Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41062
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-01-18 15:58

JanBanan skrev:Hur ser det ut med tidplanen och prisbilden för de andra högtalarna i serien? Den första modellen är väl varken störst eller minst i serien? Vilka centerhögtalare och subwoofers har du skissat på?


Jag har skissat på den största centern och på mellanmodellen av basmoduler. Tidsplan? Skojar du? :mrgreen: Jag skall först leta upp tidsuppfattningsförmågan 8) Jag kommer inte ihåg vars jag la den nånstans :? men någonstans på en säker plats har jag lagt den.

Nåväl, tidsplanering har ett direkt samband med de resurser man förfogar över. Ju mer resurser man har desto snabbare kan saker göras. Först skall äggen lanseras. Därefter bör resurser komma in i Bremen för att påskynda processen med nya produkter. Jag jobbar dock i modulform vilket t.ex. innebär att jag i den stora centern jobbar med samma högtalarelement som äggen fast det är 2 basar i den centern. På så sätt kan saker gå fortare. Så är det tänkt.

Det skall så småningom komma ett 16 litersägg och ett 4,5-5 litersägg och en 1,5-2 litersägg.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41062
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-01-18 16:00

phloam skrev:
petersteindl skrev:
Ja, du gissar rätt. Det är tekniken och ljudet i samspel med designen som jag hoppas ger ett samförstånd hos de båda beslutsfattarna i familjen,


Bläddrade i en Allt i Hemmet (hemsk tidning egentligen) där det var nåt om analogt vs digitalt i ledaren :D Men iaf, heminredning tycks vara viktigt för många, så en högtalare som bjuder in hela famlijen till välljud är nog välkommet..!


Kolla in tidningen Sköna Hem. Den har ½ miljon läsare. För några år sedan var det över 120 000 i upplaga, men många av dessa exemplar ligger i skönhetssalonger osv.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad
 
Inlägg: 3593
Blev medlem: 2007-12-18
Ort: Skövde

Inläggav JanBanan » 2011-01-18 16:19

petersteindl skrev:1,5-2 litersägg

Kinderegg?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41062
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-01-18 16:23

JanBanan skrev:
petersteindl skrev:1,5-2 litersägg

Kinderegg?


Tanken med dessa är att de skall vara surroundhögtalare kopplade som small speakers d v s de behöver basmodul.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-01-18 16:59

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
petersteindl skrev:
E skrev:
petersteindl skrev:Jag extraherar kanalerna d v s Lout, Rout och C på mitt eget speciella sätt och det är inte såsom andra system som jag har tittat på. Därmed finns det möjlighet att patentera systemet eller delar av det.

Så L spelar inte L, och R spelar inte R?

Mvh E*


Jag har vissa krav på vad Bremen-Lout och Bremen-Rout och Bremen-C skall innehålla :) Det är just det som jag tänkt patentera :D så jag får skriva tillräckligt lite så att det inte ligger som ett nyhetshinder till själva ansökan :)

MvH
Peter

Ja, det är lite klurigt det där.

Jag provade lite på 80-talet att spela med tre högtalare matade med två
kanaler, och då ha L och R placerade i +/-45 grader. Då matade jag L och R
med just L och R, medan C matades med L+R (jag nivåjusterade för varje
inspelning separat, vilket behövdes). Det var stundtals en hisnande (på ett
positivt sätt) upplevelse, men nackdelarna var legio, i varje fall om man ville
vara fler lyssnare än en och ville slippa hantera varje inspelning med en ny
injustering.

Sedan provade jag att placera L och R rakt ut åt sidorna, och då fick jag
mata på samma sätt, men med mera amplitud i mitthögtalarens L+R. Det
blev ännu sämre dock. Men upp till +/- 60 grader för L och R fungerade det
hyfsat, men lite mindre än så var bättre.

Sedan har jag med a2-riggar lekt med samma 3-högtaliga arrangemang och
matat med de tre främre kanalerna från 5.1-källor, och då har jag vid breda
placeringar funnit det bäst att mata L med L+c, C med C och R med R+c
(litet C är försvagad signal). Jag har även lekt med att mata L med L+c-r
och R med R+c-l, samt med bara L-r och R-l. Har även lekt med både 5 och
6 högtalare, och då har en (5) eller två (6) centerhögtalare, sedan två som
matats med L+c och R-c och längst ut åt sidorna (strax bakom lyssnaren)
högtalare som matats med L-r respektive R-l.

Ibland har det fungerar rätt bra, både med avseende på "upplevelsen" och
att åstadkomma en rimlig likhet med ursprungshändelsen, men...

Samtidigt har jag också med önskvärd tydlighet kunnat konstatera att det
är känsligt, på ett trist sätt. Dels märks att motfaselementen hos sidokan-
alerna bara fungerar rimligt bra vid sweet spot-lyssning, och att det dess-
utom är en metod som fungerar bäst på de koincidenta inspelningarna. Det
vill säga inspelningar gjorda med många mikrofoner + mixerbord, och de som
användt X/Y-teknik/Blumlein-stereo.

Jag fördrar dock nästan alltid A-B-stereo, alltså tidsskillnadsinspelningar.

Och att göra matriskopplingar på sådana inspelningar (de med de bästa
rumsliga kvaliteterna kan jag tycka) blir väldigt dåligt. Så min uppfattning,
allt som allt, är att matrisdekodning (alla tekniker som går ut på att man
blandar signaler med varandra i eller ur fas) är en dubiös teknik, om man vill
ha den till något annat än det den fungerar prima till: Surround-dekodning
av koincidenta inspelningar.


Vh, iö


Intressant, jag provade mitt system på 80-talet och då visste jag att "this is da shit". Resultatet talade klart och distinkt om för mig att detta är framtidens melodi. Då lade jag locket på eftersom jag ville vidare med mina högtalare för att inkorporera allt till en enhet. Alla delar bildar tillsammans ett samspel om autentiskt 3D-ljud i hemmiljö skall kunna åstadkommas. Det är som alla delar till ett hus. Då ingredienserna ligger där på gården så är de bara delar eller byggnadsmaterial, men då alla dessa delar sätts ihop på korrekt sätt så är de inte längre byggnadsmaterial eller delar; det är nämligen ett hus. Det är alltså en helt ny sak framsprungen på grund av att delarna har satts på plats på ett visst sätt och bildar en så kallad emergens d v s ett komplext mönster formas utifrån samspelet mellan enkla strukturer. Huset går inte att se eller föreställa sig då byggnadsmaterialet ligger där och likadant är det med denna ljudåtergivning. Det är svårgreppbart att föreställa sig resultatet då man ser de enskilda delarna, men tillsammans bildar de ett nytt emergent resultat.

Jag använder ingen av dessa tekniker du beskriver att du provat och anledningen till det är att jag också provade många av dessa på den tiden det begav sig och förkastade dessa eftersom de inte gav mig det jag ville åstadkomma. Haflers metodik har jag också lagt i runda arkivet. Det blev alltid konstigt ljud som inte höll i längden.

Däremot är det helt annorlunda med det system som jag då kom på.

Jag har därefter simulerat systemet i det stora p-Spice program jag har och funnit att med mitt system så tappar jag inte urfasinfo mellan kanalerna som AB-upptagningar har. Det är t.o.m. så att AB får en renässans och låter nästan bäst och betydligt bättre än de flesta X/Y-upptagningar jag spelat, men det kan komma att ändras i det jag kallar för steg 3 i min setup.

MvH
Peter

Jag lånar din inledning: Intressant.

För bara några år sedan talade du om att mata centerhögtalaren med L+R,
L med L-R och R med R-L (rena skillnadssignalen S till båda) och att det var
något som du just hade kommit på (men som jag var rätt säker på att du
inte kunde ha provat i praktiken, eftersom du inte hade avvisat lösningen*).

Så - jag berättade om det omöjliga med att få sådana system att fungera#
och vad det är som gör att det inte funkar om högtalarna är placerade med
de aktuella avstånden och vinklarna från varandra, och då sa du bara att
du skulle "testa mera".

Jag berättade också om min gamla centerbakkanal från 70-talet som mat-
ades med S-signalen (ur en M/S-matris) och som även dipolstrålade (jag
har även skrivit om den i MoLt för sisådär 20 år sedan).

- - -

Förstår jag dig rätt om du nu säger att det du talar om härovan alltså är
något helt annat, något som du kom på redan på 80-talet?


Vh, iö

- - - - -

*Som för övrigt är en klassisk metod; för surrounddekodande. Men den lider
ju av just att förlora riktningsvektorerna om man inte sitter fast i ett skruv-
städ och/eller i ett rum som inte är ekofritt. Det gör inte så mycket om man
bara använder det för Surround, för då får man ju ändå H-riktningar från L
och R. Och sitter man å andra sidan fast med huvudet i ett skruvstäd så
förlorar man ju vertikal information (inte totalt, men i hög grad)! ;)

Hur man än vänder sig...

Eller med andra ord: Det går inte att återskapa något av all den information
som gått förlorad vid inspelningen. Man kan bara göra sitt bästa för att låta
bli att förlora ännu mera vid uppspelningen.


#Om man med fungera menar att riktningsvektorerna är bevarade intakta.
Om man menar att "få en fantastiskt rumslig upplevelse" så fungerar det
dock fantastiskt väl. Har skrivit om även detta i MoLt för sisådär 20 år sed-
an, alltså stereo med L+R framifrån, och L-R från sidorna (i motfas med var-
andra). Jag tror jag kallade det för Fram/bak-stereo eller något sådant, till
skillnad från vanligt höger/vänster-stereo alltså.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Inläggav Tompa_39 » 2011-01-18 17:20

Ujujuj.....när IÖ och Peter börjar med alla dessa olika kopplingar R+L+c-r-l ...så kom jag osökt att tänka på den eviga gamla frågan:

IN och O-UT....är inte det samma sak?? :wink:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-01-18 17:31

:lol:

I Norrland är det nog det.

Men visst är det knepigt med matriskopplingar, på så vis att det finns en
massa intrinsiska svårskiljbarheter (T/I), som dock kommer upp till ytan så
det bara stänker om det, när man börjar låta olika kanaler samsas på sam-
ma endimensionella utrymme, som ju varje elektriska monofoniska signal är.
Det är som upplagt för trubbel. :(

Och min grunduppfattning är faktiskt att man BARA bör låta signaler som
inte är tidskorrelerade samsas i fyrdimensionalla blandare, vilket alltså kan
(och bör!) tolkas som att jag underkänner all sorts elektrisk blandning av
sådana signaler, under sådana förhållanden. Det är menar jag, i brist på
bättre ord, ondska, att göra det. ;)


Att våglängderna har så oerhört olika stora längder*, är komplicerande för
ljud. Ljus som är synligt utgör dessutom en bandbredd på i runda slängar en
oktav, eller lite mindre om man skall vara noga (<2). Hörbart ljud däremot är
TIO oktaver (>1000)!

Och inte nog med det. Ljudet går så bedrövligt sakta att våglängderna blir
korta (inte de mil som hade gjort allt lättare), men frekvenserna är å andra
sidan så bedrövligt långsamma att de ändå blir långa (inte de um som hade
gjort fasen rimligt glömbar#, som med icke koherent ljus).

Allt som allt sträcker sig våglängderna från 20 - 20 k (Hz) mellan 17 meter
och 17 mm. Och ändå vill man skaffa sig en dekodning av ljudhändelserna
som fungerar lika bra för alla frekvenser. Det är svårt nog utan att blanda
in matrismanövrer.


Vh, iö

- - - - -

*Läs, mer än 1 um.

#Eftersom den fått randomkaraktär över alla normala avstånd.
Senast redigerad av IngOehman 2011-01-18 17:48, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Inläggav Tompa_39 » 2011-01-18 17:48

8O 8O 8O 8O


..oj vad trött jag blev, :wink: bäst att knalla hem från jobbet och lyssna på lite go musik. 8)
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-01-18 17:51

F'låt :oops:

Och f'låt för OT, till alla i tråden, speciellt Peter. Tänkte mig inte för.

Egentligen ville jag ju bara säga att det skall bli mycket spännande
att se vad Peter hittat på.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-01-18 18:36

IngOehman skrev:Förstår jag dig rätt om du nu säger att det du talar om härovan alltså är
något helt annat, något som du kom på redan på 80-talet?


Jag kan bekräfta att det är något helt annat. När Peter kom på det vet nog bara Peter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41062
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-01-18 19:29

IngOehman skrev: ... Jag lånar din inledning: Intressant.

För bara några år sedan talade du om att mata centerhögtalaren med L+R,
L med L-R och R med R-L (rena skillnadssignalen S till båda)
och att det var
något som du just hade kommit på (men som jag var rätt säker på att du
inte kunde ha provat i praktiken, eftersom du inte hade avvisat lösningen*).

Så - jag berättade om det omöjliga med att få sådana system att fungera#
och vad det är som gör att det inte funkar om högtalarna är placerade med
de aktuella avstånden och vinklarna från varandra, och då sa du bara att
du skulle "testa mera".

Jag berättade också om min gamla centerbakkanal från 70-talet som mat-
ades med S-signalen (ur en M/S-matris) och som även dipolstrålade (jag
har även skrivit om den i MoLt för sisådär 20 år sedan).

- - -


Nej, just exakt detta som du nämner känns jag inte vid, men däremot har jag sagt något liknande som vad jag då förstod var att du inte förstod vad jag menade och du svarade därför inte på mitt resonemang utan på vad du trodde var mitt resonemang.

Jag tror inte att jag använt eller påtalat just detta som du nämner någon gång. I slutet på 80-talet kopplade jag upp en konfiguration för att testa och inte långt därefter sålde jag ett sådant system till en väns gamle farbror som var violinist och inspelningstekniker vid Filadelfiakyrkan. Han är idag över 90 år och har kvar hela anläggningen och är mycket nöjd. Han har ingen aning om hur det är kopplat eller vad jag gjort, men han vet att det är så han alltid önskade sig att det skulle kunna låta om reproducerad musik. Han fick ett slags ”flash back” över sina gamla inspelningar. Han kände igen sina gamla vänner som han spelat in. Han har musicerat lite med bröderna Lysell (Bernt var konsertmästare i Kungliga filharmonikerna från 1994) och med andra storheter i musikvärlden.


IngOehman skrev: Förstår jag dig rätt om du nu säger att det du talar om härovan alltså är
något helt annat, något som du kom på redan på 80-talet?


Vh, iö

- - - - -


Japp, så är det. Ingvar, jag har medvetet hållit inne med väsentlig information och kunskap som jag förfogar över under alla år vi har umgåtts eftersom jag känt ett totalt ointresse från din sida över vad jag kan bidra med. Du vet heller inte hur Stig Carlsson och jag umgicks under alla år innan du sedermera kom in i bilden. Du kan därför inte veta vad jag har gjort eller vilken kunskap jag har. Du har aldrig frågat mig om något och du har aldrig visat att du ens skulle uppskatta någon information från mitt håll. Du kommunicerar mestadels genom monolog d v s du själv för ordet och du hörsammar i stort sett inte andras avvikande åsikter eller ens åsikter för om de är lika som dina så är det alltid så att du tänkte dom först och därför ser du det såsom du hade rätten till åsikterna eller kunskapen ifråga. Det blir som om man inte existerade. Det blir i stort sett alltid konfrontation med dig och det går åt alldeles för mycket tid att bena upp och förklara vad jag menar. Du är ju i dina tankebanor och de är spikade så att säga och de är spikade sedan urminnes tider enligt dig själv. Jag kan tala om att det är ofta jag velat ta till orda men ändå avhållit mig eftersom du gör saker så energiskt och nitiskt och då låter jag dig vara kvar i din övertygelse även om jag vet att den är helt felaktig och även om jag därigenom vet att du kan få en felaktig bild av mig och av situationen som sådan. Jag orkar helt enkelt inte hålla på att jiddra med andra så jag håller istället tyst och det gäller även då personer missuppfattat det jag sagt. De får i så fall vara kvar i sin missuppfattning. Ibland gör jag en ansats för att ytterligare förklara, beroende om jag tycker det är meningsfullt. Tycker jag inte att det är meningsfullt så väljer jag att totalt ignorera frågeställningen med denne person och om jag låter det gå ytterligare så ignorerar jag även personen ifråga. Mitt liv är viktigare än att hålla på att jiddra med andra. Jag har annat för mig som jag prioriterar i mitt liv.

Då jag ställer frågor till dig eller till andra så behöver det inte vara för att jag inte känner till svaren. Det kan även vara för att se om andra känner till svaret eller för att få andra att tänka eller ibland om andra har avvikande synpunkter som kan vara intressanta att ta del av. Det kan även vara för att spela korkad. Den som får mycket information i byn är brevbäraren. Den som får ytterligare mer information är bartendern och den som får i stort sett all information är gycklaren ty han är ju dåre och oförargligare än grannens katt. Jag har som jag ser det mer kunskap inombords än vad jag någonsin förmedlat eller ens försökt förmedla, därför kan inte andra riktigt veta vad jag tänker eller tycker, inte på djupet i alla fall. Jag spar mitt krut tills jag behöver det.

IngOehman skrev: *Som för övrigt är en klassisk metod; för surrounddekodande. Men den lider
ju av just att förlora riktningsvektorerna
om man inte sitter fast i ett skruv-
städ och/eller i ett rum som inte är ekofritt. Det gör inte så mycket om man
bara använder det för Surround, för då får man ju ändå H-riktningar från L
och R. Och sitter man å andra sidan fast med huvudet i ett skruvstäd så
förlorar man ju vertikal information (inte totalt, men i hög grad)! ;)

Hur man än vänder sig...

Eller med andra ord: Det går inte att återskapa något av all den information
som gått förlorad vid inspelningen. Man kan bara göra sitt bästa för att låta
bli att förlora ännu mera vid uppspelningen.


Precis, men vad är att återskapa information som gått förlorad vid inspelningen? Och hur skall man handskas med riktningsvektorerna? Och hur bär man sig åt för att vid avspelning få fram all information som finns i inspelningen?
Jag väljer att använda mitt system för att få fram all information som finns i inspelningen och låta riktningsvektorerna vara intakta. Mer än så kan jag inte göra.

IngOehman skrev: #Om man med fungera menar att riktningsvektorerna är bevarade intakta.
Om man menar att "få en fantastiskt rumslig upplevelse" så fungerar det
dock fantastiskt väl.
Har skrivit om även detta i MoLt för sisådär 20 år sed-
an, alltså stereo med L+R framifrån, och L-R från sidorna (i motfas med var-
andra). Jag tror jag kallade det för Fram/bak-stereo eller något sådant, till
skillnad från vanligt höger/vänster-stereo alltså.


Det är just det, att låta riktningsvektorerna vara bevarade intakta, men det gör jag inte på det sätt du beskriver.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad
 
Inlägg: 3593
Blev medlem: 2007-12-18
Ort: Skövde

Inläggav JanBanan » 2011-01-18 19:59

Bild
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Inläggav Tompa_39 » 2011-01-18 20:13

De é lugnt, skojar lite bara....

Felaktig citering ändrad.
/landa redaktör
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Inläggav landa » 2011-01-18 21:07

Tycker vi undviker felaktiga citeringar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7560
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-01-19 01:28

Kul att du visar dem på mässan Peter!
Hoppas att du får riggat med centern oxå då detta är "hörvärt" och något som alla borde få uppleva.

Vi ses! :)

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-01-19 04:13

Vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg, men om du tycker att
jag har svarat för mycket och frågat för lite, så beror det nog bara
på att jag oftast har uppfattat att du kommit med en strid ström
frågor, och jag har därför förmodat att du ställt dem för att du har
undrat över allt det du frågat om.

Jag tycker ju att det är roligare att diskutera på riktigt än att bara
svara på fråga efter fråga, men när jag mötts av din strida ström
av frågor så har jag trott att du velat ha det just så, och därför har
jag ställt upp på det, även om det inte alltid känns så himla roligt
att bli "mjölkad på info", många gånger långt inpå morgonkvisten.

Att nu läsa det du skriver känns märkligt. Jag som trodde att jag
gjort dig till viljes genom att svara på alla dina frågor, att det varit
till glädje och värde för dig. För vad var annars vitsen med det? :?

Oavsett vilket så känns det som om du skriver i effekt nu, och vad
det beror på vet jag inte. Men jag får en känsla av att jag har råkat
trampa på något tå, och det var verkligen inte min mening.

Om så är fallet så glöm bara det jag skrev tidigare. Kanske är det
helt enkelt så att du faktiskt vill ställa alla frågorna, men att du inte
vill ha några, i varje fall inte från mig? Isåfall är det helt okej, och
bra att veta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2011-01-19 04:41

IngOehman skrev:Vet inte vad du vill ha sagt med ditt inlägg...


"Please keep your hands away from my baby" och lite bakgrund till det kanske?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15299
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2011-01-19 10:19

Så osnyggt att en leverantör skriver i en annans leverantörs tråd om vad denna förstår och inte förstår och vilka möjliga fel det kanske kommer finnas i denna leverantörs framtida produkter pga av bristande kunskap och erfarenhet. Samtidigt som det på andra ställen skrivs att man aldrig kommenterar andra leverantörers produkter eller att LTS inte hänger ut produkter som inte klarat testerna.
Recensionerna av andra medlemmar verkar inte ta slut, vilket är mycket tråkigt att läsa om.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32445
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-01-19 11:32

Harryup skrev:Så osnyggt att en leverantör skriver i en annans leverantörs tråd om vad denna förstår och inte förstår och vilka möjliga fel det kanske kommer finnas i denna leverantörs framtida produkter pga av bristande kunskap och erfarenhet.

Ett mycket förvånande inlägg, IÖ har så länge jag jag hängt på den har sajten aldrig tidigare kommenterat konkurrenter/kolleger på detta sätt.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-01-19 12:23

Det var verkligen inte min mening att göra det denna gång heller.

Om mitt inlägg uppfattades så, så var det ändå inte så det var menat.
Jag skrev ju framförallt om vilka matriskopplingar jag själv provat, och
om skälen till att jag är försiktig med matriskopplingar som blandar
signaler i den endimensionella världen i en elektrisk ledare, eftersom
resultatet blir väldigt olika beroende på vilken sorts stereokodning
som har användts i det enskilda fallet.

Det jag skrev var väldigt allmänt hållet och jag trodde inte att någon
skulle ta åt sig av det, i synnerhet inte när Peter så tydligt berättat att
det INTE är en sådan koppling (någon av dem jag talat om, eller något
liknande) som detta gäller.

Så - som både Peter och Anders påpekat, vet varken jag eller någon
annan vad det är för något som Peter talar om här i tråden, och då är
det väl lite konstigt att kalla det jag skriver för en kommentar om de
kommande produkterna?


Så för att förtydliga - det är det INTE.

Det jag skrev om har att göra med konsekvenser av just de specifika
lösningar som JAG berättade om, inte om någon annans konstruktioner,
och i synnerhet inte om någon annans konstruktioner, som ännu är
hemliga.

Allt jag ville säga var ju att jag är nyfiken på dem, och särskilt så, på
grund av de svårigheter jag själv stött på med de matriskopplingar som
jag har undersökt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32445
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-01-19 12:46

IngOehman skrev:Allt jag ville säga var ju att jag är nyfiken på dem, och särskilt så, på grund av de svårigheter jag själv stött på med de matriskopplingar som jag har undersökt.

Det är taget :-)

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15413
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-01-19 13:39

Trist utvecklingen blev... 8O

Men jag förstår då Peters reaktion på Ingvars inlägg, även om jag samtidigt ser tydligt att Ingvar inte hade några "onda avsikter" med sitt inlägg, helt vanligt missförstånd alltså... :)



Peter: Jag ser fram mot att lyssna på dina högtalare, ty jag värdesätter upplevelsen absolut högst, andra små petitesser (som dom flesta populära "flosker" som HiFi branchen använder sig av för att beskriva musikåtergivning...) är av ringa intresse att fördjupa sig i...
Nej jag vill vara nära musiken, så det ska bli mycket intressant att höra Äggen och jag hoppas att du blir nöjd med rummet och känner att du kan ge sina skapelser en demo dom förtjänar och gör dom rättvisa.

jag har alltid varit den som gått på det som jag tycker låter bra, inte vad som "ska vara bäst" utan vad som jag verkligen tycker ger mig en bra musikupplevelse. Detta har resulterat i att jag har tagit en ganska krokig bana, ofta med högtalare som är ihopp-plock av billiga och dyra element men som i kombination med en i övrigt märklig låda och sällsynt filter har mig en återgivning som jag gillade. För att här näst köpa ett par högtalare beggade för 500kr som givit mig det jag vill ha och samtidigt totalt ratat det mesta på marknaden oavsett prisklass.
Har med andra ord suttit på hemmabyggen med diverse olika kombinationer och principer, jätte billiga köpehögtalare och en del dyra har det också blivit... (fast jag har märkt att dom bästa högtalarna ofta ligger någonstans i mitten av en serie, sedan blir dom bara sämre och sämre igen vart efter priset stiger... :lol: )
Men en sak har alla dessa högtalare haft gemensamt, och det är förmågan att kunna spela musik ! och inte bara återge ljud "på ett häftigt sätt"...

Därför så är detta projekt ett av dom intressantaste någonsin, då konstruktörens (du Peter) tydligt redigör för vad målsättningen med projektet är. Och det stämmer mycket bra överens med vad jag värdesätter högt hos musikåtergivning, just realism och kännsla av naturlighet. Min upplevelse är att om man får dessa två på rätt plats så faller resten bara dit av sig själv och inga andra omdömmen behövs göras, inga "flosker" behöver dras till med för att beskriva återgivningen. Den är då ju "bara rätt" :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

pgmj
 
Inlägg: 713
Blev medlem: 2009-05-19
Ort: Uppsala

Inläggav pgmj » 2011-01-19 13:43

petersteindl skrev:Ja, du gissar rätt. Det är tekniken och ljudet i samspel med designen som jag hoppas ger ett samförstånd hos de båda beslutsfattarna i familjen, men även barnen påverkar sina föräldrars beslutsfattande, så en högtalarserie Bremen4kids kanske kommer fram så småningom :)

MvH
Peter

Högtalare med småbarnsföräldrar som målgrupp vore nog inte helt dumt... D.v.s. snarare att designen är säker mot nyfikna fingrar, än att den tilltalar barnen. Naturligtvis utesluter inte det ena det andra.

JonHolstein
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-01-26

Inläggav JonHolstein » 2011-01-27 05:53

Peter:
Det var intressant att få ännu djupare inblick i din bakgrund.
Jag har tagit mig 3 dagar att ta mig igenom den här tråden.
Mycket var väldigt intressant.

Jag hoppas verkligen vi får se högtalarna i butik snart.
Dels för att dom i sig är högintressanta.

Men när högtalarna väl kommer ut, så kanske vi även kommer få höra resten av alla spännande historier. Dom vi hört delar av, och alla nya historier.

Hoppas du lyckas hitta dom skivor du vill ta med på mässan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41062
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-01-27 13:10

8O Oj, vad trevligt :) Jag välkomnar dig till detta forum. Jag skriver eller hittar på och gör saker under inspiration och det är inspirerande att ha publik och publik får man om man kommunicerar publikt. Inspirationen är den drivande kraften och publik skapar inspiration, dels genom att ta del av vad man säger, dels genom att ge feedback. Feedback är beviset på någon tagit del av det kommunicerade och synpunkter är beviset på att det kommunicerade har bidragit till tankar som dessutom återförts och då är bollen tillbaks så att säga.

Detta är kommunikation d v s att passa bollen till varandra. Jag förbereder inför mässan och det är mycket att tänka på.

Efter mässan och lansering så övergår arbetet in i en ny fas. Jag hoppas kunna hinna med att göra allt det där som jag nu ligger efter med och det är ganska mycket. Men inför företeelsen att gå publikt, antingen med sina ord och/eller sina produkter så är ett omfattande förberedelsearbete essentiellt för att kunna lyckas. Ibland kan tråden vara skör mellan ljummet mottagande och succé.

Jag tackar för dina ord :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JonHolstein
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-01-26

Inläggav JonHolstein » 2011-01-27 23:46

IngOehman skrev::lol:

I Norrland är det nog det.



Nja, i hela landet använd O före ett ord för att skapa en negation :)
Det kan vara en positiv negation:
Oblyg, Otrolig

eller en negation helt enkelt
Ognomtänkt, Otillräcklig.

Så vi ska väl inte hoppa på norrlänningarna bara för att dom fortfarande kommer ihåg hur man bygger upp ord :)

JonHolstein
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-01-26

Inläggav JonHolstein » 2011-01-27 23:49

Peter:
Jag sitter och funderar lite på det där materialet du pratat om och skrivit om, där du kommer sammanfatta din filosofi.
Kommer det vara en produktbroschyr?
Eller kommer det vara en del av bruksanvisningen?

fast det kanske du ännu inte hunnit bestämma?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad
 
Inlägg: 14734
Blev medlem: 2003-11-18

Inläggav profbd » 2011-01-28 20:49

ah lite duel på G
http://www.youtube.com/watch?v=Uzae_SqbmDE

i en hörnan peter s med rykande heta ägg
i andra hörnan ingvar ö med
med en laddad helfet produktkatalog
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad
 
Inlägg: 3593
Blev medlem: 2007-12-18
Ort: Skövde

Inläggav JanBanan » 2011-01-28 20:58

Jag förutspår att Peter kommer att slå HiFi-världen med häpnad.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41062
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-01-28 21:41

JonHolstein skrev:Peter:
Jag sitter och funderar lite på det där materialet du pratat om och skrivit om, där du kommer sammanfatta din filosofi.
Kommer det vara en produktbroschyr?
Eller kommer det vara en del av bruksanvisningen?

fast det kanske du ännu inte hunnit bestämma?


Materialet blir för omfattande för att vara en produktbroschyr. Materialet är heller inte tillhörande någon bruksanvisning.

Materialet utgör den grund som hela filosofin bakom mitt tänk bygger på. Det är snarast en förklaringsmodell till hörselns funktion, medvetandets uppkomst, minneshantering i det centrala nervsystemet, stereofonins värld med fantomljudkällor, de tidiga reflexernas betydelse osv. Till slut går man från cello in natura till cello i form av nervimpulser och sedan åter till cello som en medveten hörselhändelse som hänt externt utanför kroppen. I världen är cellon analog. I det centrala nervsystemet är cellon digital i form av pulser. Ingenstans i människokroppen innanför våra receptorer är cellon analog. Jag pratar hela tiden om ljudet från cellon, men man kan även inkludera synen av cellon och känseln av att vidröra en cello. I mitt fall handlar det om att höra ljudet från cellon vilket sker medelst nervimpulser i det perifera och centrala nervsystemet. Här är två skilda världar, den ena analog utanför kroppen och den andra är digital innanför receptorerna. Medvetandet är analogt, men var är då D/A-omvandlaren? 8) Är medvetandet utanför kroppen? Eftersom medvetandet är analogt och det finns ingen analog information innanför människans receptorer så går det gängse synsätts ekvation inte ihop 8O Som du märker så blir frågeställningen och dess svar något djupare och mer omfattande än vad som är rimligt att trycka i en produktbroschyr eller i en produktmanual, såvida inte produkten som skall förklaras är människan i sig :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster