Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-13 14:09

KarlXII skrev:Ska vi gå vidare? Prata mässa och sånt där skoj istället?

Det tycker jag. Det var ju inte meningen att någon skulle svara på min orignalpost - inte ens Peter, det var bara menad att läsas. Som om det kan vara nog med svar till mig så är ju mässan och Peters ägg så där en miljard ggr mer intressant. :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 14:10

BB skrev:
subjektivisten skrev:
BB skrev:Ser fram emot att få möta dig på mässan Peter! :)

(Vi ställer också ut)

Mvh//BB

BB, vad kommer ni spela på?

Av respekt för att det här är Peters tråd hoppas jag du ursäktar om jag fattar mig kort: Vi spelar på M1 och M3MkII.

Mvh//BB

Nemas Problemas :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 14:13

paa skrev:Kommer äggen att finnas i butik snart efter mässan?

Det där är en fråga om hur jag väljer att slussa ut högtalarna och vilka länder som får först och det beror på distributörerna. Först till kvarn är ett motto som jag alltid har kört med.

Det finns många kunder som väntar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 14:18

sprudel skrev:Är det tänkt någon visning/lyssning i Göteborg?
Vi är många som är nyfikna. :)

Jo, det hade jag tänkt mig. Jag vet inte när. Jag får återkomma till det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-13 14:19

Blir nog bra detta! :D Lycka till och så ses vi kanske där. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 14:37

sportbilsentusiasten skrev:
JanBanan skrev:Om jag har förstått det hela rätt så är äggen konstruerade för att hängas på sidoväggarna (lite Beveridge-inspirerat?). Men på Bremens hemsida finns flera bilder där de hänger på frontväggen likt en traditionell högtalarplacering.

Vilka ljudmässiga skillnader/kompromisser innebär en sådan placering? Det är ju inte alltid möjligt att hänga dem på sidoväggarna och avståndet kanske dessutom blir för stort dem emellan.

Bra fråga, har funderat på detta med.
Följdfråga, Peter - hur tycker du att akustiken ska fixas till i rummet, beroende på sido resp frontplacering?

Eller är de rent av konstruerade för att interaktera med kala väggar i rummet?

Också en bra och relevant fråga som tarvar ett ganska långt svar. Jag ber att få återkomma angående detta, men om du kommer till mässan kanske det finns tid över att dryfta den problematiken som jag egentligen inte anser så problematisk om Bremenhögtalare används enligt Bremens koncept. Jag gillar inte kala väggar, men tavlor och sådant är fint. Själv skulle jag vilja ha några tavlor av Monet 8) Jag gillar även några av Rembrandt :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 14:38

Naqref skrev:Blir nog bra detta! :D Lycka till och så ses vi kanske där. :)

:D Tackar. Jag hoppas vi syns. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-13 14:54

Du vill skapa ett live-uppträdande i var mans hem. Det låter kalas :)
Men ska man spela lika högt som det är på ett live-uppträdande måste man skruva upp volymen ganska högt. Hur klarar dessa högtalare det? Tänkte på att dom varken har stora element eller stort kabinett, det måste finnas begränsningar ganska snart känns det som.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 15:08

Purre skrev:Du vill skapa ett live-uppträdande i var mans hem. Det låter kalas :)
Men ska man spela lika högt som det är på ett live-uppträdande måste man skruva upp volymen ganska högt. Hur klarar dessa högtalare det? Tänkte på att dom varken har stora element eller stort kabinett, det måste finnas begränsningar ganska snart känns det som.

Alla högtalare har begränsningar i att spela högt. Över 2 kHz använder jag två diskanter per högtalare. Det ger en fördel om man vill spela starkt i diskanten i förhållande till högtalare med 1 diskant.

Min främsta anledning till högtalarnas utformning och till mitt ljudkoncept är att få bort ens lyssningsrums väggar så att inspelningslokalen framträder. Hur starkt man vill spela är en annan fråga. Vill man ha mycket bas och kunna spela starkt i basen, så kommer det att finnas basmoduler. Det tar dock lite tid tills de släpps på marknaden. Men om man använder centerkanal så fördelas ljudet på 3 högtalare och då är det 4 basar och 6 diskanter. Du är välkommen till mässan och lyssna.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-13 15:09

Får se om man kan ta sig råd till det, vore helt klart trevligt att åka upp och lyssna iaf :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-13 15:15

petersteindl skrev: Ljudfondväggen väljer jag att sätta så att dess ortogonal från mittpunkten på denna vägg hamnar på samma avstånd som högtalarnas origo skulle haft om högtalarna strålar i 4π d v s avståndet till den punkt som ligger bakom halvsfärhögtalarna mot respektive sidovägg blir samma avstånd som det kortaste avståndet från lyssnaren till ljudfondväggen.

Tror jag är med men här skulle en liten skiss underlätta.
Har du experimenterat huruvida de i regel trivs bäst på kort eller långsidorna i ett rum? Ofta är ju rum svagt rektangulära...

Dämpat golv verkar du vilja ha av kommentaren avseende Stig att döma. Med ev diffusering av andra sido reflexen samt diffusiering av vägg bakom lyssnaren (vid lyssningsposition nära bakvägg)
Hur högt vill du att man placerar äggen då? I lyssningshöjd kan man anta eller?

Tyvärr har jag andra åtaganden under mässdagarna men får hoppas du förevisar officiellt även i Göteborg-trakten, logi finns hos mig om du vill :wink:

Lycka Till på mässan och hoppas det funkar bra med allt runt omkring så det blir lyckat - det är du banne mig värd efter alla år av slit för att förverkliga projektet! :D
Vi har för få envisa entrepenörer som inte ger upp i sverige.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-13 15:20

petersteindl skrev:Men om man använder centerkanal så fördelas ljudet på 3 högtalare och då är det 4 basar och 6 diskanter. MvH
Peter
Har du en center med två basar?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 15:23

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev: Ljudfondväggen väljer jag att sätta så att dess ortogonal från mittpunkten på denna vägg hamnar på samma avstånd som högtalarnas origo skulle haft om högtalarna strålar i 4π d v s avståndet till den punkt som ligger bakom halvsfärhögtalarna mot respektive sidovägg blir samma avstånd som det kortaste avståndet från lyssnaren till ljudfondväggen.

Tror jag är med men här skulle en liten skiss underlätta.
Har du experimenterat huruvida de i regel trivs bäst på kort eller långsidorna i ett rum? Ofta är ju rum svagt rektangulära...

Dämpat golv verkar du vilja ha av kommentaren avseende Stig att döma. Med ev diffusering av andra sido reflexen samt diffusiering av vägg bakom lyssnaren (vid lyssningsposition nära bakvägg)
Hur högt vill du att man placerar äggen då? I lyssningshöjd kan man anta eller?

Tyvärr har jag andra åtaganden under mässdagarna men får hoppas du förevisar officiellt även i Göteborg-trakten, logi finns hos mig om du vill :wink:

Lycka Till på mässan och hoppas det funkar bra med allt runt omkring så det blir lyckat - det är du banne mig värd efter alla år av slit för att förverkliga projektet! :D
Vi har för få envisa entrepenörer som inte ger upp i sverige.

Japp, i lyssningshöjd blir bra d v s diskanten något över örat och basen något under örat.

Så trivs jag bäst med ljudet.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 15:28

paa skrev:
petersteindl skrev:Men om man använder centerkanal så fördelas ljudet på 3 högtalare och då är det 4 basar och 6 diskanter. MvH
Peter
Har du en center med två basar?

Precis, det är vad jag har just nu. Det kommer fler centerhögtalare i olika storlekar. Den här är på 16 L invändig volym och basreflex. Den kommer att genomgå en smärre metamorfos så småningom, men denna är tillräcklig för att kunna visa vad som går att åstadkomma i små rum. Det är först då jag flyttar in i rummet och provar som jag bestämmer hur jag kommer att spela.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-13 15:32

Kommer du att visa centern på mässan också?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 15:37

paa skrev:Kommer du att visa centern på mässan också?

Jag har tänkt i de banorna. Det är en sällsam upplevelse att inte höra lyssningsrummets begränsningsytor. Jag får prova mig fram och ta slutgiltig ställning till det dagen före mässan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-01-13 16:20

Spänningen är olidlig ! :P

Ser verkligen fram mot att lyssna på musik via dina skapelser Peter, mycket spännande koncept och att just "bafrias" från rummet lockar ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-01-13 16:39

Mycket spännande.

Att lyssningsrummet försvinner är precis vad jag gillar men aldrig lyckats uppnå. Jo till viss del med popboxar. Men man hörde ju ändå att det var högtalare. Dom var som dom var.

Den som lyckas koncipiera högtalare som trollar bort både sig själva och lyssningsrummet är verkligen att gratulera!

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-01-13 17:29

Tack för det utförliga svaret. Det känns som om du har ett spännande koncept på gång. Vilken signal matas centerhögtalaren med?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-13 17:32

Ursäkta om jag nu spekulerar.
Kan det vara två ägg i ett, alltså med två ingångar h/v?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 17:33

JanBanan skrev:Tack för det utförliga svaret. Det känns som om du har ett spännande koncept på gång. Vilken signal matas centerhögtalaren med?

Jag extraherar kanalerna d v s Lout, Rout och C på mitt eget speciella sätt och det är inte såsom andra system som jag har tittat på. Därmed finns det möjlighet att patentera systemet eller delar av det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 17:35

Ragnwald skrev:Ursäkta om jag nu spekulerar.
Kan det vara två ägg i ett, alltså med två ingångar h/v?

Nej, så är det inte, men det kanske inte är en dum idé i vissa sammanhang.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-13 17:36

Wow.. det lät intressant. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-13 18:53

Förhoppningsvis så befinner jag mig på en solig strand långt bort när hifimässan
äger rum, men som halv norrman så undrar jag om du har någon butik i Oslo
som kommer sälja dina högtalare?

Summer Passing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 19:00

Aerob skrev:Förhoppningsvis så befinner jag mig på en solig strand långt bort när hifimässan

Det hoppas jag. Det finns fler distributörer som är intresserade.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-01-13 19:09

petersteindl skrev:
Aerob skrev:Förhoppningsvis så befinner jag mig på en solig strand långt bort när hifimässan

MvH
Peter

Jag tolkar det som att inget är klart än? Hade varit kul att se och höra dessa skapelser.
Dom gör sig otroligt bra på bild, och förhoppningsvis ännu bättre i verkligheten.

Summer Passing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 19:18

Aerob skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Jag tolkar det som att inget är klart än? Hade varit kul att se och höra dessa skapelser.
Dom gör sig otroligt bra på bild, och förhoppningsvis ännu bättre i verkligheten.

Audiocompaniet i Oslo har väntat på Bremenhögtalarna i flera år. Det finns även andra som vill sälja högtalarna i Norge. Vi får se vilken distributör jag till slut väljer.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-01-13 19:23

Härligt Peter!

Utomordentligt kul att kunna höra högtalarna i verkligheten. Kommer man att kunna diskutera placering och lämplig placering med konstruktören om man besöker mässan.

Grattis till att ha kommit in i marknadsföringsstadiet. Jag vet av egen erfarenhet att denna typ av resa kan kännas lång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-13 19:27

CODY skrev:Härligt Peter!

Utomordentligt kul att kunna höra högtalarna i verkligheten. Kommer man att kunna diskutera placering och lämplig placering med konstruktören om man besöker mässan.

Grattis till att ha kommit in i marknadsföringsstadiet. Jag vet av egen erfarenhet att denna typ av resa kan kännas lång.

Kom till mässan, så får vi se. Tippar att det kan bli minst körigt sent på lördag och sent på söndag.

Du är välkommen.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-01-13 19:37

Lycka till, Peter. Söker återförsäljarstatus till Baltikum senare :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi