Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:hcl skrev:RogerJoensson skrev:Stampa takten-effekten skulle lätt kunna blindtestas den med. -Gör man det?
Alltså. Den här tråden belyser en tämligen allmänspridd arrogans här. Tycker ni att ni är så mycket bättre än t.ex. ingenjörerna på Linn?
Vad jag förstår använder de blindtester i stor utsträckning...
Är det teknikerna som påstår det där om stampa takten? Varför är det arrogant att fråga om någon granskat/provat olika elektronik (någorlunda vetenskapligt) avseende just den påstådda effekten (jag menar då någon som inte är kopplade till det aktuella företaget)? Får det inte ifrågasättas? Om så, varför inte?
Strmbrg skrev:Jag tror inte alls att digitalapparater ”måste” kosta 50 papp, som nämns här ovan.
Jag hoppas verkligen att det går att åstadkomma det resultat jag erhållit betydligt billigare. Om det nu ens är något resultat.
Men: Jag iddes inte utreda den saken. Hade ingen lust att utreda det. Jag lånade hem, lyssnade, tilltalades och behöll.
Förmodligen dumt. Men då får det vara det.
Strmbrg skrev:Jag berättar vad jag upplever och hur jag kan stega i samplingarna mm. Den som vill kan mot överenskommen säkerhet få låna apparaturen för vidare utforskning.
RogerJoensson skrev:Om du bor i Stockholm, så kanske LTS kan vara intresserade av att titta på det. Vad fler det ev. finns som gör vetenskapligt någorlunda hållbara tester känner jag inte till. Det flesta blaskor upplever jag inte vara särskilt seriösa i sina tester när det gäller att gå till botten och faktist undersöka saker objektivt.
Harryup skrev:Ska dom konstatera att den låter bra? Att den på ett oacceptabelt sätt färgar ljudet? Att den är dyr? Att det inte går att höra någon påverkan på ljudet av den och att den är därför bra? Att den har inbyggda filter som låter olika utifrån vilket som väljs.
Personligen har jag svårt att se någon poäng med en sådan test då oavsett om det är hugget i sten eller inte så är det ju ett mål för LTS att hitta produkter som inte påverkar ljudet.
Harryup skrev:Ska dom konstatera att den låter bra? Att den på ett oacceptabelt sätt färgar ljudet? Att den är dyr? Att det inte går att höra någon påverkan på ljudet av den och att den är därför bra? Att den har inbyggda filter som låter olika utifrån vilket som väljs.
Personligen har jag svårt att se någon poäng med en sådan test då oavsett om det är hugget i sten eller inte så är det ju ett mål för LTS att hitta produkter som inte påverkar ljudet.
FBK skrev:Undrade varför den här tråden låg högst upp hela tiden, men det gick ju snabbt att konstatera varför. Blindtester, det har ju aldrig förr varit på tapeten här
RogerJoensson skrev:FBK skrev:Undrade varför den här tråden låg högst upp hela tiden, men det gick ju snabbt att konstatera varför. Blindtester, det har ju aldrig förr varit på tapeten här
Du menar att du triggas av ordet? Jag tycker inte att tråden handlar särskilt mycket blindtestning, men du har kanske inte läst resonemangen?
goat76 skrev:Harryup skrev:Ska dom konstatera att den låter bra? Att den på ett oacceptabelt sätt färgar ljudet? Att den är dyr? Att det inte går att höra någon påverkan på ljudet av den och att den är därför bra? Att den har inbyggda filter som låter olika utifrån vilket som väljs.
Jag håller med, LTS syn på saken verkar vara en övertro på att, ifall bara materialet/datan spelas upp 100% rätt utan någon påverkan så har man uppnått nirvana, "Bit-Perfect". Det förhållningssättet kanske fungerar bäst för ljudåtergivning, men inte nödvändigtvis bäst för musikåtergivning. Det är en enorm skillnad mellan dessa saker.
Ifall man först och främst är musikintresserad och har som mål att få bästa möjliga musikåtergivning så bör man lita på sina referenser från ljud och musik från just verkligheten, man har hört denna verklighet genom hela sitt liv så oavsett om återgivningen visar på större tekniska avvikelser från den lagrade datan, men trots det vid uppspelning låter mer sann och verklighetstrogen så har man troligtvis kommit närmare målet i musikproduktionen.
Många (kanske de flesta) här på Faktiskt verkar istället ha som mål att ljudåtergivningen ska ha så få avvikelser som möjligt jämtemot datan i musikmaterialet, detta oavsett hur dåligt det än må låta i slutändan i jämförelsen med hur ursprungshändelsen mest troligtvis lät.
Ifall Strmbrg får en större musikalisk upplevelse och uppfattar musiken som mer äkta och mer övertygande med sin Chord M Scaler, ja då spelar det nog faktiskt ingen roll alls för honom ifall testprotokollet visar avvikelser från det man kallar "Bit Perfect".
Tell skrev:+1 på Rogers inlägg. Dessutom så är musik ljud, så att försöka dela dom två på nåt sätt går inte.
O angående Chord M Scaler så påstår dom att den ska göra ljudet mer högupplöst, men när ljudet redan har så hög upplösning som våra öron o hjärna klarar av att hantera så blir man ju fundersam på vad den faktiskt gör. O där är jag som Roger, jag vill hellre veta än tro.
Belker skrev:Tell skrev:+1 på Rogers inlägg. Dessutom så är musik ljud, så att försöka dela dom två på nåt sätt går inte.
O angående Chord M Scaler så påstår dom att den ska göra ljudet mer högupplöst, men när ljudet redan har så hög upplösning som våra öron o hjärna klarar av att hantera så blir man ju fundersam på vad den faktiskt gör. O där är jag som Roger, jag vill hellre veta än tro.
Syftet med upsampling med DSP är inte att göra ljudet mer högupplöst, det är att göra livet lättare för rekonstruktionsfilter, som i praktiken inte går att göra idealt perfekta. Huruvida det är en teknisk suboptimering eller klart hörbart låter jag andra lista ut.
Strmbrg skrev:Alltså, knökar man in den här grunkan i kedjan i ett F/E så kommer den ju INTE passeras obemärkt.
Det är ju liksom syftet med den.
Men att det då betyder ”färgning”?.. Pja det beror nog på hur man ser på saken.
Strmbrg skrev:Alltså, knökar man in den här grunkan i kedjan i ett F/E så kommer den ju INTE passeras obemärkt.
goat76 skrev:... DACen har bara fått en uppskalad signal att bearbeta vid DA-omvandlingen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster