Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

skrodahl

Re: Stora vinyltråden! JUST NU: Thomas testar oljor

Inläggav skrodahl » 2017-12-26 23:48

Cool,
Tack för att ni tar emot en exilnorrbagge :wink:

Som sagt, jag är här om det finns frågor eller funderingar.

Ha en god fortsättning :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-27 00:05

Ha, extra kul med en norrman som gör elektronik som inte har "Norska" priser , , , typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-29 02:14

Vill minnas att Thomas har tidigare postat info om någon "box" som kunde rena basåtergivningen från vinyl. Vad var det nu igen och funkar det verkligen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-12-29 23:29

Det var nog KABs rumble filter som monokopplar basen under 140 Hz. Man kan ju också använda separat subwoofers och ha en monokopplad bas. Det gör att rumble minskar eftersom det inte finns någon information i vertikalled under 150 Hz i en vinylskiva. Då kan out-of-phase signalerna summeras till noll och bruset minskar.

Tror även att Sentec eller möjligen LTS RIAA hade sådan funktion också.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-12-30 01:47

Har idag emottagit nya SAS-nålen med rubin-nål och gjort lite avlyssning. Tyvärr är jag besviken. Den gamla nålen med nålrör i bor spårar bättre. Rent fysiskt borde den göra det i och med lägre massa och bättre styvhet, och distorsionen är högre vid högre frekvenser med nålarm i rubin. Har inte inspekterat nålens geometri i mikroskop ännu men ska göra det. Ska även mixtra lite till med antiskating men känns inte som det ska behövas mer.

Kommer sannolikt att beställa ytterligare en nål, den billigare med nålarm i bor, som nyligen dykt upp igen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-30 10:34

Thomas_A skrev:Tror även att Sentec eller möjligen LTS RIAA hade sådan funktion också.

LTS RIAA har det men inte Sentec PP-9. Ingvar Öhman visade en passiv lösning i MoLt för många år sedan.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-03 12:59

Tyvärr visade det sig att nålen jag fått inte var ok. Dels mätte den förfärligt mycket sämre än min gamla nål, dels så hade den ganska snäv passform i mitt V15Vx hus. Så pass snävt att när jag tog ur den så fastnade nålarmaturen i huset och endast plastdelen med dämpborsten kom ut. Jag har kontaktat JICO så får vi se vad som händer. Jag hoppas få den ersatt, samtidigt ska jag se om det går att få en nål med nålrör i bor. Frekvensgången visade på en kraftig puckel i högfrekvensområdet med samma last, och överkörningen var runt -20 dB (-35 dB eller bättre för gamla nålen från 2009).

Ny nål:
Bild
Gammal nål:
Bild
Frekvensgång 1-20 kHz (röd kurva, gammal nål):
Bild

Däremot hittade jag en bulgarisk sida där man nedmonterat en Linn Akito tonarm, så jag tänkte mig faktist att renovera armen och rengöra lagren på armen som inte direkt är på topp. Sedan tänkte jag göra en riktig jämförelse med min Moerch UP-4 arm. Även om massan är lägre på armen tror jag uni-pivot designen har vissa nackdelar. Andratonsdistorsionen var lägre med Linn-armen så jag ska testa hypotesen att Linn-armen faktiskt är bättre avseende distorsion.

https://translate.google.com/translate? ... edit-text=

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-04 17:30

Vad är skillnaden mellan "static compliance" och "dynamic compliance"? Och vilken ska man använda när man beräknar resonansfrekvensen?
Exempel min OC9/III
Static compliance : 35 × 10 - 6 cm/dyne
Dynamic compliance: 18 × 10 - 6 cm/dyne (100 Hz)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-04 17:57

Dynamisk!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-04 18:19

music4ever skrev:Vad är skillnaden mellan "static compliance" och "dynamic compliance"? Och vilken ska man använda när man beräknar resonansfrekvensen?
Exempel min OC9/III
Static compliance : 35 × 10 - 6 cm/dyne
Dynamic compliance: 18 × 10 - 6 cm/dyne (100 Hz)

Dynamisk är hårdare, troligen beroende på hysteres i det högdämpande gummimaterialet i upphängningen av nålen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-04 19:56

Notera också att AT specat den vid 100 Hz - det kan skilja något vid 10 Hz, som är en mer relevant frekvens att ta fasta på.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-04 21:25

Moerch:
"There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C.
(It should be stated at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so
they should be multiplied by 1.5-2"

Tar 18x1,75 = 31,5. Med en vikt på 8 gram + 4 gram för armen, så bör resonansen hamna på 8,25 hz, om jag skulle testa min OC9/III på DP-8 armen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-01-04 21:31

"Dumregel" brukar säga att man skall multiplicera värdet vid 100 Hz med 1.6-1.8
för att ungefärligen få fram värdet vid 10 Hz. Att en pupp med dynamisk rörlighet
på 18* C vid 100 Hz är tänkt att spelas med 2.0 g. i nåltryck håller jag inte för troligt
. . . anar en gravad jycke här . . . typ. :evil: :wink:

*Drar man ifrån ettan från aderton = ett värde på 8 C så förefaller värdet mer troligt,
tror jag . . .

Ps. ser att även M-4 reagerat
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-04 22:11

Har sett från vinyl engine att mätningar gett olika resonansfrekvens vertikalt och horisontellt. Det kan ju vara armen som har olika effektiv massa i olika led, men det skulle i så fall vara vid pivotpunkten där en ev gaffel ökar massan i horisontalled. Dock ligger den massan centrerad runt pivotpunkten och borde inte påverka detta särskilt mycket.

Audio Technica AT-OC9ML/II

LF Resonance in 8g tonearm
Arm/Cartridge Resonance = +9dB @ 10Hz (Vertical)
Arm/Cartridge Resonance = +14dB @ 7Hz (Lateral)

Från Miller research mätningar

Audio Technica AT-OC9ML/II Jul-09 28 (lateral cu) 14 (vertikal cu) 22 (VTA)

AT-OC9/III Jan-11 39 17 16

AT-440ML Oct-08 35 32 19

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-04 23:53

Thomas_A skrev:Har sett från vinyl engine att mätningar gett olika resonansfrekvens vertikalt och horisontellt. Det kan ju vara armen som har olika effektiv massa i olika led,...

Tangential-armar kan ha väldigt stor skillnad på effektiv massa i horisontell respektive vertikal ledd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-05 04:12

Vet inte om det har postats innan, men detta var fascinerande. Ett företag som utvecklar möjligheten att tillverka stamper (alltså inte lacken) med laser! De menar att t ex så kan dessa göras i bättre material som håller längre. Minst 10 000 pressningar utan någon försämring säger han. Man kan även gravera så det minska vinkelfelen från vanlig arm, samt de kan få ihop spåren mer och kunna få till 30% längre tid eller (ännu bättre) högre amplitud.
Samt att man lättare kan gravera in högra frekvenser.
Fascinerande.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-05 09:46

paa skrev:
Thomas_A skrev:Har sett från vinyl engine att mätningar gett olika resonansfrekvens vertikalt och horisontellt. Det kan ju vara armen som har olika effektiv massa i olika led,...

Tangential-armar kan ha väldigt stor skillnad på effektiv massa i horisontell respektive vertikal ledd.

Japp. Samt armar designade med olika massor som Moerch DP-8.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-05 13:19

Kan faktiskt inte minnas att det är nån komplett skivspelare jag har stött på som haft samma resonansfrekvens i höjdled som sidled. Dels därför att det ju är pickupberoende förstås men finns det verkligen nån arm tillverkad där man vill ha en uttalad resonans i både höjd och sidled?
Sen skall man inte glömma att det också är skillnad på oskadade armar och armar som haft mindre försiktiga ägare genom åren. Räcker med att byta pickuper utan att ta loss armen när man skruvar fast pickupen för att den inte beter sig som vanligt igen.

/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-05 14:20

Min Moercu UP4 unipivot får samma resonansvärden vertikalt och horisontellt. Däremot inte Linn Akito.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-05 14:44

Personligen så eftersom jag är allergisk sedan födseln så har jag lite svårt för enpunktslagrade armar. Har försökt att aktivt undvika dom och det har gått sådär. Hade en tid både en Hadcock och en Mörk men fick aldrig gåshud, bara rysningar. Men efter det så har jag undgått att äga någon.
Men jag kan tänka mig att enpunktslagrade armar vinglar runt vid samma resonans.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-05 19:03

Den enda nackdelen som kan kan se är den vridning som påverkar exempelvis då azimuth. Jag lade märke till att distorsion kunde uppstå växelvis i vänster och höger kanal som varierade med skivbucklighet. Jag har inte kontrollerat om min skivspelare står i våg, och troligen gör den inte det. Dock med dämpolja av rekommenderad viskositet så försvann denna distorsion. Det är också mycket lätt att använda fingerlyften, tonarmen vrider sig så pass långsamt att det knappt märks att det är en unipivot. Dock är den mekaniskt ganska mycket mer delikat eller vek jämfört med Akito-armen och den väger inte mycket totalt sett. Det kan göra att distorsionen i alla fall blir högre då i hela mekanismen.

Lästa som sagt om en renovering av Akitoarmen, och det verkar också gå att köpa nya lager. De lager som sitter i den armen verkar dock vara av en ganska medioker standard, nedan slutna sådana:

Bild

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-09 04:04

Thomas_A skrev:Japp. Samt armar designade med olika massor som Moerch DP-8.

Många recensioner på DP-8 berömmer den för sin djupa och fasta bas. Fast, finns det några mätningar som visar det stämmer? Stämmer överhuvudtaget den tekniska förklaringen?

But it offers something the others do not: it will reproduce the bass power and extension of vinyl completely, even before damping is applied (though damping is indeed part of the package).

http://www.theabsolutesound.com/articles/something-new-in-vinyl-playback-the-moerch-dp8-anisotropic-tonearm/

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2018-01-09 08:34

Moerch har uppdaterat sin hemsida med mätningar. Se fliken under tonarmar och separat dokument. Där ser man att det knappt finns någon resonanspuckel (låg Q?) och att den vertikala resonansen är runt 16-18 Hz.

http://www.moerch.dk

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-09 09:42

Thomas_A skrev:Moerch har uppdaterat sin hemsida med mätningar. Se fliken under tonarmar och separat dokument. Där ser man att det knappt finns någon resonanspuckel (låg Q?) och att den vertikala resonansen är runt 16-18 Hz.

Intressant arm. Ser dock ut att vara tidskrävande att installera. Och hur fungerar den med en tung och trög MC?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-09 10:07

En av de stora möjligheterna med Mörk-armen är ju annars att man kanske kan ha olika pickuper i olika armrör om man har den läggningen att man vill ha flera pickuper. Personligen ser jag som svårighet att få enpunktslagrade armar så stabila att det känns som att de inte är enpunktslagrade vid avspelningen. Lagerglapp eller kärvande lager lär det inte bli i första taget. Finns ju ingen tonarmsprincip som inte medför problem. En justerbar magnetiskt dämpad tangentialarm vore säkert trevligt att ha, fast då måste man ha en spelare med fast plint.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-09 10:11

Harryup skrev:En av de stora möjligheterna med Mörk-armen är ju annars att man kanske kan ha olika pickuper i olika armrör om man har den läggningen att man vill ha flera pickuper.

Men mellan varje byte av armrör/pu måste väl hela rasket balanseras om? Det måste väl klassas som rent nörderi om man måste jobba ett par timmar mellan skiva A och B :D

Bättre då med ett verk som kan husera flera armar.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-09 10:15

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Moerch har uppdaterat sin hemsida med mätningar. Se fliken under tonarmar och separat dokument. Där ser man att det knappt finns någon resonanspuckel (låg Q?) och att den vertikala resonansen är runt 16-18 Hz.

Intressant arm. Ser dock ut att vara tidskrävande att installera. Och hur fungerar den med en tung och trög MC?

/ B

DP-8 har jag hört låta väldigt väldigt bra och misstänker att det är ett stort kvalitetshopp ifrån de mindre, vilka inte triggar någon köptarm hos mig alls. Tror nog att just DP-8 armen klarar trögare MC. En gång i tiden så såldes det en del Mörk av den ursprungliga modellen med Decca-pickup och det var en utmärkt kombination om man gillar något som spelar vackert utan några irriterade transienter i musiken.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-09 10:25

Bill50x skrev:
Harryup skrev:En av de stora möjligheterna med Mörk-armen är ju annars att man kanske kan ha olika pickuper i olika armrör om man har den läggningen att man vill ha flera pickuper.

Men mellan varje byte av armrör/pu måste väl hela rasket balanseras om? Det måste väl klassas som rent nörderi om man måste jobba ett par timmar mellan skiva A och B :D

Bättre då med ett verk som kan husera flera armar.

/ B

Ja, eller 2 olika verk. Men pickupen kan i vart fall sitta rätt monterad vilket ändå är en bra början. Att byta mellan pickuper på en Ekos tar längre tid.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-09 10:26

Harryup skrev:En gång i tiden så såldes det en del Mörk av den ursprungliga modellen med Decca-pickup och det var en utmärkt kombination om man gillar något som spelar vackert utan några irriterade transienter i musiken.

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-01-09 10:29

Harryup skrev:Ja, eller 2 olika verk. Men pickupen kan i vart fall sitta rätt monterad vilket ändå är en bra början. Att byta mellan pickuper på en Ekos tar längre tid.

Japp, därför har jag en handlare jag kan lita på. Har inte skruvat på 30 år och tänker inte börja på gamla da'r heller.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi