Du får 1 mille att spendera på hifi vad köper du???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Re: Du får 1 mille att spendera på hifi vad köper du???

Inläggav BellsnWhistles » 2025-11-21 23:00

Morello skrev:För 22 år sedan spelade folk kompaktskiva - hur många av er spelar kompaktskiva ännu idag?

Jag. Dagligen. Spelar även Lp, har, förutom mina egna, även min svärmors (mest Tony Bennet, Presley och Tom Jones :D ) samt min farfars (ett hundratal klassiska, mycket ryskt. Samt ett några Lindeman, Lundastudent som han var... :D :D ).
Jag spelar faktiskt ibland även kassetband då jag har en enorm samling gamla blandband från kära och gamla vänner, nu inte längre här. Ser det som en kort historisk tillbakablick med personlig ankytning.
Med det sagt så är ju Spotify oftast källan för mig.

Om jag hade en mille att investera i HiFi skulle jag: sänka golvet i befintligt lyssningsrum (i källaren) samt ta bort en källarvägg. Då får jag ett mycket bra rum, men med tanke på redan installerad golvvärme, bärande källarvägg etc. så räknar jag kallt med 500k där.
Jag är lite ombytlig, men idag jag skulle köpa ett till Sybarite audio No 1200, samt Magnepan 30.7 för resten.
Det skulle bli bra :-)
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-11-22 04:56

1 mille..... Mmmm jag skulle handla för max 500-tusen. Då det finns många olika märken/högtalare som gör enormt bra högtalare för max 100-papp och resten till elektronik och resten som behövs i en Hemmabio. De andra 500-tusen skulle jag skänka bort till behövande som katthem och Cancerfonden. Enda högtalaren som kostar över 100-papp och som kan vara värd pengarna är nog JBL 4367 och de kostar över 200-papp.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

JM

Inläggav JM » 2025-11-22 09:30

Bygga nytt stort 100 % dämpat lyssningsrum över 100 Hz.

Biolyssning:
Dolby Atmos högtalaruppsättning med många ALSYVOX dipolhögtalare framför lyssningspositionen. Inga lådresonanser. Inga bakre reflexer > 100 Hz.
Revel hgt baktill vid biokoll.

Vid stereoåtergivning till en lyssningsposition:
4 18" subasar i hörnen med PEQ DSP.
Artificiellt direktljud
- array mittmonohgt ALSYVOX golv till tak
- laterala array hgt golv till tak med dominerade höger/vänster ljud. Minska crosstalk. Dvs viss procent av kontralaterala hgt signal ur fas. Variabelt.
Artificiellt reflexljud
60 grader laterat reflexsimulerande array hgt.
- variabel attenuering vanligen ca 8 dB (varieras relativt stereoinspleningens artificiella reflexer)
- variabel försening relativt direktljudet vanligen ca 20 ms,
- frekvensmässigt återges stereoljudet lateralt över 100 Hz och dämpas mjukt i de högre frekvenserna.
Typ spegling av reflexernas frekvens/attenuering/försening i ett optimalt rum.

Förstärkare mm utan hörbar distorsion i aktuell hgt uppställning. Relativt ett icke problem.
Får nog öka budgeten ngt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2025-11-22 10:29

JM skrev:Bygga nytt stort 100 % dämpat lyssningsrum över 100 Hz.

Hmm... tänker du inte fel nu? Bas brukar vara rätt jobbig att hantera, och det är den direkta motsatsen....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-11-22 11:06

distad skrev:1 mille..... Mmmm jag skulle handla för max 500-tusen. Då det finns många olika märken/högtalare som gör enormt bra högtalare för max 100-papp och resten till elektronik och resten som behövs i en Hemmabio. De andra 500-tusen skulle jag skänka bort till behövande som katthem och Cancerfonden. Enda högtalaren som kostar över 100-papp och som kan vara värd pengarna är nog JBL 4367 och de kostar över 200-papp.

Du är en bättre människa än jag Per... Du ger till Katthem och Barncancerfonden som man borde. Jag investerar istället återstoden i Vapen, Porr och Knark i form av Oetiska fonder/Ferrariaktier... :oops: :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

JM

Inläggav JM » 2025-11-22 17:04

Bamsefar skrev:

Hmm... tänker du inte fel nu? Bas brukar vara rätt jobbig att hantera, och det är den direkta motsatsen....

Min erfarenhet är att att erhålla optimalt upplevd bas i en lyssningspunkt är inte svårt. Tillämpar Toole/Olive/Welti mfl forskning.
Det är teoretiskt och praktiskt mycket svårt att erhålla optimal bas i flera lyssningspunker samtidigt vid stereolyssning.
Dessutom hoppar högfrekvenslokalisationen och stereoupplevelsen till närmaste högtalare vid avvikelse från optimala lyssningspositionen > 0,6 m. Moore (psykolog)- Psychology of hearing. uppl 6 - s 270.
Stereolyssnade är ensamt eller så lyssnar man på rad bakom varandra i 0 linjen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2025-11-22 17:45

JM skrev:
Bamsefar skrev:

Min erfarenhet är att att erhålla optimalt upplevd bas i en lyssningspunkt är inte svårt. Tillämpar Toole/Olive/Welti mfl forskning.
Det är teoretiskt och praktiskt mycket svårt att erhålla optimal bas i flera lyssningspunker samtidigt vid stereolyssning.
Dessutom hoppar högfrekvenslokalisationen och stereoupplevelsen till närmaste högtalare vid avvikelse från optimala lyssningspositionen > 0,6 m. Moore (psykolog)- Psychology of hearing. uppl 6 - s 270.
Stereolyssnade är ensamt eller så lyssnar man på rad bakom varandra i 0 linjen.

JM

Fortsätt jobba på dina egna erfarenheter säger jag då - det finns mera att upptäcka, speciellt i basområdet.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-11-22 21:48

Calleberg skrev:
distad skrev:1 mille..... Mmmm jag skulle handla för max 500-tusen. Då det finns många olika märken/högtalare som gör enormt bra högtalare för max 100-papp och resten till elektronik och resten som behövs i en Hemmabio. De andra 500-tusen skulle jag skänka bort till behövande som katthem och Cancerfonden. Enda högtalaren som kostar över 100-papp och som kan vara värd pengarna är nog JBL 4367 och de kostar över 200-papp.

Du är en bättre människa än jag Per... Du ger till Katthem och Barncancerfonden som man borde. Jag investerar istället återstoden i Vapen, Porr och Knark i form av Oetiska fonder/Ferrariaktier... :oops: :D
Knappast... :mrgreen: Vi lever i en totalt snurrig värld så försöka vara etisk till 100% Lycka till. :wink: Men allvarligt så om alla lyssnade runt så skulle nog många se att man kommer lååångt med 100.000kr till ett par högtalare.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-22 23:37

Ja skulle köpa en lokal där man kan dra på utan att få klagomål å akustikinreda å även bygga stora bashorn.
Som frontsysten skulle ja ha moddade JBL 250ti drivet av Acuphase å Nilai t basen.
Sen skulle ja uppgradera ungarnas anläggningar åxå.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Tell

Inläggav Tell » 2025-11-24 13:19

En mille you say? Skulle på riktigt börja undersöka om det går att bygga ett multiple entry horn i golv-till-tak-linje-form. Alltså en linjekälla med väldigt välkontorllerad spridning i horisontal-led. Vet faktiskt inte hur möjligt det är rent fysiskt, men annars skulle jag ändå fundera på antingen ett par välpresterande linjekällor eller MEH. Double bass array verkar smutt också för mer eller mindre perfekt bass (sålänge rummet tillåter vill säga). Oavsett så tror jag inte jag behöver spendera ens upp till 100kkr för själva högtalarna för att vara mer än nöjd.
Elektronik idag är ju dessutom inte heller nåt man behöver spendera mycket på, utan om man verkligen vill ta i så är väl några hypex-steg nåt man kan lägga pengar på. DSP/DAC/streamer blir väl en Raspberry Pi med kanske HifiBerry DAC8X. Det blir alltså långt under 100kkr för elektronik, så resterande blir väl på rummet. Har ju dröm om att i framtiden bygga mig ett eget hus, så då blir det väl ett halvt dedikerat rum (ett bättre vardagsrum alltså) där man säkert kan lägga några pengar på att bygga en infinity baffle för dom absolut lägsta oktaverna.

All in all så tror jag inte ens det är möjligt för mig att hitta ljudprylar för uppåt miljonen då absolut större delen bara kommer bli pengar rakt i sjön. Skulle möjligtvis vara om jag fick för mig att köpa ett Funktion One-PA för att bygga festival med, men även det känns rätt far-fetched.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-24 14:47

Om jag inte missade i snabbkiken så har jag visst inte skrivit något här.

Nu har jag inga direkta priser då jag bara kommer med begagnatköp, men förhoppningsvis får det plats i budget.

Von Schweikert VR-8
Pioneer Exclusive C7/M7
Holfis toppmatade Xandra
Audiomeca Mephisto/Elixir
Wijk Wizard Signature
Ett par Audion Silver Night bara för att
Och en bra flock Isoda interconnects och högtalarkabel om där är något över.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-11-24 15:52

en mille, hm räcker det?
Topp högtalare Ino i64es
Basmoduler Ino Y infra, 16st.
Slutsteg Sybarite ett till varje i64 och ett/var annan bas.
Någon lämplig Blueray spelare/strömmare
Weiss DAC 205
Hm nej en mille räcker nog inte riktigt, men man kommer nära :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-11-24 16:51

Imperial-Blomman skrev:Ja skulle köpa en lokal där man kan dra på utan att få klagomål å akustikinreda å även bygga stora bashorn.
Som frontsysten skulle ja ha moddade JBL 250ti drivet av Acuphase å Nilai t basen.

Grattis, du får soprummet på 10-15 kvadrat utan fönster inne i stan för miljonen. :mrgreen: Ljudanläggningen får sedan bli soprumsfynd.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-11-24 17:39

Eftersom allt låter likadant köper jag en transistorradio och sköna schwamps för resten av kulorna. Det blir ett sound made in heaven! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-24 18:27

Nattlorden skrev:Om jag inte missade i snabbkiken så har jag visst inte skrivit något här.

Nu har jag inga direkta priser då jag bara kommer med begagnatköp, men förhoppningsvis får det plats i budget.

Von Schweikert VR-8
Pioneer Exclusive C7/M7
Holfis toppmatade Xandra
Audiomeca Mephisto/Elixir
Wijk Wizard Signature
Ett par Audion Silver Night bara för att
Och en bra flock Isoda interconnects och högtalarkabel om där är något över.

Varför lägga pengar på kablar? 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-11-24 23:17

sprudel skrev:Eftersom allt låter likadant köper jag en transistorradio och sköna schwamps för resten av kulorna. Det blir ett sound made in heaven! :mrgreen:

Äre dyrrrt me schwamp? (Frågar åt en kompisch...) :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-11-25 00:02

Morello skrev:Varför lägga pengar på kablar? 8O

- Kvalité på kontaktdon
- Slipper löda/meka själv
- Snyggare (än tex tvinnade EKK)
- Smidigare (än tex EKK)

Själv har jag inga lyxiga högtalarkablar men väl ett antal signalkablar. Dels färdigköpta, dels egentillverkade. Ärligt talat hör jag ingen skillnad på dem förutom ett par tvinnade silverkablar med Bullet-kontakter (gjorda av en kompis) som låter aningen ljusare. Kan det bero på avsaknad av skärmning?

Oavsett så finns det absolut en "feel good"-känsla i att hantera och "dressa" kablage som det är kvalitet i. Att dra fast en WBT-kontakt i en ordentligt fastgjord rca-hona är en fröjd jämfört med en skräpkkabel/-kontakt till en till kretskortet lödd hona som bara sticker ut genom bakre plåten.

Om dessa kavlitetsönskemål kostar lite mer än "lakritskablar" må det vara hänt, de tjocka frontpanelerna på många förstärkare lär inte vara gratis heller ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-11-25 09:39

EKK används förstås inte. Ärligt talat skulle jag gärna byta alla RG58/59/62-kablar mot tunnare koaxkabel - tex RG174. Styva koaxkablar tarvar helt klart RCA-don med mutter; de prisbilliga typerna som kommer i block och sitter med en självgängande skruv i panelen är inte tänka att hantera momentet som uppstår med exempelvis Rudolf Gunnar 62 eller motsvarande.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-11-25 10:15

En mille räcker väl inte så långt om man ska ha det bästa. Kolla här tex! https://www.stereophile.com/content/dcs ... i7k957h1Lw

:mrgreen:

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-11-25 10:23

Johan_Lindroos skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja skulle köpa en lokal där man kan dra på utan att få klagomål å akustikinreda å även bygga stora bashorn.

Grattis, du får soprummet på 10-15 kvadrat utan fönster inne i stan för miljonen. :mrgreen: Ljudanläggningen får sedan bli soprumsfynd.

+1 :D :D :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-11-25 11:05

Morello skrev:Varför lägga pengar på kablar? 8O

Det finns inte så mycket tillgängligt av dem, så att dammsuga begagnatmarknaden tar lite pengar, speciellt om man skall leta utomlands.

Det är inte tekniskt betingat, det är emotionellt kopplat till personlig historik.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Tell

Inläggav Tell » 2025-11-25 11:27

eljulio skrev:En mille räcker väl inte så långt om man ska ha det bästa. Kolla här tex! https://www.stereophile.com/content/dcs ... i7k957h1Lw

Vad är den högen bäst på? Bäst på att väga mest? Bäst på att ta plats? Bäst på att vara dyr? Bäst på att ge ägaren så kallad "status"?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-11-25 12:51

Tell skrev:Vad är den högen bäst på? Bäst på att väga mest? Bäst på att ta plats? Bäst på att vara dyr? Bäst på att ge ägaren så kallad "status"?

Den låter säkert ganska bra men frågan är om det är nödvändigt att spendera 3 mille för den sakens skull. Många tongivande här verkar tycka att en spenderad 500-hundring på lokala macken är så långt det går att komma rent tekniskt.
En sådan där stapel av apparater skulle aldrig komma innanför mina dörrar, den vittnar mest om dåligt självförtroende men (för) gott om pengar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-11-25 13:39

Tell skrev:
eljulio skrev:En mille räcker väl inte så långt om man ska ha det bästa. Kolla här tex! https://www.stereophile.com/content/dcs ... i7k957h1Lw

Vad är den högen bäst på? Bäst på att väga mest? Bäst på att ta plats? Bäst på att vara dyr? Bäst på att ge ägaren så kallad "status"?

Jag vet inte. Har inte kollat prestanda. Man kan dock misstänka risk för suboptimering.

Tell

Inläggav Tell » 2025-11-25 14:14

Bill50x skrev:
Tell skrev:Vad är den högen bäst på? Bäst på att väga mest? Bäst på att ta plats? Bäst på att vara dyr? Bäst på att ge ägaren så kallad "status"?

Den låter säkert ganska bra men frågan är om det är nödvändigt att spendera 3 mille för den sakens skull. Många tongivande här verkar tycka att en spenderad 500-hundring på lokala macken är så långt det går att komma rent tekniskt.
En sådan där stapel av apparater skulle aldrig komma innanför mina dörrar, den vittnar mest om dåligt självförtroende men (för) gott om pengar.

/ B

Jag gissar på att den låter som den ska, alltså what goes in is what comes out - digitalt till ananlogt, precis som vilken annan DAC som helst med andra ord. Men ja samma här, även om jag skulle ha pengarna så finns det inte en chans i världen att stacken skulle få ta plats hemma hos mig.

eljulio skrev:
Tell skrev:

Jag vet inte. Har inte kollat prestanda. Man kan dock misstänka risk för suboptimering.

Oerhört stor risk ja!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2025-11-27 21:05

Kabellyftar. Där tog budgeten slut.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2025-11-28 18:38

Skulle investera hela summan i sommarstuga och ställa en ljudanläggning i den, hus = viktigaste och dyraste delen i ljudanläggningen. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-11-28 20:13

Eftersom första inlägget i tråden skrevs oktober 2003…

Om man räknar om summan med SCB:s prisomräknare till 2025 så motsvarar 1 miljon numera enligt bild:
IMG_7232.jpeg
IMG_7232.jpeg (405.94 KiB) Visad 451 gånger
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2025-11-28 21:27

Härligt, då får jag ihop det, det sprack nämligen på kabelsidan med den tidigare nivån.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-11-30 05:58

Goldfinger skrev:Härligt, då får jag ihop det, det sprack nämligen på kabelsidan med den tidigare nivån.

Ja, kablarna betydelse kan vi ju inte "glömma bort", säger jag som är Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi