Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Re: Yamaha wxc 50 streamer tillräckligt bra ?

Inläggav Frisk » 2018-01-09 22:45

Båda två är ju mycket intressanta produkter, smidig att ha allt inbyggd, samtidigt synd att inte ha möjligheten att koppla den optimalt till "stora anläggningen" för de 1100 som skiljer i pris får man ju ett ok begagnat steg eller kanske t.o.m. ett litet nytt klassD, men man tappar ju minimalismen... å andra sidan orkar jag nog inte koppla fram och tillbaka ändå, bättre att låna hem WXC-50 till stora anläggningen och prova om det är en produkt som borde ingå där...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 08:36

Frisk skrev:Båda två är ju mycket intressanta produkter, smidig att ha allt inbyggd, samtidigt synd att inte ha möjligheten att koppla den optimalt till "stora anläggningen" för de 1100 som skiljer i pris får man ju ett ok begagnat steg eller kanske t.o.m. ett litet nytt klassD, men man tappar ju minimalismen... å andra sidan orkar jag nog inte koppla fram och tillbaka ändå, bättre att låna hem WXC-50 till stora anläggningen och prova om det är en produkt som borde ingå där...

Enda ev nackdel med den integrerade är att vi inte vet hur bra slutsteget är. Det är ju klass D så chansen att det skulle vara lika bra som de bästa är nog, om man ska vara realistisk, ganska liten?
Med det sagt, jag skulle själv låna hem och prova dessa klass D steg om Yamaha kunde göra renodlade slutsteg i samma format utan knappar. Jag tycker att lådan är skitsnygg!

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-01-10 09:39

Tangband skrev:
Frisk skrev:Båda två är ju mycket intressanta produkter, smidig att ha allt inbyggd, samtidigt synd att inte ha möjligheten att koppla den optimalt till "stora anläggningen" för de 1100 som skiljer i pris får man ju ett ok begagnat steg eller kanske t.o.m. ett litet nytt klassD, men man tappar ju minimalismen... å andra sidan orkar jag nog inte koppla fram och tillbaka ändå, bättre att låna hem WXC-50 till stora anläggningen och prova om det är en produkt som borde ingå där...

Enda ev nackdel med den integrerade är att vi inte vet hur bra slutsteget är. Det är ju klass D så chansen att det skulle vara lika bra som de bästa är nog, om man ska vara realistisk, ganska liten?
Med det sagt, jag skulle själv låna hem och prova dessa klass D steg om Yamaha kunde göra renodlade slutsteg i samma format utan knappar. Jag tycker att lådan är skitsnygg!

Jag ser nog egentligen två nackdelar.
1. Inte möjligt att använda lådan direkt till externt slutsteg.
2. Ingen möjlighet att att koppla in filter, dsp, kontrollbox för basmoduler etc. mellan signal och slutsteg.

Fördelen är ju en mycket ren lösning, men med små utbyggnads/uppgraderingsmöjligheter.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-11 19:55

Under advanced i bruksanvisningen och i musiccast appen kan man ställa jitter suppression till wxc50 i tre steg. Default är 2.
Jag hör ingen skillnad alls mellan de olika inställningarna. Men Jitter är väl kanske allmänt överdrivet att det skulle påverka speciellt hörbart.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-01-15 22:40

Nu kunde jag inte hålla mig, la en beställning på WXC-50, samt ett billigt klass D-steg från China (2x100W). Blev totalt billigare än WXA-50, också riktigt nyfiken på att testa omvandlaren direkt till stora anläggningen (hoppas nu bara inte den fastnar där permanent), WXA-50 har ju lite smalare användningsområde...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-16 14:58

Frisk skrev:Nu kunde jag inte hålla mig, la en beställning på WXC-50, samt ett billigt klass D-steg från China (2x100W). Blev totalt billigare än WXA-50, också riktigt nyfiken på att testa omvandlaren direkt till stora anläggningen (hoppas nu bara inte den fastnar där permanent), WXA-50 har ju lite smalare användningsområde...

Återkom gärna med en recension

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-18 14:59

Har nu noggrant jämfört Spotify connect 256 Kbit i yamahan med en skiva från harmonia mundi , jämfört med att ladda ner låtarna från Spotify premium i ipaden och spela upp dem med 320 Kbit via AirPlay till Yamaha.

Tycker nog att det som låter mest likt CD-originalet som jag har i FLAC i NASen, är 320 Kbit från AirPlay från min iPad.
Det blir lite mer kraft i instrumenten känns det som, jämfört med Spotify connect.
CD:n i sin tur i form av FLAC har ytterligare kraft och bandbredd känns det som (jämfört med AirPlay )

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 18:32

Hur länge spelar Yamaha wxc 50 en låt med FLAC i cd-kvalitet om man stänger av NASen ?
Var ju tvungen att kolla...

Svaret är 1 minut och 16 sekunder, vilket alltså är den tid spelaren spelar FLAC materialet från det inbyggda buffertminnet i wxc 50.

Jag vill minnas att Squeezeboxen jag hade förr klarade ungefär 25 sekunder.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-21 16:38

https://hifilivemagazine.com/yamaha-wxc-50/3/

Intressant test på spanska där yamahans jämförs med gott resultat mot referensstreamern som kostar 15 gånger mer.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-22 08:58

En färsk test av musiccast och Yamaha s602. Här visas tydligt hur man tex spelar TIDAL, internet-radio och multirum.
https://youtu.be/BzZsOv8Rpvo

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-01-25 22:56

Fick leverans av min idag.

Jag vet inte var jag ska börja... detta kommer bli rörigt.

Uppackning, fjärren kollade jag inte ens... kanske bra det följer med en men inte mycket mer än så. Spelaren känns väldigt robust och kvalitativ! Men varför har de satt dit ett vred/volymkontroll i plast? Ser riktigt fin ut men känns verkligen sådär och för liten och kort för att få någon känsla med. Den hela är nog tänkt att styras från mobilen.

Kopplade in lådan på fasta nätet och tilldelade mac-adressen en statisk ip, tänkte att man väl behöver surfa in på lådan och då underlättar det om man vet var man har den... började med fw-uppdatering, tog ett bra tag men inga konstigheter. Eller ja, tror jag behövde appen för att kunna välja att uppdatera fw, om jag nu mins rätt. Fördjupade mig inte så mycket i webgränssnittet innan så kanske går där också om man letar mer. Med appen behövde man dock inte hålla koll på lådans adress, hittades automatiskt.

Efter fw var uppdaterat började jag leta efter server, tomt. Letade överallt jag kunde komma på efter nätverksinställningar, det är ju en nätverksspelare, hur hittar jag nasen. Nätverk-ikonen var bara tom när jag klickade, inga inställningar eller liknande var jag än tittade, hur ställer jag mina nsf-egenskaper!? Efter lite forkning kräver den dlna, så fick aktivera det på nasen, det är ju smidig, men hade gärna sett att jag fått logga in med spelaren mot nasen. Inte satt mig in i dlna, antar man bara har läs-rättigheter men kändes väldigt enkelt med få inställningar och väldigt lite kontroll från nasen.

Väl med nätverket uppe och nasen färdig-indexerad med mina filer var gränssnittet mellan ganska logiskt, möjlighet att bläddra i mappstruktur eller baserat på taggar. Åter blir jag bestraffad över att jag har dåligt taggade filer och delvis också ostruktur på musiken, det är på gång och absolut inget jag kan skylla spelaren för! Men blir tydligare när man söker från en spelare än från utforkaren på en dator.

Kopplade först spelaren via receivern för att verifiera att jag verkligen hade volymkontroll på signalen. Upplever lite brum men det fungerar. Kopplar wxc-50 direkt i cr80es.
Spelar Kari Bremnes - Det vi har, det låter bra, men en del brum mellan låtarna. Volymkontrollen räcker knappt heller, utan att spela vansinnigt högt hade jag nästan volymen i botten, jag var nöjd med ljudstyrkan som var men är mycket tveksam om det räckt till en mindre komprimerad skiva. Nu verkar det gå ställa upp ingångrna något till, för att matcha varandra, men utnivån matchar inte innivån på slutstegen. Max från WXC-50 ut motsvarar nog ~-28dB på volymkontrollern via receivern vilt gissat.

Det låter bra, mycket bra, jag upplever det lite rappare än för stunden vanliga uppställningen, androidTV-box hdmi -> hdmi+toslink toslink till den 20år gamla yamaha rx-v795 och där till filtret.

Ingen natt och dag men upplevde en skillnad till det bättre, hur stor del av det som är placebo låter jag vara osagt.

Åter till beummet, det var tydligt brum i tysta partier och mellan låtar, visst har det brummat tidigare men visst är det värre nu, dags att ta tag i problemet!
Med ett skåp borta går det nu se alla kablar. Röjde upp lite och plockade temporärt ur vad som inte behövs.

Efter kopplade hit och dit stod jag med rb1090 cr80 och wxc-50 sladden ur wxc-50 tyst, sladden i, brum. Oavsett hur jag vred och vände på kontakter blev jag inte av med det. Utan lågnivåkabel mellan de två är det tyst, lägger jag två fingrar mellan apparaterna sticker det ordentligt i fingrarna och brummar. Lyckades dock varken mäta någon ordentlig varken AC eller DC mellan apparaterna.

Kopplade tillbaka receivern fortfarande tyst, testade koppla wxc-50 via receivern men samma problem, har jag med wxc-50 i loopen brummar det! Skrev ju att jag anslöt den via kabel, det var första misstanken och det första som kopplades ur, om den gör någon skillnad är det till det bättre... har inga idéer på hur jag ska kunna koppla brumfritt. Även med wxc-50 kopplad på receiverns 230V utgång blir det brum,oavsett vridning på kabeln.

Det är rotel rb1090 drabbas till basmodulerna, det är lågfrekvent, jag får samma beteende att det sticker i fingrarna även med bara nad208 kopplat men hör inget egentligt brum ur högtalarna, men är ju också lite olika känslighet vid låga frekvenser mellan i32s och infraY6. Det är för besvärligt att komma åt baktill för att växla steg mellan högtalarna idag.

I övrigt verkar det vara en trevlig låda även om jag inte tyckte asnvändargränssnittet i appen var helt intiutivt, går det ens spola i en låt!?

Brumproblemen gör väl inte så mycket då inte tanken var att den skulle kopplas till denna anläggning ändå. Hoppas bara utnivån räcker till steget den ska kopplas till...

Fördelen är ju är jag slipper köpa en till ner till källaren;)

Den passade riktigt bra på bredden bredvid cr80 ovanpå en fullbred receiver, bara de inte kom åt varandra för då blixtrade det, utan anslutna signalkablar...

Oj så långt det blev...

Edit:hade misstagit mig att även nad208/i32s brummade... så var inte fallet visade det sig efter omtest.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-26 12:54

Tack för recensionen.

Jo, själva volyratten är gjord av plast, litet snopet då resten av apparaten är så mekaniskt påkostad.

Du måste ha ett mycket allvarligt fel nånstans eftersom du får strömstötar då du tar i apparaterna. Om jag vore du skulle jag koppla ur alltsammans genast och kanske prova yamahan i en annan anläggning. Det ska vara knäpptyst i högtalarna. Kvarstår brumproblemet då du provat med andra apparater är nog apparaten defekt och du bör nog byta den.

Kopplar du din Yamaha till Ino-filtret via RCA-till balanserade kontakter ? Har du i sådanafall rätt kablar med fas och jord på rätt stift ? Kan du lyfta jorden på Ino filtret? ( med en switch ).
Du skriver att det även brummade förr men lägre, det tyder ändå på ett allvarligt fel någonstans.

Har du en centralantenn inkopplat med apparat som sitter på samma fas i närheten ? Kan göra att apparaterna blir strömförande. Prova dra ut antennen i vägguttaget till din mediabox, kolla om du fortfarande får ström i fingrarna efter du gjort det. Om du hittat felet och det berodde på antennkabeln- köp en galvanisk avskiljare på kjell&kompany för 50:-.
Kör du med jordade uttag i väggen eller i skarvsladdar ? Det kanske är felkopplat, eller så finns det störningar. Prova att sätta alla apparater, även mediaboxen på ojordade uttag istället.

Yamahan via pre out ger max ut 4 volt enligt specen.
Då krävs det nog att du ställer gain nivån under advanced till plus 6 db.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-01-26 13:35

Tangband skrev:Kopplar du din Yamaha till Ino-filtret via RCA-till balanserade kontakter ? Har du i sådanafall rätt kablar med fas och jord på rätt stift ? Kan du lyfta jorden på Ino filtret? ( med en switch ).
Du skriver att det även brummade förr men lägre, det tyder ändå på ett allvarligt fel någonstans.

Ino cr80 har väl inga balanserade in- eller utgångar? Är det tal om att det är RCA till RCA ska det väl inte uppstå brum? Fast det är väl några som rapporterat brum i samband med Ino cr80? Hur kom det till rätta med det i så fall?

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-01-26 15:03

Skrev lite mer i min medlemspresentation. Väldigt kort.
Kopplade ur precis allt:
1 kopplade in matning till RB1090
2 drog kabel mellan RB1090 till WXA50
-Slog på slutsteget knäpptyst
3. Anslöt nätkabeln till WXC50(fortfarande avstängd)
-Brummet är tillbaka
Båda apparaterna är anslutna till en och samma grendosa utan andra apparater inkopplade.
Stängde av och kopplade istället in receiver i exakt samma uttag med RCA inkopplad till denna, inget brum.

Ser inte hur jag ytterligare kan förkorta eller minska jordloopar.

Har ingen isolertransformator hemma, hade ju varit intressant att koppla nätverksspelaren via den.

Inga nätverkssladdar antenner eller annat anslutet, strömsladden är ensamt avgörande om brummet uppkommer eller ej. Hur kablarna vänds i vägguttaget gör varken till eller från.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-26 15:08

Man kan alltid testa att dra en separat jordsladd ifrån Yammans metalchassie till jord i ett jordadt uttag. Dvs. metallbyglarna. Förutsätter ju att det är rätt kopplat i dosa och i väggen.

/Harryup

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-26 16:43

Harryup skrev:Man kan alltid testa att dra en separat jordsladd ifrån Yammans metalchassie till jord i ett jordadt uttag. Dvs. metallbyglarna. Förutsätter ju att det är rätt kopplat i dosa och i väggen.

/Harryup

Jag tycker han ska prova med helt ojordade grendosor och utag först. Slår vad om en tioöring att det är jordslingor som ställer till med problemet.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-01-26 16:50

Tangband skrev:
Harryup skrev:Man kan alltid testa att dra en separat jordsladd ifrån Yammans metalchassie till jord i ett jordadt uttag. Dvs. metallbyglarna. Förutsätter ju att det är rätt kopplat i dosa och i väggen.

/Harryup

Jag tycker han ska prova med helt ojordade grendosor och utag först. Slår vad om en tioöring att det är jordslingor som ställer till med problemet.

Jag får ta och testa det! Dock borde ju WXC50 vara dubbelisolerad? den har ju ojordad kontakt in... i det stora får jag säkert problem med jordslingor, men som det är kopplat nu tycker jag inte jag borde få det...

Användarvisningsbild
Seagull

Inläggav Seagull » 2018-01-26 17:02

Spelat med PC i många år, men klantade till det och brände ljudutgångarna. Blev nyfiken på denna spelare efter att ha läst denna tråd. Nu har jag köpt en, och testat. Ljudet är dovt, burkigt, hemskt! Samma musikfiler som tidigare, samma förstärkare (provat 3 olika).
Har jag missat nån inställning? Den uppgraderade firmware vid uppstart, till ver. 1.36, vad har ni andra för version?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-26 17:50

Seagull skrev:Spelat med PC i många år, men klantade till det och brände ljudutgångarna. Blev nyfiken på denna spelare efter att ha läst denna tråd. Nu har jag köpt en, och testat. Ljudet är dovt, burkigt, hemskt! Samma musikfiler som tidigare, samma förstärkare (provat 3 olika).
Har jag missat nån inställning? Den uppgraderade firmware vid uppstart, till ver. 1.36, vad har ni andra för version?

Hmm... prova och låt den gå mågra dygn påslagen hela tiden. ESS dacarna verkar behöva inkörning. Läs på på Carlssonplanet om detta här: https://www.carlssonplanet.com/rekommen ... lektronik/
Du kör väl pure direct ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-27 09:21

Frisk skrev:
Tangband skrev:

/Harryup

Jag får ta och testa det! Dock borde ju WXC50 vara dubbelisolerad? den har ju ojordad kontakt in... i det stora får jag säkert problem med jordslingor, men som det är kopplat nu tycker jag inte jag borde få det...

I din medlemspresentation skriver du att du nyss testat med helt ojordade utag även på slutsteget och att brummet försvann. Bra att det fungerar nu. :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-01-27 10:10

Med kabel utan jord mellan avstängd WXC-50 och slutsteget brummar det inte. Komplett anläggning är inte testad. att WXC-50 inför detta problem när det funkar felfritt med dubbla slutsteg receiver cr80 projektor BD-spelare CD-spelare etc tidigare och att på något sätt koppla denna signaljord till systemet tycker jag tyder på något knas med min WXC-50.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-27 11:24

Angående gain så verkar den kunna ställas från -6 db till + 6 db i advanced menyn under " trim input ". Det kan vara intressant för den som kör wxc 50 som preamp direkt in i ett slutsteg och nivån behöver höjas.

"Max output
PRE OUT (0.9% THD, PRE AMP / PLAYER mode, Gain offset +6 dB) 4 volt "

Man kan ställa gainen mellan -6 och + 6 . Vid 0 db och 2 volt ut är spec THD 0,003%.

Jag har min trim input ställd på 0 db.

Funderar att höja nivån in i mitt dsp filter och tänker prova + 6 db för att se om det låter likadant som 0 db.

Tox

Inläggav Tox » 2018-01-27 12:23

Frisk nu kommer jag kanske att få skäll av någon här :lol:

Men just jordbrum är inte roligt alls och ibland känns det helt ologiskt när problemet kommer dvs du kopplar in en till apparat med ojordad kontakt.
På grund av diverse tidigare huvudbry så sitter alla mina apparater på samma fas, samt att jag jordar bara en apparat i kedjan via nätkontakten resterande apparater jordas alltså bara via interconnect mellan varandra.
Hos mig är det bioförsteg/processorn resterande 8st apparater i kedjan kopplas alla ojordade i nätet.
Detta är det första jag skulle prova och se om det hjälper med ditt problem, se bara till att apparaten som du jordar till elnätet verkligen är jordad.
Sedan om man tycker det är en permanentlösning eller känns lite off pga elsäkerhet är något var och en får avgöra, men jag ser inte riktigt ett problem med denna lösning.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-01-27 12:40

Tox skrev:Frisk nu kommer jag kanske att få skäll av någon här :lol:

Men just jordbrum är inte roligt alls och ibland känns det helt ologiskt när problemet kommer dvs du kopplar in en till apparat med ojordad kontakt.
På grund av diverse tidigare huvudbry så sitter alla mina apparater på samma fas, samt att jag jordar bara en apparat i kedjan via nätkontakten resterande apparater jordas alltså bara via interconnect mellan varandra.
Hos mig är det bioförsteg/processorn resterande 8st apparater i kedjan kopplas alla ojordade i nätet.
Detta är det första jag skulle prova och se om det hjälper med ditt problem, se bara till att apparaten som du jordar till elnätet verkligen är jordad.
Sedan om man tycker det är en permanentlösning eller känns lite off pga elsäkerhet är något var och en får avgöra, men jag ser inte riktigt ett problem med denna lösning.

Det var så jag tänkte och provade först med. Enbart med basslutsteget jordat och precis allt annat bortkopplat förutom WXC-50, som är avstängd, ändå brum.

Kopplar jag bort jord från slutsteget blir det nästan tyst, fuljordar jag WXC-50 med kabel till skyddsjordsbläcket hör jag inget brum fram till aparaterna(där jag står och håller jordkabeln...) 5-6m från högtalarna.

Fuljordar jag WXC-50 med jordat slutsteg minskar amplituden men frekvensen ökar. (Eller har basarna lägre output vid den frekvensen?)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-27 16:37

Bill50x skrev:
Tangband skrev:Om jag inte tar helt fel finns det heller inga begränsningar med Linn och Naims grejor.

Finns väl ingen begränsning med SB heller. Har typ +275 tusen låtar på servern och det hanterar i alla fall SB - om inte galant men det går (långsamt att indexera om).

/ B

Jo, det där är en helt onödig begränsning idag på vissa apparater. Helt utan anledning eftersom det inte kostar mycket extra minne för att klara väldigt mycket katalogisering av musik. Squeezebox var banbrytande antar jag.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-27 16:41

Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:
oivavoi skrev:
For de av oss som har så dårlig hørsel at vi ikke kan høre skilnad på 16/44 og hi-rez fungerer det likevel ganske ok.

Det är inte nödvändigtvis så att det är vår hörgräns för höga frekvenser som är det viktiga. Mer viktigt kan vara att D/A-omvandlaren slipper samplingsfrekvensomvandla, alltså att DAC:en kan spela upp den samplingsfrekvens som filen är ursprungligen lagrad som. Samplingsfrekvensomvandling som exempelvis görs av olika operativsystem kan vara förhållandevis enkla att höra skillnad på om det görs eller om filen kan hanteras utan samplingsfrekvensomvandling.

Ja, samplingsfrekvensomvandling kan vara extremt olika bra. Den som fanns i Windows Vista var väl ett bottennapp, men det finns också omvandling som är helt oproblematisk att använda. Faktum är att nästan alla AD- och DA-omvandlare idag omvandlar samplingsfrekvensen eftersom de som regel är översamplande. Och det gör dem bättre än vad man skulle kunna göra utan översampling.

detdär är fascinerande och svårt för mig att riktigt förstå, att det skulle kunna bli bättre efter översampling.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-27 17:01

Tangband skrev:
Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Det är inte nödvändigtvis så att det är vår hörgräns för höga frekvenser som är det viktiga. Mer viktigt kan vara att D/A-omvandlaren slipper samplingsfrekvensomvandla, alltså att DAC:en kan spela upp den samplingsfrekvens som filen är ursprungligen lagrad som. Samplingsfrekvensomvandling som exempelvis görs av olika operativsystem kan vara förhållandevis enkla att höra skillnad på om det görs eller om filen kan hanteras utan samplingsfrekvensomvandling.

Ja, samplingsfrekvensomvandling kan vara extremt olika bra. Den som fanns i Windows Vista var väl ett bottennapp, men det finns också omvandling som är helt oproblematisk att använda. Faktum är att nästan alla AD- och DA-omvandlare idag omvandlar samplingsfrekvensen eftersom de som regel är översamplande. Och det gör dem bättre än vad man skulle kunna göra utan översampling.

detdär är fascinerande och svårt för mig att riktigt förstå, att det skulle kunna bli bättre efter översampling.

Det är väl så att en del manipulationer blir bättre i det översamplade tillståndet, helt enkelt, möjligen lite likt hur man kan zooma in en bild för att lätt och precist snygga till en detalj och sen zooma ut.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-27 17:10

darkg skrev:
Tangband skrev:
Svante skrev:

Det är väl så att en del manipulationer blir bättre i det översamplade tillståndet, helt enkelt, möjligen lite likt hur man kan zooma in en bild för att lätt och precist snygga till en detalj och sen zooma ut.

Ja, jag antar att uträkningarna måste ske rätt , för blir de fel så blir det kanske sämre än innan ?

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2018-01-27 19:00

Seagull skrev:Spelat med PC i många år, men klantade till det och brände ljudutgångarna. Blev nyfiken på denna spelare efter att ha läst denna tråd. Nu har jag köpt en, och testat. Ljudet är dovt, burkigt, hemskt! Samma musikfiler som tidigare, samma förstärkare (provat 3 olika).

Jag har firmware 1.36, det är den senaste.
Har du fått ordning på ljudet?
Så här tror jag inställningarna ska vara för att få ljudet opåverkat.
wxc-50.1.PNG
wxc-50.1.PNG (92.43 KiB) Visad 9387 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-27 19:42

Såhär ser det ut på min iPad för att få så ren signal som möjligt. Genom att välja och klicka på ”direkt” så används inte de övriga funktionerna som tonkontroller, enhancer osv.

Jitternivå-bekämpningen är i tre steg. Läge 1 är sämsta, läge två är default ( troligen använde LTS detta i testet men det är inte säkert ) och läge 3 är ytterligare jitterbekämpning.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi