Triod Ljud upphör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-10 15:21

Perka skrev:Morello: Jag har tröttnat på dina spydigheter och lämnar nu
detta forum. Jag vill avsluta med att citera Ingemar Stenmark

"He är int lönt o förklara nåt för nån som int begriper nånting"

:roll: Det var en märklig reaktion på en högst rimlig fråga.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-10 16:20

Erik A:
Du vet kanske inte om att det går att filtrera bort inlägg från en valfri debattör?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-10 16:52

Hoppas det inte var mitt inlägg om idrottsmän, som fick Perka att surna till. Det var ju enbart menat för att få honom på gott humör och att retas lite med Öhman. :cry:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-04-12 18:16

IngOehman, Tror du vet blir verklighet med dessa högtalare? Har alltid viljat lyssna på en riktigt bra SET förstäkare, men det är alltid problem med högtalare tills dessa. Vore riktigt intressant lyssning.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-14 20:22

Hoppas att Perka nu går in och tittar här igen. :)

Silvernight PP, som jag innehar ger mig utan tvekan, den allra största njutningen musikaliskt, både CD och Vinyl, subjektivt.

Som alla vet innehar jag Rotel 1090 och ett antal 6550-steg för högre uteffekt som presterar åtskilligt mer volt vid mätning med knepiga laster, so what ?

Perka lille, e du där ? :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-15 04:05

Ja, kom tillbaka Perka!

Morello är faktiskt en påfallande hygglig person, han bara är väldigt noga med vetenskaplig noggrannhet och vederhäftighet, i uttryck och redogörelser. Att påstå att han inte begriper något (som du faktiskt gjorde) är väldigt långt ifrån sanningen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-04-15 13:26, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-04-15 13:16

Perka skrev:
"He är int lönt o förklara nåt för nån som int begriper nånting"

När argumenten tryter, tar dom verbala knytnävarna vid.
Löjeväckande är ordet.
:x
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-15 13:35

Ett bra tips (fast svårt att följa i praktiken) är att alltid försöka vara bättre än dem man får ovett ifrån. Fast ofta tycker man nog att man är det, nästan vad man än skriver. Att oprovocerat börja vara otrevlig är ju alltid värst.

Knepiga grejjor det här...

Amit har ju framfört idén att man möjligen skulle kunna tänka sig att man får hämnas, om man gör det lite mindre än det man själv blivit utsatt för. Då blir det stabila avklingande funktioner. Eller för att ta en förstärkarliknelse: Man måste se till så att det finns fasmarginal! :wink:

Bäst är nog att göra som du brukar göra Morello (jag är sämre på det) nämligen att alltid bara argumentera sakligt, för då framgår det ju med önskvärdhet vem som är ute efter att reda ut saker och vem det är som är ovänlig i brist på argument.

Vh, iö

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-04-15 13:47

Oupps!!!
Ingvar, detta är ett historiskt inlägg!
För första gången ser jag att du lindar in dina synpunkter i tredubbla bomullslager. Trodde inte du kunde den "ädla" konsten.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-15 14:58

Leta i arkiven, och du skall finna! 8)

Kom också ihåg att det är lättare att (som i detta fall) vara klok, när det inte är man själv som är angripen.

När man är utsatt för någon elaking ser man ju sakerna ur ett totalare perspektiv (tänker: Vad är den värsta konsekvensen av detta - kommer någon att tro på lögnerna?), men den som ser någon annan bli angripen har man en tendens att värdera ur sin egen snäva synvinkel (tänker: Jag tror inte på dumheterna, så du skall inte ta åt dig!). Då är det lätt att verka förnuftig och sansad.

På sätt och vis är det den angripna som har det relevantaste perspektivet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ecca

Inläggav Ecca » 2006-04-15 16:40

IÖ skrev:

Bäst är nog att göra som du brukar göra Morello (jag är sämre på det) nämligen att alltid bara argumentera sakligt

Morello om Perka:

Jösses vilken första klassens rappakalja

sprida desinformation och dogmer

Dessutom antydde han att Perka inte visste skillnaden mellan en klass-B och en klass-D förstärkare. Jag hoppas att jag slipper läsa ett osakligt inlägg från Morello.

Tyvärr tvingas jag konstatera att Perka gav igen med samma mynt. Riktigt sorgligt att det ska behöva bli så här. Nåväl, jag hoppas att Perka hittar tillbaka hit och att debatten då tar sig trevligare och sakligare uttryck.

IÖ, något nytt om SET-högtalaren? (du får säga till om jag tjatar för mycket :) )

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-15 21:54

Jo, det var ju därför som jag skrev "brukar"... :wink:

Det var även därför jag gjorde de inlägg jag gjorde för att visa att det kanske kan finnas andra perspektiv än de fysikaliskt strikt vederhäftiga som Morello sett saken ur. Måste dock säga att Morello inte bara skrev det du citerat, utan framlade även argument för sin ståndpunkt.

I rättvisans nämn tycker jag för övrigt att det hade varit på plats att citera några av Perkas morello-fientliga inlägg också. Tycker det hade varit bra om han hade replikerat de sakargument Morello faktiskt presenterade.

Men, men, det där är inte min sak att lägga mig i. De får lösa det själva.

Jag känner dem ju båda två, och vet att de båda två är utomordentligt trevliga personer, som faktiskt har väldigt mycket gemensamt, inte bara såsom varande rörförstärkarkonstruktörer, utan även när det gäller samhällssyn och liknande. Tror nog de kan bli utmärkt goda vänner om det skulle slumpa sig så att de möttes i ett annat sammanhang.

Ecca skrev:Dessutom antydde han att Perka inte visste skillnaden mellan en klass-B och en klass-D förstärkare. Jag hoppas att jag slipper läsa ett osakligt inlägg från Morello.

Så läste jag inte Morellos inlägg. Han ställde väl en fråga om huruvida det inte kunde vara ett misstag att tro det var Klass-B, eller minns jag fel? :?

Jag måste erkänna att samma tanke slog mig när jag såg det Perka skrivit om kylflänsarna i den omnämnda förstärkaren. Om det han skrev inte var en överdrift (vilket det nog var, överdriver gör man ju ibland, lite till mans) så MÅSTE det i själva verket ha varit en Klass-D-förstärkare om den gav 100 W!

Så jag ser inte att Morellos fråga saknar relevans. Tycker dock förstås att det var synd att den uppfattades som en oförskämdhet, och att svaret därför uteblev.

IÖ, något nytt om SET-högtalaren? (du får säga till om jag tjatar för mycket :))

Ingen fara. 8) Inget nytt lär det bli så länge ingen specifikt ber mig ta upp projektet. Skulle egentligen vara roligast att göra det som ett paketprojekt isåfall:

En Perka-SET-förstärkare + en SET-högtalare, skräddarsydd till just förstärkaren ifråga. Kanske under namnet "världens SET, faktiskt". :wink:

Kanske båda i byggsatser dessutom? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-15 22:12

IngOehman skrev:En Perka-SET-förstärkare + en SET-högtalare, skräddarsydd till just förstärkaren ifråga. Kanske under namnet "världens SET, faktiskt". :wink:

Det verkar intressant. Skulle det kanske bli en värdig svensk utmanare till "Swedish Statement" om svenska paketlösningar :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-15 23:52

I vilken diciplin?

Näppeligen i diciplinen "-Så här dyra kan man, tro't eller ej, göra grunkor!", i varje fall. :wink:
För mig skulle det kännas mycket främmande att vara inblandad i något vars två mest synliga attribut varit:

1. Påståendet om att det är ett statement.

2. En väldigt generöst skyltat prislapp, vars himmelska höjd skall fungera som ett argument FÖR paketet! 8O

Missförstå mig inte, jag önskar alla de inblandade all framgång! Och jag ifrågasätter inte ens att deras val av presentation kan vara optimal marknadsmässigt. Det är bara inte något synsätt som intresserar mig.

Egentligen har jag ingenting emot att saker är pretantiösa heller, men att nästan tävla i det känns för mig absurt.

Det kan i själva verket vara utmärkt bra att ha pretantioner! Men de kan väl vara knutna till ett riktigt mål?
Och för mig känns det självklart att man alltid bör ta fasta på vad man vill åstadkomma med produkten ur musikåtergivningssynpunkt, snarare än vad man vill åstadkomma med den kommersiellt.

Hursomhelst:
Ett SET-paket vore kanske en kul grej mest för att det kan vara till stor glädje för dem som söker ett dyligt paketet för sin musikåtergivning, alltså de "redan insatta" - men även för att visa de "icke ännu insatta" att den verkligheten man är van att se presenteras i text, inte säkert är den verklighet vi har runt omkring oss...

Jag tror att många har alltför lätt att döma små SET-förstärkare baserat på mätningar, samt att de nästan aldrig ges möjlighet att spela under optimala förutsättningar. :(
Antingen tvingas de driva alltför tungdrivna högtalare och då sammanfaller musiken till ett tråkigt grummel, eller också tillkopplas de högkänsliga högtalare som är gravt klangligt färgande. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-04-16 00:11

IngOehman skrev:I vilken diciplin?

Har inte utlyst en tävling, snarare pekat på att det finns olika sätt att presentera paketlösningar. Utmaningen ligger i att folk själva får bedömma vilket paket dom föredrar ljudmässigt.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-16 00:41

dimitri skrev:Jag tror dig när du bedyrar att ett steg på solida 200W kan utan förvrängning reproducera signaler på 0.001 W med bibehållen dynamik. Men då är det min tillit till dig.

1. Tack för förtroendet. :P

2. Effekter om 0,001 watt är faktiskt fortfarande rätt så skapligt stora signaler (sisådär 60 dB ut högtalaren på någon meters avstånd) i förhållande till mångas normala musikspelningsnivåer.

Jag har för tylighets skull rödmarkerat förtydligandet:

iö skrev:Den utan jämförelse tystaste och mest befriade från smuts vid låga nivåer (och nu talar jag om nivåer i trakterna av mellan en miljondels watt och ned till långt under en miljarddels watt!) förstärkare som jag träffat på gav en bit över 300 W vid klipping! 8O :o 8) :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ecca

Inläggav Ecca » 2006-04-16 20:46

En Perka-SET-förstärkare + en SET-högtalare, skräddarsydd till just förstärkaren ifråga. Kanske under namnet "världens SET, faktiskt".

Utmärkt idé! Förslagsvis med Perkas 2A3-förstärkare, som enligt honom själv är den ljudmässigt bästa han har konstruerat. Som lycklig ägare till en sådan förstärkare vore det helt fantastiskt att ha en skräddarsydd högtalare till denna!

Inget nytt lär det bli så länge ingen specifikt ber mig ta upp projektet

Har jag uttryckt mig så oklart tidigare? Vad menar du förresten med "ber"? På mina bara knän :?: :) Jag är f ö inte den enda som är intresserad.

Kanske båda i byggsatser dessutom?

Personligen har jag varken tillräckligt med tid eller kunnande för ett sådant projekt. Dessutom vet jag att Perka av olika skäl inte längre vill sälja byggsatser.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-16 21:16

Är det inte dags att avsluta denna tråd nu?! Eftersom den handlar om Triodljuds nedläggning?! Går det inte skapa en ny tråd i ämnet som diskuteras? :) :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-16 21:44

Ecca skrev:Utmärkt idé! Förslagsvis med Perkas , som enligt honom själv är den ljudmässigt bästa han har konstruerat. Som lycklig ägare till en 2A3-förstärkare vore det helt fantastiskt att ha en skräddarsydd högtalare till denna!

Hur blev du ägare till denna nyproducerade förstärkare ?
Vill du inte svara här, skicka ett PM. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-16 21:53

Nefilim skrev:Är det inte dags att avsluta denna tråd nu?! :) :?

Varför det, kan vi få tillbaks Perka till Faktiskt, är det nog några här som kommer att glädjas.

Vill inte undanhålla att en av hans förstärkare fick mig att återvända till denna värld av reproducerat musiklyssnande och subjektivt njutande.
Fast i grunden är jag objektivist, accepterar inget pådyvlat hokuspokus. :wink:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-16 21:57

Tror tyvärr inte att han vill återkomma, pga hans reaktion tidigare i ämnet! :( trist!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-16 22:47

Jag tror att de flesta gärna vill se honom tillbaka.

Tror jag skall starta en uppropstråd!

Vh, iö

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-12 18:25

Suck,

Vilket Jävla slöseri av kunskap som undviker forumet pga spydigheter och tramserier av vissa som gör en bra match på läktaren.(':(')
Sad

Det är månfalden som berikar tillvaron,
man ska visa respekt för andras åsikter!!

Om alla tänker lika så tänker ingen,vilken tur att vi inte bor i de land som "smälde" av de mest destruktiva som mänskligheten har konstruerat för ett par dagar sedan.

Om vi hade bott i de landet skulle många av oss som skriver på detta forum fått sitta i fängelse för sina "politiska" åsikter!

"Det finns två typer av människor i denna värld",
Dom som gör något och leder utvecklingen framåt sedan de som går efter och bara kritiserar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi