MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav hcl » 2020-08-15 21:02

AndreasArvidsson skrev:
hcl skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag har kopierat beteendet ifrån original masvis som Svante skrivit. Där är det maximala värdet inom var pixel som ritas. Jag testade först med medelvärde och då får man inte samma grafer som masvis. Hur till vida det är vettigt eller ej får du ta upp med Svante 8)

MAX värde kan man givetvis också välja. Det bör då stå (eftersom det knappast är det man först skulle gissa på). Effektmedelvärde skulle jag nog hävda är det mest begripliga.

Jag det var det jag trodde först med, men syntes tydligt när man jämförde resultaten att så inte var fallet. Jag hänvisar till lts egna dokumentation av masvis.

Det kunde vara snyggt med både en medelvärdeskurva och en maxvärdeskurva, där max-kurvan t.ex. baseras på max av fönstrade 20ms intervall, för att ge en koppling till hur vi hör. Värt ett försök? Medel bör då (givetvis :-) ) vara effektmedelvärde, då det är det enda vettiga i sådana här sammanhang.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-16 18:43

Det blir isf i framtiden. För nu så känner jag mig ganska nöjd med masvis online :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-08-16 20:13

AndreasArvidsson skrev:Det blir isf i framtiden. För nu så känner jag mig ganska nöjd med masvis online :)

Jag har inte testat programmet, har fungerande MasVis och nyttjar det sällan, men vill ändå säga stort tack och bra jobbat! Riktigt fin insats.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-16 21:13

AndreasArvidsson skrev:Det blir isf i framtiden. För nu så känner jag mig ganska nöjd med masvis online :)

Bra gjort i vilket fall!
Rocred Records

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-17 14:48

Bara glad att folk uppskattar och använder den.

Jag har några små uppstädningar till. Lagt till lite beskrivande texter, länk till dokumentation, versionsnummer osv.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-08-17 19:30

AndreasArvidsson skrev:Bara glad att folk uppskattar och använder den.

Jag har några små uppstädningar till. Lagt till lite beskrivande texter, länk till dokumentation, versionsnummer osv.

Fast - beskrivningen till spektrogrammet verkar (baserat på tidigare diskussion) inte korrekt.
Rocred Records

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-08-18 19:58

Jag tycker den här online-versionen fungerar sjukt bra, du är duktig på sånt här måste jag säga!

Översikten gillar jag skarpt då den inte ser lika "klossig" ut som original-MasVis på tätare musik, man ser mer i detalj var de två kanalerna sticker ut och var de överlappar varandra. :)

Två kanske dumma frågor:
1. Är MasVis online "anonymt" så till vida att det som analyseras inte lagras på någon server?
2. Filerna som testas, visst stannar de lokalt eller hur funkar det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-18 20:03

goat76 skrev:

Jag tycker den här online-versionen fungerar sjukt bra, du är duktig på sånt här måste jag säga!

Översikten gillar jag skarpt då den inte ser lika "klossig" ut som original-MasVis på tätare musik, man ser mer i detalj var de två kanalerna sticker ut och var de överlappar varandra. :)

Två kanske dumma frågor:
1. Är MasVis online "anonymt" så till vida att det som analyseras inte lagras på någon server?
2. Filerna som testas, visst stannar de lokalt eller hur funkar det?

Tackar. Glad att den fungerar bra :)

Utöver att det är en annan grafritare så är graferna större än vanliga masvis. Samma proportioner dock.

Allt utförs lokalt på din dator i javascript. Det finns ingen beräkningsserver och inget lämnar din dator.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-04-28 20:36

Hej!

Går det att se med detta program om en låt innehåller mycket infra bas, eller lågbas? Någon som kan hjälpa mig att ta reda på det? Låten i fråga, räcker med första 2min egentligen.

https://open.spotify.com/track/6Aq4iouG ... jm_dtPJ13w
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-28 22:27

Jag brukar inte använda mig av MasVis utan föredrar Matlab, men nästan ingenting signifikant dyker upp under 40 Hz som synes:

IM - Noise Maker.png
IM - Noise Maker.png (35.82 KiB) Visad 390 gånger

Ovanstående är förstås medelnivåer för hela låten och egentligen borde man skriva någonting som hanterar max peak hold i tersband och/eller smalband, men det får bli när andan faller på.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-04-28 22:43

I-or skrev:Jag brukar inte använda mig av MasVis utan föredrar Matlab, men nästan ingenting signifikant dyker upp under 40 Hz som synes:

IM - Noise Maker.png

Ovanstående är förstås medelnivåer för hela låten och egentligen borde man skriva någonting som hanterar max peak hold i tersband och/eller smalband, men det får bli när andan faller på.

Stort tack! :D

Är det 10, 100, 200, 300hz etc som är markeringarna på skalan?

Av någon anledning verkar den där låten krävande att spela starkt här hemma, både på stora och lilla systemet (vid tvn) har du någon bra anledning om varför? Jag trodde det kunde bero på mycket infra men verkar inte så.
Senast redigerad av genstruktur 2025-04-28 22:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-28 22:44

Frekvensskalan är logaritmisk och går från 5 Hz till 20 kHz. Heldragna linjer vid 10, 100, 1000 och 10000 Hz.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-04-28 22:47

I-or skrev:Frekvensskalan är logaritmisk och går från 5 Hz till 20 kHz. Heldragna linjer vid 10, 100, 1000 och 10000 Hz.

Aha tack :) . Editerade mitt inlägg ovan lite med ytterligare en frågeställning.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-28 22:50

Låten har oerhört fläskig bas runt 40-50 Hz, runt 10-15 dB högre nivåer än normalt. Detta medför att normala system kroknar innan det börjar låta riktigt starkt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-04-28 22:52

I-or skrev:Låten har oerhört fläskig bas runt 40-50 Hz, runt 10-15 dB högre nivåer än normalt. Detta medför att normala system kroknar innan det börjar låta riktigt starkt.

Ok, tack för klargörande. Det förstod jag inte av grafen! Mina högtalare vid tvn lät helt förskräckligt när jag drog på lite, har aldrig hört dem ge ifrån sig sådana ljud innan. Lät horribelt :D
Senast redigerad av genstruktur 2025-04-28 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-28 22:57

Om du tittar på den blå och den röda kurvan som gäller medel för tersbandsnivåerna (vilka ungefär motsvarar hur hörseln uppfattar det hela) så brukar dessa för typisk populärmusik vara hyggligt konstanta mellan ca 50 Hz och ca 1 kHz för att rulla av över och under dessa frekvensband. I det här fallet framträder dock ca 15 dB högre nivåer i 40 Hz- och 50 Hz-tersbanden. 8O

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-04-28 23:04

I-or skrev:Om du tittar på den blå och den röda kurvan som gäller medel för tersbandsnivåerna (vilka ungefär motsvarar hur hörseln uppfattar det hela) så brukar dessa för typisk populärmusik vara hyggligt konstanta mellan ca 50 Hz och ca 1 kHz för att rulla av över och under dessa frekvensband. I det här fallet framträder dock ca 15 dB högre nivåer i 40 Hz- och 50 Hz-tersbanden. 8O

Tack :)

Ja det är en rejäl peak där ser jag ju men var inte säker på hur det brukar se ut, tänkte att det kanske är normalt. Men tycker dina slutsatser stämmer, för det upplevs inte jättestarkt innan det börjar låta illa på högtalarna.

nijo

Inläggav nijo » 2025-04-29 09:28

Nu hör det väl inte riktigt till tråden men det låter ändå som lite konstigt om ditt stora system skulle låta illa med denna låten? Jag testade med mitt tv-system (som har sub) och spelade i mitt tyckte högt och det lät ok. Sen kanske jag inte vet hur det borde låta.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-04-29 09:44

nijo skrev:Nu hör det väl inte riktigt till tråden men det låter ändå som lite konstigt om ditt stora system skulle låta illa med denna låten? Jag testade med mitt tv-system (som har sub) och spelade i mitt tyckte högt och det lät ok. Sen kanske jag inte vet hur det borde låta.

På stora systemet låter det bra upp till 0 på receiverns volymkontroll men jag upplever det inte som jättestarkt faktiskt. Men visst, då börjar man ana att det låter lite sämre. På mina högtalare vid tvn lät det helt horribelt och helt överstyrt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-04-29 10:30

I MasVis blir det så här för de 2 minuterna.

noisemaker.gif
noisemaker.gif (26.05 KiB) Visad 308 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-04-29 10:49

RogerGustavsson skrev:I MasVis blir det så här för de 2 minuterna.

noisemaker.gif

Tack! :)
Jag är lite dålig på att tyda diagrammen dock.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-29 13:39

I stora drag kan man utläsa detta i MasVis-analysen:

1. En toppfaktor (crest factor) om 13 dB (12 dB för hela låten) är lågt, d.v.s. inspelningen är ganska hårt komprimerad totalt sett. (Detta beror dock huvudsakligen på att basen, som nästan alltid är mest komprimerad, är groteskt förhöjd. Toppfaktorn över 100 Hz uppgår till goda ca 22 dB, något som dock inte går att utläsa från MasVIs-analysen.)

2. Frekvensspektrum uppvisar en topp runt 40-50 Hz och relativt låg nivå för lägre frekvenser som tidigare diskuterats.

3. Allpassfiltrerad toppfaktor förändras bara en aning, vilket indikerar att huvuddelen av kompressionen inte har införts i masteringledet.

4. Histogrammet uppvisar en hyggligt typisk amplitudfördelning härrörande från kompression/limitering även om absolutbeloppet för maxamplituden ovanligt nog är begränsad till 0,66 här (brukar vara mycket nära 1).

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-04-29 13:54

Provade att dra på Noisemaker och det var inga större problem att dra på ordentligt, men hade jag inte haft ett delat system med äggen så hade det nog inte fungerat särskilt väl. Svullen bas kan man säga. Vid -10dB blev det lite bröstknuff i återgivningen. Valde att inte dra på mer, även om det lät förhållandevis rent.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-04-29 14:06

Vid tvn har jag ett par Q Acoustics stativare vilka jag sällan spelar särskilt starkt på. Jag har dem mest för att slippa de inbyggda tv-högtalarnas dåliga ljud. Men det var ändå rätt intressant att höra hur påtagligt dåligt det lät när jag höjde volymen :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-04-29 14:33

I-or skrev:I stora drag kan man utläsa detta i MasVis-analysen:

1. En toppfaktor (crest factor) om 13 dB (12 dB för hela låten) är lågt, d.v.s. inspelningen är ganska hårt komprimerad totalt sett. (Detta beror dock huvudsakligen på att basen, som nästan alltid är mest komprimerad, är groteskt förhöjd. Toppfaktorn över 100 Hz uppgår till goda ca 22 dB, något som dock inte går att utläsa från MasVIs-analysen.)

2. Frekvensspektrum uppvisar en topp runt 40-50 Hz och relativt låg nivå för lägre frekvenser som tidigare diskuterats.

3. Allpassfiltrerad toppfaktor förändras bara en aning, vilket indikerar att huvuddelen av kompressionen inte har införts i masteringledet.

4. Histogrammet uppvisar en hyggligt typisk amplitudfördelning härrörande från kompression/limitering även om absolutbeloppet för maxamplituden ovanligt nog är begränsad till 0,66 här (brukar vara mycket nära 1).

5. Om man jämför Left och Right ligger de väldigt lika i samtliga värden, vilket indikerar att man försökt pressa upp nivåerna till samma maxnivå, alltså en rejäl dynamikbegränsning på bägge kanalerna. Naturligt mixade kanaler - speciellt riktiga, akustiska stereoinspelningar - kommer att ha väldigt olika värden för respektive kanal.

6. I Short term (1 s) crest factor kan man se att toppfaktorn är hög (alltså rimlig dynamik) fram till ca 1 minut (detta ses också i översta diagrammen). Jag antar att basen (och medföljande limitering) kickar in då, vilket medför den sänkta toppfaktorn, alltså ökad limitering/kompression.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-30 11:18

För skojs skull balanserade jag om låten Noise Maker en aning, då jag finner originalet låta ganska dovt och lite tråkig.

Här är 30 sekunder av både originalet och den omgjorda versionen för jämförelse. Filerna är nivåanpassade till samma Integrated LUFS.
Berätta gärna vilken ni föredrar, både bu eller bä är välkommet! :)

Original: https://www.dropbox.com/scl/fi/gano69y2 ... v0xxz&dl=0

Omgjord: https://www.dropbox.com/scl/fi/iewhx1gb ... xzjfm&dl=0

Föregående

Återgå till Generellt om hifi