Ja självklart om du menar det första och sista, absolut inte när det gäller det mellersta. Det är på intet sätt mera illustorisk att spela bra än dåligt.
Men framförallt: Det spelar ingen roll vad det betyder! (Jag utgår då ifrån att det åsyftar ALLT som en illusion kan inkludera.)
Det är en lika ointressant parameter oavsett vilket.
"Sant" är intressant, "musikaliskt behållning" är intressant. Illusoriskhet har inget egenvärde, eller?
- - -
Och en sak till - bortse ifrån det förra inlägget (tyvärr gick det inte att redigera på grund av ett samtal som drog ut på tiden, på grund av de nya oförnuftiga reglerna för redigering, som admin dessvärre inte verkar kan eller vill rätta till) - jag menar detta:
sprudel skrev:MichaelG skrev:IngOehman skrev:Och jag är inte främmande för att jag sett ur ett statistiskt perspektiv är konstig/atypisk, då jag ju ständigt hör folk berätta att de struntar i hur det lät ("för det kan de ändå inte veta") men de vill att det skall låta "verkligt", alltså illusoriskt. Så det tycks vara den normala inställningen. Bland HIFi-folk i varje fall.
Och jag begriper inte den inställningen. Varken när jag konstruerar högtalare, optimerar rum elller spelar in musik.
Jag förstår om du med "begriper inte den inställningen" menar att du inte delar den. Om du däremot inte begriper hur folk kan tänka så, så förstår jag nog inte.
Ta mig tex. Jag sjunger i kör, har spelat i blåsorkester, går emellanåt på konsert både med akustisk och med förstärkt musik och uppskattar ljudåtergivning som låter "som på riktigt". Dvs som jag uppfattar som illusorisk. På ett filosofiskt plan delar jag nog helt din uppfattning om en ljudkedja som bör vara så transparent som möjligt och ett rum och högtalare som färgar så litet som möjligt. Men då jag dels faktiskt inte har kunskap om hur mina olika skivor ska låta (jag var inte med vid inspelningstillfället) och dessutom inte vet exakt hur jag ska bearbeta rummet och placera högtalarna för att få det så ofärgat som möjligt, så blir det ju med nödvändighet litet trial and error och en hel del tyckande. Jag köper prylar som jag av olika skäl tror vara bra, ett par högtalare som jag låtit mig imponeras av när jag hört dem i annat sammanhang och bearbetar rummet med inspiration av bland annat sådant du formulerat (tack för det!). Jag åtgärdar uppenbara felaktigheter (som att plocka ner en stor puckel vid 30 Hz) och så flyttar jag runt högtalarna till jag får till en klangbalans där jag tycker att flertalet av mina akustiska inspelningar låter "som på riktigt". På köpet låter det mesta andra väldigt bra också. Till och med sådant som egentligen låter ganska dåligt.
Jag förstår att du har kompetens och drivkraft att inte nöja dig med litet trial and error och litet tyckande. Men jag antar att du inte på allvar har svårt att förstå att andra - tex jag - kan nöja sig med detta om resultatet blir tillräckligt välljudande.
Bra inlägg MichaelG.
Kan det ligga något i att IÖ är konstruktör av ljudförmedlare och du, som jag, är konsumenter? En konstruktör med en aldrig sinande energi och vilja att verkligen gå till botten med hur det fungerar och inte låter sig nöja med kompromisser. Utan den ambitionen skulle InoAudio inte vara där de är idag, och det hade varit trist. Antagligen påverkas man av en livslång strävan mot perfektion och reflekterar till till problem inom området på ett annat vis än en konsument, även om du är en avancerad sådan. Fanan hålls högt, ända till slutet, och kompromisser är inte den första strategin i lösningar.
Jag förstår inte. Jag menar allvar med detta. Tack för de snälla orden, men.. Nej! Jag fattar inte hur man kan tänka(/tycka?) som ni (och många andra).
Jag KAN inte förstå hur man kan välja att fokusera på en faktor som illisoriskhet hellre än på musikupplevelsen.
Jag accepterar självklart att många tänker att de ändå inte kan veta hur det lät live, men frågan är varför det i så fall är mera viktigt att man får en illusorisk upplevelse än att behållningen av att lyssna på musiken blir stor? Nu låter jag väl som värsta Linn-personen, och det är absolut inte min mening att göra det, men jag kan inte komma ifrån att iden att hitta på en faktor såsom "illusoriskhet" för mig känns så oerhört musikfrämmande.
Instrumentet är ju inte huvudperson, huvudperson är musiken och musicerandet! Hur man man prioritera att få en instrumentklang som man tycker låter verklig, framför det som musiken förmedlar??? Vad är poängen med illustoriskheten om man inte vet (eller har skäl att tro) att den är ursprungslik, alltså att den berätta om hur det faktiskt lät?
Och hur kan man ens optimera sin anläggning på sådana grunder när kvaliteten på olika inspelningar varierar så mycket? Vilken vill man skall låta mest "illusoriskt"?
Och VARFÖR vill man att torrt gult gräs skall se grönt ut? Om det stämmer bättre överens med ens bild av hur en gräsmatta ser ut så betyder det väl inte att det är vad man vill se? Jag ser hellre en film eller ett fotografi i svartvitt (om det är ett svartvitt foto) än i färg med "trovärdiga" färger.
Det som gör det svårast att förstå era tankar är att ni formulerar dem som om ni ser något sort logik bakom åsikten att "illusorisk" skulle ha ett värde, men ni lyckas inte skriva någonting överhuvudtaget som övertygar mig. Inget gör att det inte ändå till sist bara vilar på en övertygelse om att det väl ändå måste vara bra om det upplevs "verkligt"?
Och då säger jag, igen - varför det?
Vad är bäst, ett halvsuddigt och svartvitt fotografi på er förfader (eller förmoder) från första halvan av 1800-talet, eller en kraftigt redigerad version av samma bild där någon har sett till att skapa alla de detaljer som fattas, så ett tydligt ansikte nu syns, och även lagt till färger och annat fint?
Visst blir det mera illusoriskt, men näppeligen en bättre bild av hur er anfader/moder såg ut.
- - -
Detta är en känd bild på Billy the Kid. Den enda veterligt enligt många för övrigt, men kanske finns det en eller två bilder till, hur som helst, så här ser den mest kända bilden ut:

Oftast ser man den publiceras spegelvänd eftersom det dels finns en myt om att han var vänsterhänt, och man dels fram till ganska nyligen inte var bekant med att fototekniken som användes gav spegelvända bilder.
Så jag har valt en rättvänd (det vill säga H/V-omkastad version) av bilden. Och visst har bilden lite upplösningsproblem. Färgupplösningen är noll (bilden är svartvit) och sen är den dessutom lite "färgad" (alltså falskt). Man kan såklart föredra att se den svartvit således att ingen falsk information präglar intrycket.
Men jag frågar mig (och er) - är det någon (t ex ni) som anser att det är mera intressant att titta på den här bilden:

Eller denna:

Eller denna:

Eller denna:

Eller denna:

Eller denna:

De två sista ser onekligen verkligast ut, alltså mest ut som en verklig människa. De är minst skadade av dålig bildteknik. Men gör det dem bättre/mera intressanta att titta på än det riktiga fotografiet av BtK?
- - -
Missförstå mig inte, jag VET att jag har statistiskt fel (är ickerepresentativ för den typiska åsikten) vilket t ex visas av att man tagit fram algoritmer för att 3D-TV-apparater skall göra 3D av 2D. Och man släpper filmer som t ex Titanic i 3D, trots att det inte finns någon 3D-information i det som filmats...
Jag VET att folk vill se sådant, men jag förstår det inte. Sorry, jag förstår det inte alls. Ni är helt obegripliga, för mig. Jag förstår inte hur ni är funtade, och varför ni är det.
Alltså appropå:
MichaelG skrev:Jag förstår om du med "begriper inte den inställningen" menar att du inte delar den. Om du däremot inte begriper hur folk kan tänka så, så förstår jag nog inte.
Jag förstår INTE hur ni kan tänka så, alltså varför ni värderar en falsk illusion som något av värde, och till och med nämner det utan att nämna den musikaliska behållningen (som på intet sätt är villkorat en illustion av händelsen).
Tänker ni likadant när det gäller säg text? Att ni inte bryr er om huruvida en fras som skall ha sagts av t ex... Napoleon, är sann, men tycker att det är viktigt/att den är värdefull, om den framstår som något som han skulle ha kunnat säga?
Om en anläggning (detta är något som är svårt att åstadkomma, men hypotetiskt) omvandlar all musik till C-dur (transponerar och tar bort svår harmonik) och det låter "trovärdigt/illusoriskt", alltså som om musiken var komponerad så, är det då okej? Spelar det ingen roll, eftersom ni ändå inte vet hur musiken var från början? Bara det är illusoriskt så är det bra?
Jag fattar verkligen INTE. Men den inställningen så borde det inte spela ens någon roll vad man spelar så länge det låter illusoriskt. VAD 17 är det med det illusoriska som ni värderar?
Igen tre nivåer:
1. Sant
2. Illustorisk
3. Trevligt/vackert/starkt
Jag förstår och bryr mig om 1 och 3, men begriper inte varför någon kan värdera 2 - trots att jag vet att väldigt många till och med hävdar att det är 2 som de tycker är viktigt.
För mig så framstår det som en sorts HiFi-sjuka, en som indikerar att musiken kommit bort i sammanhanget.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).