Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Jag kommer knappt ihåg när jag satte på en skiva senast...
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Jag kommer knappt ihåg när jag satte på en skiva senast...
Inte jag heller. Menar du att du enbart lyssnar på Spottan?
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Jag kommer knappt ihåg när jag satte på en skiva senast...
Inte jag heller. Menar du att du enbart lyssnar på Spottan?
Spottan eller FLACade skivor på min server.
Ted_B skrev:Jag är av åsikten att Spotify har ett större utbud än Tidal.
Jag försökte återskapa en spellista på hundratalet låtar från Spotify på Tidal men det var ganska många låtar som jag aldrig hittade på Tidal och gav upp försöket.
Däremot är kvaliteten (generellt) bättre på Tidal, Spotify låter tråkigt/fel/platt/whatever.
Variety skrev:In a second-quarter earnings report released 31 July 2019, Spotify revealed that it has topped 108 million paying subscribers — up 8 million from the previous quarter — and 232 million monthly active users.
Tidal has claimed to have over 3 million subscribers, although the veracity of those claims as well as their reported streaming numbers have been questioned. As of September 2019, Tidal operated in 54 countries. On January 23, 2017, Sprint Corporation bought 33% of Tidal for a reported $200 million.
In May 2018, Dagens Næringsliv published a report accusing Tidal of intentionally falsifying streaming numbers for Beyoncé's Lemonade and Kanye West's The Life of Pablo albums and consequently paying inflated royalties to the artists' record labels.
The newspaper supported its report with a comprehensive study from Norwegian University of Science and Technology's Center for Cyber and Information Security in Gjøvik. Variety reported, the music service, which "has rarely shared its data publicly", being the exclusive streaming platform for both albums, "claimed that West’s album had been streamed 250 million times in its first 10 days of release in February of 2016, while claiming it had just 3 million subscribers–a claim that would have meant every subscriber played the album an average of eight times per day; and that Beyonce’s album was streamed 306 million times in its first 15 days of release in April of 2016."
petersteindl skrev:Den här statistiken säger en del.
https://www.statista.com/statistics/800963/reach-music-on-demand-streaming-service-age-us/
Tidal är alldeles för litet för att vara med. En annan aktör på marknaden som visserligen inte distribuerar musik men som har GUI och interface för musikstreaming är Roon.
Roon är en pytteliten aktör och jag menar verkligen liten, trots att de skulle kunna användas i kombination med samtliga musikdistributörer samt egen-HD-streaming samt att en massa märken supportar dem samt att de troligtvis är bäst i sitt slag. Den siffran jag sett är lite drygt 100-tusen användare World Wide. I min värld så undrar jag direkt, varför är de så små? Vad är felet? De verkar inte ens expandera.
https://www.statista.com/statistics/272520/market-share-of-the-largest-music-publishers-worldwide/
Om Tidal står det på Wiki.Tidal has claimed to have over 3 million subscribers, although the veracity of those claims as well as their reported streaming numbers have been questioned. As of September 2019, Tidal operated in 54 countries. On January 23, 2017, Sprint Corporation bought 33% of Tidal for a reported $200 million.
In May 2018, Dagens Næringsliv published a report accusing Tidal of intentionally falsifying streaming numbers for Beyoncé's Lemonade and Kanye West's The Life of Pablo albums and consequently paying inflated royalties to the artists' record labels.
The newspaper supported its report with a comprehensive study from Norwegian University of Science and Technology's Center for Cyber and Information Security in Gjøvik. Variety reported, the music service, which "has rarely shared its data publicly", being the exclusive streaming platform for both albums, "claimed that West’s album had been streamed 250 million times in its first 10 days of release in February of 2016, while claiming it had just 3 million subscribers–a claim that would have meant every subscriber played the album an average of eight times per day; and that Beyonce’s album was streamed 306 million times in its first 15 days of release in April of 2016."
Tidal verkar inte vara ett seriöst drivet företag om jag skall säga min mening.
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:Man skulle även kunna kalla Spotify oseriöst därför att de i stort sett rånar artisterna på ersättning
Harryup skrev:Problemet är inte om det går att hitta inspelningar där det inte går att höra skillnad.
Problemet är att det är för stor spridning på kvalitén.
Att många inte hör någon skillnad beror kanske på att de inspelningar de lyssnar på inte har någon skillnad eller att musiken är sådan att det är omöjligt att ens subjektivt säga vilken som är bäst för den enda skillnaden är att det låter lite olika.
Jag skulle säga att testen borde snarare vara lyssna på radom akustiskt musik i en timme och sedan byt källa och gör om. Ta tid på hur lång tid det tar innan man tänker på annat än musiken.
/Harry Up
Nattlorden skrev:Strömning där artisterna får betalt efter hur många spelningar de har är ju så mycket mer relevant för dem än hur många som vid ett tillfälle köpte deras skiva och lyssnade en gång på den...
Sen skulle det säkert gå att ha en bättre betalningsmodell Spotify-skivbolag-låtskrivare/artist.... men att det utgår från faktiskt lyssningar tycker jag är ett väldigt bra kliv. En artist som sålde 100,000 ex för 20 år sedan var det kanske så kul för då.... men om det görs en miljon lyssningar om dagen på låtarna dag in och dag ut idag...?
Conan skrev:Harryup skrev:Problemet är inte om det går att hitta inspelningar där det inte går att höra skillnad.
Problemet är att det är för stor spridning på kvalitén.
Att många inte hör någon skillnad beror kanske på att de inspelningar de lyssnar på inte har någon skillnad eller att musiken är sådan att det är omöjligt att ens subjektivt säga vilken som är bäst för den enda skillnaden är att det låter lite olika.
Jag skulle säga att testen borde snarare vara lyssna på radom akustiskt musik i en timme och sedan byt källa och gör om. Ta tid på hur lång tid det tar innan man tänker på annat än musiken.
/Harry Up
Tänkte nog man skulle göra det lite mer strukturerat typ:
1. Väl ut musik där det inte borde vara skillnad mellan Spotify och en CD. Rippa Spotify och CD och jämför filerna på samma spelare i ett blindtest.
Svar på frågan: Kan det låta lita bra om Spotify som om en CD i försök "på labbänken"?
2. Ordna lyssning på Spotify "direkt" i stereon på bästa sätt (nån enhet med Spotify Connect?) och jämför i blindtest mot samma skiva på CD.
Svar på frågan: Går det i praktiken med vanlig lyssning att få Spotify att låta lika bra som CD?
3. Om svaren skulle bli "ja" på båda dessa ovanstående frågor (vilket jag tror) kan man titta närmare på andra funderingar som t.ex:
- Varför ligger det så många dåliga versioner upplagda på Spotify och hur kan man påverka det?
- Varför är det så många som har dålig "Spotify-lyssning" hemma och vad kan man göra då det?
Harryup skrev:Ser absolut ingen poäng med att rippa något eftersom det är inte så man använder Spotify. Bortkastad tid. Hör man skillnad så vet man ändå inte när skillnaden inträffade.
Man kan ju också undersöka varför en del tror att dom har bra ljud i från Spotify?
Så skall man undersöka om det finns skillnader på det som låter bra, eller på det som inte låter lika bra eller kanske på det som låter inget vidare alls? Ser en de problem med att välja ut vilka inspelningar som är representativa. För min del så är det en känsla som inträffar successivt när jag lyssnar men jag kan fortfarande tycka att enskilda låtar/skivor låter bra men sen dröjer det inte länge innan jag känner Nä, det är ointressant. Jag har förmodligen bara ett liv och det tänker jag inte slösa bort på Spotify.
Tangband skrev:Man kan nog inte påstå att Anette Askviks senaste skiva ”liberty” låter speciellt illa på Spotify. Inte heller Shelby Lynnes ”just a little lovin”. Eller tycker ni verkligen det ?
Den senare skivan har jag även på NASen och det är en tydligt förbättring med den som källa.
Jag tycker att Spotify låter minst illa om det överförs via AirPlay och via Spotify connect .
STDI skrev:Tangband skrev:Man kan nog inte påstå att Anette Askviks senaste skiva ”liberty” låter speciellt illa på Spotify. Inte heller Shelby Lynnes ”just a little lovin”. Eller tycker ni verkligen det ?
Den senare skivan har jag även på NASen och det är en tydligt förbättring med den som källa.
Jag tycker att Spotify låter minst illa om det överförs via AirPlay och via Spotify connect .
Jag tar ut Spotify Premium via USB från datorn och kabel till DAC i mitt försteg. Menar att det skulle låta sämre än de alternativen du nämner ovan?
Ps. Liberty är från 2011. Multiverse är från 2016. Ds.
Tangband skrev:STDI skrev:Tangband skrev:Man kan nog inte påstå att Anette Askviks senaste skiva ”liberty” låter speciellt illa på Spotify. Inte heller Shelby Lynnes ”just a little lovin”. Eller tycker ni verkligen det ?
Jag tar ut Spotify Premium via USB från datorn och kabel till DAC i mitt försteg. Menar att det skulle låta sämre än de alternativen du nämner ovan?
Nej, jag påstår inte det. Jag har inte provat att koppla på det viset.
STDI skrev:Tangband skrev:STDI skrev:Jag tar ut Spotify Premium via USB från datorn och kabel till DAC i mitt försteg. Menar att det skulle låta sämre än de alternativen du nämner ovan?
Nej, jag påstår inte det. Jag har inte provat att koppla på det viset.
Men tänk OM den kopplingen ger helt perfekt ljudkvalitet. I så fall låter inte Spotify illa.
Jag menar inte att det är så. Men eftersom det finns så många olika möjligheter till koppling så är det kanske fel sak som får ta skiten. Det gäller inte specifikt Spotify, utan allt där man jämför äpplen med päron. Och därmed är inte detta riktat bara till dig utan till alla.
Harryup skrev:Fast den analoga delen är ju samma om man switchar mellan Tidal och Spotify eller Qobuz.
Så förmodligen är det Ogg Vorbis och/eller versionen av musiken och/eller något annat eller så är det samma skit bara att jag tröttnat på Spotify.
Jag ser stora meningslösheter med att sätta upp en test som skall bevisa att det går att få Spotify att låta bra, eftersom ingen motsätter sig resultatet av att det kan låta bra. Problemet är att jag inte och har aldrig oavsett uppkoppling tyckt att det gör det i längden på akustisk musik.
Och samma upplever andra. Tror faktiskt spellistespelningar där man väljer ut låtar som faktiskt av någon anledning låter som om det vore bra ifrån Spotify inte är representativt för oss som tycker annorlunda. Ni som är nöjda kommer ju ha svårigheter att försöka hitta något som gör er missnöjda och till vilken nytta? Är det inte bättre att ni är nöjda?
/Harry Up
Conan skrev:Harryup skrev:Fast den analoga delen är ju samma om man switchar mellan Tidal och Spotify eller Qobuz.
Så förmodligen är det Ogg Vorbis och/eller versionen av musiken och/eller något annat eller så är det samma skit bara att jag tröttnat på Spotify.
Jag ser stora meningslösheter med att sätta upp en test som skall bevisa att det går att få Spotify att låta bra, eftersom ingen motsätter sig resultatet av att det kan låta bra. Problemet är att jag inte och har aldrig oavsett uppkoppling tyckt att det gör det i längden på akustisk musik.
Och samma upplever andra. Tror faktiskt spellistespelningar där man väljer ut låtar som faktiskt av någon anledning låter som om det vore bra ifrån Spotify inte är representativt för oss som tycker annorlunda. Ni som är nöjda kommer ju ha svårigheter att försöka hitta något som gör er missnöjda och till vilken nytta? Är det inte bättre att ni är nöjda?
/Harry Up
Men det kan ju vara nåt i din uppkoppling med Spotify som gör att det låter dåligt, och den saken kanske kan rättas till med enkla medel. Det kan väl inte vara ointressant och meningslöst?