Recept för välljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Recept för välljud

Inläggav distad » 2022-11-19 22:50

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Nu tror jag ingen här tänker sig att det bara är att slänga in ett par högtalare på en höft i vilket rum som helst och tro att EQ skulle fixa det. Det är ju marknadsföringen för dessa rumskorrektionsgrunkor som säger det. I verkligheten är det ju en kombination allt vi talar om på detta forum. EQ ser åtminstone jag som en finjustering när allt annat är fixat.

Då ser vi lika på saken.

EQ är ett jättebra verktyg när man inte kommer längre med de grundläggande åtgärderna, men att rangordna EQ före allt annat bara för att man personligen inte har möjlighet till de grundläggande åtgärderna är det som blir snedvridet i den här tråden. :)

Även jag använder mig av EQ i mitt ljudsystem, men de största ljudmässiga förbättringarna är med stor marginal de akustikåtgärder jag gjort i rummet.

Du vinner inte den här matchen goat76, hela forumet har ju blivit helt tokiga över detta. Verkar vara guds gåva till audiofilen. Undrar vad grunkan kostar :?: sedan måste man väl ha en dator till också...?

Jag skrev:
Recept för välljud
En anläggning som man själv trivs med. (Oavsett vad andra tycker)
En skön soffa eller lyssningsfåtölj
Och ett glas gott vin
Och skön musik

Svaret på det blev ifrån I-orSoffan, vinet och musiken bör också helst vara av en typ som man själv trivs med och då har man en bra början om målet är inre frid. Om man nöjde sig med detta vore man dock ingen audiofil, utan en mer vettig person
Så jag är ingen audiofil längre, hur du är det med dig får du tänka över. Men jag och alla som inte hänger på detta är andra klassens ljudintresserade numera. Så lägger man upp bilder på sin anläggning i fortsättningen och råkar skriva att det låter bra, så lär ju frågan komma om ekvalisering. Och har man inte det så kan det inte låta bra. Det är min slutstats efter all läsning i denna tråd, är en sågning av ALLT som inte har genomgått en ekvalisering. Tror inte att detta uppmuntrar folk till att skriva om sina anläggningar i fortsättningen.... jag kommer inte skriva något eller lägga upp bilder, det är stenklart. "Inget om mina framtida grejer kommer hamna på detta forum oavsett vad det är."

Exempel på en del av det som I-or skrivit, lite reklam för honom:

En vettig ekvalisering är t.o.m. viktigare än rumsakustiska åtgärder eftersom den inte bara åtgärdar huvuddelen av normala rumsproblem, utan huvuddelen av typiska högtalarproblem också. I ett normalt rum räcker det med mycket begränsade rumsakustiska åtgärder om man ekvaliserar (här förutsätts fortfarande att ekvaliseringen är utförd på ett adekvat sätt:

Det kan också vara intressant att känna till att jag alldeles nyss beskrev en lämplig uppställning i kombination med ett flertal rumsakustiska åtgärder (stora och små) för en faktisktian, men detta var efter att jag mycket tydligt poängterat vikten av ekvalisering.

Vad många tycks missa är att man med ekvalisering alls icke behöver placera högtalarna/lyssningspositionen där man har jämnast frekvensgång i basen, utan där det låter spatiöst, tydligt, "försvinnande" o.s.v., vilket ofta är helt andra positioner som avgörs av reflektionsmönstret i rummet. Även invinklingen, vilken har tydlig inverkan på bredden och positioneringen i ljudsceneriet, kan optimeras för detta om man låter ekvaliseringen ta hand om frekvensgången som huvudsakligen bestämmer klangen.

Slutligen handlar ekvalisering inte heller enbart om direktljudet, för frekvenser under 500 Hz korrigerar man lämpligen frekvensgången efter mätningar med långt tidsfönster, alltså innefattande mängder av rumsreflektioner.

Dessutom är det knappast någon faktisktian som innehar högtalare med en frekvensgång som håller sig inom +/- 1 dB, 100 Hz - 20 kHz före ekvalisering. Även skillnaden mellan vänster och höger högtalare är betydligt större än så, oavsett vad tillverkarna utlovar (man får oftast räkna med smalbandiga frekvensgångsskillnader om ca 3 dB för olika exemplar även för bättre modeller). Den ljudande skillnaden efter korrekt injustering av frekvensgången för båda högtalarna är allt annat än marginell även för bättre modeller.

Döende svanar är aldrig att rekommendera.
För att ingen ska förledas att tro att dina halmgubbesargument stämmer, så vill jag poängtera att vad jag har skrivit ovan är att man i ett någorlunda normalt rum (normala dimensioner och RT60 om ca 0,2-0,5 s, f > 100 Hz) klarar sig med mycket begränsade akustikåtgärder och utan knepiga högtalar- och lyssningspositioner förutsatt att man ekvaliserar. Normalt möblemang med en tjock matta och lite tjockare gardiner eventuellt i kombination med absorbenter för de första sidoväggsreflektionerna räcker mycket långt. Det är således inget krav att förvandla vardagsrummet till ett studiokontrollrum förutsatt att man ekvaliserar. Ekvaliseringen har även den enorma bonusfördelen att man kan korrigera avvikelser i frekvensgången för högtalarna, vilket i praktiken alltid behövs.

För att bemöta ditt märkliga auktoritetsargument vill jag tillägga att ingenting av det jag för fram på något sätt är kontroversiellt ur en audiovetenskaplig synvinkel. Liknande resonemang har sedan länge förts fram av många ledande aktörer inom området, men audiofiler fastnar tyvärr alldeles för ofta i gamla invanda tankesätt.

Det kan också vara intressant att känna till att man genom FIR-filtrering totalt kan släcka ut individuella reflektioner helt godtyckligt. I det fallet kan man teoretiskt uppnå god återgivning t.o.m. i ett efterklangsrum. 8O

Man skulle ju även kunna argumentera för att nätkablarna är av största vikt för ljudåtergivningen eftersom man annars inte får något ljud alls.

Dock vill jag påstå att ett byte av fungerande nätkablar inte påverkar återgivningen alls, liksom ett byte av DAC har en mycket måttlig påverkan på återgivningen. Däremot har ett införande av ekvalisering eller ett byte av högtalare en enorm påverkan om man begränsar sig till att bara diskutera utrustningen.

Så de allra flesta högtalare där ute duger inte heller, vilka som duger är höjt i dunkel. Synd att man inte har 100.000 lax att köpa högtalare för,men det hade nog blivit basmoduler för det mesta ändå. och sedan få höra om de duger... Så ska man hoppa på detta tåg så får man kolla upp vilka högtalare som duger för ekvalisering innan.
Lyser ganska tydligt igenom vad jag tycker, men forumet har nu blivit någon slags elitforum för dem som har de rätta högtalarna och den där dsp lådan med dator. Och med min ekonomi så får jag hålla till i 2:anda divisionen oavsett vad jag har. Så jag kommer dra ner kraftigt på medverkan här. Men jag ser mig som mycket ljudintresserad ändå då ingen annan bestämmer det.
För många år sedan så var det 208, Pioner DVD och pi60 som gällde annars hade man färgat ljud, nu är det ekvalisering annars har man inte bra ljud. Det händer saker på forumet, den slutsatsen kan man dra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-11-19 23:53

Det är ingen tävling FBK. :)
Man utbyter tankar om vad som kan ge en bättre upplevelse, och vad som är bättre är en värdering där vi värderar olika. Vi är olika.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-20 00:00

sprudel skrev:Det är ingen tävling FBK. :)
Man utbyter tankar om vad som kan ge en bättre upplevelse, och vad som är bättre är en värdering där vi värderar olika. Vi är olika.

+1
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-20 00:08

I-or har säkert nån diagnos (det har alla audiofiler), bry dig inte om
honom. Själv tycker jag att karln går att stå ut med. :mrgreen: Men om han
ansluter till de gröna khmererna …

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-20 00:13

Jag ser det inte som en tävling heller, utan allt sågande stör mig. Det är ju inget som duger nästan och det är inga skillnader på ditt och datt och det kommer han banka in i era hjärnor också.
Nästan inga högtalare duger och det går inte att höra skillnader på Dac:ar tex osv. Jag avstår allt detta, då jag tycker om olika högtalare även om de låter olika tex. Faktiskt.iö kommer bli ett smalt forum igen som på den tiden då alla skulle ha samma grejer annars var det inte neutral återgivning. Och när det blir så, så känner jag mig inte hemma.Trångsynthet är inte min grej. Och Hififorum är det knappt någon verksam på, så det får bli att jag öppnar fejjan konto istället.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2022-11-20 00:20

FBK skrev:

Jag ser det inte som en tävling heller, utan allt sågande stör mig. Det är ju inget som duger nästan och det är inga skillnader på ditt och datt och det kommer han banka in i era hjärnor också.
Nästan inga högtalare duger och det går inte att höra skillnader på Dac:ar tex osv. Jag avstår allt detta, då jag tycker om olika högtalare även om de låter olika tex. Faktiskt.iö kommer bli ett smalt forum igen som på den tiden då alla skulle ha samma grejer annars var det inte neutral återgivning. Och när det blir så, så känner jag mig inte hemma.Trångsynthet är inte min grej. Och Hififorum är det knappt någon verksam på, så det får bli att jag öppnar fejjan konto istället.

Slappna av. Du klagar på allt som inte passar in i det som du gillar. Det är väl mycket bra att man kan få tips på tex en en EQ som kan förbättra frekvensgången på de högtalare man har.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-11-20 00:26

Så receptet är då följande vilket jag håller med om.

- En anläggning som man själv trivs med. (Oavsett vad andra tycker).
- En skön soffa eller lyssningsfåtölj man själv trivs med. (Oavsett vad andra tycker).
- Och ett glas gott vin man själv trivs med. (Oavsett vad andra tycker).
- Och skön musik man själv trivs med. (Oavsett vad andra tycker).

Häromdagen släpade jag upp mina 18" subbar till vardagsrummet för dom ger mig trivsamt fysik känsla av musiken även vid lagom nivåer.
Samt inte storknar när man drar på lite. (ingen jag känner gillar lådorna, men det skiter jag i). :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-20 00:27

Kevin_Mitnick, du behöver inte hänga upp dig på mina inlägg, detta nedan står i signaturen. Jag vet min plats bland alla dess fina herrar.
Jag är nog en person som inte har rätt i sak och skriver rappakalja och att kan ses som nättomte enligt en del, bra att veta för att värdera mina inlägg

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-20 00:48

FBK skrev:...Synd att man inte har 100.000 lax att köpa högtalare för,men det hade nog blivit basmoduler för det mesta ändå. och sedan få höra om de duger... ...

Det är väl bara DU som kan avgöra vad som duger åt dig. Jag hade en lyssnare på besök som bad om nåd efter 45 sekunder av Carlssonljud. Knepigt va? Men inte kastade jag ut OA52 för det. Hälsade på honom i somras och fann hans trivsamma lyssningsrum trevligt, ehuru väldigt annorlunda jämfört med mitt. Framför allt var utsikten mycket bättre :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-11-20 00:52

FBK du är uppskattad. Du behöver inte Eq:a för att nån annans skull.
Jag gillar dig som du är du är trevlig,sosial och omtänksam det är den uppfattningen jag
fått av dig o du gillar musik o Hifi. Det räcker. Jag gillar inte tjafset som varit.
Det har pratats om "präster" jag har nästan lust att citera Bibeln,
Sen gillar jag I-or Öhman Peter Morello Janch med fler "präster" och försöker
lära mig vad jag kan av dem,fattar inte allt, men tar till mig det jag kan,
det andra får va. Tror exempelvis aldrig att jag kommer att ekvalisera albumen separat,
det vill jag helt enkelt inte, så det får va.
Jag skulle önska att vi inte trodde illa om varandra och misskrediterade varandra.
Vi kommer aldrig att tycka lika i allt men so what det gör inget.

Edit
Försten trevlig helg på er alla.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

rigi

Inläggav rigi » 2022-11-20 03:18

FBK skrev:Kevin_Mitnick, du behöver inte hänga upp dig på mina inlägg, detta nedan står i signaturen. Jag vet min plats bland alla dess fina herrar.
Jag är nog en person som inte har rätt i sak och skriver rappakalja och att kan ses som nättomte enligt en del, bra att veta för att värdera mina inlägg

Jag fattar noll vad du är ute efter?? Prova och sen gå vidare, vad är problemet?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-20 07:41

FBK

Grunkan, alltså miniDSP Flex kostar 7 200 kronor. Ja, man behöver en dator när man gör inställningarna. När de är gjorda behövs inte längre en dator. Det finns säker billigare alternativ än min, säkert också betydligt dyrare. :)

Angående priset så är den rätt billig sett till vad många audiofiler är beredda att lägga på denna hobby. I mitt fall agerar den försteg, dac, delningsfilter och ekvaliserar. Rätt mångsidig alltså och med det prisvärd. Tycker jag. :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-11-20 09:42

sprudel skrev:Man utbyter tankar om vad som kan ge en bättre upplevelse, och vad som är bättre är en värdering där vi värderar olika. Vi är olika.
Håller med och bra skrivet tycker jag. Jag tänker att syftet med ett sakforum är dialog för utveckling, aldrig ett krig.

Lite sorglig inveckling i en tråd som syftar till sortera, reflektera och hjälpa varandra. Trådens syfte var att hitta en rangordning för hur stora felen i genomsnitt är, för att ha något att navigera efter. Då hjälper knappast argument i stil med;
'Allt är lika viktigt', eller 'Det går inte att säga generellt' osv.
'Du vet bäst' (Självklart vet man själv bäst vad man gillar men om man inte vill har råd eller ta intryck av andra det är så behöver ju inget utbyte göras och man behöver heller inte föra en kamp med andra).
etc...

En del argument i tråden verkar vara olika försvarsreaktioner och de hjälper ju ingen, allra minst en själv. Dessutom är ett sånt här inlägg;
music4ever skrev:Tror du har missat att på faktiskt idag så är allt mediokert förutom den 1% som mäter bäst enligt nya prästerskapet. 8)

... påfallande likt de som riktades mot IÖ och 'LTS-falangen' (lånar det uttrycket) åren 2001-2003 på Hifimagasinets tid. 'Krigen' var omfattande på den tiden och det ledde till att Hififorum startades och därefter Faktiskt. (Känner väl till historiken eftersom jag tillsammans med en Peter Dahl i Bromölla uppmärksammade IÖ på en del skriverier i början av hösten 2001 och därefter började delar av 'LTS-falangen' skriva mycket på diverse fora. Det var givetvis bara en tidsfråga innan denna utveckling hade skett men jag nämner detta för att jag såg den på nära håll och var då engagerad i den). Min poäng här är dock att det är intressant hur olika positioner tas utifrån reaktioner och hur en ståndpunkt synbarligen kan förflyttas eller rotera.

För egen del har jag tack vara I-or mycket initierade inlägg bättre ljud än någonsin (subjektivt men intressant nog också objektivt). Detta dessutom till en bråkdel av den tidigare anläggningens kostnad. De tidigare lösningarna som ofta beskrivits på Faktiskt ledde inte i mål för min del (och jag har hört mångas anläggningar för 15-20 år sen men nöjde mig/slutade bry mig under ett antal år därefter). Jag har nu byggt eget, down-sizat och har aldrig varit så nöjd (även om allt alltid kan bli bättre, t ex rummet, förstärkare och ljudtrycksförmåga i mitt fall, men det som jag har nu räcker mer än väl för mig).

Ang
E skrev:I-or har säkert nån diagnos (det har alla audiofiler), bry dig inte om
honom. Själv tycker jag att karln går att stå ut med. :mrgreen: Men om han
ansluter till de gröna khmererna …

...så är jag inte förtjust i publik amatörpsykologi riktat mot individer (trots att E kanske har rätt i att det kan finnas viss slagsida åt vissa håll hos audiofiler i allmänhet) men vill poängtera att integritet, nyansering, stringens, konsekventa väl underbyggda resonemang, vetenskaplighet, frånvaro av suboptimeringar och svartvitt tänkande, förmåga att separera men också integrera tankar och känslor, god förståelse för när missförstånd i dialog uppstår etc, inte brukar ingå i diagnostiska kriterier.

Allt blir så mycket bättre om man håller sig till sakargument. Så nog om detta

Jag tror att en framkomlig väg är att betrakta hifi-intresse som två olika typer av intresse; 1) man vill ha god ljudåtergivning, 2) man är intresserad av andra aspekter, prylarna, det sociala, 'tilltalande ljud', eller andra anledningar. Man behöver då inte gå i polemik (tjafs) med någon annan om man inte har samma intresse.
Sen finns det en gråzon av 1 och 2 där "upplevelsen av musiken" är det viktiga och kan förstås diskussioner uppstå hur man bäst uppnår den (där lyssnaren inkl psykologi är den mest bortglömda komponenten i kedjan). Men om man inte vill eller av olika skäl har svårt för sakargumentation, så är det bättre för alla att helt enkelt strunta i dessa inlägg.

För egen del har jag sedan mer än 20 år tillbaka anammat återgivningsidealet, inspirerad av IÖ's skriverier för många år sen. De sista två åren har jag funnit att I-ors initierade och stringenta inlägg baserad på vetenskap har lett mig längre på den vägen och det i en jämförelsevis mycket snabb och kostnadseffektiv takt. (Med rätt kunskap/ledsagning är det otroligt vad mycket välljud man kan uppnå till ringa summor).

EdiT: Och FBK har stora möjligheter med de element som Calleberg samlade till.
Senast redigerad av Maarten 2022-11-20 11:19, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-20 11:18

eljulio@

Det var ju inte svindyrt i alla fall, någon positivt.

Maarten@
Den där tiden minns jag också. Kom in i forumvärlden då och det vara ett himla krig på Hififorum.nu då och sedan bildades Faktiskt som de även var krig på. Många av deltagarna är idag vuxna människor och håller till här och några har man ju träffat på genom åren.
(Med rätt kunskap/ledsagning är det otroligt vad mycket välljud man kan uppnå till ringa summor) Är allt för hjärntrött för att lära mig allt, och en tunn plånbok.
(EdiT: Och FBK har stora möjligheter med de element som Calleberg samlade till.) Och det skulle vara en dröm att få till dem, men samtidigt så allt detta med ekvalisering fått mig att tvivla då det låter som det inte blir bra utan.

sammel@
Av en del ja.. :mrgreen: Och jag gillar bara inte Hifi&Musik, jag har brunnit för det i över 30år. Nästan alla jag känner ifrån förr har lagt ner detta med ljud förutom jag och det tycker jag är sorgligt :( Och jag önskade att jag hade din avslappnande attityd till detta, då hade det blivit lite lättare. :) :wink:

Användarvisningsbild
exmag

Inläggav exmag » 2022-11-20 11:24

Förr, när jag byggde för ljud var den stående punkten 1: Komma överens med resten av familjen vad man avser göra. Därefter var det fritt fram inom överenskommelsen.
I övrigt gjorde jag inget med rummet eller elektroniken. Däremot kunde jag fila på högtalarna i all oändlighet. Numera lyssnar jag bara på musik via dator och med hörlurar. Jag är inte ens noggrann med vad för hörlurar jag har efter att mina öppna Koss-lurar gick sönder. Dock går allt bort som handlar om att stoppa in något i öronen.
Mer av detta finns här: https://www.exmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-11-20 11:28

FBK, tvivla inte :) , jag kör just nu utan ekvalisering (har dock testat lite) och jag är ändå mycket nöjd men då är högtalare mycket neutrala, så det är mest rummet som behöver kompenseras för. Sen vet jag att potentialen är högre med ekvalisering och jag funderar just nu på medialösning. Har nyligen skaffat en DAC, kinaskit för 1400 riksdaler men svårt att hitta annat som är bra inom detta område:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.28402/
Vet inte om jag hör skillnad på denna och förra. Däremot har olika högtalare och placering gjort jättestor skillnad. Tanken är att köra med dator eller RPI inkl ekvalisator.

Just de elementen du har är helt fantastiska, bara någon hjälper dig med ett bra filter i dina oa50 så kommer det att bli HiFiKg++. Ihop med en en dator, hyfsad DAC och en bättre begagnad förstärkare så kommer du att komma otroligt långt, även om du lägger bara ca 10000:- inkl högtalarna. Låt inte detta med ekvalisering bli för komplicerat eller mystiskt. En del som Dewpo kör rätt avancerade lösningar men den enkla EqualizerAPO är ju som en gammal hederlig analog equalizer med rattar på. Handlar mest om att höja och sänka lite här och där.
Senast redigerad av Maarten 2022-11-20 11:50, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-20 11:48

Maarten, får jag fråga vem eller vilka du anser föra något slags ”krig” i tråden?

Är det de som inte tycker exakt som I-or som är de krigiska, eller kan det möjligtvis vara just han som är den som tar till nedvärderande ord och uttryck och är det som eldar på det du kallar ”krig”. Du kanske borde ta en funderare på hur det verkligen ligger till med den saken.

När jag läser första inlägget i tråden så kan iallafall inte jag se att den bara handlar om ”rangordning för hur stora felen i genomsnitt är”, utan mer vad just eljulio anser ha gett de största ljudförändringarna i just hans rum. Tycker du verkligen att vi utgå ifrån att hans situation är genomsnittlig för medlemmarna på just det här forumet?

Jag valde att göra en egen lista med den rangordning vilken jag anser borde vara ett mål för dem som inte är låsta till de kompromisser som gäller för eljulio och just hans lyssningsrum, en lista där var och en får avgöra själv hur långt de är beredda att gå för att fixa problemen från grunden. Ett rumsproblem är nog de flesta överens om att det knappast grundar sig i högtalaren utan snarare rummet, det är alltså rummet som här främst behöver åtgärdas om man ska se det från en allmän syn.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-20 11:59

Equalizers är ju verkligen inget nytt, det hade "alla" i bilarna förr i tiden (kanske finns det insmuget än idag med automatik) en rejäl booster med 2x5 bands ekvalisering, då var man kung på parkeringen, åtminstone för en dag. Hade en gång i tiden en 12 bands eq från JVC. Frustrerande att sitta o rycka i reglagen, vill minnas att jag t o m antecknade på skivkonvoluten hur de skulle rattas in för respektive skiva. Hur mycket jag än rattade lät det, nästan, alltid bäst när knappen för "flat" trycktes in. Lyckades sälja den till sist. I bilen var det bara bas som jagades, så jag har en viss förståelse för ungdomarna i A-traktorer som brölar förbi på gatan, he he, been there, done that, men någon t-shirt fick jag baske mig inte.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-11-20 12:29

hifikg skrev:Equalizers är ju verkligen inget nytt, det hade "alla" i bilarna förr i tiden (kanske finns det insmuget än idag med automatik) en rejäl booster med 2x5 bands ekvalisering, då var man kung på parkeringen, åtminstone för en dag. Hade en gång i tiden en 12 bands eq från JVC. Frustrerande att sitta o rycka i reglagen, vill minnas att jag t o m antecknade på skivkonvoluten hur de skulle rattas in för respektive skiva. Hur mycket jag än rattade lät det, nästan, alltid bäst när knappen för "flat" trycktes in. Lyckades sälja den till sist. I bilen var det bara bas som jagades, så jag har en viss förståelse för ungdomarna i A-traktorer som brölar förbi på gatan, he he, been there, done that, men någon t-shirt fick jag baske mig inte.

Nä precis, equalizers var standard på 80-talet på alla bärbara ljudapparater och det var relativt vanligt även på hemmastereos.
Och i proffsvärlden (pa) har eq alltid varit standard.

Jag tycker hela diskussionen har spårat ur. Det är väl inget konstigt att eq:a om det totalt sätt resulterar i en bättre ljudåtergivning? Oavsett om det är högtalarna, rummet eller inspelningen som är anledningen till att eq behövs.

Och att det nu finns avancerade dsp tillsammans med bra mätmöjligheter till ett klart överkomligt pris för hemmaanvändaren öppnar givetvis nya dörrar som tidigare inte funnits, inget konstigt att man då kan komma ytterligare ett steg längre på välljudstrappan, alt. t.ex. komma lika långt men på ett enklare sätt (som mindre akustikfix men mer dsp).
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2022-11-20 12:46

Jag är verkligen på det klara att vi har olika syn på vilken väg som är lämpligast och det kan väl få vara så. Jag tycker också att mitt första inlägg var tillräckligt tydligt. Läs det gärna igen. För mig är ekvalisering det mest rationella sättet att få ut de sista procenten jämfört andra åtgärder. Och då tar jag hänsyn ekonomi, estetik och sist men inte minst slutresultat i hög kvalitet i ljudåtergivningen. Jag VET att man med omfattande åtgärder akustiskt kan åstadkomma liknande eller samma resultat, men det passar inte mig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-20 12:54

eljulio skrev:Jag är verkligen på det klara att vi har olika syn på vilken väg som är lämpligast och det kan väl få vara så. Jag tycker också att mitt första inlägg var tillräckligt tydligt. Läs det gärna igen. För mig är ekvalisering det mest rationella sättet att få ut de sista procenten jämfört andra åtgärder. Och då tar jag hänsyn ekonomi, estetik och sist men inte minst slutresultat i hög kvalitet i ljudåtergivningen. Jag VET att man med omfattande åtgärder akustiskt kan åstadkomma liknande eller samma resultat, men det passar inte mig.

Om jag kände ett behov av att bygga om för att få bättre ljud (och det borde jag känna enligt en del som hälsat på) så skulle jag absolut börja med en eq av något slag. Verkar så mycket enklare o plötsligt ska man flytta.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-11-20 13:06

eljulio skrev:Jag är verkligen på det klara att vi har olika syn på vilken väg som är lämpligast och det kan väl få vara så. Jag tycker också att mitt första inlägg var tillräckligt tydligt. Läs det gärna igen. För mig är ekvalisering det mest rationella sättet att få ut de sista procenten jämfört andra åtgärder. Och då tar jag hänsyn ekonomi, estetik och sist men inte minst slutresultat i hög kvalitet i ljudåtergivningen. Jag VET att man med omfattande åtgärder akustiskt kan åstadkomma liknande eller samma resultat, men det passar inte mig.

Om detta är svar på mitt inlägg så var det riktat till Maarten och hans påstående att tråden handlar om: ”Trådens syfte var att hitta en rangordning för hur stora felen i genomsnitt är”. Du har väl vad jag kan döma av första inlägget INTE påstått att det handlar om något allmängiltigt genomsnitt?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-11-20 13:11

:) :P
Senast redigerad av LeifB 2022-11-20 14:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-20 14:26

Jo, I-or har de facto en "diagnos": ett obefintligt tålamod med ren desinformation.

Information med seriös prägel skall vara korrekt och vetenskapliga resonemang skall vara rationella samt logiskt uppbyggda.

Subjektiva omdömen faller av naturliga skäl utanför denna ram även om testmetodiken kan komma att ifrågasättas - speciellt i de fall, där fallgroparna är vanliga och djupa.

Ovanstående gäller naturligtvis även undertecknad i allra högsta grad.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-20 14:42

E skrev:
I-or skrev:[…] Dessutom blir man förstås totalt bunden till sötpunkten. […]

Det blir man väl med EQ också?

Mvh E*

Nej, det blir man inte eftersom man antingen kan utnyttja en mer allmänt utformad inställning för högtalare/rum inom ett större lyssningsområde eller olika inställningar för olika lyssningspositioner.

I eljulios fall utnyttjas en "salongsinställning" baserad på högtalarnas effektrespons och rummets ekvivalenta absorptionsarea. Detta är betydligt mindre komplicerat än man kan tro, man mäter bara medelvärdesbildad ljudtrycksnivå i de olika positioner som man avser att lyssna i och anpassar ekvaliseringen efter detta. Naturligtvis får man använda huvudet också, då en helt konstant frekvensgång i toppoktaven inte är att rekommendera här. Det allra enklaste är att utnyttja rosa brus, 1/6 oktavs- eller 1/3-oktavsfilter och en mikrofon som man går runt med i rummet medan man pekar den i ungefärlig riktning mot högtalarna.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-11-20 15:30

Eller: Ja, det blir man, men det löser man genom att ekvalisera mindre,
eller genom att byta inställning om man är ensam och flyttar på sig.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2022-11-20 15:40

Maarten skrev:FBK, tvivla inte :) , jag kör just nu utan ekvalisering (har dock testat lite) och jag är ändå mycket nöjd men då är högtalare mycket neutrala, så det är mest rummet som behöver kompenseras för. Sen vet jag att potentialen är högre med ekvalisering och jag funderar just nu på medialösning. Har nyligen skaffat en DAC, kinaskit för 1400 riksdaler men svårt att hitta annat som är bra inom detta område:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... dac.28402/
Vet inte om jag hör skillnad på denna och förra. Däremot har olika högtalare och placering gjort jättestor skillnad. Tanken är att köra med dator eller RPI inkl ekvalisator.

I nuläget kör jag också utan PEQ men funderar precis som du på någon medialösning exempelvis med Intel NUC eller Raspberry Pi. Även MiniDSP Flex finns med på listan men det är ett klart dyrare och i vissa stycken mindre flexibelt alternativ.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-20 15:45

E skrev:Eller: Ja, det blir man, men det löser man genom att ekvalisera mindre,
eller genom att byta inställning om man är ensam och flyttar på sig.

Mvh E*

Att ekvalisera över ett större område innebär sällan en lägre grad av ekvalisering överlag eftersom effektresponsen i toppoktaven oftast är kraftigt fallande, vilket betingar en ganska omfattande nivåhöjning. Dock är korrektionen av en mer övergripande natur, varför man mest gör mindre och relativt bredbandiga ingrepp.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-20 16:34

Det har förekommit en del märkliga påståenden angående kostnader ovan. Jag vill återigen inskärpa att ekvalisering är gratis om man utnyttjar en befintlig dator och t.ex. det utmärkta alternativet EAPO. Dessutom ger datorn den överlägset mest flexibla och noggranna lösningen.

Man kan alltså på detta sätt förvandla en hygglig högtalare med god spridning och låg distorsion till en högklassigt återgivande dito och dessutom hantera huvuddelen av rumsproblemen helt utan kostnad.

Man kan via ekvalisering ofta uppnå en återgivning som totalt sett är minst lika bra som produkter med ett tiofaldigt pris presterar. Faktum är att t.o.m. de allra enklaste HiFi-högtalarna ofta ger fullt godkänd återgivning efter korrekt utförd ekvalisering, speciellt om man undantar de allra högsta ljudtrycksnivåerna. Detta beror på att frekvensgången är helt avgörande för ljudkvaliteten, något som bl.a. Toole/Olive har visat med all önskvärd tydlighet i sina undersökningar. Även vad som brukar betraktas som mycket små frekvensgångsskillnader om +/- 2 dB (vilket, trots allt, motsvarar en faktor 1,6) mellan olika produkter ger tydligt olika karaktär och utgör huvuddelen av förklaringen till varför högtalare uppfattas låta så pass olika.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2022-11-20 17:42

När man mäter en högtalare i hemmet så måste man har många mätpunkter.
Då ser man att ljudet variera mer i styrka vid olika frekvenser.
Det är många som tror att kurvan är nästan helt rak.. :(

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi