Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Även fast ni verkar mest diskutera vinyl just nu så är det ni säger ändå intressant i en vinyl vs CD diskussion. Nämligen på så vis att ni lägger en väldans massa energi, tid o framför allt pengar på spelare, pickuper, armar, vinyltvättar jadda jadda för att få så bra avspelning som möjligt från era stenkakor (som redan från början har problem som inte går att komma ifrån), medans om ni bah köper en rätt standard CD-spelare på Elgiganten så är uppspelningen från en enkel CD-skiva redan så gott som perfekt.
Visst att det kanske är en kul hobby att pyssla med, så kör på om ni gillar det, men satan vad ineffektivt det är!
Perfector skrev:Tell skrev:Även fast ni verkar mest diskutera vinyl just nu så är det ni säger ändå intressant i en vinyl vs CD diskussion. Nämligen på så vis att ni lägger en väldans massa energi, tid o framför allt pengar på spelare, pickuper, armar, vinyltvättar jadda jadda för att få så bra avspelning som möjligt från era stenkakor (som redan från början har problem som inte går att komma ifrån), medans om ni bah köper en rätt standard CD-spelare på Elgiganten så är uppspelningen från en enkel CD-skiva redan så gott som perfekt.
Visst att det kanske är en kul hobby att pyssla med, så kör på om ni gillar det, men satan vad ineffektivt det är!
Som skillnaden mellan pipa och cigarett.
En cigg ur paketet och tända så är det klart.
En pipa ska skrapas rensas stoppar och tändas.
Meditativt och mycket rogivande.
för at vinyl är bäst, ja bäst o bäst, vinyl är oftast inte sönder, mastratTell skrev:Perfector skrev:Tell skrev:Även fast ni verkar mest diskutera vinyl just nu så är det ni säger ändå intressant i en vinyl vs CD diskussion. Nämligen på så vis att ni lägger en väldans massa energi, tid o framför allt pengar på spelare, pickuper, armar, vinyltvättar jadda jadda för att få så bra avspelning som möjligt från era stenkakor (som redan från början har problem som inte går att komma ifrån), medans om ni bah köper en rätt standard CD-spelare på Elgiganten så är uppspelningen från en enkel CD-skiva redan så gott som perfekt.
Som skillnaden mellan pipa och cigarett.
Jo det jag menar lite med sista meningen, är det kul så kör på. Själva cermonin runt det hela är säkert najs, men i slutändan vet jag att det för många perfekt ljud som är målet, o då är det en väldigt ineffektiv väg att gå.
Så hela den här grejen antar jag är både en för o nackdel i frågan om vinyl vs cd; allt beror helt enkelt på varför man gör det
Akedake skrev:för at vinyl är bäst, ja bäst o bäst, vinyl är oftast inte sönder, mastratTell skrev:Perfector skrev:Som skillnaden mellan pipa och cigarett.
Jo det jag menar lite med sista meningen, är det kul så kör på. Själva cermonin runt det hela är säkert najs, men i slutändan vet jag att det för många perfekt ljud som är målet, o då är det en väldigt ineffektiv väg att gå.
Så hela den här grejen antar jag är både en för o nackdel i frågan om vinyl vs cd; allt beror helt enkelt på varför man gör det
Perfector skrev:Det finns pickup'er som kan spåra tvärhastigheter på nästan 1 meter per sekund, om det gick att spåra så breda gravyrspår.
Klarar den att spåra Telarc's 1812 där kanonerna har spår som går nästan 90 grader så borde det gå att spela nästan vad som helst.
RIIA som ju styr fekvensförstärkningen är ju omvänd mot den graverade amplituden, dvs låga frekvenser förstärks mest och har då minst signalstyrka.
ett kryss som blir en rak signal efter RIIA.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Det finns pickup'er som kan spåra tvärhastigheter på nästan 1 meter per sekund, om det gick att spåra så breda gravyrspår.
Klarar den att spåra Telarc's 1812 där kanonerna har spår som går nästan 90 grader så borde det gå att spela nästan vad som helst.
RIIA som ju styr fekvensförstärkningen är ju omvänd mot den graverade amplituden, dvs låga frekvenser förstärks mest och har då minst signalstyrka.
ett kryss som blir en rak signal efter RIIA.
Just Telarcs 1812 ställer mer krav på setupen och anpassning än på de ingående komponenterna. Jag har vid flera tillfällen testat den skivan och medd lite jobb så fungerar det. Mitt första försök var med en Mayware Formula 4 arm med en Pickering pickup (om jag minns rätt, detta var tidigt 80-tal). Första spelningen resulterade i att tonarmen lyfte och landade inne på etikettenJag hade då två val, att göra nålupphängningen mjukare eller att öka den rörliga massan. Det senare alternativet var enklare så något gram bly på pu-fästet och ombalansering löste problemet, det fungerade perfekt efter detta.
Nästa gång var när jag hade spenderat ett antal tusen på en uppgradering av min skivspelare och testade. Resultatet vid spelningen var inte lika dramatiskt som med Formula 4 armen men det lät direkt illa, och det gjorde det med andra skivor också. Lite tester med ett annat underlag för spelaren löste problemet.
/ B
Harryup skrev:Att spåra Telarcs 1812 har inget med varken välljud eller bra spårningsförmåga att göra, har lika mycket med att nålen inte kan spåra ur för att armen är för trög.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Att spåra Telarcs 1812 har inget med varken välljud eller bra spårningsförmåga att göra, har lika mycket med att nålen inte kan spåra ur för att armen är för trög.
Det har kanske inte med välljud att göra, men definitivt med anpassning mellan arm och puppa. Och min Linn Ekos II är absolut inte trög
/ B
Morello skrev::mrgreen: Beställde den nyss, ehuru på kompaktskiva.
Morello skrev::mrgreen: Beställde den nyss, ehuru på kompaktskiva.
Perfector skrev:Morello skrev::mrgreen: Beställde den nyss, ehuru på kompaktskiva.
Spela med varsam volym och höj sakta tills du vet hur mycket kanon dina högtalare tål.
För nå't år sedan var den nån på forumet som spräckte sina högtalare
Harryup skrev:Är det inte så att ena versionen har kanoner medans den andra versionen har "digitala" kanoner? Har skivorna hemma men spelar dom aldrig.
Hävdar fortfarande att det är skillnad på att låta nålen följa spåret eller tvinga den kvar. Trög i detta avseende behöver inte betyda trög lagring.
Har aldrig använt den skivan för att verifiera att något spårar bra utan för det använder man mätskivor.
/Harryup
Harryup skrev:Är det inte så att ena versionen har kanoner medans den andra versionen har "digitala" kanoner? Har skivorna hemma men spelar dom aldrig.
Hävdar fortfarande att det är skillnad på att låta nålen följa spåret eller tvinga den kvar. Trög i detta avseende behöver inte betyda trög lagring.
Har aldrig använt den skivan för att verifiera att något spårar bra utan för det använder man mätskivor.
/Harryup
Harryup skrev:Att spåra Telarcs 1812 har inget med varken välljud eller bra spårningsförmåga att göra, har lika mycket med att nålen inte kan spåra ur för att armen är för trög.
/Harryup
Johan_Lindroos skrev:Jag förmodar att du menade "nålen inte kan spåra", eller? För att "nålen inte kan spåra ur", är ju som sagt inte så svårt att lyckas med, den är ju oftast jämt i spåret. Eller?
Och vad avser du med en "trög arm"? Är det masströghetsmomentet? Eller att den har friktionsmotstånd åt ett eller annat håll? Eller något annat?
D.S.
RogerGustavsson skrev:Har det inte varit snack om att den vinylen egentligen är närmast "felgravérad"? Finns det flera utgåvor?
RogerGustavsson skrev:Har det inte varit snack om att den vinylen egentligen är närmast "felgravérad"? Finns det flera utgåvor?
Johan_Lindroos skrev:Jag har för mig (någon får gärna rätta mig om jag har fel), att jag kikade på vågformen på kanonskottet på CD:n och då var det full-scale-klippning i alla fall.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Har det inte varit snack om att den vinylen egentligen är närmast "felgravérad"? Finns det flera utgåvor?
Det ligger nå't i det.
Vissa spår är så tvära att det nästan går baklänges.
Men om pickupen kan spåra det så är den inte fel inställd som jag upplever det.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 43 gäster