Vilka hifi-butiker (eller relaterade) är de bästa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-06-03 19:18

celef skrev:ok, då vet jag det, vilken bransch blir man rik på/i då :)

Kiselstoppning i hängbröst på 40-åriga tonårstjejer.
Sänker Q-värdet markant och dämpar fladderekon.
Fin marknad.

Och förstås - Akustikkonsultation.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-03 19:29

akustik låter kul, hittade en pryl som verkar riktigt lovande:

Is a wood block designed to improve the room acoustics. Some very rare woods are among the 16 selected wood species. A special Microseal is applied instead of lacquer to provide Best Performance.

Bild

med några enkla handgrepp kan egenskaperna förbättras väldigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-06-04 07:43

Det är nog inte lätt att göra stora pengar idag genom att ha en HiFi-butik. Jag har i princip idag endast en butik som jag köper i. Började med en Michell skivspelare. Senare kom rörförtärkeriet in. Aldrg känt mig pålurad något eller att något problem blivit olöst. HAr ofta också intressanta lyssningar. Nu på lördag den 11 juni kanske jag lämnar trädgården för att lyssna på något som sonus fabers konstruktör åstadkommit.

Butiken jag åsyftar är Akkelis Audio.
http://www.akkelisaudio.com/webshop.html

Här en film från butiken när han demar en billigare variant av Martin Logan med 300B rör på 20 watt.

http://www.youtube.com/watch?v=-xbz1pOe ... r_embedded

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-06-04 08:22

Jag besöker inte hifi-butiker speciellt ofta nuförtiden.

Några av skälen är:
Det finns inte så många här i Stockholm.
De som finns har inte så mycket som intresserar mig, när jag bara vill spenka lite.
Jag har alltmer sällan behov/längtan efter något nytt.

Trevlighet?
Jodå, det vore ju väldigt märkligt annars. Har inga invändningar på den punkten. Är för övrigt inte den som lägger otrevliga personers beteende på minnet.

Entusiasm?
Jovars, inga invändningar där heller.

Kunskap?
Oftast ingen djupare. Namn-släppning och dylikt brukar inte vara nåt bekymmer. Men det är ju inte riktigt "där" jag behöver hjälp.
De frågor jag behöver ha svar på (vadhelst det vara månde) brukar tyvärr bli obesvarade. Ofta har jag ju stött på någon information på nätet, som jag behöver få kompletterad. Men de brukar då oftast själva ställa sig vid en dator och söka för att kunna ge svar.

Jag brukar dock nästan alltid veta (eller snarare ha bestämt mig för) vad jag vill köpa innan jag besöker en hifibutik.
Därför blir oftast butikens funktion enbart ett "utlämningsställe".

Hm, då kan man ju undra varför jag inte handlar på neetet.
Det undrar väl jag också. Men jag är väl lite gammaldags och vill dessutom ha manicken nu!! när jag väl vill köpa något.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-06-04 09:03

Strmbrg skrev:Jag besöker inte hifi-butiker speciellt ofta nuförtiden.

Några av skälen är:
Det finns inte så många här i Stockholm.
De som finns har inte så mycket som intresserar mig, när jag bara vill spenka lite.
Jag har alltmer sällan behov/längtan efter något nytt.

Trevlighet?
Jodå, det vore ju väldigt märkligt annars. Har inga invändningar på den punkten. Är för övrigt inte den som lägger otrevliga personers beteende på minnet.

Entusiasm?
Jovars, inga invändningar där heller.

Kunskap?
Oftast ingen djupare. Namn-släppning och dylikt brukar inte vara nåt bekymmer. Men det är ju inte riktigt "där" jag behöver hjälp.
De frågor jag behöver ha svar på (vadhelst det vara månde) brukar tyvärr bli obesvarade. Ofta har jag ju stött på någon information på nätet, som jag behöver få kompletterad. Men de brukar då oftast själva ställa sig vid en dator och söka för att kunna ge svar.

Jag brukar dock nästan alltid veta (eller snarare ha bestämt mig för) vad jag vill köpa innan jag besöker en hifibutik.
Därför blir oftast butikens funktion enbart ett "utlämningsställe".

Hm, då kan man ju undra varför jag inte handlar på neetet.
Det undrar väl jag också. Men jag är väl lite gammaldags och vill dessutom ha manicken nu!! när jag väl vill köpa något.

För mig är Akkelis mer än en butik som försöker sälja på mig olika saker. Det är för mig en möteplats där jag kan ställa frågor till andra. Alltså inte bara till Stefan. Tidigare fanns det något som kallads torsdagsklubben. Ett lite löst gäng som träffades en stund efter jobbet. Ibland köper man en skiva. Någon gång en större grej. Numera växer beslutet fram under minst något år. Kanske aldrig blir något. Men det är klart att man inför ett köp även läser på nätet för att se vad andra tycker. Men lånar ju hem grejerna för att lyssna hemma också. Ibland blir det inget eller frågeställningen ligger och mognar.

Primärt är jag numera nöjd. Åtminstone tidvis. Men kan komma stunder där jag vill vidare.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-13 01:45

Kanske den här passar här?

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-13 06:48

Har inget att invända mot Hifiklubben, dvs de är ju varken sämre eller bättre än någon annan, tycker jag.

Deras sortiment är dock lite trist och statiskt vad gäller märkena.
De som jobbar på Hifiklubben vet i genomsnitt varken mer eller mindre än de som jobbar i/äger andra hifibutiker.
Vad jag åsyftar med 'vet' är att jag mycket sällan får svar på annat än det som står i kataloger eller på hemsidor.

Å andra sidan är ju de allra flesta apparater i alla butiker i praktiken likadana, oavsett vad som är fasttejpat på frontplåten.

Mycket krumbukter för marginella skillnader.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-13 07:25

Jag gillar HiFiKit och deras personal, dom är mycket trevliga och tilmötesgående, vill gärna hjälpa till och har aldrig fått upplevelsen av att dom vill sälja på en något man inte behöver.

Nu är det sällan jag är där nu för tiden, men då det begav sig och man var i byggardtagen så var det väldigt revligt att stå och snacka.
Nu mera blir det oftast bara att man hällsar och spanar in läget om man har vägarna förbi, köper något "smått och gått" som man behöver osv traskar vidare.

Men helt klart min favorit butik och personal alla kategorier :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
anli
Inaktiverad

Inläggav anli » 2011-10-13 08:26

De två gångar jag besökt Hifibörsen har kostat mig många sköna slantar.
Oslagbart att få provlyssna/jämföra utrustning, i lugn och ro, hemma hos Lennart. Sen har han så vacker utsikt också... trevligt att ta en promenad vid stranden under tiden han packeterar inköpen :-)
Att han sen har en massa hokuspokus-elkablar och dyligt ger bara lite karaktär... :wink:

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-10-13 08:39

Om Ljudupplevelser i Ystad tycker jag och där har jag gjort mina senaste inköp.
http://www.ljudupplevelser.se/

Hos Rehifi i Hjärup kan man göra intressanta fynd.
http://www.rehifi.se/

HiFi-klubben vid Mobilia i Malmö är en trevlig butik där jag handlat en hel del genom åren.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-10-13 11:56

Jag besöker inte hifibutiker så mycket numera eftersom jag redan har det jag vill ha i ljudväg. Dock blev jag överaskad i somras när jag var på besök hos en av mina bästa kompisar nere i Göteborg och vi traskade in i Hificonsult i Partille.

Jag har alltid tyckt att en av ägarna till den butiken varit fruktansvärt arrogant och otrevlig på olika hififorum genom åren men blev förvånad över hur han uppträdde i sin butik. Trevlig, avslappnad och inte ens småirriterad när polarn började dividera om transpirenskablars inverkan eller inte på ljud. Butiken var väldigt fräsh och inbjudande och trots att vi var väldigt tydliga med att vi bara var och kollade runt så blev vi bjudna på mycket gott kaffe och vi hade även en mycket trivsam lyssningsstund i ett av rummen.

Det var även annat folk i butiken och dom 3 killarna ink ägaren som arbetade den dagen tog effektivt hand om alla. Jag blev mycket förvånad och faktiskt lite imponerad av den butiken. Väldigt snygg och välljudande stereo också men ujj vilka priser :)

På hemmaplan finns inget liknande tyvärr enligt mig i alla fall :(

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-13 13:44

Objektivisten skrev:Kanske den här passar här?

Bild

Den bilden är ju vansinnigt rolig, jag garvar fortfarande... :lol: :twisted:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-10-13 14:21

DVD-ai skrev:Den bilden är ju vansinnigt rolig, jag garvar fortfarande... :lol: :twisted:

+1

//Michael

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-10-14 02:50

hificonsult och hifiklubben på skånegatan i götet tycker jag är de bästa butíkerna om man ser till bemötande o kunnande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-14 10:51

Besöker normalt bara Audio Concept då och då och i somras besökte jag High Fidelity båda i Stockholm. Kan rekommendera båda butikerna då jag fått den bästa tänkbara servicen hos båda.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-10-14 12:08

High fidelity är trevliga men dom har lite begränsat sortiment. :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-10-14 13:11

Flint skrev:
celef skrev:ok, då vet jag det, vilken bransch blir man rik på/i då :)

Kiselstoppning i hängbröst på 40-åriga tonårstjejer.
Sänker Q-värdet markant och dämpar fladderekon.
Fin marknad.

Och förstås - Akustikkonsultation.

For the record silicon =/= silicone :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-14 21:44

Trots att jag blev utkastad ur butiken av senior, en gång i tiden, så är det tveklöst den mest charmigt kuliga butiken att besöka, åtminstone i Stockholm.
http://www.simplyblack.net/VHIFI/veteran_kontakt.htm
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-10-14 22:42

Jag trivs väldigt bra på hifi-stället i Göteborg! Jag blev alltid otroligt bra behandlad där under den tid då jag dök in i butiken några ggr om året när man var på ärende i Göteborg. Ägaren Anders bjöd oftast på kaffe och tog sig tid att dema sina dyrgripar även om jag gjorde klart att jag ej var i köptankar. När jag några år senare köpte ett par Usher Be-10 så kändes det bara roligt att få lägga mina surt förvärvade slantar hos honom. :) :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-15 01:20

Den butik som jag saknar mest av alla är Tesserakt.

Det var en helt oslagbar tid då de fanns.

Butiken hade inte bara mycket speciella produkter, en massa intressanta
fonogram till salu, arrangerade specialaftnar med hifi-kändisar från runt
världen, skrev en massa intressant i hifi-pressen och hade en fantastiskt
trevlig, kunnig och musikälskande huvudperson i Anders Edenholm - utan
Tesserakt var också träffpunkt för fantastiskt många kul människor!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2011-10-15 07:31

Då vill jag nämna tele-mekano på hisingen. Har köpt en del där genom åren, med start då de låg i gbg.
Men mitt senaste köp hos dem fick mig att inse att jag förmodligen aldrig kommer att handla av större kedjor liknande giganten/mediam....

Köpte för två månader sedan en marantzreciver av tele-mekano med förhoppning om att den skulle få spotifystöd.
Efter samtal med en Jim i butiken, visar det sig att stödet inte kommer
..Inga problem.. du får en dyrare integra som har spotifystöd, utan mellanskillnad.. 8O

Utöver denna händelse har jag alltid blivit väl bemött och recivern byts ut idag.
Hade det inte varit för den slappa bussgodsterminalen i Motala, som tydligen inte vet var mina pK befinner sig, skulle jag haft en helhelg.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-15 10:05

Ragnwald skrev:Trots att jag blev utkastad ur butiken av senior, en gång i tiden, så är det tveklöst den mest charmigt kuliga butiken att besöka, åtminstone i Stockholm.

Vad hade du gjort för dumheter då?

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2011-10-15 10:56

Ragnwald skrev:Trots att jag blev utkastad ur butiken av senior, en gång i tiden, så är det tveklöst den mest charmigt kuliga butiken att besöka, åtminstone i Stockholm.
http://www.google.se/m/search?site=images&source=mog&hl=sv&gl=se&client=safari&q=streaking&sa=N#i=0

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-15 12:57

Ser att Audio Concept nämnts flera gånger i tråden och jag instämmer med dem som säger att det är avspänt och trevligt att kika in där. Inget tungt säljtryck och jag har fått lyssna i lugn och ro innan jag tagit mina beslut (och då har jag fått lyssna vidare hemma på öppet köp).

Hifi-Art är en annan trevlig butik som jag inte besökt på alldeles för länge, har träffat Kent på någon mässa ibland. Han levererade mina Carlsson OA52-or en gång i tiden, liksom en del kablage. Trots att det snart är 25 år sedan jag köpte dem så känner han igen mig än.

High-Fidelity var en mycket lyssningsvärd upplevelse en gång i tiden. Deras inspirerade och entusiastiska demonstrationer av Linn är minnesvärda. Upptäckte Bob Dylan i deras demorum! Blev inga affärer där, deras prylar låg på en prisnivå som jag inte mäktade med på den tiden.

Västerås Sound hette en butik i Västerås (!) som inte funnits på många år, där gjorde jag mina första hifi-investeringar och kände mig alltid nöjd både med service och produkter. De tog hem ett par Zachry TM200 särskilt för mig. Högtalare som jag spelade på i nära 30 år till de förstördes i en översvämning :-(

HiFi klubben sålde mig en NAD 208 som fortfarande jobbar i mitt system, de gjorde väl inte så mycket annat än sålde det jag bad om *s* och diskutera priser var inte deras starka sida, men jag fick med något litet på köpet, har glömt vad *s* Dessförinnan köpte jag en Luxman LV103u av dem. Nostalgi.

Jag kan nog komma på fler, hifi-butiker är ofta trevliga att besöka, de verkar drivas av entusiaster i hög utsträckning. Halkade in hos Lasse i Falun i somras, fick en hel del inspiration även om jag bara var på genomresa och kom mitt i hans lunch. Veteran HiFi är roliga att titta in till, de brukar kalla mig för "lantis" o det är jag väl *s* Köpte en balja med vidhängande olja för att dämpa en SME-tonarm där en gång i tiden.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-10-15 16:48

Jag går sällan till hifibutiker. Tycker det är svårt att ta upp deras tid när jag
kanske egentligen inte är köpintresserad, utan bara lyssningsintresserad.

Vore ju kul att lyssna på de allra dyraste och finaste sakerna, men det finns
ju ingen chans i helvete att jag kommer köpa något slutsteg för 100k, så då
låter jag liksom bli. Orkar inte med säljarsnack och vill inte låtsas vara
intresserad.

Kan nog inte utnämna någon bästa butik, för jag brukar bli irriterad i de
flesta. Audioconcept kan få min röst om jag måste, för där kom ingen fram
och pratade med mig och de har massor med skitkul att kika på.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-10-15 19:09

shifts skrev:Kan nog inte utnämna någon bästa butik, för jag brukar bli irriterad i de
flesta. Audioconcept kan få min röst om jag måste, för där kom ingen fram
och pratade med mig och de har massor med skitkul att kika på.

Jag fick sitta mol allena i deras finrum o lyssna på en tvåmiljonersanläggning i en timma, hade suttit kvar än om det inte var för att parkeringstiden löpte ut *s*. Hade inga större större planer på att slå till och det förstod nog gänget i butiken också. De bjöd på kaffe och var allmänt trevliga ändå.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi