Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-08-25 09:53

Harryup skrev:Håller med IÖ i sina kombinationsexempel.
Men jag har en fråga på det;

Har ni träffat på förstärkare som inte går att höra skillnad på i F/E-lyssning ändå bete sig olika med vanliga högtalare eller för all del ovanliga högtalare som last?
T.ex. har alltid en "ohörbar" förstäkare varit ohörbar med en elktrostat som last? Eller oavsett ljudvolym? Kanske med extremt lättdrivna högtalare så finns en skillnad men inte annars? etc etc.

mvh/Harry

Det skall bli mycket intressant att följa detta och höra Ingvars svar. Jag har själv under åren kanske utvärderat högst 300 förstärkare/slutsteg. En av mina tester inbegrep ett moment där jag använde vitt brus som signal och lyssnade på detta över ett par högohmiga och lättdrivna hörlurar samtidigt som jag till och från anslöt en QUAD ESL57 som last.

Av samtliga testade förstärkare var det endast 2 som inte märkbart klangfärgsförändrades när de belastades med elektrostartpanelen. Detta innebar inte med automatik att de som klarade testen "lät bäst" alla kategorier men de hamnade i översta toppen hur som helst. På den här tiden höll jag själv på med tillverkning av ELS-baserade system tillsammans med transmissionsledningar för basområdet och det var för att kunna utvärdera elektrostaterna som jag var tvungen att finna slutsteg som klarade lasten.

Mvh//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-25 15:47

Harryup skrev:Håller med IÖ i sina kombinationsexempel.
Men jag har en fråga på det;

Har ni träffat på förstärkare som inte går att höra skillnad på i F/E-lyssning ändå bete sig olika med vanliga högtalare eller för all del ovanliga högtalare som last?
T.ex. har alltid en "ohörbar" förstäkare varit ohörbar med en elektrostat som last? Eller oavsett ljudvolym? Kanske med extremt lättdrivna högtalare så finns en skillnad men inte annars? etc etc.

mvh/Harry

edit: stavfel
Hur skall man kunna ge ett så generellt svar?

De är ju testade mot en konstlast som har en utslagsgivande impedanskurva/fasvridningar.

Ju lättare last, ju mindre utslagsgivande blir ju testet.

Ju mer lättdrivna en högtalare är för förstärkaren ju svårare blir det ju att kunna utläsa brister i förstärkaren. Av den anledningen gjordes konstlasten något besvärligare än den var från början.

Det torde väl således vara möjligt att några förstärkare som ansetts vara rätt opåverkande skulle kunna detekteras mer om lasten gjordes ännu besvärligare. Det torde med dagens upplägg vara en väl avvägd bedömning som ger relevans mot flertalet av de högtalare som medlemmarna har i sin kedja.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-25 17:28

Mycket bra fråga. Frågan är relevant, och även om jag svarat på den många gånger förr så svarar jag gärna på den en gång till. Vi får se om jag rent av lyckas få med något som jag inte skrivit förut. Jag skall i varje fall försöka.

Men först lite historia:

Den konstlast som jag primärt använde under 70- och 80-talen motsvarade mina egna högtalare pi60, och den fick, trots att jag körde den även i parallellversion (motsvarande två parallella högtalare) mycket kritik från framförallt Claes Wettebrandt, just på grund av att den inte påfrestade förstärkarna lika mycket som många, eller rent av de flesta högtalare gör.

Ambitionen med den konstlast jag tog fram för LTS var därför inte samma som den ursprungliga (att visa hur förstärkare skulle bete sig med mina högtalares förhållandevis lätta/snälla laster). Den ursprungliga konstlasten gick ju aldrig under 10 ohm vid lite högre frekvenser, och även med två parallellade höll den sig alltså över 5 ohm och med snälla fasvinklar, endast induktiva, vilket de flesta förstärkare har mycket mindre problem med än kapacitiva belastningar.

Så - när den nya konstlasten skulle tas fram ställde vi (mest jag) oss frågan - hur svåra belastningsförhållanden skall den motsvara egentligen?

Valet föll på en last som håller sig inom de gränser som får kallas 4 ohm enligt DIN-normen, men inom den ramen har jag försökt göra lasten svår på flera sätt.

Detta är några:

1. Den är dominerande kapacitiv, det vill säga medelimpedansen är lägre vid höga än vid låga frekvenser.

2. Den tangerar gränsen för hur svår en 4-ohmshögtalare får vara i just diskantregistret.

3. Den har försetts med extra svåra fasvinklar i just de register som typiskt leder till de för örat värsta (mest hörbara) distorsionerna, samtidigt som impedansen är högre i de register där själva distorsionskomponenterna hamnar.

4. Den är stereofonisk, så det är lätt att göra den dubbelt så svår i specialfall när man tror att poentiell kund har extremt krävande högtalare. Väljer man att parallellkoppla två kanaler så blir det en last som ligger på gränsen att få kallas en 2-ohmshögtalare. Då har man en last som jag skulle vilja beskriva som MYCKET svår, och redan utan att parallellkoppla två så är konstlasten en svårare last än de flesta högtalare. Förvisso finns det gott om högtalare som går ned till i trakterna av 3 ohm, men de gör det för det mesta vid förhållandevis låga frekvenser, således att de ställer till med mindre svårigheter för förstärkarna, eftersom låga frekvenser är långsamma förändringar.

Men - en förstärkares förmåga att hantera riktigt svåra elektrostathögtalare får man inget bra svar på med hjälp av LTS' F/E-lyssningar - och det är inget som bör undersökas heller, eftersom det bara kan ske med risk för apparaternas liv.

Det finns ju sådana som går LÅNGT under två ohm i diskantregistret, och någonstans måste man ju dra gränsen. Vissa går till och med under en ohm. Några fall finns där impedansen går under en halv ohm...

Lustigt nog kan svårt kapacitiva laster dock få förstärkare att låta både illa/hårda, och mjuka/snälla, beroende på förstärkarens egenskaper.

Jag har dock funnit att ett enklare sätt att få en uppfattning om hur en förstärlare påverkas av en svår kapacitiv last, är att studera det i labbet. Ingen elektrostathögtalare är ju ändå den andra lik (en Quad ESL 63 är t ex en njutning att driva), så vill man undersöka det så gör man det gärna (i varje fall primärt) på labbet.

En ofta MYCKET avslöjande test är att helt enkelt köra en fyrkantvåg (1 kHz t ex) genom förstärkaren och samtidigt hänga på 8,2 uF parallellt med utgången (det är ~1 ohm vid 20 kHz). En något snällare last är 8,2 uF i serie 0,01 mH fast med 1 ohm parallellt över spolen. Det ger också ungefär 1 ohm vid 20 kHz, men fortsätter inte att sjunka däröver.

Vissa förstärkare (som låter avrullade och matta) med elektrostathögtalare ser då också ut så på oscilloskopet. De som låter elakt och ettrigt brukar uppvisa illa ringande tendenser. De som låter riktigt kusligt illa brukar uppvisa söndriga kantvågssvar, mera illa sargade än med runda kanter och/eller ringningar, utan med HF-oscillationer, knycke, ryck och steg (ofta asymmetriska dessutom) deformerade kantvågssvar. Ju högre nivå man drar upp, desto värre ser för det mesta sådana olinjära distorsionsbeteenden ut.

Alla sådana tester sker dock på egen risk!

Jag garanterar inte att förstärkarna överlever. Förvisso kan man öka överlevnadschanserna genom att sänka fyrkantvågsfrekvensen till 100 Hz. Men för LTS' räkning är det nog ändå inte aktuellt att utsätta några förstärkare för potentiellt terminala tester.

Det där med överlevnaden gäller för övrigt även när man belastar dem med en elektrostathögtalare. Jag garanterar inte att någon förstärkare överlever det heller, med vanlig musikspelning. Sådana högtalare är ett specialfall av belastningar som går utanför alla normer för hur en belastning "får se ut".

Min uppfattning är därför den - att det är tillverkarna av sådana högtalares sak, att komma med förslag på förstärkare att använda för drivningen. Det är deras sak (eventuellt tillsammans med förstärkartillverkaren) att garantera att det kommer att hålla, och jag avråder folk från att experimentera med att "se vilka förstärkare som passar till sådana högtalare". Det kan sluta illa. :?

Man bör hellre se förstärkare och högtalare som ett par/en kombination som "hör ihop". Ungefär på samma sätt som gäller för t ex single end-rörförstärkare utan motkoppling. Även där skall ju sakerna "passa ihop" på ett sätt som är utanför gängse standarder. Man gör därför klokt i att lyssna på tillverkarna för råd om vad som passar till vad, snarare än att försöka hitta en generellt bra förstärkare genom att läsa tester i hifi-tidskrifter.

Det är alltså kanske inte aktuellt att testa en vilken-som-helst-effektförstärkare, i perspektivet att se om den kan driva ett par elektrostathögtalare. Lika lite som det är rimligt att testa en single end-rörförstärkare under premissen att den skall driva en lågohmig, reaktiv, tungdriven högtalare avsedd att drivas av 0 ohm.

Det finns dock inget som hindrar att man gör en special-test av förstärkare för sådana specifika sammanhang "utanför standarden". Och då är det ju också lämligt att testa dem i par - förstärkare och högtalare som passar ihop. Som jag redan antytt är det dock inte möjligt för någon utomstående (utanför de tillverkande företagen) att stå för garantin att sakerna inte bara passar bra ljudmässigt ihop, utan att de håller även i längden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-25 18:26

Vilket väldigt fint inlägg :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-25 18:45

Kaffekoppen skrev:Vilket väldigt fint inlägg :)

Medhåll #1! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-25 18:48

Genom åren har det funnits kommentarer (Bengt Olwig och Larsgöran Hedström bl.a.) till bl.a. slutsteg från Stax och Quad, där dessa har klarat sig bättre med kapacitiva laster. Kan vara förståligt då båda har tillverkat/tillverkar just elektrostater. Återgivning via dynamiska högtalare har inte varit lika imponerande.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-25 21:05

Ja, det var klart och tydligt, men jag funderar över detta:

IngOehman skrev:3. Den har försetts med extra svåra fasvinklar i just de register som typiskt leder till de för örat värsta (mest hörbara) distorsionerna, samtidigt som impedansen är högre i de register där själva distorsionskomponenterna hamnar.

Hur kan du veta var distorsionkomponeterna hamnar med en musiksignal?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-08-25 21:35

Naqref™ skrev:

Jasså? På vilket sätt är inlägget finare än andra IÖ's inlägg?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-25 22:25

Dimitri - fan vad du är tradig! :twisted:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-25 23:20

IÖ har gjort många fina inlägg men det var just nu idag jag kom på att min feedback till honom har varit bristfällig och det tänkte jag försöka åtgärda lite.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-08-25 23:45

Naqref™ skrev:IÖ har gjort många fina inlägg men det var just nu idag jag kom på att min feedback till honom har varit bristfällig och det tänkte jag försöka åtgärda lite.

Tack Anders, det var fint sagt

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-25 23:50

Det var finare än andra saker Anders sagt?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-08-25 23:52

dimitri skrev:

Naqref™ skrev:

*BJÄBB*
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-08-25 23:59

Morello skrev:
dimitri skrev:

Naqref™ skrev:

*BJÄBB*

exaktemente

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-26 00:04

Är det inte bättre att du avhåller dig från det då?

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-08-26 00:05

Kaffekoppen skrev:Är det inte bättre att du avhåller dig från det då?

Tycker jag med

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-08-26 00:07

Kaffekoppen skrev:Det var finare än andra saker Anders sagt?

+/- samma nivå

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-08-26 00:34

Det är för mycket testosteron på det här forumet.

Eller....

Bild[/img]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-26 00:39

KarlXII skrev:Det är för mycket testosteron på det här forumet.

Ja, snart får man scrolla upp och titta vad det står.

Ah! "Faktiskt" var det ja.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-08-26 09:16

Eller....

Bild[/img]

Snarare för lite brudar! :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-26 11:24

Svante skrev:Ja, det var klart och tydligt, men jag funderar över detta:

IngOehman skrev:3. Den har försetts med extra svåra fasvinklar i just de register som typiskt leder till de för örat värsta (mest hörbara) distorsionerna, samtidigt som impedansen är högre i de register där själva distorsionskomponenterna hamnar.

Hur kan du veta var distorsionkomponeterna hamnar med en musiksignal?

Det kan jag inte. Men jag kan veta var de för örat mest potentiellt hörbara distorsionskomponenterna hamnar. Det har ju med örats egenskaper att göra.

Det gäller dock (som du antyder) inte nödvändigtvis för ett specifikt fall, utan generellt, med örats egenskaper som utgångspunkt*. Med en specifik låt är det helt enkelt inte säkert att de för örat värsta distorsionskomponenterna exiteras illa.

Är inte säker på att jag lyckades bli speciellt mycket tydligare nu. :?

Förstod du?

Vh, iö

- - - - -

*Alltså "mest hörbara av alla distorsionskomponenter som kan finnas", alltså.

Men det betyder inte nödvändigtvis "mest hörbara just i detta specifika ögonblick/fall", där ju en i sig mera svårhörd distorsionskomponent kan vara den dominerande hörmässigt - helt enkelt på grund av att de som hade varit lättare att höra inte fanns där just då.
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-27 15:21, redigerad totalt 1 gång.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2008-08-27 11:35

i skrev:

Eller....

Bild[/img]

Snarare för lite brudar! :D

8) 8)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-27 15:46

Naqref™ skrev:
Kaffekoppen skrev:
dimitri skrev:

Naqref™ skrev:

Dimitri - fan vad du är tradig! :twisted:

IÖ har gjort många fina inlägg men det var just nu idag jag kom på att min feedback till honom har varit bristfällig och det tänkte jag försöka åtgärda lite.

Vill börja med att tacka er både för de vänliga orden, och skall sedan försöka mig på att komma med en teori...

Jag tror att vissa (kanske dimitri är en av dem?) upplever att det finns de som vill vara "den rättfärdiga domaren" som skall bestämma om huruvida något som någon har gjort rätt och när någon har gjort fel, och som utdelar straff och tillrättavisningar i tid och otid, eller uppmuntran när folk skall förmås fortsätta på den linjen. Kort sagt att det finns de som lägger sig i snart sagt varje pågående diskussion och agerar "domare", oavsett om det behövs eller inte, och oavsett om det drabbar diskussionen.

Glada och uppmuntrande kommenterar till ett inlägg är kul att få, men det är skillnad på att å ena sidan få "positivt beröm" i stil med:

"Tack - nu förstår jag!" eller "Precis vad jag också tycker" eller "det är en njutning att läsa dina inlägg",

och att å andra sidan få "kritiskt beröm" i stil med:

"Nu var du duktig - fortsätt så". :?

Känslan av att någon försöker styra vad andra skall skriva genom att utdela ris och ros kan vara mindre rolig, kan jag tycka. Även när man tittar på den specifika gång då det är ros som gäller, är det inte alls samma sak som de gör som entusiasmerar på riktigt - omanipulativt.

Jag tror Dimitri uppfattat att det funnits sådana där "domar/dömartendenser", och kanske såg han sådana även denna specifika gång?

Jag är säker på att han noterat att det funnits gott om spott och spe vid andra tillfällen i vare fall, från samma inläggare, och jag tror nog även att han specifikt minns att det funnits fall då KK faktiskt kritiserat andra då de kommit med uppmuntrande kommentarer till inlägg.

Vh, iö

- - - - -

PS. Oavsett vilket så uppskattar jag det Naqref skrev där på slutet, och jag hoppas att en tid av för mig helt ofattbara angrepp är över. Inte minst de som kommit via omvägar.

Edit: förtydligat.
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-27 16:59, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-27 16:39

Jag tycker helt enkelt att det var ett väldigt bra inlägg :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-12-25 01:45

subjektivisten skrev:Ser Krasse fortsätter med sin "uttröttnings-teknik" som man blandar till med lite väl valda missuppfattningar av det som skrivs.

He is at it again, fast denna gången så är det hur basljudet funkar i rummet. Kul julläsning ;)
http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=&showtopic=219561&view=findpost&p=2226782
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-25 03:24

Saxat från "minhembio":

"Ja, jag är sjukt nöjd med dom. Rent SPL mässigt är jag hemma gånger 2. Försökte ta reda på hur högt jag behövde spela innan dom börjar dista lite men hann aldrig dit förens grannen kom och var rädd att hennes saker i köket höll på att spricka! biggrin.gif
Det jag är intresserad av är om jag kan förvänta mig ännu bättre förbättring med 6 basmoduler än 4, hur basen återges i rummet. Ska kolla med Ingvar om det när han ska hit. Dock så skulle det faktiskt försämra det rent estektiska (dom kommer hamna mitt på golvet framför ett fönster/spyräcke dörr). Så vi får se. Ska nog testa lite framöver där jag kopplar ur två basmoduler och jämför snabbt. smile.gif"

Föreslår minst 8 basmoduler, kan ju bara inte bli sämre, men 32 borde
ju vara närmare idealet gissar jag ? :wink: :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-12-25 03:50

Alla vet att mindre än 124 basmoduler så räknas systemet som en ipod. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-12-25 03:56

:oops:

krasse2
Semesterfirare

Inläggav krasse2 » 2009-02-21 01:49

subjektivisten skrev:
subjektivisten skrev:Ser Krasse fortsätter med sin "uttröttnings-teknik" som man blandar till med lite väl valda missuppfattningar av det som skrivs.

He is at it again, fast denna gången så är det hur basljudet funkar i rummet. Kul julläsning ;)
http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=&showtopic=219561&view=findpost&p=2226782

För att vara "trollhetsare" så är du jävligt duktig på att "trolla" själv!

Skäms du inte någon gång, eller du saknar helt och hållet förmågan att se dina inlägg som "uppviglings-försök"?

Jag talar inte om hets mot folkgrupp utan hets mot enskild individ!!!

Jag vet inte hur många gånger som du har käftat emot för att omedelbart hänvisa till detta forum då din egen kompetens inte har varit tillräcklig för att förklara dina egna ställningstaganden, sen fortsätter du skitsnacket i detta forum efter att jag blir avstängd och inte ens kan följa din uppmaning...

Du är en fegröv inte "trollhetsare". Du är som den där ruttna typen i sagan om ringen trilogin som manipulerade en kung så långt så att han höll på att ruttna bort.

När dina argument bemöts med rationella och logiska resonemang och du inte längre hittar lika rationella och logiska resonemang för att stärka din ståndpunkt, då börjar du upprepa dej för att så småningom "springa hem till mamma" (det här forumet) för stöd och tröst.

Helst av allt vill du att hetsa upp andra till att ta "fajten" istället för att du själv sköter dina egna ärenden.

Det är inte ruttet. Det är bara fegt!

Jag måste dock gratulera dej på en punkt. Ditt ständiga skitsnack bakom ryggen på mej har värvat så pass många fegrövar så att jag numera har låtit avregistrera mej ifrån Minhembio.com.

Ett tag övervägde jag att polisanmäla både dej, martin m.fl. för mobbing, "förföljelse", förtal och annat skitsnack, men valde den sunda vägen istället och lämnade hela forumet (som jag varit medlem på sedan 2002).

Du kan säga vad fan du vill, men en sak kan varken du eller någon annan förneka.

Jag har aldrig "sprungit hem till mamma" för att få stöd och tröst. De gånger jag har haft fel, så har jag medgett det utan omsvep, men ALDRIG utan att jag själv har förstått varför mina tankegångar har varit fel.

Att jag så sällan medger att jag har fel, beror på två saker...

1. Jag har helt enkelt inte fel!

2. Ingen har lyckats förklara varför mina resonemang skulle vara fel!

I alla andra fall så har jag erkännt när jag har haft fel.

Tänk efter nu alla ni skitsnackare och fundera på när ni senast svalde eran stolthet och medgav att ni hade fel!

Jag är bara en simpel människa, men min heder åsidosätter jag aldrig. Jag skulle aldrig sjunka så lågt som många i den här tråden har gjort när dom har ägnat sej åt att diskutera en enskild individ som inte ens har haft möjligheten att svara för sej.

Jävla skitsnackare!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-21 01:55

krasse2 skrev:Jävla skitsnackare!

Istället för hålla på sådär så kan du förklara rent fysiskt vad som är fel med fler med fler basmoduler än en?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi