Spotify i sig låter inte illa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur låter det?

Äh! Piss!
6
7%
Sådär...
27
30%
Riktigt bra!
56
63%

Antal röster : 89

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Harryup » 2019-11-15 12:38

Är Spotify erat "blandband" eller eran "skivsamling"?
Om det är blandbandet så skulle jag inte ens bry mig om kvalitén. Men är det skivsamlingen där man lyssnar på en skiva så är det en annan sak.
För min del så duger Spotify för bakgrundsmusik. Möjligen beror det på den ojämna kvalitén på musiken men jag tappar helt intresset efter ett tag om det inte är barnsånger eller julsånger som man spelar i bakgrunden.
Däremot när jag spelar hela skivor vilket jag gör >98% av tiden så är det egen nas eller Qobuz mer och mer. Kanske pga. feelgood är högre än Tidal men i vart fall är Spotify absolut inget alternativ.
Om Spotify skulle spela lossless med samma mastrar så skulle jag ändå inte använda det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-15 14:59

Jag kommer knappt ihåg när jag satte på en skiva senast...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-11-15 15:04

Nattlorden skrev:Jag kommer knappt ihåg när jag satte på en skiva senast...

Inte jag heller. Menar du att du enbart lyssnar på Spottan?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-11-15 15:11

Jag har varken cd, vinyl eller bandspelare och har inte haft\använt någon på minst 10 år.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-15 15:40

sprudel skrev:

Spottan eller FLACade skivor på min server.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-11-15 16:42

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:

Spottan eller FLACade skivor på min server.

Aha! Misstänkte att det var så. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2019-11-15 19:50

Har nu spisat ELO från v-rummet vis Spotify under tillagningen av middag och under middagen via OA51 med basstöd.

Förfärligt dåligt genomförda mastringar.. Skall genast gå ner i rummet och tvätta bort komprimeringen via nytvättad vinyl. Spotify har sina stunder men inte att njuta av äldre musikalbum som är pajade och processade.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-11-15 23:16

Jag spelar cd-skivor dagligen, det är mitt sätt att spela musik.
Spotify och Tidal används för att leta ny musik.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2019-11-17 01:12

Ted_B skrev:Jag är av åsikten att Spotify har ett större utbud än Tidal.
Jag försökte återskapa en spellista på hundratalet låtar från Spotify på Tidal men det var ganska många låtar som jag aldrig hittade på Tidal och gav upp försöket.
Däremot är kvaliteten (generellt) bättre på Tidal, Spotify låter tråkigt/fel/platt/whatever.

Enligt länkad artikel har Spotify ca 35 miljoner låtar medan Tidal har ca 40 miljoner. Så din ”åsikt” verkar inte stämma. https://www.whathifi.com/features/tidal ... -is-better

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-11-17 01:23

Då är det väl bara så att Spotify har ett utbud som passar mig bättre, fast jag använder ändå (nästan) bara Tidal om jag streamar.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-17 01:39

Jag ger inte mycket för infon i What Hifi. De skriver "Spotify confirms 39 million paying subscribers" och den infon är från år 2016 och är senaste uppdaterade data i What hifi.

Enligt kvartalsrapport 2 år 2019 finns följande info.

Variety skrev:In a second-quarter earnings report released 31 July 2019, Spotify revealed that it has topped 108 million paying subscribers — up 8 million from the previous quarter — and 232 million monthly active users.

Den 8 November 2019 fanns infon "113 million Spotify premium subscribers worldwide" i Statista.

Spotify är ett offentligt noterat bolag på Nasdaq i USA. Siffrorna i deras rapporter är offentlig handling och om fel finns i rapporter så är det synnerligen kriminellt och straffbart. Det är lurendrejeri mot aktieägarna. Ledningen åker i fängelse i USA på många långa år.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-17 02:56

Den här statistiken säger en del.

https://www.statista.com/statistics/800963/reach-music-on-demand-streaming-service-age-us/

Tidal är alldeles för litet för att vara med. En annan aktör på marknaden som visserligen inte distribuerar musik men som har GUI och interface för musikstreaming är Roon.
Roon är en pytteliten aktör och jag menar verkligen liten, trots att de skulle kunna användas i kombination med samtliga musikdistributörer samt egen-HD-streaming samt att en massa märken supportar dem samt att de troligtvis är bäst i sitt slag. Den siffran jag sett är lite drygt 100-tusen användare World Wide. I min värld så undrar jag direkt, varför är de så små? Vad är felet? De verkar inte ens expandera.

https://www.statista.com/statistics/272520/market-share-of-the-largest-music-publishers-worldwide/

Om Tidal står det på Wiki.

Tidal has claimed to have over 3 million subscribers, although the veracity of those claims as well as their reported streaming numbers have been questioned. As of September 2019, Tidal operated in 54 countries. On January 23, 2017, Sprint Corporation bought 33% of Tidal for a reported $200 million.
In May 2018, Dagens Næringsliv published a report accusing Tidal of intentionally falsifying streaming numbers for Beyoncé's Lemonade and Kanye West's The Life of Pablo albums and consequently paying inflated royalties to the artists' record labels.

The newspaper supported its report with a comprehensive study from Norwegian University of Science and Technology's Center for Cyber and Information Security in Gjøvik. Variety reported, the music service, which "has rarely shared its data publicly", being the exclusive streaming platform for both albums, "claimed that West’s album had been streamed 250 million times in its first 10 days of release in February of 2016, while claiming it had just 3 million subscribers–a claim that would have meant every subscriber played the album an average of eight times per day; and that Beyonce’s album was streamed 306 million times in its first 15 days of release in April of 2016."

Tidal verkar inte vara ett seriöst drivet företag om jag skall säga min mening.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-17 04:44

Peter, frågan är dock, ska vi lyssna på musik eller ska vi köpa aktier hos Spotify eller Tidal? :)

Personligen har jag inte satsat några pengar i något av bolagen så mängden abonnenter är för mig ovidkommande, jag förlorar inte några stora summor pengar om något av dessa företag går i konkurs imorgon.

Det jag bryr mig om i valet mellan tjänsterna är ganska enkelt.
Är månadskostnaden värd det den kostar och motsvarar tjänsten mina förväntningar vad gäller ljudkvalitét och utbud, och fungerar tjänsten varje dag utan problem?
Sist men inte minst, finns det en konkurrent tillgänglig som uppfyller mina krav bättre?

Tidal är den enda aktören på svenska marknaden som erbjuder streaming i CD-kvalitet, de har ett enormt utbud och tjänsten fungerar felfritt varje dag och den är värd sin månadskostnad.
Ett extra plus är att Tidal är integrerat i min streamer vilket förenklar handhavandet.

Spotify uppfyller tyvärr inte mitt krav vad gäller ljudkvalitet vilket redan där gör att de faller bort. I övrigt är de ganska likvärdiga med Tidal.

Så länge Tidal levererar den tjänst de utlovar så spelar det för mig ingen större roll om de är störst eller minst. De kommer alltid att vara mindre än Spotify då de inriktar sig på hifi-entusiaster som bryr sig mer om högre ljudkvalitet, vilket merparten av världen tyvärr inte gör.

Roon bör inte räknas in alls i sammanhanget, de är inte en streamingtjänst utan står mer för handhavande och metadata. De tillhandahåller inte ett musikbibliotek alls.
Att de är små är för att de inriktar sig på samma lilla nisch-marknad som Tidal vilket är hifi-entusiaster, tjänsten är dyr och ställer ganska höga specifikationskrav på hårdvaran.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-17 08:27

petersteindl skrev:Den här statistiken säger en del.

https://www.statista.com/statistics/800963/reach-music-on-demand-streaming-service-age-us/

Tidal är alldeles för litet för att vara med. En annan aktör på marknaden som visserligen inte distribuerar musik men som har GUI och interface för musikstreaming är Roon.
Roon är en pytteliten aktör och jag menar verkligen liten, trots att de skulle kunna användas i kombination med samtliga musikdistributörer samt egen-HD-streaming samt att en massa märken supportar dem samt att de troligtvis är bäst i sitt slag. Den siffran jag sett är lite drygt 100-tusen användare World Wide. I min värld så undrar jag direkt, varför är de så små? Vad är felet? De verkar inte ens expandera.

https://www.statista.com/statistics/272520/market-share-of-the-largest-music-publishers-worldwide/

Om Tidal står det på Wiki.

Tidal has claimed to have over 3 million subscribers, although the veracity of those claims as well as their reported streaming numbers have been questioned. As of September 2019, Tidal operated in 54 countries. On January 23, 2017, Sprint Corporation bought 33% of Tidal for a reported $200 million.
In May 2018, Dagens Næringsliv published a report accusing Tidal of intentionally falsifying streaming numbers for Beyoncé's Lemonade and Kanye West's The Life of Pablo albums and consequently paying inflated royalties to the artists' record labels.

The newspaper supported its report with a comprehensive study from Norwegian University of Science and Technology's Center for Cyber and Information Security in Gjøvik. Variety reported, the music service, which "has rarely shared its data publicly", being the exclusive streaming platform for both albums, "claimed that West’s album had been streamed 250 million times in its first 10 days of release in February of 2016, while claiming it had just 3 million subscribers–a claim that would have meant every subscriber played the album an average of eight times per day; and that Beyonce’s album was streamed 306 million times in its first 15 days of release in April of 2016."

Tidal verkar inte vara ett seriöst drivet företag om jag skall säga min mening.

Med vänlig hälsning
Peter

Om Spotify i verkligheten har 113 millioner användare och TIDAL 3 millioner, så säger väl det en hel del.
TIDAL vänder sig till hifientusiaster som väl anses understiga 1% av befolkningen i stort .
Du har tyvärr rätt i att TIDAL inte verkar seriöst som företag. Att det är oseriöst kanske användarna struntar helt i, bara det låter bra ? Tyvärr så har nog de flesta mediaföretag sin hand i syltburken. Man skulle även kunna kalla Spotify oseriöst därför att de i stort sett rånar artisterna på ersättning. :?

Att ROON inte ens syns på statistiken beror nog på att det är väldigt få som är beredd att betala 1000 :- / år . Jag tror det uppfattas som ett rån av många. Då spelar det ingen roll om man är bäst och tjänsten fungerar bra.
Om bara utbudet på klassisk musik samt jazz på TIDAL varit i närheten av likvärdigt med Spotify hade jag varit prenumerant. Nu är det inte så, och det är jättetråkigt. :cry:

Spotify sitter på otroliga mängder musik i sin tjänst. Det är väldigt synd att de inte tillåter cd- kvalitet.
Om de skulle göra det, skulle nog TIDAL gå i graven. Men, som statistiken visar, så ser nog inte Spotify ens TIDAL som en konkurrent öht. De syns ju inte ens i tabellen, så små är de.

Som hifientusiast måste jag tycka att det är bra att TIDAL finns, inte minst för de som inte orkar rippa skivor.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-17 10:37

Tangband skrev:Man skulle även kunna kalla Spotify oseriöst därför att de i stort sett rånar artisterna på ersättning

Spotify (liksom dom andra streamingaktörerna) har väl avtal med de skivbolag som har rättigheterna till musiken? Ersättningen till artisterna kommer väl s.a.s. ett steg ner i näringskedjan då de får betalt enligt det avtal de har med skivbolaget. Man skulle knappast anklaga SVT för att de rånar Arnold Schwarzenegger på ersättning när de visar Rovdjuret en lördagskväll..? :wink:

Vad gäller ljudkvalitet skulle det vara intressant om nån ville "bottna" frågan en gång för alla (LTS?). Är Spotify på bästa streamingkvalitet verkligen sämre än Tidal & CDDA? Jag har spelat Spotify från tiden då man var tvungen att ha en invite för att komma med, och ljudkvaliteten har varierat kraftigt beroende på hur man får ut ljudet i högtalarna. Baserat på mina icke--vetenskapliga observationer:

- Från laptop till stereon med nån trådlös sändare från Audio Pro. Upplevde ljudet som OK men inte som CD. Lite tristare och "gråare"

- Spotify rippat digitalt via datorn till WAV och jämfört med samma låt rippat från CD. Uppspelat från NAS på Oppo 95. Ibland skillnad men ibland ingen skillnad (varken hörbart eller på analys av filen).

- Från iPad via AirPlay till Airport Express. Lät riktigt bra tyckte jag.

- Från iPad/laptop till Chromecast (vad det med Spotify Connect här?). Lät dött, grått & trist

- Från iPad/laptop till Yamaha-receiver med Spottify Connect. Lät dött, grått & trist

- Från iPad/laptop till Yamahas strömmande enhet WXAD-10 med Spotify Connect låter toppenbra igen. Det är så jag spelar idag.

Så man misstänker ju att ljudkvaliteten från Spotify är väldigt mycket kopplad till;

1. Vilken version av musiken har skivbolaget skickat till Spotify?
2. Hur man får ut musiken i högtalarna?

Det har väl gjorts ganska många kontrollerade studier på att snålkodad musik i den bithastighet vi pratar om här, mycket svårligen kan skiljas från originalfilen. Detta utfört av väldigt tränade lyssnare men "i labbmiljö" visserligen. Så Spotify borde ha förutsättningen att låta väldigt bra. Varför upplevs det inte så? Den saken kanske man ska fundera på först innan det basuneras ut som en universell sanning att "Skräpify har en kass ljudkvalitet"?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-17 11:37

Problemet är inte om det går att hitta inspelningar där det inte går att höra skillnad.
Problemet är att det är för stor spridning på kvalitén.
Att många inte hör någon skillnad beror kanske på att de inspelningar de lyssnar på inte har någon skillnad eller att musiken är sådan att det är omöjligt att ens subjektivt säga vilken som är bäst för den enda skillnaden är att det låter lite olika.
Jag skulle säga att testen borde snarare vara lyssna på radom akustiskt musik i en timme och sedan byt källa och gör om. Ta tid på hur lång tid det tar innan man tänker på annat än musiken.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-17 11:47

Strömning där artisterna får betalt efter hur många spelningar de har är ju så mycket mer relevant för dem än hur många som vid ett tillfälle köpte deras skiva och lyssnade en gång på den...

Sen skulle det säkert gå att ha en bättre betalningsmodell Spotify-skivbolag-låtskrivare/artist.... men att det utgår från faktiskt lyssningar tycker jag är ett väldigt bra kliv. En artist som sålde 100,000 ex för 20 år sedan var det kanske så kul för då.... men om det görs en miljon lyssningar om dagen på låtarna dag in och dag ut idag...?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-17 12:35

Harryup skrev:Problemet är inte om det går att hitta inspelningar där det inte går att höra skillnad.
Att många inte hör någon skillnad beror kanske på att de inspelningar de lyssnar på inte har någon skillnad eller att musiken är sådan att det är omöjligt att ens subjektivt säga vilken som är bäst för den enda skillnaden är att det låter lite olika.
Jag skulle säga att testen borde snarare vara lyssna på radom akustiskt musik i en timme och sedan byt källa och gör om. Ta tid på hur lång tid det tar innan man tänker på annat än musiken.

/Harry Up

Tänkte nog man skulle göra det lite mer strukturerat typ:

1. Väl ut musik där det inte borde vara skillnad mellan Spotify och en CD. Rippa Spotify och CD och jämför filerna på samma spelare i ett blindtest.
Svar på frågan: Kan det låta lita bra om Spotify som om en CD i försök "på labbänken"?

2. Ordna lyssning på Spotify "direkt" i stereon på bästa sätt (nån enhet med Spotify Connect?) och jämför i blindtest mot samma skiva på CD.
Svar på frågan: Går det i praktiken med vanlig lyssning att få Spotify att låta lika bra som CD?

3. Om svaren skulle bli "ja" på båda dessa ovanstående frågor (vilket jag tror) kan man titta närmare på andra funderingar som t.ex:
- Varför ligger det så många dåliga versioner upplagda på Spotify och hur kan man påverka det?
- Varför är det så många som har dålig "Spotify-lyssning" hemma och vad kan man göra då det?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-17 12:43

Nattlorden skrev:Strömning där artisterna får betalt efter hur många spelningar de har är ju så mycket mer relevant för dem än hur många som vid ett tillfälle köpte deras skiva och lyssnade en gång på den...

Sen skulle det säkert gå att ha en bättre betalningsmodell Spotify-skivbolag-låtskrivare/artist.... men att det utgår från faktiskt lyssningar tycker jag är ett väldigt bra kliv. En artist som sålde 100,000 ex för 20 år sedan var det kanske så kul för då.... men om det görs en miljon lyssningar om dagen på låtarna dag in och dag ut idag...?

Var väl symfoniorkestrar som spelade in på Naxos som fick välja om de skulle få betalt en "klumpsumma" för jobbet (repetitioner & inspelning) eller få betalt efter hand för varje såld skiva. Majoriteten valde att få betalt direkt i handen. Kanske minns fel på nån punkt men huvudfrågan om att få betalt direkt för jobbet eller för del i skivförsäljning, så var det att föredra att få betalt i näven. Tråkigt bara som sagt om det skulle bli en jättesuccé som spelas miljoner gånger per år...

Tänker på det ibland när man sitter och lyssnar på Spotify på nån gammal reggae från 70-talet. Kommer det ett inbetalningskort på 10 spänn varje månad till nån rastafari på ålderdomshemmet i Negril och han undrar alltid vad det är får nåt eller hur funkar det..? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-17 15:21

Conan skrev:
Harryup skrev:Problemet är inte om det går att hitta inspelningar där det inte går att höra skillnad.

/Harry Up

Tänkte nog man skulle göra det lite mer strukturerat typ:

1. Väl ut musik där det inte borde vara skillnad mellan Spotify och en CD. Rippa Spotify och CD och jämför filerna på samma spelare i ett blindtest.
Svar på frågan: Kan det låta lita bra om Spotify som om en CD i försök "på labbänken"?

2. Ordna lyssning på Spotify "direkt" i stereon på bästa sätt (nån enhet med Spotify Connect?) och jämför i blindtest mot samma skiva på CD.
Svar på frågan: Går det i praktiken med vanlig lyssning att få Spotify att låta lika bra som CD?

3. Om svaren skulle bli "ja" på båda dessa ovanstående frågor (vilket jag tror) kan man titta närmare på andra funderingar som t.ex:
- Varför ligger det så många dåliga versioner upplagda på Spotify och hur kan man påverka det?
- Varför är det så många som har dålig "Spotify-lyssning" hemma och vad kan man göra då det?

Ser absolut ingen poäng med att rippa något eftersom det är inte så man använder Spotify. Bortkastad tid. Hör man skillnad så vet man ändå inte när skillnaden inträffade.

Man kan ju också undersöka varför en del tror att dom har bra ljud i från Spotify?

Så skall man undersöka om det finns skillnader på det som låter bra, eller på det som inte låter lika bra eller kanske på det som låter inget vidare alls? Ser en de problem med att välja ut vilka inspelningar som är representativa. För min del så är det en känsla som inträffar successivt när jag lyssnar men jag kan fortfarande tycka att enskilda låtar/skivor låter bra men sen dröjer det inte länge innan jag känner Nä, det är ointressant. Jag har förmodligen bara ett liv och det tänker jag inte slösa bort på Spotify.

/Harry Up

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-17 16:10

Harryup - detdär du skrev i slutet var ju helt sant.

Hade jag inte haft en NAS full med originalmusik som jag lyssnar på nästan jämt, hade inte Spotify dugit för aktiv lyssning. Inte för mig. Jag tappar intresset för musiken efter några låtar. Då hade jag troligen fortfarande lyssnat på cd. Eller möjligen haft TIDAL.

Enda anledningen för mig att ha Spotify är som sagt att hitta ny musik. Och där är tjänsten en guldgruva för jazz och klassiskt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-17 16:44

Harryup skrev:Ser absolut ingen poäng med att rippa något eftersom det är inte så man använder Spotify. Bortkastad tid. Hör man skillnad så vet man ändå inte när skillnaden inträffade.

Man kan ju också undersöka varför en del tror att dom har bra ljud i från Spotify?

Så skall man undersöka om det finns skillnader på det som låter bra, eller på det som inte låter lika bra eller kanske på det som låter inget vidare alls? Ser en de problem med att välja ut vilka inspelningar som är representativa. För min del så är det en känsla som inträffar successivt när jag lyssnar men jag kan fortfarande tycka att enskilda låtar/skivor låter bra men sen dröjer det inte länge innan jag känner Nä, det är ointressant. Jag har förmodligen bara ett liv och det tänker jag inte slösa bort på Spotify.

Poängen är att på ett mera systematiskt sätt ta reda på nåt om ljudkvaliteten från Spotify:

1. Är det kanske lika bra som CD om man tittar på album som överförts på ett bra sätt till Spotify? Dvs GÅR det att få Spotify att låta bra?
2. LÅTER defacto Spotify bra (lika som CD) om man bara har en bra uppspelare och använder höga bithastigheter? Är det t.ex. bäst med Sporify Connect?
3. När det INTE låter så bra med Spotify, vad beror det på?

Man kan, som du, nöja sig med att säga: "Nä det låter inte bra, jag dissar det", men jag vill för min del veta mer om varför det inte låter bra.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-17 16:50

Man kan nog inte påstå att Anette Askviks senaste skiva ”liberty” låter speciellt illa på Spotify. Inte heller Shelby Lynnes ”just a little lovin”. Eller tycker ni verkligen det ?
Den senare skivan har jag även på NASen och det är en tydligt förbättring med den som källa.

Jag tycker att Spotify låter minst illa om det överförs via AirPlay och via Spotify connect .

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-11-17 17:48

Tangband skrev:Man kan nog inte påstå att Anette Askviks senaste skiva ”liberty” låter speciellt illa på Spotify. Inte heller Shelby Lynnes ”just a little lovin”. Eller tycker ni verkligen det ?
Den senare skivan har jag även på NASen och det är en tydligt förbättring med den som källa.

Jag tycker att Spotify låter minst illa om det överförs via AirPlay och via Spotify connect .

Jag tar ut Spotify Premium via USB från datorn och kabel till DAC i mitt försteg. Menar att det skulle låta sämre än de alternativen du nämner ovan?

Ps. Liberty är från 2011. Multiverse är från 2016. Ds.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-17 17:51

STDI skrev:
Tangband skrev:Man kan nog inte påstå att Anette Askviks senaste skiva ”liberty” låter speciellt illa på Spotify. Inte heller Shelby Lynnes ”just a little lovin”. Eller tycker ni verkligen det ?

Jag tar ut Spotify Premium via USB från datorn och kabel till DAC i mitt försteg. Menar att det skulle låta sämre än de alternativen du nämner ovan?

Nej, jag påstår inte det. Jag har inte provat att koppla på det viset.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-11-17 17:56

Tangband skrev:
STDI skrev:

Men tänk OM den kopplingen ger helt perfekt ljudkvalitet. I så fall låter inte Spotify illa.

Jag menar inte att det är så. Men eftersom det finns så många olika möjligheter till koppling så är det kanske fel sak som får ta skiten. Det gäller inte specifikt Spotify, utan allt där man jämför äpplen med päron. Och därmed är inte detta riktat bara till dig utan till alla.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

jansch

Inläggav jansch » 2019-11-17 18:42

STDI skrev:
Tangband skrev:
STDI skrev:Jag tar ut Spotify Premium via USB från datorn och kabel till DAC i mitt försteg. Menar att det skulle låta sämre än de alternativen du nämner ovan?

Men tänk OM den kopplingen ger helt perfekt ljudkvalitet. I så fall låter inte Spotify illa.

Jag menar inte att det är så. Men eftersom det finns så många olika möjligheter till koppling så är det kanske fel sak som får ta skiten. Det gäller inte specifikt Spotify, utan allt där man jämför äpplen med päron. Och därmed är inte detta riktat bara till dig utan till alla.

Det är ju en bra lösning under förutsättning att DAC:en har god analog kvalitet och en stabil klocka. Stegen innan DAC:en är ganska ointressanta så länge ingen manipulation sker av signalen.
Jag anser att man alltid ska fokusera på den analoga delen om man söker förbättringar. Den digitala signalen blir varken bättre eller sämre än när den skapades.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-17 19:29

Fast den analoga delen är ju samma om man switchar mellan Tidal och Spotify eller Qobuz.
Så förmodligen är det Ogg Vorbis och/eller versionen av musiken och/eller något annat eller så är det samma skit bara att jag tröttnat på Spotify.
Jag ser stora meningslösheter med att sätta upp en test som skall bevisa att det går att få Spotify att låta bra, eftersom ingen motsätter sig resultatet av att det kan låta bra. Problemet är att jag inte och har aldrig oavsett uppkoppling tyckt att det gör det i längden på akustisk musik.
Och samma upplever andra. Tror faktiskt spellistespelningar där man väljer ut låtar som faktiskt av någon anledning låter som om det vore bra ifrån Spotify inte är representativt för oss som tycker annorlunda. Ni som är nöjda kommer ju ha svårigheter att försöka hitta något som gör er missnöjda och till vilken nytta? Är det inte bättre att ni är nöjda?

/Harry Up

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-17 20:31

Harryup skrev:Fast den analoga delen är ju samma om man switchar mellan Tidal och Spotify eller Qobuz.
Så förmodligen är det Ogg Vorbis och/eller versionen av musiken och/eller något annat eller så är det samma skit bara att jag tröttnat på Spotify.
Jag ser stora meningslösheter med att sätta upp en test som skall bevisa att det går att få Spotify att låta bra, eftersom ingen motsätter sig resultatet av att det kan låta bra. Problemet är att jag inte och har aldrig oavsett uppkoppling tyckt att det gör det i längden på akustisk musik.
Och samma upplever andra. Tror faktiskt spellistespelningar där man väljer ut låtar som faktiskt av någon anledning låter som om det vore bra ifrån Spotify inte är representativt för oss som tycker annorlunda. Ni som är nöjda kommer ju ha svårigheter att försöka hitta något som gör er missnöjda och till vilken nytta? Är det inte bättre att ni är nöjda?

/Harry Up

Men det kan ju vara nåt i din uppkoppling med Spotify som gör att det låter dåligt, och den saken kanske kan rättas till med enkla medel. Det kan väl inte vara ointressant och meningslöst?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-17 20:44

Conan skrev:
Harryup skrev:Fast den analoga delen är ju samma om man switchar mellan Tidal och Spotify eller Qobuz.

/Harry Up

Men det kan ju vara nåt i din uppkoppling med Spotify som gör att det låter dåligt, och den saken kanske kan rättas till med enkla medel. Det kan väl inte vara ointressant och meningslöst?

Jag har aldrig någonstans på något sätt någonsin uppfattat Spotify som intressant mer än som bakgrundsmusik. Via Spotify Connect till Marantz, Denon, Sonos, Linn, eller via ATV eller castat. Och jag har säkert hört det på fler sätt.
Så leta inte fel i min anläggning. Endera är det jag som inbillar mig (men jag är inte ensam) eller så kanske ni skall leta fel i era anläggningar.
Spotify låter inte dåligt på varje låt, men tillräckligt ofta för att jag inte står ut någon längre stund.

Min personliga åsikt är att man inte skall anklaga Spotify för att sprida kvalité, det är ett företag som absolut inte har för avsikt att göra sina kunder eller leverantörer nöjda.

/Harry Up

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi