Moderator: Redaktörer
Frisk skrev:Båda två är ju mycket intressanta produkter, smidig att ha allt inbyggd, samtidigt synd att inte ha möjligheten att koppla den optimalt till "stora anläggningen" för de 1100 som skiljer i pris får man ju ett ok begagnat steg eller kanske t.o.m. ett litet nytt klassD, men man tappar ju minimalismen... å andra sidan orkar jag nog inte koppla fram och tillbaka ändå, bättre att låna hem WXC-50 till stora anläggningen och prova om det är en produkt som borde ingå där...
Tangband skrev:Frisk skrev:Båda två är ju mycket intressanta produkter, smidig att ha allt inbyggd, samtidigt synd att inte ha möjligheten att koppla den optimalt till "stora anläggningen" för de 1100 som skiljer i pris får man ju ett ok begagnat steg eller kanske t.o.m. ett litet nytt klassD, men man tappar ju minimalismen... å andra sidan orkar jag nog inte koppla fram och tillbaka ändå, bättre att låna hem WXC-50 till stora anläggningen och prova om det är en produkt som borde ingå där...
Enda ev nackdel med den integrerade är att vi inte vet hur bra slutsteget är. Det är ju klass D så chansen att det skulle vara lika bra som de bästa är nog, om man ska vara realistisk, ganska liten?
Med det sagt, jag skulle själv låna hem och prova dessa klass D steg om Yamaha kunde göra renodlade slutsteg i samma format utan knappar. Jag tycker att lådan är skitsnygg!
Frisk skrev:Nu kunde jag inte hålla mig, la en beställning på WXC-50, samt ett billigt klass D-steg från China (2x100W). Blev totalt billigare än WXA-50, också riktigt nyfiken på att testa omvandlaren direkt till stora anläggningen (hoppas nu bara inte den fastnar där permanent), WXA-50 har ju lite smalare användningsområde...
Tangband skrev:Kopplar du din Yamaha till Ino-filtret via RCA-till balanserade kontakter ? Har du i sådanafall rätt kablar med fas och jord på rätt stift ? Kan du lyfta jorden på Ino filtret? ( med en switch ).
Du skriver att det även brummade förr men lägre, det tyder ändå på ett allvarligt fel någonstans.
Harryup skrev:Man kan alltid testa att dra en separat jordsladd ifrån Yammans metalchassie till jord i ett jordadt uttag. Dvs. metallbyglarna. Förutsätter ju att det är rätt kopplat i dosa och i väggen.
/Harryup
Tangband skrev:Harryup skrev:Man kan alltid testa att dra en separat jordsladd ifrån Yammans metalchassie till jord i ett jordadt uttag. Dvs. metallbyglarna. Förutsätter ju att det är rätt kopplat i dosa och i väggen.
/Harryup
Jag tycker han ska prova med helt ojordade grendosor och utag först. Slår vad om en tioöring att det är jordslingor som ställer till med problemet.
Seagull skrev:Spelat med PC i många år, men klantade till det och brände ljudutgångarna. Blev nyfiken på denna spelare efter att ha läst denna tråd. Nu har jag köpt en, och testat. Ljudet är dovt, burkigt, hemskt! Samma musikfiler som tidigare, samma förstärkare (provat 3 olika).
Har jag missat nån inställning? Den uppgraderade firmware vid uppstart, till ver. 1.36, vad har ni andra för version?
Frisk skrev:Tangband skrev:Harryup skrev:Man kan alltid testa att dra en separat jordsladd ifrån Yammans metalchassie till jord i ett jordadt uttag. Dvs. metallbyglarna. Förutsätter ju att det är rätt kopplat i dosa och i väggen.
/Harryup
Jag tycker han ska prova med helt ojordade grendosor och utag först. Slår vad om en tioöring att det är jordslingor som ställer till med problemet.
Jag får ta och testa det! Dock borde ju WXC50 vara dubbelisolerad? den har ju ojordad kontakt in... i det stora får jag säkert problem med jordslingor, men som det är kopplat nu tycker jag inte jag borde få det...
Tox skrev:Frisk nu kommer jag kanske att få skäll av någon här![]()
Men just jordbrum är inte roligt alls och ibland känns det helt ologiskt när problemet kommer dvs du kopplar in en till apparat med ojordad kontakt.
På grund av diverse tidigare huvudbry så sitter alla mina apparater på samma fas, samt att jag jordar bara en apparat i kedjan via nätkontakten resterande apparater jordas alltså bara via interconnect mellan varandra.
Hos mig är det bioförsteg/processorn resterande 8st apparater i kedjan kopplas alla ojordade i nätet.
Detta är det första jag skulle prova och se om det hjälper med ditt problem, se bara till att apparaten som du jordar till elnätet verkligen är jordad.
Sedan om man tycker det är en permanentlösning eller känns lite off pga elsäkerhet är något var och en får avgöra, men jag ser inte riktigt ett problem med denna lösning.
Bill50x skrev:Tangband skrev:Om jag inte tar helt fel finns det heller inga begränsningar med Linn och Naims grejor.
Finns väl ingen begränsning med SB heller. Har typ +275 tusen låtar på servern och det hanterar i alla fall SB - om inte galant men det går (långsamt att indexera om).
/ B
Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:oivavoi skrev:
For de av oss som har så dårlig hørsel at vi ikke kan høre skilnad på 16/44 og hi-rez fungerer det likevel ganske ok.
Det är inte nödvändigtvis så att det är vår hörgräns för höga frekvenser som är det viktiga. Mer viktigt kan vara att D/A-omvandlaren slipper samplingsfrekvensomvandla, alltså att DAC:en kan spela upp den samplingsfrekvens som filen är ursprungligen lagrad som. Samplingsfrekvensomvandling som exempelvis görs av olika operativsystem kan vara förhållandevis enkla att höra skillnad på om det görs eller om filen kan hanteras utan samplingsfrekvensomvandling.
Ja, samplingsfrekvensomvandling kan vara extremt olika bra. Den som fanns i Windows Vista var väl ett bottennapp, men det finns också omvandling som är helt oproblematisk att använda. Faktum är att nästan alla AD- och DA-omvandlare idag omvandlar samplingsfrekvensen eftersom de som regel är översamplande. Och det gör dem bättre än vad man skulle kunna göra utan översampling.
Tangband skrev:Svante skrev:Johan_Lindroos skrev:
Det är inte nödvändigtvis så att det är vår hörgräns för höga frekvenser som är det viktiga. Mer viktigt kan vara att D/A-omvandlaren slipper samplingsfrekvensomvandla, alltså att DAC:en kan spela upp den samplingsfrekvens som filen är ursprungligen lagrad som. Samplingsfrekvensomvandling som exempelvis görs av olika operativsystem kan vara förhållandevis enkla att höra skillnad på om det görs eller om filen kan hanteras utan samplingsfrekvensomvandling.
Ja, samplingsfrekvensomvandling kan vara extremt olika bra. Den som fanns i Windows Vista var väl ett bottennapp, men det finns också omvandling som är helt oproblematisk att använda. Faktum är att nästan alla AD- och DA-omvandlare idag omvandlar samplingsfrekvensen eftersom de som regel är översamplande. Och det gör dem bättre än vad man skulle kunna göra utan översampling.
detdär är fascinerande och svårt för mig att riktigt förstå, att det skulle kunna bli bättre efter översampling.
darkg skrev:Tangband skrev:Svante skrev:
detdär är fascinerande och svårt för mig att riktigt förstå, att det skulle kunna bli bättre efter översampling.
Det är väl så att en del manipulationer blir bättre i det översamplade tillståndet, helt enkelt, möjligen lite likt hur man kan zooma in en bild för att lätt och precist snygga till en detalj och sen zooma ut.
Seagull skrev:Spelat med PC i många år, men klantade till det och brände ljudutgångarna. Blev nyfiken på denna spelare efter att ha läst denna tråd. Nu har jag köpt en, och testat. Ljudet är dovt, burkigt, hemskt! Samma musikfiler som tidigare, samma förstärkare (provat 3 olika).
Har jag missat nån inställning? Den uppgraderade firmware vid uppstart, till ver. 1.36, vad har ni andra för version?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster