Malm skrev:Mange tak. Det hjælper da jeg nok vil lave dem selv af træ.
Mvh
Mads
Göra av trä? Det ska helst vara dämpning och inte diffusion bakom högtalarna.
Moderator: Redaktörer
Malm skrev:Mange tak. Det hjælper da jeg nok vil lave dem selv af træ.
Mvh
Mads
Conan skrev:Malm skrev:Mange tak. Det hjælper da jeg nok vil lave dem selv af træ.
Mvh
Mads
Göra av trä? Det ska helst vara dämpning och inte diffusion bakom högtalarna.
Thomas_A skrev: "My Guru Audio Juniors. We're going to be a temporary solution at first. They are not going anywhere. They seem to defy physics."
Magol79 skrev:Har ett par Q10 sen ett par dar. Var får man tag i frontskydd?
juanth skrev:Magol79 skrev:Har ett par Q10 sen ett par dar. Var får man tag i frontskydd?
Kolla med hifikit!
Malm skrev:Tak for svarene og fotos. Jeg er endt med at låne nogle absorbtionsplader. Jeg har dog stadig en del vanskeligheder med at få mellemtone og diskant til at være tydeligere. Jeg tror mit rum er problemet eller også er Q60 bare ikke helt den endgame-højtaler jeg håbede...
Thomas_A skrev:Är det möjligen denna Harbeth M40 som avses?
https://www.stereophile.com/content/har ... asurements
juanth skrev:Hej Mads, du kan alltid experimentera med invinklingen av dina Guru.
Johan Lindroos inlägg om rumsakustik är väldigt bra men det kan hända en hel del även med att prova lite olika uppställningar, även relativt små förändringar i sidled och i vinkel kan ibland öppna upp och förbättra.
Lycka till. Ge inte upp optimeringen.
...
Johan_Lindroos skrev:juanth skrev:Hej Mads, du kan alltid experimentera med invinklingen av dina Guru.
Johan Lindroos inlägg om rumsakustik är väldigt bra men det kan hända en hel del även med att prova lite olika uppställningar, även relativt små förändringar i sidled och i vinkel kan ibland öppna upp och förbättra.
...
Ja, självklart är det så.
En kommentar är att i ett icke akustikreglerat rum är det vanligt att det är känsligare hur högtalarna hamnar än i ett icke akustikreglerat rum, och ändå blir man aldrig helt nöjd!
I ett bra akustikreglerat rum är det förvisso också viktigt hur man placerar sina högtalare, extra viktigt att varje högtalare har exakt lika avstånd till lyssnaren, men mer förlåtande generellt är min uppfattning, särskilt med tanke på avstånd till närliggande ytor. Men det är också viktigt hur man vinklat högtalarna då man kan justera särskilt diskantens frekvensrespons med olika invinkling. Man kan även ha lyssningsplatsen där det låter bra i ett större område.
Laila skrev:Johan_Lindroos skrev:juanth skrev:Hej Mads, du kan alltid experimentera med invinklingen av dina Guru.
...
Ja, självklart är det så.
En kommentar är att i ett icke akustikreglerat rum är det vanligt att det är känsligare hur högtalarna hamnar än i ett icke akustikreglerat rum, och ändå blir man aldrig helt nöjd!
I ett bra akustikreglerat rum är det förvisso också viktigt hur man placerar sina högtalare, extra viktigt att varje högtalare har exakt lika avstånd till lyssnaren, men mer förlåtande generellt är min uppfattning, särskilt med tanke på avstånd till närliggande ytor. Men det är också viktigt hur man vinklat högtalarna då man kan justera särskilt diskantens frekvensrespons med olika invinkling. Man kan även ha lyssningsplatsen där det låter bra i ett större område.
För undvikande av ev missuppfattning(även om jag tror mig kunna kan gissa vad du menar)
med/av det fetade/färgmarkerade vore det nice med ett förtydligande . . . typ.
mhr1229 skrev:Ser inte längre Q60 på HifiKits hemsida och inte heller på Gurus. Har de redan försvunnit? De kom ju nyss.
nilsviktor skrev:Ja, så snart vi har leveransdatum kommer den upp på hemsidan igen.PerStromgren skrev:nilsviktor skrev:Sthlm Audio Sweden AB lades ner pga allvarlig sjukdom. Inget annat. Grundarna av Guru driver verksamheten vidare i annan form och vi har flyttat produktionen av Q10 (och snart Junior) från Kina till Estland och vi har börjat leverera Q10. Vi har haft en obruten verksamhet sedan hösten 2006 och vi ska ingenstans. Hälsningar Erik
Trevligt att höra! Och Q60? Den saknas på https://guruaudio.com
Malm skrev:Hej igen. Jeg har hygget mig vældig meget med mine Guru Q60. Men efter at have haft forskellige alternativer på audition, vil jeg prøve noget andet. Det er et par fantastiske højttalere, men de passere ikke helt til mig.
Derfor vil jeg spørge her om der er nogen, der vil købe dem?
De er en pre-production model, jeg har købt fra Gurus hjemmeside.
Hvis der er nogen interesserede er i velkomne til at sende mig en privat besked. Så sender jeg billeder. Jeg har ikke emballage men kan levere dem i Sydsverige.
Bedste hilsner
Mads
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster