den här typen av spekulativa inlägg.
Konstaterar att kunskapsnivån om musikproduktion, bland många här med starka åsikter, är obefintlig och att intresset att lära sig är minimal så jag loggar ut.
Avslutar med att tipsa om Astrid Swan, hennes nya platta släpps på fredag. http://www.nordicmusicreview.com/single ... ng-of-Fear
PerStromgren skrev:Finns det något tillgängligt exempel som visar vad som händer med en rocklåt när den passerar en mastringsprocess? Sker EQ och balansering mellan instrument i det ledet? Jag tänker närmast på det klassiska att se till att bastrumma och elbas inte "krockar".
Tell skrev:[ YouTube ]
BORIS skrev:Jävligt tråkigt, förstår om kombinationen av det illa dolda föraktet och den uppenbara okunskapen känns hopplös men hoppas verkligen du loggar in igen.
Tell skrev:Men låter det SÅ illa verkligen? Hur ofta hör du nåt som är så illa? Nu kanske jag inte lyssnar i dom kretsarna, men det är _väldigt_ sällan jag hör nåt som är så komprimerat att det är olyssningsbart. Soundcloud-grejen som länkades tidigare i tråden lät iofs inte alls kul, Perturbator-albumet jag skrev om i första inlägget låter pannkaka, o så har jag nog blivit länkad nångång ibland till nåt som låter skit, annars har jag inte mycket minne av nåt som jag ratat pga en för aggressiv kompressor. Är väl annat som jag reagerar på först, typ fin musik som förstörs av nån som sjunger eller nån synt som inte alls passar in med resten
Svante skrev:Tell skrev:[ YouTube ]
Ja herrejeflar... I början trodde jag att det var en lustig skämtvideo, men ju längre det gick blev det en obehaglig känsla att det nog faktiskt var på allvar. Jag är fortfarande inte säker...
petersteindl skrev:Det finns en hel del i ämnet hur att spela in musik. Gå in på https://prostudiolive.com/
Det är bara att klicka på Archive eller blog och lyssna på alla föreläsningar.
https://prostudiolive.com/blog/daniel-ford-explains-narrowing-mix-3-bits-info-can-make-impactful/
Finns även på tuben.[ YouTube ]
Jämför ljudet mellan tuben och originalsajten. Hör ni någon skillnad?
Här är lite mer.
https://prostudiolive.com/blog/drford-explains-phantom-center-panning-theory-factors-order-mixes/
https://prostudiolive.com/archive/science-of-mixing/52 scrolla till längst ner och klicka på play.
Har man sett alla deras videos så blir man automatiskt proffs och därefter kan allt om ljud och inspelningar.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
music4ever skrev:Tell skrev:Men låter det SÅ illa verkligen? Hur ofta hör du nåt som är så illa? Nu kanske jag inte lyssnar i dom kretsarna, men det är _väldigt_ sällan jag hör nåt som är så komprimerat att det är olyssningsbart. Soundcloud-grejen som länkades tidigare i tråden lät iofs inte alls kul, Perturbator-albumet jag skrev om i första inlägget låter pannkaka, o så har jag nog blivit länkad nångång ibland till nåt som låter skit, annars har jag inte mycket minne av nåt som jag ratat pga en för aggressiv kompressor. Är väl annat som jag reagerar på först, typ fin musik som förstörs av nån som sjunger eller nån synt som inte alls passar in med resten
Varje dag lyssnar jag på musik som har så dåligt ljud att jag måste anpassa volymen efter bristerna i kvalité istället för den volymen jag vill lyssna på. Rätt ofta så måste jag byta skiva mitt i, för jag har tröttnat på så kasst ljud. Hände precis nu, där jag sluta mitt i Pissed jeans debut platta. Jag satt på en äldre Yello istället och herregud vad skönt för öronen.
Och tyvärr så händer det då och då att jag hör skivor som har så dåligt ljud att jag överhuvudtaget inte orkar lyssna på det. Trots att jag tror musiken är intressant för mig.
Och allt detta på grund av vansinnet med loudness race.
ottovonkopp skrev:music4ever skrev:Varje dag lyssnar jag på musik som har så dåligt ljud att jag måste anpassa volymen efter bristerna i kvalité istället för den volymen jag vill lyssna på. Rätt ofta så måste jag byta skiva mitt i, för jag har tröttnat på så kasst ljud. Hände precis nu, där jag sluta mitt i Pissed jeans debut platta. Jag satt på en äldre Yello istället och herregud vad skönt för öronen.
Och tyvärr så händer det då och då att jag hör skivor som har så dåligt ljud att jag överhuvudtaget inte orkar lyssna på det. Trots att jag tror musiken är intressant för mig.
Och allt detta på grund av vansinnet med loudness race.
Samma här. På den "gamla" tiden köpte jag ett par album i månaden, nu köper jag ett par om året mest för att random mix ska få lite nytt blod.
Finns massor av bra ny musik men känns inte bra att betala för ett album jag bara kommer kämpa mig igenom en gång och aldrig mer.
JB skrev:Det här är nog en av dom sämst ljudande albumen jag hört på ett bra tag iaf, låter som att trummorna är påklistrade utanpå i efterhand och volymen pumpar sjuuuuuuukt mycket.... grymt störande, som att musiken blir rädd och springer och gömmer sig lite nu och då =/
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=BkhWLFMZQ7I
Spotify: https://open.spotify.com/track/4ledbfb1dikJBqDGHFlMT6
satsvear skrev:Riktigt intressant tråd. Orkade plundra igenom ungefär halva och delar av slutet men tror jag förstog hela grejen. Köpte nyligen en skiva och den lät förfärligt, snabbkolla dr.Loudness och visst den hade dåliga siffror. I samma veva (eller i ärlighetens namn har jag kollat på det länge) så visar vinylen bättre. Slänger med en länk för den som vill kolla.
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... och&album=
Efter kollat i denna tråd så borde alltså vinylen vara från samma mastring som cdn och de har lagt på diverse för att få den att mäta bättre. Sen är det ju en annan sak att man kan uppleva vinylen mer dynamisk pga dist och allt vad det är.
satsvear skrev:Riktigt intressant tråd. Orkade plundra igenom ungefär halva och delar av slutet men tror jag förstog hela grejen. Köpte nyligen en skiva och den lät förfärligt, snabbkolla dr.Loudness och visst den hade dåliga siffror. I samma veva (eller i ärlighetens namn har jag kollat på det länge) så visar vinylen bättre. Slänger med en länk för den som vill kolla.
http://dr.loudness-war.info/album/list? ... och&album=
Efter kollat i denna tråd så borde alltså vinylen vara från samma mastring som cdn och de har lagt på diverse för att få den att mäta bättre. Sen är det ju en annan sak att man kan uppleva vinylen mer dynamisk pga dist och allt vad det är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 65 gäster