Strmbrg skrev:Ibland får jag för mig att lyssna på lite annat än ”klassiskt”.
Nu senast blev det Emerson Lake and Palmer.
Utan att vara specifik nu så vill jag ändå sammanfatta det hela sålunda:
Jag skulle fanimig byta hobby om det vore så att ”popmusik” var det jag gillade.
Det spelar ingen större roll om det är en platta på Tidal eller en CD. Det låter dötrist ljudmässigt!
Det verkar alltså inte enbart kunna förklaras med det där om förstörande mastringar. Det verkar vara skit även om ingen varit framme och pillat sönder det hela.
De flesta ”klassiska” inspelningar är ju hästlängder från de ideal (eller brist på ideal) som ligger till grund för pop-inspelningar. Platt, hårt och allmänt obehagligt.
Spela gamla Trevor Horn-produktioner från 80-talet. Dom brukar låta kalas. Lite tunna i basen (det var mode då) men den bas som finns brukar vara, så bara att EQa upp.
Ett helt annat, positivt överraskande bra album, både ljudmässigt och musikaliskt, var Gary Numans Jagged - Live som jag nyligen köpte (var tvungen att köpa en nedladdning, det var det enda som gick att få tag i).
Finns en massa bra, egentligen. Fast nu besväras jag sällan av ljudkvaliteten. Det blir lätt så när musiken är så bra att det liksom inte länge är så noga.