I-or skrev:Hörbarheten av harmonisk distorsion är låg för musik eftersom det nästan alltid redan finns en frekvenskomponent i insignalen just där den harmoniska distorsionens andraton, tredjeton o.s.v. visar sina fula ansikten (via övertoner eller grundtoner som frekvensmässigt ligger tillräckligt nära distorsionsprodukten för att maskera den). Detta varierar förstås med typ av musik och instrumentering, men generellt är det svårt för lyssnaren att avgöra om t.ex. den akustiska gitarren man lyssnar på ska ha en första överton som ligger -5 dB relativt grundtonen eller om den ska vara kanske -4.9 dB som i den distorderade versionen. Övertoner och harmonisk distorsion är helt enkelt önskade och oönskade syskon med stor familjelikhet.
När man spelar flera toner samtidigt leder dock IM-produkterna till helt andra problem och skapar spikar i frekvensspektrum i stora områden där det egentligen skulle råda tystnad (eller snarare brusgolv), vilket förstås är klart hörbart.
Se där!
Då var vi äntligen framme!
Vad var min urprungskommentar som jag hade och som föranledde all denna diskussion? Jo, Den var till JM som ansåg att: "Tyvärr betraktar jag att
vi skulle vara mer känsliga för udda övertonsdistorsion som en skröna.......". Jag säger att vi bevisligen är det då de de tonerna inte alltid är harmoniska.
- Så länge distorsion är harmonisk (ur ett musikaliskt perspektiv) är hörbarheten
extremt låg. Detta gäller givetvis oavsett hur den skapas och dessutom spelar det ingen roll om det är en överton eller "underton". Om jag nämnt tidigare är det inte bara hörbarhet utan också perception - vi bryr oss inte då det inte stör
- Du har därför då såklart helt rätt i att första övertonen på en akustisk gitarr, som då är jämn, kan variera kraftigt utan att det stör eller ens hörs. Vi "tål" mycket, mycket mer än ditt exempel (-5dB relaterat till -4,9). Det är en praktisk omöjlighet att spela på en gitarr med sådan precision (anslaget).
Man kan ju tänka sig hur omöjligt det hade varit att använda tonkontroller om det hade varit annorlunda......
- Det som stör och vi är känsliga mot är disharmoni och "falska" toner. Detta kan skapas av blandtoner och udda harmoniska toner. Teoretiskt kan man dock konstatera att varken IMD eller uddatonsdistorsion
inte alltid är disharmonisk/falsk. I ett tidigare inlägg tog du exempel med tonerna c1 och e1 som ger blandtonen 68Hz, d v s ett taskigt stämt Db - Den "kombinationen" låter normalt illa......men inte alltid. På så sätt kan man gå igen blandtoner och uddatoner och göra sig en bild av när det kommer att låta bra och när det stör.
Så..... är då udda övertoner "elakare" än jämna övertoner. Svaret är ja! .........men inte lika elaka som blandtoner som oftare är disharmoniska. Det finns ju olika grader i helvetet.
Eller omvänt: jämna övertoner är harmlösa och alltid melodiska. Ibland låter det t o m bättre eller åtminstone lite mysigare.
Ref till blåmarkerad text:
Det är ingen självklarhet i det!
Är tonerna harmoniska (jämna) är det svårare att höra dessa även om det frekvensbandet i övrigt är tomt.