Flint skrev:Tror du att det finns en perfekt position på en rockkonsert som låter som en skiva, men att det bara är svårt att hitta den?
Om du läser lite mer noga står det också "mängder med faktorer"......
Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Ettan kan väl ingen seriös svara på? Hur många här vet hur en given inspelning lät i verkligheten? Det är ju bara ett fåtal som faktiskt var med - och som har tillräckligt gott minne
IngOehman skrev:Om du träffar en kompis som varit på ett föredrag som du inte kunde gå på, och han skall berätta om föredraget - menar du att det då är "oseriöst"att vilja att han skall berätta om föredraget utan att skarva?
![]()
Vh, iö
Callisto skrev:Det handlar snarare om "hur" han återger föredraget. Är han inlevelsefull och intresserad när han berättar eller är han stel, tråkig och oengagerad. Informationen som återges är densamma i bägge fallen. Jag lyssnar hellre på en engagerad iallafall
IngOehman skrev:Jag tror minsann att Callisto och Flint båda två missade vad som var själva parallellen... Det hade ju lika gärna kunnat handla om en filminspelning av föredraget.
Parallellen var: Man kan VILJA att filmen från föredraget återger som det var att sitta där. Även om man inte kan kontrollera att färgbalans och allt annat stämmer så kan man VILJA att de skall det!
BACH skrev:En inspelning kan väl knappast återges på fler än ett sätt om den skall återges som det faktiskt lät i verkligheten, eller hur!![]()
Att man kanske gillar det ena sättet mer än det andra är en annan sak, och jag tror att det är det som ni (Callisto och Flint) har glidit in på, eller?
Morello skrev:När det gäller populärmusik allmänhet och modern dito i synnerhet så är det tveksamt att över huvud taget tala om hifi och återgivning. Vill man höra vad producenten hörde i studion bör man först och främst skaffa ett omastrat fonogram och sedan spela upp det via (svårt färgande) högtalare som typiskt används i studios. (yamaha, Urei, Westlake, JBL osv osv). Problemet är bara att veta vilken modell som ska nyttjas till respektive fonogram. Kankse borde det framgå av konvolutet i större utsträckning?
"JBL monitor speakers where employed during the recoring and subsequent mixing of this CD.."
Flint skrev:BACH skrev:En inspelning kan väl knappast återges på fler än ett sätt om den skall återges som det faktiskt lät i verkligheten, eller hur!![]()
Det är just det många diskussioner har handlat om här i några år nu. Är det nädvändigt och möjligt att en inspelning kan återge en hypotetisk söndermixad verklighet som aldrig har funnits?
Flint skrev:BACH skrev:Att man kanske gillar det ena sättet mer än det andra är en annan sak, och jag tror att det är det som ni (Callisto och Flint) har glidit in på, eller?
Det är snarare så att du har fått "professionell" hjälp här att glida in på en "Kejsarens nya kläder"-attityd. En teoretisk tankevurpa modell större.
BACH skrev:Om det är möjligt eller inte var väl inte frågan utan om du vill det eller inte!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 34 gäster