B&W 800-serie frekvensgång

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Re: B&W 800-serie frekvensgång

Inläggav Kraniet » 2020-10-02 13:20

I-or skrev:
Johan_Lindroos skrev:
I-or skrev:Det var bra att få lite "second opinions" för pi60s. Nu vet vi betydligt mer och den är fortfarande mycket bra, men inte riktigt bra.

Det Ingvar har sagt är att vissa av frekvensgångsavvikelserna (tänk bort störningarna) från rät linje är avsiktliga i syfte att kompensera för att det är bara två ljudkällor hos stereosystemet och det vi lyssnar på breder ut sig i ljudbilden som fantomljudkällor. Kurvan ska alltså inte vara snörrät är intentionen. Det finns några trådar om detta som diskuterats under den tid du varit frånvarande, varav en ganska nyligen. PAA..., h j ääälp?!

Det finns annars gott om olika högtalare från Genelec som har hyfast rak frekvensgång som låter... ..."högtalare".
...Med ett sound som gör att man hör direkt var högtalarna står. Ljudet hamnar liksom inuti respektive högtalare. Jag tror att det är få av oss som vill ha soundet på det sättet.

Väldigt välgjorda kurvillustrationer förresten! :)

Ja, vad jag har läst om tidigare från hans sida är framför allt HRTF-toppen vid ca 1,7 kHz för en centralplacerad fantomprojektion som inte uppstår från normala högtalarvinklar*. Det ska tydligen vara en hel del annat som kompenseras också (oklart vad och hur), men om vi uppehåller oss vid denna topp som enligt uppgift medvetet byggts in i frekvensgången hos hans konstruktioner, så ser jag ett par svårigheter:

1. En sådan kompensation fungerar då bara bra för en oprocessad fåmikrofoninspelning. Vid normala multimikrofon- eller rent elektroniska produktioner har ju en skicklig ljudtekniker/producent med bra utrustning redan justerat ljudet via eq för att få till en subjektivt jämn frekvensgång oavsett virtuell källplacering och man "dubblerar" då alltså kompensationen. Idag kan man ju även tycka att en kompensation av det här slaget lämpligen läggs som eq för riktiga audiofilinspelningar och att man behåller opåverkad frekvensgång i högtalaren för normalfallet.

2. HRTF:er är notoriskt opålitliga när det handlar om någon dB hit eller dit även för frekvenser ned mot 1-2 kHz eftersom de varierar för olika mätuppställningar och framför allt för olika lyssnare som har olika stora/formade huvuden, kroppar och öron. Beroende på detta kommer lyssnarna att uppfatta "tricket" något olika. (Alla är vi som tur är självkalibrerande för vår egen hörsel (erfarenhetsmässigt vet vi hur ljudet ändras för olika källor i olika vinklar), vilket gör att vi som individer trots enorma frekvensgångsskillnader i alla fall uppfattar världen ungefär likadant.)

Jag har säkerligen inte läst allt som Ingvar har tagit upp om detta, så om någon vet mer eller om jag har missförstått något får ni gärna upplysa mig.

*Denna topp är i ekofri miljö omkring 2-3 dB, men en lämplig kompensation faller till ca hälften av detta i en normalreflektiv lyssningsmiljö. Den är också någonting man måste hantera om man inte använder en centerhögtalare i hemmabiosammanhang eftersom bl.a. dialogen annars blir lite "suddigare". Nu är just dialogljudet redan från början ofta något av det mest ojämna och misshandlade som finns i audiosammanhang, så detta kanske är ett mindre problem i praktiken eftersom man som lyssnare måste korrigera via eq i alla fall. Man hör alltid direkt när det är en högbudgetproduktion eftersom dialogljudet har fått de resurser som krävs.

Ingvar har påpekat att saker som stereofelsåtgärder inte går att lösa på elektronisk väg. Det är för "endimensionellt" för att ge de psykoakustiska effekter som han strävat efter.
Puckeln vid 1,7 kHz är väl också bara en av ett antal korrigeringar han gjort för att få önskad effekt.

Ang faslinjäriteten så var det väl ett krav till den forskning som pi60 användes till ursprungligen. pi60 utvecklades ju från början till att vara ett verktyg för att forska på hörseln.

Men det är ju bättre om han förklarar det själv.

Men han har varit tyst på forumet länge nu.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-02 13:50

I-or skrev:Snygga impulssvar är enligt min mening helt överflödiga för högtalare även om de förstås ser vackra ut.

Morello skrev:Däremot verkar det som att snygga kurvor i framförallt tidsdomänen fungerar ypperligt i marknadsföringssyfte.

Visst är det lite porrigt? :P
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-02 13:54

Harryup skrev:Om vi nu tar en källa som ligger i mitten så borde den ha en viss kompensation och ligger den enbart i ena kanalen borde den ha en annan kompensation. Löptider och nivåer till "fel" öra kommer ju skiljas åt beroende på var i stereobilden källan skall vara. Men kompensationen är ju statisk med möjligen viss kompensation i riktningskaraktäristiken.

Ja, det är ju i riktningskaraktäristiken som kompensationen finns.

Fast då borde ju högtalarna vara höger och vänster modeller.

Varför?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-02 14:13

Jag vill inflika att stereosystemkompensationen ligger centrerad vid 1,4 KHz och inte vid 1,7 kHz

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-02 14:29

I det avseendet skiljer sig alltså Inos kompensation en aning från den generellt rådande synen på detta. I övrigt tror jag inte alls att det är möjligt att kompensera för stereosystemets brister genom förändringar av frekvensgången, bl.a. av de skäl som jag (och goat76) anför ovan. Vad gäller övriga "kompensationer" bör man nog också presentera exakt vad man har gjort och varför om man ska ha någon trovärdighet när man utmanar en standardlösning eller vetenskap. Jag har sökt så gott jag kan/orkar på Faktiskt utan att hitta något annat än oändliga textmängder med den enda konkreta informationen att det finns "12 faktorer" eller något i den stilen (möjligen vet paa bättre).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-02 15:18

I-or skrev:I det avseendet skiljer sig alltså Inos kompensation en aning från den generellt rådande synen på detta. I övrigt tror jag inte alls att det är möjligt att kompensera för stereosystemets brister genom förändringar av frekvensgången, bl.a. av de skäl som jag (och goat76) anför ovan. Vad gäller övriga "kompensationer" bör man nog också presentera exakt vad man har gjort och varför om man ska ha någon trovärdighet när man utmanar en standardlösning eller vetenskap. Jag har sökt så gott jag kan/orkar på Faktiskt utan att hitta något annat än oändliga textmängder med den enda konkreta informationen att det finns "12 faktorer" eller något i den stilen (möjligen vet paa bättre).

I-or prova att ringa Ingvar Öhman så besvarar han säkert dina frågor, hans nummer (som har delats många gånger här) är 070-523 32 32.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2020-10-02 15:25

I-or skrev:I det avseendet skiljer sig alltså Inos kompensation en aning från den generellt rådande synen på detta. I övrigt tror jag inte alls att det är möjligt att kompensera för stereosystemets brister genom förändringar av frekvensgången, bl.a. av de skäl som jag (och goat76) anför ovan. Vad gäller övriga "kompensationer" bör man nog också presentera exakt vad man har gjort och varför om man ska ha någon trovärdighet när man utmanar en standardlösning eller vetenskap. Jag har sökt så gott jag kan/orkar på Faktiskt utan att hitta något annat än oändliga textmängder med den enda konkreta informationen att det finns "12 faktorer" eller något i den stilen (möjligen vet paa bättre).

Det går visserligen inte att kompensera fullt ut, det blir alltid en kompromiss. Man kan undersöka hur en högtalare i mono låter kontra två högtalare i stereo med en monokälla, och sedan fundera på vad skillnaden i klangbalans betyder för ens egna upplevelse.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-02 15:36

Jag ligger inte direkt vaken på nätterna angående detta och är egentligen bara intresserad av offentliggörandet av informationen, vilken aldrig har framkommit trots evighetslånga diskussioner på Faktiskt. Annars tycker jag att Ingvar nästan alltid har varit frikostig med sin kunskap, men det gäller tydligen inte här.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-10-02 15:42

I-or skrev:Jag ligger inte direkt vaken på nätterna angående detta och är egentligen bara intresserad av offentliggörandet av informationen, vilken aldrig har framkommit trots evighetslånga diskussioner på Faktiskt. Annars tycker jag att Ingvar nästan alltid har varit frikostig med sin kunskap, men det gäller tydligen inte här.

Vi kanske kan/får skramla ihop lite pengar så Ingvar kan hålla ett seminarie i ämnet :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-02 15:55

Tja, hade det inte varit lättare med en beskrivning och eventuellt några bilder eller grafer här? Många Faktiskt-medlemmar har definitivt de kognitiva förmågor som krävs och även tillräcklig psykoakustisk förståelse för att följa ett avancerat resonemang.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-10-02 16:14

Kraniet skrev:
I-or skrev:Jag ligger inte direkt vaken på nätterna angående detta och är egentligen bara intresserad av offentliggörandet av informationen, vilken aldrig har framkommit trots evighetslånga diskussioner på Faktiskt. Annars tycker jag att Ingvar nästan alltid har varit frikostig med sin kunskap, men det gäller tydligen inte här.

Vi kanske kan/får skramla ihop lite pengar så Ingvar kan hålla ett seminarie i ämnet :)

Han har ju hållit ett par dragningar i ämnet i LTS regi. Han verkar föredra "show & tell", tror han har lite dåliga erfarenheter av vidarebefordrade "kunskaper" via text.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-02 16:54

Allvarligt? Hela världen klarar att kommunicera via text och vill man nå ut ordentligt är Faktiskt ett mycket bättre forum än en föreläsning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-10-02 17:18

jonasp skrev:Är Bremen-äggen faslinjära? De sällar sig isåfall till en exklusiv skara!

Jag har experimenterat med att göra mina egna högtalare faslinjära, men valde att avstå då jag får mer kontroll över frekvensgången med fler poler och nollställen att knuffa på, samt att de dynamiska aspekterna blev mycket bättre med brantare avskärning till diskanten. Vid de tester jag gjorde upplevde jag ingen skillnad i ljudbildsalstringen vid 1:a ordningens filter och 3:e ordningens filter. Det skall nämnas att spridningsegenskaperna inte påverkades dramatiskt och att jag ordnade så att jag kunde byta ordningstal på filtret mitt under pågående uppspelning! :)

Nej, de är inte faslinjära i. Jag använder 3e ordningens passiva delningsfilter. Jag har använt 2a ordningens och 4e ordningens delningsfilter för många år sedan. Just nu passar 3e ordningens bäst.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2020-10-02 17:45

Tangband skrev:Jag vill inflika att stereosystemkompensationen ligger centrerad vid 1,4 KHz och inte vid 1,7 kHz

Nja, det är ju en kombination av öppningsvinkel(stereobredd) och akusisk bredd mellan öronen som sätter "peakfrekvensen". Dessutom varierar den i nivå beroende på "panoreringsvikel" om man kompenserar för den.
Man får också ta hänsyn till att vi automatiskt vrider huvudet något ibland beroende på informationsinnehållet i stereobilden.
Det är alltså komplext och kompensationen får man nog se som en "halvmesyr" - förhoppningsvis gör den nytta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-02 17:55

Tror det finns två, max tre som omnämnts genom årens lopp, men med tanke på hur mycket "locket på" det gäller det övriga så tror jag vi är inne på "företagshemligheter". IÖ har varit frikostig med väldigt mycket information som det är, så jag tycker nog inte det är helt ok att vi skall kräva att all information skall vara på bordet....Några av nycklarna till varför Ino är så bra som det är tycker jag faktiskt att IÖ skall få lov att hålla på utan att bli ifrågasatt eller misstänkliggjord på kuppen. "Mycket vill ha mer", heter det ju och det verkar vara lite sådant som visar sitt fula tryne ibland. (inte riktat till I-or, utan rent generellt bara alltså)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-02 17:59

Här kommer en mätning på min egengjorda, bärbara högtalare som jag byggde för några år sedan. Öhman har också mätt på den, hans mätningar genomfördes utomhus, tyvärr hittar jag inte dessa mätningar nu. Han såg en uppbrytning kring 5 kHz från basen, den justerade jag sedan, för övrigt såg frekvensgången synnerligen rak ut.

Högtalaren blev ganska tung (~10 kg) så det kan diskuteras hur mobil den faktiskt är. Jag ville lära mig något om högtalarkonstruktion så jag tyckte det var både passande och kul att bygga en egen högtalare, gärna en med ett originellt utseende (den liknar en portfölj).

Simuleringarna gjordes i Basta. Elementen är SB Acoustics SB16PFC25-8 och SB Acoustics SB26STCN-C000-4. Delningsfrekvensen är kring 3 kHz eller möjligen högre. Lådan har måtten (BxHxD) 60 x 34 x 12,5 cm, innervolymen är drygt 2 x 6 liter om jag minns rätt och kabinettet är slutet. Jag har monterat en klass-D förstärkare med bluetooth undertill.
Bilagor
Min högtalare, i rum, 50 cm.png
Min högtalare, i rum, 50 cm.png (36.59 KiB) Visad 2786 gånger
Min högtalare 2 small.jpg
Min högtalare 2 small.jpg (161.51 KiB) Visad 2786 gånger
Min högtalare 1 small.jpg
Min högtalare 1 small.jpg (178.77 KiB) Visad 2786 gånger
Senast redigerad av Zappa 2020-10-02 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-10-02 18:07

Det vore super intressant om Ingvar hade en skriftlig redogörelse för vad det är som gör att jag tycker hans högtalare är bäst i hela världen.
Ett fett dokument som tydligt redogör för allt som spelar in i att hans högtalare upplevs som dom gör, ingenting lämnas utan att nämnas!

Men jag misstänker att det aldrig kommer och jag tycker att det är synd...
Många av egenskaperna kan jag förstå ändå, låg/rätt disst minimeras, kontrollerad spridning, god bandbredd och låg dynamisk kompression osv...
Men utöver detta är där kanske just denna stereosystemsfel kompensation som är sockret på bullen?!

Oavsett vad så uppskattar jag hans alster och jag kan leva med ovissheten. :)
Men hoppet om att någon dag få veta, ja det lever kvar!
Samtidigt som intresset är för lågt för ljud för att orka engagera mig i det och ta reda på det.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-02 18:13

Zappa,

Kul, jag har funderat på att bygga någonting liknande men mycket mer kompakt för riktigt portabelt bruk, eventuellt med separabla högtalare. Det som erbjuds på marknaden är huvudsakligen inte så kul.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-02 18:15

I-or skrev:Allvarligt? Hela världen klarar att kommunicera via text och vill man nå ut ordentligt är Faktiskt ett mycket bättre forum än en föreläsning.

Nja, under pandemin tycker jag att det kanske inte fungerar så bra alla gånger. Det personliga mötet, dit räknar jag en föreläsning, är ofta en bättre tvåvägskommunikation. Inte ens alla dessa videokonferenser är goda ersättare ur den synvinkeln men i vissa fall är det helt okej.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-10-02 18:19

Nattlorden skrev:

Tror det finns två, max tre som omnämnts genom årens lopp, men med tanke på hur mycket "locket på" det gäller det övriga så tror jag vi är inne på "företagshemligheter". IÖ har varit frikostig med väldigt mycket information som det är, så jag tycker nog inte det är helt ok att vi skall kräva att all information skall vara på bordet....Några av nycklarna till varför Ino är så bra som det är tycker jag faktiskt att IÖ skall få lov att hålla på utan att bli ifrågasatt eller misstänkliggjord på kuppen. "Mycket vill ha mer", heter det ju och det verkar vara lite sådant som visar sitt fula tryne ibland. (inte riktat till I-or, utan rent generellt bara alltså)

Ja, s.k. proprietary information har jag inga som helst problem med. Det är dock meningslöst att hänvisa till denna i vetenskapliga diskussioner och jag har från "insidan" många gånger sett att det mest handlat om marknadsföring (inte riktat till Ino Audio utan rent generellt).

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-10-02 18:42

I-or skrev:Zappa,

Kul, jag har funderat på att bygga någonting liknande men mycket mer kompakt för riktigt portabelt bruk, eventuellt med separabla högtalare. Det som erbjuds på marknaden är huvudsakligen inte så kul.

Håller med, det som finns på marknaden är så där. Jag hade min högtalare på kontoret under flera år, funkade fint! Dags för dig att bygga tycker jag. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-02 20:41

Kraniet skrev:Ingvar har påpekat att saker som stereofelsåtgärder inte går att lösa på elektronisk väg. Det är för "endimensionellt" för att ge de psykoakustiska effekter som han strävat efter.
Puckeln vid 1,7 kHz är väl också bara en av ett antal korrigeringar han gjort för att få önskad effekt.

Har du någon egen teori om varför det skulle vara mer "endimensionellt" med en kompensation antingen i musikmaterialet eller om det är löst på elektronisk väg, jämfört med hur Ingvar löst det, var sitter hans lösning och är den "dynamisk" på något vis?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2020-10-02 20:52

goat76 skrev:
Kraniet skrev:Ingvar har påpekat att saker som stereofelsåtgärder inte går att lösa på elektronisk väg. Det är för "endimensionellt" för att ge de psykoakustiska effekter som han strävat efter.

Har du någon egen teori om varför det skulle vara mer "endimensionellt" med en kompensation antingen i musikmaterialet eller om det är löst på elektronisk väg, jämfört med hur Ingvar löst det, var sitter hans lösning och är den "dynamisk" på något vis?

Spridningsegenskaper kontra direktljud. Svårt att kompensera för elektroniskt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-02 21:01

Thomas_A skrev:
goat76 skrev:

Spridningsegenskaper kontra direktljud. Svårt att kompensera för elektroniskt.

Och hur skiljer det sig jämfört med om kompensationen skulle ligga i det inspelade materialet?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2020-10-02 21:07

Hur skulle den kunna göra det?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-02 21:20

Thomas_A skrev:Hur skulle den kunna göra det?

Med EQ-korrigeringar för mittpanorerade ljudobjekt i stereobilden, vilket borde ge ännu bättre precision för att tackla problemet. Vilket säkerligen redan görs, samt flertalet andra korrigeringar av de inspelade inslagen för att få dem att låta så bra som möjligt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2020-10-02 21:29

goat76 skrev:

Med EQ-korrigeringar för mittpanorerade ljudobjekt i stereobilden, vilket borde ge ännu bättre precision för att tackla problemet. Vilket säkerligen redan görs, samt flertalet andra korrigeringar av de inspelade inslagen för att få dem att låta så bra som möjligt.

Spridningsmönstret ändrar sig inte. Kan bara fixas i högtalaren.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-02 21:36

Thomas_A skrev:
goat76 skrev:

Spridningsmönstret ändrar sig inte. Kan bara fixas i högtalaren.

Men behöver spridningsmönstret ändras när man i mixen lagat problemet precis där problemet befann sig?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-10-02 21:47

goat76 skrev:
Thomas_A skrev:Spridningsmönstret ändrar sig inte. Kan bara fixas i högtalaren.

Men behöver spridningsmönstret ändras när man i mixen lagat problemet precis där problemet befann sig?

Nej, det du ändrar i mixen kommer att påverka samtliga riktningar ljudet sprids i. Om det bara behöver ändras i vissa riktningar så måste det göra i högtalaren. Så ditt antagande att felet är i mixen hållet inte. Felet är att det är två högtalare som spelar - det är det man gör sitt bästa att dölja.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-02 22:14

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:
Thomas_A skrev:Spridningsmönstret ändrar sig inte. Kan bara fixas i högtalaren.

Nej, det du ändrar i mixen kommer att påverka samtliga riktningar ljudet sprids i. Om det bara behöver ändras i vissa riktningar så måste det göra i högtalaren. Så ditt antagande att felet är i mixen hållet inte. Felet är att det är två högtalare som spelar - det är det man gör sitt bästa att dölja.

Som jag uppfattat det så artar sig stereosystemfelet mer och mer ju längre åt mitten ett fantomprojicerat ljudobjekt befinner sig, om man då "lagar" dessa problemfrekvenser för just de ljudobjekt som fantomprojiceras redan i mixen så bör man ha uppnått än bättre precision för kompensationen. Man har alltså lagat själva ljudobjektet istället för att "på måfå" laga det ungefärliga problem-området, ett område som dessutom inte kommer arta sig likadant från lyssningsrum till lyssningsrum p.g.a av val av högtalarplacering och hur rumsreflexerna artar sig i det specifika lyssningsrummet.

Peters centerlösning löser (om jag förstått det rätt) problemet med fatomprojektionen genom att helt enkelt ta bort den där stereosystemfelet artar sig som värst/sämst i mitten, och ersätter den med en reell/faktisk ljudkälla.
Senast redigerad av goat76 2020-10-02 22:41, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi