Hetspurren!
Du har en poäng där, men visst är det synd att det skall vara på det viset?
Visst vore det bättre om ljudkvaliteten var så god att det fungerade även med god återivning?
popedh skrev:Givetvis... jag menade mer stora jippon... 300 per eller mer...
Och vad brukar känneteckna dylika?
Jo dålig, inte sällan urusel, ljudkvalitetet.
Har aldrig sett mastering som ett sätt att rätta till fel. och jag har aldrig hört nån annan som tycker det innan heller....
Prata isåfall med någon mastringstekniker.
Eller kanske är det bara definitionen på "fel" som är oklar? När jag säger fel så menar jag "något som inte är som det skall, och som därför behöver ändras". Alltså sådana saker om mastringstekniker nästan undantagslöst tar på sitt ansvar att åtgärda.
Om vi kallar det för fel eller inte spelar kanske inte så stor roll, det jag argumenterat är ju bara att OM man inte tycker att produktionen låter (tillräckligt) bra när den är nedmixad till två kanaler och lämnar studion - så bör den inte lämna studion, utan man bör backa till före mixen och åtgärda "det som inte låter tillräckligt bra".
Jag menar inte 3db mer dynamik utan att man skall skära topparna 3 db mindre... det blir fantastiskt mycket mindre distortion då.
Jag menar nog att definitione på dynamik är sådan att det faktiskt blir 3 dB (stort B för enheten bell) mera dynamik när man skär topparn 3 dB mindre.
Men vad jag ville ha sagt var inte detta, utan att jag menar att det inte alls räcker att skära "dem 3 dB mindre" än man gör nu - det som behövs är att sluta skära dem!
Att fonogrammet spelar si eller så många dB starkare för att man skär topparna är något DÅLIGT, inte nåot bra, för det drabbar ju ljudkvaliteten.
Volymen, den kan användaren ställa alldeles själv därhemma, så utstyrningsnivån på fonogrammet är egentligen helt ointressant när inspelningen ligger på ett högdynamisk medium (som CD trots allt för anses vara).
Oavsett utstyrningsnivå är det är bara att vrida på volymkontrollen tills det blir den ljudnivå man önskar.

Ju mindre illa skadat det är av post-komprimering, desto bättre låter det, nästan undantagslöst.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).