Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Jag blir allt mera trött på den religiösa inställning som människor som absolut vill tro något ältar.
Vilket du tyvärr är en del av, då du har fått följare att tro att tvärimpedansmodulation i högtalarkablar är ett reellt problem (med det du berättat och inte berättat/förtydligat som grund). Vissa hänvisar t o m till de siffror som du har nämnt i samband med hörbarhet som bevis på att effekten är bevisat stark. Kanske inte direkt katastrofal, men ändå...
Du gillar uppenbarligen idén om tvärimpedansmodulationen, gillar att marknadsföra den, men vill inte specifiera hur ev. tester har gått eller visa upp fakta som visar att den är något av betydelse. Vi som inte tror, som vill veta mer om/hur du testat detta i praktiken, möts av dimridåer och ovilja att berätta.
Du må ha dämpat en sjuk kabelhysteri, men du har bidragit till en annan. -Även den baserad på tro.
Sorgligt.
jonasp skrev:Jag vill återigen påminna om att vi håller oss till sakfrågan och inte diskuterar person. Vi avhåller oss specifikt från att diskutera vad andra i tråden tycker, tror eller gör. Mvh/Tjatmoster
Svante skrev:Sett i det ljuset kan jag leva med att EKK har blivit vanligt som högtalarkabel.
DVD-ai skrev:Andra avkräver av honom att han ska bevisa något, bevisa vad ?
DVD-ai skrev:Kram på er alla !
DVD-ai skrev:Var den där riktad till mig !?![]()
Jag utgår från att det inte va det![]()
jonasp skrev:DVD-ai skrev:Var den där riktad till mig !?![]()
Jag utgår från att det inte va det![]()
Absolut inte riktat till dig.
mrGaskill skrev:Ja, vissa saker ser inte snälla ut alls. Det här med att ha bidragit aktivt (?) till någon tro om diverse är ju ren goja för en som läst på forumet i över 10 år.
jonasp skrev:DVD-ai skrev:DVD-ai skrev:Kram på er alla !
Kram på er!Det finns viktigare saker att bli ovänner om än en liten kabelstump mellan 'stärkaren och 'talaren.
IngOehman skrev:Beskyllningarna jag utsätts för i den här tråden är åt h-e! Det finns tydligen ingen gräns för förtal, så länge den är riktad mot mig.
Vh, iö
jonasp skrev:DVD-ai skrev:Andra avkräver av honom att han ska bevisa något, bevisa vad ?
Det är stor skillnad på att efterfråga och avkräva. Jag har inte sett någon kräva att Ingvar ska presentera studier, däremot har det efterfrågats. Man kan tycka att innehållet i artikeln om tvärimpedansmodulation är sensationellt eller inte, det har jag ingen personlig åsikt om. Vad jag däremot kan konstatera att jag har inte sett begreppet någon annan stans. Det betyder naturligtvis inte per automatik att Ingvar har fel - däremot är det väl rimligt säkert att konstatera att det inte är något fenomen som uppmärksammats i några vidare kretsar.
Sedan kan man ju dra olika slutsatser av ovanstående. Jag läste artikeln när den publicerades, och valde att använda EKK istället för dyrt kablage från Hifi-klubben (där jag primärt skaffade mina prylar på den tiden). Sedan har ju eländet eskalerat - med dyra kablar, alltså. Kablar tillskrivs påverkansmässigt rent mytiska proportioner, vilket naturligtvis är rent tossigt. Som Svante är inne på stod Ingvars artikel i bjärt kontrast till galenskaperna som pågick (och pågår).DVD-ai skrev:Kram på er alla !
Kram på er!Det finns viktigare saker att bli ovänner om än en liten kabelstump mellan 'stärkaren och 'talaren.
RogerJoensson skrev:Du må ha dämpat en sjuk kabelhysteri, men du har bidragit till en annan. -Även den baserad på tro.
hifikg skrev:Då jag tror (jag kan inget om det tekniska, bara lyssna) att jordens dyraste dyrkabel inte ger en endaste millimutt (ny måttenhet!) bättre ljud än en enkel, hyfsat välskapt kabel, oavsett antal kardeler och tjocklek, så är det en välgärning att få ljudintresserade att tro, eller förstå, att t ex EKK är tillräckligt bra. För varje EKK/annan billig, funktionsduglig kabel, som används istället för en Magnum Hoax Sydost Filament Mk VI med Titangasfyllning i maggördeln borde vi jubla. Tänk så mycket resurser som frigörs till det som verkligen gör skillnad när vi lyssnar. Musik. Det är inte så sorgligt.
darkg skrev:Nja, så kan ni resonera, men det betyder inte att det är rätt.![]()
(Misstänkta felaktigheter och tveksamheter ska förstås granskas även om de för något gott med sig.)
Harryup skrev:Det är många som genom åren har sagt att dom uppfattat saker eller påstått att dom upplevt saker.
Historiskt har väldigt många eller alla beroende på av vem avkrävts vetenskapliga bevis för vad dom upplevt eller fört fram. Men ifrån en del så räcker det med att inga bevis behövs utan man skall göra egna tester som man inte får veta hur de skall gå till för att kontrollera om saken är som påståtts.
Även F/E-tester har historiskt hävdats vara enda sättet för att isolera saker men de är för svåra för folk att utföra så de har bara gått att göra på en plats. Gbg har ju testat men det blev inget kontinuerligt av detta.
Skall något verkligen anses vara fakta så tycker jag att minimun är att en test går att repetera med samma utfall. Men det är vanligtvis helt omöjligt med tester som det refereras till på faktiskt trots att det skall vara så vetenskapligt. Det tycker jag verkligen är synd eftersom det betyder att det ger svårigheter att lära sig mera. Jag har förståelse för att man inte redovisar allt när det rör som om firmahemligheter, men vissa saker är för mig obegripligt att det inte redovisas.
/Harryup
darkg skrev:Nja, så kan ni resonera, men det betyder inte att det är rätt.![]()
(Misstänkta felaktigheter och tveksamheter ska förstås granskas även om de för något gott med sig.)
darkg skrev:jonasp skrev:DVD-ai skrev:
Det skulle vara spikfötter då kanske.
jonasp skrev:...Vad jag däremot kan konstatera att jag har inte sett begreppet någon annan stans. Det betyder naturligtvis inte per automatik att Ingvar har fel - däremot är det väl rimligt säkert att konstatera att det inte är något fenomen som uppmärksammats i några vidare kretsar.
hifikg skrev:RogerJoensson skrev:Du må ha dämpat en sjuk kabelhysteri, men du har bidragit till en annan. -Även den baserad på tro.
Då jag tror (jag kan inget om det tekniska, bara lyssna) att jordens dyraste dyrkabel inte ger en endaste millimutt (ny måttenhet!) bättre ljud än en enkel, hyfsat välskapt kabel, oavsett antal kardeler och tjocklek, så är det en välgärning att få ljudintresserade att tro, eller förstå, att t ex EKK är tillräckligt bra.
IngOehman skrev:Beskyllningarna jag utsätts för i den här tråden är åt h-e! Det finns tydligen ingen gräns för förtal, så länge den är riktad mot mig.
Vh, iö
Michael skrev:Vad är det som gör att en mikrofonkabel kan ge ljud (störningar) när man rör på den?
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster