goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Nu tror jag ingen här tänker sig att det bara är att slänga in ett par högtalare på en höft i vilket rum som helst och tro att EQ skulle fixa det. Det är ju marknadsföringen för dessa rumskorrektionsgrunkor som säger det. I verkligheten är det ju en kombination allt vi talar om på detta forum. EQ ser åtminstone jag som en finjustering när allt annat är fixat.
Då ser vi lika på saken.
EQ är ett jättebra verktyg när man inte kommer längre med de grundläggande åtgärderna, men att rangordna EQ före allt annat bara för att man personligen inte har möjlighet till de grundläggande åtgärderna är det som blir snedvridet i den här tråden.
Även jag använder mig av EQ i mitt ljudsystem, men de största ljudmässiga förbättringarna är med stor marginal de akustikåtgärder jag gjort i rummet.
Du vinner inte den här matchen goat76, hela forumet har ju blivit helt tokiga över detta. Verkar vara guds gåva till audiofilen. Undrar vad grunkan kostar

Jag skrev:
Recept för välljud
En anläggning som man själv trivs med. (Oavsett vad andra tycker)
En skön soffa eller lyssningsfåtölj
Och ett glas gott vin
Och skön musik
Svaret på det blev ifrån I-orSoffan, vinet och musiken bör också helst vara av en typ som man själv trivs med och då har man en bra början om målet är inre frid. Om man nöjde sig med detta vore man dock ingen audiofil, utan en mer vettig person
Så jag är ingen audiofil längre, hur du är det med dig får du tänka över. Men jag och alla som inte hänger på detta är andra klassens ljudintresserade numera. Så lägger man upp bilder på sin anläggning i fortsättningen och råkar skriva att det låter bra, så lär ju frågan komma om ekvalisering. Och har man inte det så kan det inte låta bra. Det är min slutstats efter all läsning i denna tråd, är en sågning av ALLT som inte har genomgått en ekvalisering. Tror inte att detta uppmuntrar folk till att skriva om sina anläggningar i fortsättningen.... jag kommer inte skriva något eller lägga upp bilder, det är stenklart. "Inget om mina framtida grejer kommer hamna på detta forum oavsett vad det är."
Exempel på en del av det som I-or skrivit, lite reklam för honom:
En vettig ekvalisering är t.o.m. viktigare än rumsakustiska åtgärder eftersom den inte bara åtgärdar huvuddelen av normala rumsproblem, utan huvuddelen av typiska högtalarproblem också. I ett normalt rum räcker det med mycket begränsade rumsakustiska åtgärder om man ekvaliserar (här förutsätts fortfarande att ekvaliseringen är utförd på ett adekvat sätt:
Det kan också vara intressant att känna till att jag alldeles nyss beskrev en lämplig uppställning i kombination med ett flertal rumsakustiska åtgärder (stora och små) för en faktisktian, men detta var efter att jag mycket tydligt poängterat vikten av ekvalisering.
Vad många tycks missa är att man med ekvalisering alls icke behöver placera högtalarna/lyssningspositionen där man har jämnast frekvensgång i basen, utan där det låter spatiöst, tydligt, "försvinnande" o.s.v., vilket ofta är helt andra positioner som avgörs av reflektionsmönstret i rummet. Även invinklingen, vilken har tydlig inverkan på bredden och positioneringen i ljudsceneriet, kan optimeras för detta om man låter ekvaliseringen ta hand om frekvensgången som huvudsakligen bestämmer klangen.
Slutligen handlar ekvalisering inte heller enbart om direktljudet, för frekvenser under 500 Hz korrigerar man lämpligen frekvensgången efter mätningar med långt tidsfönster, alltså innefattande mängder av rumsreflektioner.
Dessutom är det knappast någon faktisktian som innehar högtalare med en frekvensgång som håller sig inom +/- 1 dB, 100 Hz - 20 kHz före ekvalisering. Även skillnaden mellan vänster och höger högtalare är betydligt större än så, oavsett vad tillverkarna utlovar (man får oftast räkna med smalbandiga frekvensgångsskillnader om ca 3 dB för olika exemplar även för bättre modeller). Den ljudande skillnaden efter korrekt injustering av frekvensgången för båda högtalarna är allt annat än marginell även för bättre modeller.
Döende svanar är aldrig att rekommendera.
För att ingen ska förledas att tro att dina halmgubbesargument stämmer, så vill jag poängtera att vad jag har skrivit ovan är att man i ett någorlunda normalt rum (normala dimensioner och RT60 om ca 0,2-0,5 s, f > 100 Hz) klarar sig med mycket begränsade akustikåtgärder och utan knepiga högtalar- och lyssningspositioner förutsatt att man ekvaliserar. Normalt möblemang med en tjock matta och lite tjockare gardiner eventuellt i kombination med absorbenter för de första sidoväggsreflektionerna räcker mycket långt. Det är således inget krav att förvandla vardagsrummet till ett studiokontrollrum förutsatt att man ekvaliserar. Ekvaliseringen har även den enorma bonusfördelen att man kan korrigera avvikelser i frekvensgången för högtalarna, vilket i praktiken alltid behövs.
För att bemöta ditt märkliga auktoritetsargument vill jag tillägga att ingenting av det jag för fram på något sätt är kontroversiellt ur en audiovetenskaplig synvinkel. Liknande resonemang har sedan länge förts fram av många ledande aktörer inom området, men audiofiler fastnar tyvärr alldeles för ofta i gamla invanda tankesätt.
Det kan också vara intressant att känna till att man genom FIR-filtrering totalt kan släcka ut individuella reflektioner helt godtyckligt. I det fallet kan man teoretiskt uppnå god återgivning t.o.m. i ett efterklangsrum.

Man skulle ju även kunna argumentera för att nätkablarna är av största vikt för ljudåtergivningen eftersom man annars inte får något ljud alls.
Dock vill jag påstå att ett byte av fungerande nätkablar inte påverkar återgivningen alls, liksom ett byte av DAC har en mycket måttlig påverkan på återgivningen. Däremot har ett införande av ekvalisering eller ett byte av högtalare en enorm påverkan om man begränsar sig till att bara diskutera utrustningen.
Så de allra flesta högtalare där ute duger inte heller, vilka som duger är höjt i dunkel. Synd att man inte har 100.000 lax att köpa högtalare för,men det hade nog blivit basmoduler för det mesta ändå. och sedan få höra om de duger... Så ska man hoppa på detta tåg så får man kolla upp vilka högtalare som duger för ekvalisering innan.
Lyser ganska tydligt igenom vad jag tycker, men forumet har nu blivit någon slags elitforum för dem som har de rätta högtalarna och den där dsp lådan med dator. Och med min ekonomi så får jag hålla till i 2:anda divisionen oavsett vad jag har. Så jag kommer dra ner kraftigt på medverkan här. Men jag ser mig som mycket ljudintresserad ändå då ingen annan bestämmer det.
För många år sedan så var det 208, Pioner DVD och pi60 som gällde annars hade man färgat ljud, nu är det ekvalisering annars har man inte bra ljud. Det händer saker på forumet, den slutsatsen kan man dra.